روزنامه نشنال نوشت هئیت روسیه که روز دوشنبه(امروز) عازم ایران می شود، قصد گسترش همکاری هسته ای و تسلیحاتی با تهران را دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه نشنال چاپ امارات در گزارشی به قلم آنتونی مک آلیAnthony McAuley در پایگاه اینترنتی خود نوشت: هیئتی بلندپایه متشکل از مقامات دولتی و تجاری روسیه امروز در چارچوب سفری سه روزه عازم تهران می شود. هدف از این سفر تقویت مبادلات تجاری دو کشور در آستانه لغو تحریم های اعمال شده بر ایران در سال آینده است.

نشست های هیئت روس با همتایان ایرانی تا روز چهارشنبه در نمایشگاه صنعتی ملی روسیه در تهران برگزار خواهد شد. دنیس مانتوروفDenis Manturov، وزیر صنعت و تجارت روسیه میزبان این نشست ها خواهد بود.

ایران و روسیه با اینکه در طول سال ها روابط مناقشه انگیزی داشته اند،‌ اما هم اکنون روابط تجاری نزدیکی با یکدیگر دارند. روسیه نیروگاه بوشهر ایران را (که ده میلیارد دلار صرف ساخت آن شده و سال 2011 به بهره برداری رسید) احداث کرده است.

شرکت صنعت هسته ای «اتم استروی اکسپورت»Atomstroyexport روسیه مایل است راکتورهای بیشتری در ایران احداث کند. دو کشور پارسال توافقنامه هایی در زمینه احداث هشت رئاکتور دیگر امضا کردند. به موجب این توافقنامه ها، قرار شد روسیه سوخت این رئاکتورها را نیز تامین کند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه اعلام کرد تهران با صادرات نه تن از اورانیوم غنی شده خود به روسیه «در روزهای آینده» موافقت کرده است. وی شرایط این توافقنامه را ذکر نکرد، اما بخشی از هدف این توافق، عمل کردن به شروط توافقنامه هسته ای برای لغو تحریم هاست.

صالحی در تهران گفت: «تبادل سوخت (هسته ای) به خوبی در حال انجام است.»
وی تصریح کرد: «ایران 137 تن کیک زرد (نوعی اورانیوم غلیظ شده) از روسیه وارد کرده است، و حدود نه تن از اورانیوم غنی شده خود را در روزهای آینده به روسیه صادر خواهد کرد.»

مبادلات تجاری روسیه با ایران به خاطر تحریم هایی که بر سر برنامه هسته ای ایران علیه این کشور اعمال شد، تحت تاثیر منفی قرار گرفت. ارزش صادرات روسیه به ایران از حدود 250 میلیون دلار در سال 1995 به سه میلیارد و 400 میلیون دلار در سال 2011 رسید، اما پس از اعمال تحریم ها،‌ ارزش صادرات روسیه به ایران تا سال 2013 به نصف کاهش یافت (یک میلیارد و 200 میلیون دلار). با وجود این، صادرات ایران به روسیه همواره رشد داشته است. ارزش این صادرات از 21 میلیون دلار در سال 1995 به 351 میلیون دلار در سال 2011، و 433 میلیون دلار در سال 2013 رسید.

روسیه همچنین به دنبال تنوع بخشیدن به منابع تامین فرآورده های غذایی مورد نیاز در داخل است. بخشی از این تلاش ها به علت تحریم هایی است که غرب به خاطر مداخله این کشور در امور اوکراین،‌ علیه مسکو اعمال کرده است.

سرگئی دانکورت Sergei Dankvert، رئیس سازمان نظارت بر بخش غذایی روسیه نیز قرار است این هفته به ایران سفر، و با رئیس سازمان دامپزشکی این کشور درباره «تامین متقابل گوشت و فرآورده های لبنی» تبادل نظر کند.

روسیه همچنین مایل به افزایش صادارت سلاح به ایران است. بنا بر اعلام موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم،‌ ارزش صادرات تسلیحاتی روسیه به ایران در سال 2013 و 2014 در مجموع، تنها 26 میلیون دلار بود. در حالی که روسیه در این دوره، بالغ بر 368 میلیون دلار سلاح به عراق صادر کرد.

شرکت انرژی گازپروم روسیه نیز علاقه مند به شرکت در احیای بخش نفت و گاز ایران است. با اینکه ایران با روسیه به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر گاز جهان رقابت می کند، اما به خاطر فقدان سرمایه گذاری در این بخش همچنان واردکننده گاز است.

روسیه که با احتمال رقابت بیشتر برای تامین گاز بازارهای اروپا و آسیا رو به روست،‌ تمایل به ایفای نقش در بخش گاز ایران است.

بنا بر اعلام ماکر کاتز، استاد دانشگاه جرج ماسون که با مؤسسه صلح آمریکا نیز همکاری می کند،‌ روابط روسیه و ایران با برخی موانع رو به رو است. وی تصریح کرد: «با اینکه مسکو این تصمیم خود را در سال 2015 تغییر داد، اما معلوم نیست تهران واقعا چه زمانی این تسلیحات روسیه را دریافت خواهد کرد -و معلوم نیست حتی آیا ایران این تسلیحات را دریافت خواهد کرد یا خیر-.»

مناقشه ای ارضی نیز بین دو کشور وجود دارد. کاتز گفت: «دو کشور نتوانسته اند اختلافات خود را بر سر نحوه تعیین مرز در دریای خزر حل و فصل کنند؛ مسئله ای که تقسیم بسیاری منابع دریای خزر بین دو کشور را، از منابع نفتی گرفته تا خاویار تحت تاثیر قرار می دهد.»

به هر حال، شرکت های روسیه که قرار است این هفته به ایران سفر کنند، متعلق به صنایع مختلف این کشور هستند. از جمله این شرکت ها عبارتند از: شرکت یونایتد ایرکرافت، شرکت یونایتد اِنجین، گاز گروپGAZ Group،‌ شرکت آر-تی کمکامپوزیت، و شرکت راشن هلیکوپترزRussian Helicopters .

نشنال نوشت مقامات بلندپایه ایرانی از جمله سورنا ستاری، معاون رئیس جمهور، و محمدرضا نعمت زاده،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از ایران با هیئت روس دیدار خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    اگربشه سوخو 30 مجهز به رادار 400کیلومتری بارس،موشکR172،موشک Kh31 ،غلاف سوخترسان یار به یار،همراه موتور تغییر بردار رانش خرید خیلی خوبه!
  • PSDK ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    زیردریایی لادا و هلیکوپترهای کاموف 52 و تانک تی 90 MS هم بسیار ضروری است.
  • منوچهر ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    چشم به پوتین میگم تی 50 اس 500 و آرماتا و ناو جنگیه پیشرتم بهمون بده اونوقت پولشو شما میدین دیگه هنوز اس 300 ندادن دلتون خوشه
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    آقا منوچهر اونها خریدهای جداگانه نیستن!جزیی از جنگنده حساب میشن!حالا که خرید سوخو35 و جنگنده غربی امکان پذیر نیست میشه با تجهییز سوخو30 کاستی هاشو جبران کرد!اتفاقا با این کار با کمترین هزینه بیشترین بازده رو داشت.
  • مغز متفکر ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    آواکس از اوجب واجبات است.
  • مغز متفکر ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    مگه برد موشکهای هوا به هوا چقده که اینقد برد رادار میخوای؟! اینجوری طیاره از فاصله 400 کیلومتری لو میره ! باس آواکس بخریم .
  • مهدی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    شهادت با دستان خالی آرزوی ماست کسی فکر نکنه ما با این اسلحه ها شجاع تر میشیم ما فرزندان خمینی هستیم ما باکری ها و همت های امروزیم
  • افشین تهران ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ناشناس عزیز سوخو 30حتی بارادار بارس نمیتونه این موشکه ار 172 رو شلیک کنه.این موشک که بردی 400کیلومتری داره فقط از جنگنده های سوخو 35و37 و میگ31 بی ام قابل شلیک هست.این جنگنده ها دارای راداری خاص ساخت زاسلون باید باشند که این رادار بردی در حدود 500تا600کیلومتر داره.این رادار از قابلیت دید پایین هم برخوردار هست.طبق برخی گزارشها رادار پکفا هم از همین نوع میباشد.
  • افشین تهران ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ایران با روسیه اگه بتونه توافقی در جهت ساخت مشترک جنگنده و موتور جنگنده ببنده بسیار عالی هست ضمن اینکه پروژه جنگنده شفق که از طرف روسیه نیمه کاره رها شد رو دوباره بصورت مشترک شروع کنن و به قابلیتهای این جنگنده اضافه کنن.
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    دوستان خواسته ی دیگه ای دارید بگین ها. اینا همه خوب هستن. قبول. اما واقع بینانه هست؟
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    افشین از تهران، مگه پلتفرم خانواده فلانکر چقدر با هم فرق میکنه که نشه توانایی رادار سوخو 35 رو در سوخو30 اضافه کرد.با این کار میشه با هزینه ی مشابه سوخو 30 توانایی سوخو 35 رو به دست آورد!سوخو30 با رادار بارس خودش یه مینی آواکس میشه و با موشکR172قاتل آواکس.با غلاف سوخترسان یاربه یار جبران خطرات و کمبود سوخترسان میشه!
  • افشین تهران ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    کی کفته که امکان خرید سوخو 35نیست؟
  • محمدرضا ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    میگ 31 رو یادت رفت
  • محمدرضا ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    مغز متفکر از تو بعیده!!!!!برو درباره ی موشک های فینیکس که آمریکا به ایران داد مطالعه کن برد موشک های هوا به هوا زیاده
  • محمدرضا ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    ناشناس 10.08 سوخو30 به چند کشور صادر شده پس ما هم میتونیم بخریم
  • محمدرضا ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    دقیقا امکان خرید سوخو35 هست
  • محمدرضا ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    من یک روز به پایان عمرم مونده باشه یه آواکس واسه تو میخرم
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    یه اف16 بلاک سی امارات این اسباب بازی که گفتی رو میاره پایین
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    روسها فعلا کارشون پیش امریکایها گیره مونتاژ تانک رو هم داخل ایران رد کردن جنگنده بماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس