اگرچه اکثریت مسئولان جمهوری اسلامی ایران از اهمیت، جایگاه و کار ویژه مجلس خبرگان رهبری آگاهی دارند ولی گاهی اوقات از سوی برخی چهره‌ها و مسئولین، رفتارهایی دیده می‌شود که جای هیچ توجیهی را باقی نمی‌گذارد.

گروه سیاسی مشرق - ثبت‌نام افراد عجیب‌ و غریب سال‌هاست که هنگام ثبت‌نام در انتخابات مختلف سوژه‌های جدیدی را به وجود می‌آورد. این افراد که بعضاً پای ثابت ثبت‌نام انتخابات هستند، در اغلب موارد، به دنبال اصلاح کل کشور هستند و تصور می‌کنند که به‌تنهایی می‌توانند همه مشکلات کشور را حل کنند.

در انتخابات خبرگان نیز افرادی که شرایط شرکت در این مجلس را ندارند، در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و به دلیل فقدان شرایط نیز رد صلاحیت می‌شوند.

چرا مهندس غرضی با این استدلال برای انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام کرده؟یکی از اتفاقات عجیب در این دوره مجلس خبرگان اعلام آمادگی یکی از مسئولان اسبق برای انتخابات خبرگان است. وی با انتشار پیامی ویدئویی در فضای مجازی آمادگی خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام کرده است. او در این پیام می‌گوید: «کسی که می‌خواهد در خبرگان شرکت کند، حتماً نباید روحانی باشد؛ من هم چون بیش از ۶۰ سال به فقه شیعه عمل کرده‌ام، در موقعیتی که پیداشده، می‌روم و امتحان می‌دهم؛ اگر قبول شدم، ان‌شاءالله الله در این مجلس شرکت می‌کنم[1]

غرضی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های در پرسش و پاسخی این‌چنین می‌گوید:

مهم‌ترین انگیزه شما برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان چه بوده است؟

کاربرد فقه در اداره کشور

چقدر شانس برای تأیید صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان برای خود قائل هستید؟

امیدوارم در امتحان موفق شوم.

از قرار معلوم شما یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران هستید. چقدر شانس برای خود متصور هستید؟

مردم تصمیم‌گیرنده هستند و به‌اندازه کافی مرا می‌شناسند. اجازه دهید برای مردم تعیین تکلیف نکنیم.

چه پیشنهادی به حامیان خود در هنگام تبلیغات انتخابات دارید؟

امیدوارم جامعه با فقه من در اداره کشور آشنا شود. از حامیان خود می‌خواهم که ابتدا با فقه من به‌خوبی آشنا شوند و سپس این فقه را به دیگران معرفی کنند.[2]

غرضی که امروز برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور آمد اظهار داشت: بنده در هر دو انتخابات شرکت می‌کنم و خود را در معرض آزمون مردم قرار می‌دهم تا آن‌ها انتخاب کنند؛ وی تصریح کرد: شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری بنده را تأیید کرده و در انتخابات خبرگان و مجلس هم تأیید می‌کند.

این استدلال و نحوه ورود از جوانب مختلف دارای اشکال است.

1- نحوه ورود وی از طریق انتشار ویدئو در فضای مجازی نشان می‌دهد که ایشان بیشتر به دنبال مطرح‌شدن و رسانه‌ای کردن شخصیت خود هستند تا شرکت جدی در انتخابات، زیرا قانون تکلیف کسانی که قصد شرکت در این انتخابات را دارند، مشخص کرده است.

2- استدلال غرضی در اینکه «چون بیش از 60 سال به فقه شیعه عمل کرده‌اند» استدلالی عجیب‌تر از نحوه ورودشان به بحث انتخابات است، زیرا عمل کردن به فقه کجا و آشنایی با مباحث علمی و دقیق اجتهادی کجا؟! باید توجه داشت که اجتهاد شرکت‌کنندگان در مجلس خبرگان، به‌وسیله امتحانی که شورای نگهبان می‌گیرد، مشخص می‌شود و این امتحان نیاز به تخصص در ابواب مختلف فقه و اصول و برخی مقدمات دیگر حوزوی دارد که به نظر نمی‌رسد این مقام اسبق در این زمینه‌ها مطالعه‌ای داشته باشند و هر مسئولی در جمهوری اسلامی ایران می‌داند که ورود به فقه و اصول فقه و رسیدن به مرحله اجتهاد در شیعه، نیازمند چندین سال طلبگی است.

3- با این استدلال می‌توان نتیجه گرفت که هر مرد و زن بالای 60 سال سن، بایستی در انتخابات خبرگان شرکت کند، چون سابقه عمل کردن به فقه شیعه در حدود بیش از 60 سال را دارد، ادعایی که اگر به آن توجه شود، به‌نوعی تمسخر فضای طلبگی و علم در آن وجود دارد.

4- علی‌القاعده آقای غرضی با توجه به اینکه می‌گوید به دنبال کاربر فقه در کشور است، باید آشنایی حداقلی با فقه شیعه داشته باشد حال‌آنکه در سوابق ایشان هیچ اثری از مطالعه و تخصص در امور دینی و ابواب فقهی دیده می‌شود مگر اینکه بپذیریم ایشان فقط 60 سال به فقه عمل کرده‌اند.

در پایان باید گفت غرضی که سال‌ها سابقه وزارت در جمهوری اسلامی دارد قطعاً آشنایی کافی با ساختارها و نهادی جمهوری اسلامی را دارد و این نکته را می‌داند که لازمه اجتهاد و عضویت در مجلس خبرگان، سال‌ها تلاش و مجاهدت در فضای طلبگی است، البته ایشان در انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که بیشتر برای مطرح کردن خود و اظهاراتش وارد عرصه رقابت شده است، به هر جهت انتظار می‌رود مسئولان اسبق، سابق و فعلی باید بیش از دیگران، شأن مجلس خبرگان را در نظر بگیرند زیرا کار ویژه مجلس خبرگان رهبری، چیزی نیست که بتوان به‌راحتی با آن بازی کرد.



[1] - http://isna.ir/fa/news/94092715881

[2] - http://rouydad24.ir/fa/news/1155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    این آدم میخواست رئیس جمهور مملکت هم بشه! خدا رحم کرد بهمون!
  • بنشف ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    وجعل عواقب امورنا خیرا.....
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    مشرق ؛ حالا هم که یه آدم بی طرف و مستقل پیدا شده چرا با این شدت تخریب میکنی؟!
  • رضا ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    ادم خوبی است اگر رد بشه اعتراضی ندارد چه اشکال داردشرکت کند
  • سلام ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    بهتره با انصاف داوری کنیم غرضی لااقل توی مناظراتش میان نامزد های ریاست جمهوری نشان داد که یک میهن پرست واقعییه. وقتی دو کاندید در مشاجراتشون به جایی میرسیدند که علنا علیه همدیگر رو تخریب میکردن یه مطلب رو گوشزد کرد این مناقشات دستمایه ی بیگانگان می شود حال اینکه اگه کس دیگه بود میگف بذا پته همدیگرو آب بریزن تا رای چن نفر برگرده. ما هم برای ایشان موفقیت در مسیر خدمتگزاری به اسلام و ایران را آرزومندیم
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    حمله وحشیانه سایت مشرق به غرضی نشان می دهد که مشکل هاشمی و حسن خمینی و ... نیست - هر کسی مورد حمله وحشیانه سایت مشرق قرار می گیرد
  • مرتضیsk ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    بنظرت انتخابات مملکت جای این نوع بازی ها است که مسخره شود ؟
  • مرتضیsk ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    آدم خوب باید قانون انتخابات خبرگان را خوب درک کند یا نه ! اشکال این است خودش را خـُبره می داند برادر
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    حالا اگه توی امتحان قبول شد چی؟
  • ناشناس ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    ایشان خودشان هم گفته اند که اگر در آزمون قبول شدند و تائید صلاحیت شدند. شما مگر علم غیب دارید که به حضور ایشان ایراد می گیرید.
  • مرتضیsk ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    از استدلال بی نظیر شما نتیجه میگیرم افراد نامبرده اشکال ندارن و سایت اشکال دارد ! بازم جای شکرش باقیِ ننداختی گردن دولت قبل
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    من الان حدود 30 ساله که دارم به توصیه های پزشکی عمل می کنم میخوام توی انتخابات نظام پزشکی شرکت کنم. اگه قبول شدم امیدوارم مردم به من رأی بدن!!
  • ناشناس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    غرضی دوستت داریم
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    خدائیش اگر میشد بهتر از روحانی نبود ؟
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    پس جای چه کسانی است ؟کسانی که یک شبه آیت الله و شب دیگر علامه میشوند است ؟
  • خدا پناه ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    جناب مشرق ، آخه مگر تو فضول این مملکت هستی‌ که تو کار همه دخالت میکنی‌ و همه جا هم فکر میکنی‌ که صاحب نظر هستی‌؟ مگر تو سخنگوی شورای نگهبان هستی‌؟ این مملکت قانون داره اگر در امتحانات قبول شد که حق رای با مردم است اگر هم که قبول نشد که اتفاق خاصی‌ نیفتاده است. مگر شما خود را صاحب این مردم میدونید که دائماً نظرات بیجا میدهید. کمی‌ شرم کنید .
  • خدا پناه ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    جناب مشرق ، آخه مگر تو فضول این مملکت هستی‌ که تو کار همه دخالت میکنی‌ و همه جا هم فکر میکنی‌ که صاحب نظر هستی‌؟ مگر تو سخنگوی شورای نگهبان هستی‌؟ این مملکت قانون داره اگر در امتحانات قبول شد که حق رای با مردم است اگر هم که قبول نشد که اتفاق خاصی‌ نیفتاده است. مگر شما خود را صاحب این مردم میدونید که دائماً نظرات بیجا میدهید. کمی‌ شرم کنید .
  • ایرانی ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    وحشی را اگه تعریف بکنیم مترادف افساد طلب میشه
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کامنت ها رو که میخونم واقعا روشنه که یه عده آدم عقده ای و بی شرم و حیا به این سایت حمله ور میشند و شروع به فحاشی و توهین میکنند جالبه همشون هم ادعا دارند
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    شاید از روحانی بهتر عمل میکرد والا...
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    غرضی مردی پاک است.
  • سيد مهدي ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    خدا عاقبت بخيري بده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس