دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی با عنوان «از ویزای آمریکا تا سوریه»، به بررسی علل عقب‌نشینی مواضع آمریکا نسبت به سوریه پرداخت.

به گزارش مشرق،‌ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی با عنوان «از ویزای آمریکا تا سوریه»، به بررسی علل عقب‌نشینی مواضع آمریکا نسبت به سوریه پرداخته است.

متن کامل یادداشت محسن رضایی به شرح زیر است:

آمریکا در قبال ایران، با یک سرگردانی مواجه شده است، از یک طرف به عقب‌نشینی پی در پی ناچار شده و از طرف دیگر برای حفظ دوستان منطقه‌ای خود از جمله عربستان و اسرائیل، ناچار به اعمال فشارهای جدید علیه ایران است.

لغو دوازده قطعنامه هسته‌ای شورای حکام پیرامون اتهامات و دروغ‌های بی اساس علیه ایران، برای دوستان آمریکا سنگین بود.

چیزی نگذشت که عقب‌نشینی دیگری در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران صورت گرفت و آنهم قبول ادامه حاکمیت بشار اسد در سوریه بود.

مذاکرات نیویورک و پذیرش قطعنامه پیشنهادی که به پیشنهادات ایران بسیار نزدیک بود و حذف شرط کنار رفتن اسد، عقب‌نشینی جدیدی درکمتر از یک هفته به شمار می‌آید.

وادار کردن ارتش ترکیه به عقب‌نشینی از خاکِ عراق، در شرایطی که دولت اردوغان با آبروریزی قاچاق نفت داعش و فشار روسیه مواجه است، نشانگر وخیم بودن شرایط یکی از متحدین آمریکا در منطقه  است.

وضع عربستان نیز بسیار وخیم است، هفته‌هاست که دولت سعودی در پی استقرار آتش‌بس در یمن است ولی نمی‌خواهد با دست خالی صحنه را ترک کند، بنابراین بر سر دو راهی آتش‌بس و ادامه جنگ، گرفتار شده است.

وضع سومین دوست آمریکا یعنی اسرائیل نیز از آن دو، بهتر نیست قریب سه ماه، انتفاضه سومی در سرزمین‌های اشغالیِ فلسطین، آنهم در کرانه غربی که تا کنون مردم آن ساکت بوده‌اند، به وقوع پیوسته و ده‌ها نفر شهید و صدها نفر مجروح داشته ولی هنوز دولت نتانیاهو نتوانسته صدای مردم را خاموش کند.

آمریکا برای جبران عقب‌نشینی‌های پی در پی در مقابل ایران و شکست‌های دوستان خود در منطقه و ایجاد توازن بین ایران و آنها، به تصویب قانون ویزا دست زده است.

قانون ویزا، بغضِ پس از شکستِ طرح نفوذ ایالات متحده نیز به شمار می‌آید، وقتی که با هوشیاری رهبری معظم انقلاب، توجه مسولان امنیتی به ورود جاسوسان آمریکایی بیشتر و به دستگیری تعدادی از آنها انجامید، آمریکا در صدد وارد ساختن ضربه‌ای بر آمد که با وضعیت دوستان خود و شرایط منطقه، فرصت را برای این اقدام غیر منطقی، مناسب یافت و یک بار دیگر، ماهیت غیر دوستانه و کینه خود نسبت به ملت ایران را نشان داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس