دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مصوبه اخیر کنگره آمریکا موجب افزایش سوءتفاهم و بی اعتمادی می شود.

به گزارش مشرق، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار ژرار لارشه رییس مجلس سنای فرانسه گفت مصوبه اخیر کنگره آمریکا موجب افزایش سوءتفاهم و بی اعتمادی می شود و می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر روند اجرای تعهدات متقابل در اجرای برجام داشته باشد.
 
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار که پیش از ظهر دوشنبه انجام شد، با اشاره به آغاز فصل نوین در روابط همه جانبه میان ایران و فرانسه در فضای پساتحریم گفت: برداشتن گام های مشترک و سازنده برای بازسازی و تقویت اعتماد، سرآغاز شکل گیری مناسبات جدید بر پایه احترام تقابل و تامین منافع دو ملت است.

شمخانی فضای پسابرجام را زمینه ای مناسب برای جایگزینی گفت و گو و مفاهمه به جای خصومت و منازعه عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت صیانت طرفین مذاکره از دستاورد های آن اظهار داشت: برخی اقدامات و تصمیماتی که اخیر نمونه ای از آن در مصوبه کنگره آمریکا بروز و ظهور یافت به طور قطع موجب افزایش سوءتفاهم و بی اعتمادی می شود و می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را بر روند اجرای تعهدات متقابل در اجرای برجام به دنبال داشته باشد.
 
شمخانی با ابراز تاسف و همدردی نسبت به کشته شدن جمع زیادی از شهروندان فرانسه در جریان حوادث تروریستی اخیر در پاریس افزود: مقابله با تروریسم که امروز اثرات مخرب آن در اروپا، آمریکا، منطقه غرب آسیا و بخشی از آفریقا، امنیت، ثبات و صلح را به چالش کشیده است نیازمند مشارکتی فراگیر، واقعی و اثرگذار در سطح بین المللی است.

شمخانی با انتقاد از برخی کشورها که با اتخاذ سیاست های نادرست و استفاده ابزاری از خشونت علیه دولت های قانونی، موجب شکل گیری و توسعه گروه های خطرناک شدند افزود: از میان بردن ریشه های شکل گیری تروریسم و عوامل تقویت کننده و پشتیبان آن اصلی ترین اقدام در مسیر از میان بردن تهدید فزاینده تروریسم می باشد.

شمخانی با اشاره به بحران سوریه و اولویت مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات به منظور پیگیری فرآنیدهای سیاسی در این کشور افزود: حمایت جهانی از دولت قانونی و نیروهای مسلح سوریه برای بازگرداندن امنیت به این کشور مقدمه شکل گیری فرآیندهای سیاسی مبتنی بر خواست و اراده مردم سوریه است.

وی گفت: آماده همکاری با فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه مبارزه با تروریسم هستیم.

شمخانی در ادامه با ابراز تاسف از سکوت مجامع جهانی در قبال اعمال خشونت افسار گسیخته از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین و همچنین کشتار بی رحمانه مردم مظلوم یمن از سوی عربستان سعودی افزود: نمی توان از مبارزه با تروریسم سخن گفت و در قبال رفتارهای غیر انسانی بزرگ ترین مظهر تروریسم دولتی یعنی رژیم صهیونیستی بی تفاوت بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سوابق همکاری و ظرفیت های گسترده دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، برخی تجربیات ناخوشایند ناشی از عدم پایبندی شرکت های فرانسوی به تعهداتشان در گذشته را نیازمند تجربه اندوزی برای عدم تکرار موضوعاتی از این دست عنوان کرد و افزود: دو کشور می توانند با بهره گیری هوشمندانه از فضای جدید همکاری، ضمن نوسازی مناسبات اقتصادی موجود، فرصت های جدیدی را براساس نیازمندی های مشترک تعریف و فعال نمایند.

ژرار لارشه رییس مجلس سنای فرانسه نیز با تقدیر از پیام همدردی ملت ایران با مردم فرانسه در خصوص حوادث تروریستی اخیر این کشور گفت: با صراحت اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران مرکز ثبات و تعادل در منطقه غرب آسیا است.

وی با اشاره به تاثیر حوادث پاریس بر افزایش نگاه واقعی در دولت فرانسه برای استفاده از مجموعه ظرفیت های قابل فعال سازی در مبارزه با تروریسم گفت: تجربیات و موفقیت های ارزنده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم می تواند محور جدیدی برای همکاری های سیاسی و امنیتی میان دو کشور باشد.

رییس مجلس سنای فرانسه با اشاره به اراده رهبران دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی تهران ـ پاریس و ضرورت تلاش مشترک برای ایجاد زمینه های جدید در مناسبات فی مابین گفت: امیداریم در سفر رییس جمهوری ایران به پاریس شاهد پایه گذاری فصلی جدید در توسعه همکاری ها و مناسبات همه جانبه میان دو کشور باشیم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس