آلودگی هوای تهران بازهم مدیریت رئیس سازمان محیط زیست را زیر سئوال برده است؛ مدیریتی که یا آلودگی را انکار می‌کند و یا راه‌‌حل عاجل در این مواقع را کنار آمدن و بیرون رفتن از دایره بحران زیست محیطی عنوان می‌کند.

مدیریت ابتکاری که می‌گوید مردم با آلودگی‌ها باید کنار بیایند/ انکار بحران‌های زیست محیطی تا کی؟گروه سیاسی مشرق – هفته گذشته آلودگی هوای تهران را باران شست اما با شروع هفته نو بازهم شهروندان پایتخت‌نشین شاهد آلودگی بیشتری هستند که باعث شده مدارس یک روز تعطیل شوند و گفته می‌شود که به دلیل تشدید آلودگی هوا احتمال ادامه تعطیلی‌ها تا پایان هفته وجود دارد.[1] آلودگی‌هایی که همچنان مدیریت معصومه ابتکار در سازمان محیط‌زیست را در کنار دیگر بحران‌های زیست‌محیطی زیر سؤال می‌برد.

ابتکار در ابتدای مدیریتش بنزین‌های آلوده را ازجمله موارد مهمی که موجب آلودگی هوای تهران می‌شود برمی‌شمرد و بیان می‌داشت که «رویکرد دولت یازدهم شفاف‌سازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا از طریق برنامه مدون عملیاتی و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است.»[2] اما پس از حذف بنزین‌ها نیز آلودگی هوای تهران رفع نشد تا ابتکار در سخنانی عجیب در حضور اعضای شورای شهر تهران چاره کار را رفتن و کوچ از تهران برای در امان ماندن از این معضل عنوان کند و بگوید: «ما همه نگران کودکان خود هستیم راه‌حل عاجل بیرون رفتن از تهران است.»[3]

حال به نظر می‌رسد که با تعطیلی مدارس تهران تنها راه‌حل وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان محیط‌زیست همان نسخه دو سال گذشته ابتکار یعنی خارج شدن از تهران و ماندن در خانه‌هاست که اینگونه آموزش و پرورش تعطیلی مدارس را اعلام می‌کند.

مدیریت ابتکاری که می‌گوید مردم با آلودگی‌ها باید کنار بیایند/ انکار بحران‌های زیست محیطی تا کی؟البته نسخه ساختن و کنار آمدن با بحران محیط‌زیست ازجمله راه‌حل‌های متداول این سازمان است که نه‌تنها در شهر تهران بلکه درباره دیگر بحران‌های زیست محیطی به‌ویژه در بحران ریز گردها در خوزستان و اهواز از سوی ابتکار مطرح شد. در همین باب ابتکار در همایش روز جهانی آسم که اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، آب پاکی را بر روی دست مردم ریخت و گفت: «در موضوع گردوغبار هیچ مسئولی نمی‌تواند به مردم وعده دهد که این مشکل تا چند سال آینده حل می‌شود و مردم باید با مشکل گردوغبار کنار بیایند.»[4]

البته با نگاهی به وضعیت داخلی سازمان محیط‌زیست نیز شاهد نارضایتی کارکنان این سازمان از برخی انتصاب‌های خارج از قاعده هستیم. کارکنان معترض معتقدند که ابتکار با سوء مدیریت و نادیده گرفتن نظر کارشناسان و تبعیض فاحش میان مدیران و کارکنان عمل می‌کند و بدون اعمال کار کارشناسانه برخی از افراد خاص را به‌عنوان مدیران سطح بالایی این سازمان منصوب کرده،‌ این در حالی است که برخی از آنان فاقد علم و کارایی لازم هستند.[5] همین اعتراضات کارکنان معترض را به خشم مدیران بالادستی سازمان متبلا کرد و آنان را با طعم تبعید آشنا و به دفاتر دیگری غیر از محل کارشناسی خود منتقل کرد.[6]

مدیریت ابتکاری که می‌گوید مردم با آلودگی‌ها باید کنار بیایند/ انکار بحران‌های زیست محیطی تا کی؟جالب اینجاست که اخیراً ابتکار در اجلاس تغییرات آب و هوایی فرانسه شرکت کرد اما حضور کم‌فروغ وی مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت.

در همین زمینه سید مصطفی خوش‌چشم تحلیلگر مسائل بین‌الملل با انتقاد از عدم فعالیت جدی ابتکار در اجلاس تغییرات آب و هوایی فرانسه گفت: اصولاً حضوری چنین بی‌تأثیر و منفعلانه از دولتی که تعامل و تأثیرگذاری بین‌المللی شعار همیشگی آن است تعجب‌برانگیز است چراکه موضع سکوت و تماشا نیازمند شرکت مقاماتی در این سطح از جانب کشورمان نبود.

وی افزود: این در حالی‌است که نگاهی به صحبت‌های رد و بدل شده بین سرکار خانم ابتکار و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و رئیس این اجلاس تنها ساعتی پیش از انجام این توافق بسیار مهم جهانی به‌سادگی نشان می‌دهد که معاون محترم رئیس‌جمهور حتی از متن پایانی خبر نداشته و تنها اظهار امیدواری کرده‌اند که وضعیت کشورهایی که آسیب‌های فراوان از تغییر اقلیم دیده‌اند مانند ایران و آثاری که جنگ و ناآرامی بر منطقه گذاشته در نظر گرفته‌شده باشد.[7]

مدیریت ابتکاری که می‌گوید مردم با آلودگی‌ها باید کنار بیایند/ انکار بحران‌های زیست محیطی تا کی؟حال با تشدید آلودگی هوای تهران بازهم نگاه منتقدان و افکار عمومی معترض به عملکرد سازمان محیط‌زیست افتاده اما به نظر می‌رسد رویه عدم مسئولیت‌پذیری هنوز در این سازمان ادامه دارد. در هفته گذشته در کانال تلگرامی معصومه ابتکار، گزارشی از محمدهادی حیدر زاده درباره آلودگی هوای تهران منتشر شد که بر اساس آن این فرد "کاهش شدید میدان دید که شهروندان تهرانی آن را بیشتر احساس کرده‌اند ناشی از بالا بودن رطوبت هوا و نه آلودگی اعلام کرد![8] البته این کارشناس نگفت که علت سوزش گلو و چشم شهروندان تهرانی چیست؟ اما به نظر می‌رسد که برون‌سپاری مسئولیت و صدور نسخه‌های پرت که افکار عمومی را با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و سلامتی که دارند، بیشتر عصبانی می‌کند ازجمله لاینفک موارد مدیریتی معصومه ابتکار در سازمان محیط‌زیست است که در همه سطوح این سازمان رسوخ کرده و اینک کارشناسیزه شده است. موضوعی که قبلاً با همین روش انکارگونه توسط ابتکار در مورد باران اسیدی خوزستان تکرار شد[9]و وی با تعجب درباره مسمومیت بارانی که 22 هزار نفر از شهروندان خوزستانی را روانه بیمارستان ساخت، گفت:‌«باران نفس‌گیری که می‌گویند اسیدی نیست!»[10]

اما به‌هرحال آنچه مشخص است تهران این روزها حال و روز خوشی ندارد و آلودگی اثری جدی بر کار و زندگی مردم پایتخت گذاشته و سایه سنگین آن زندگی را برای شهروندان بهشت، جهنم کرده است؛ موضوعی که سازمان محیط زیست برای آن برنامه‌ای ندارد و شهرداری نیز از عدم اعطای تسهیلات و بودجه لازم برای چابک کردن حمل و نقل عمومی از سوی دولت که به نظر بسیاری از کارشناسان راه‌حل عمده و اصلی مقابله با آلودی هواست، گلایه‌مند‌است؛ این در حالی است که با وام‌هایی که برای فروش خودرو به مردم اعطا شد باید شاهد حضور 110 هزار خودرو به خیابان‌ها و جاده‌های کشور و ازجمله شهر تهران باشیم که قطعاً در تشدید آلودگی هوا نقش مؤثری خواهد داشت.



[1] www.mizanonline.ir/fa/news/111001

[2] http://www.baharnews.ir/news/41090

[3] http://www.asriran.com/fa/news/316137

[4] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940215000561

[5]http://www.farsnews.com/13940806000119

[6] http://alef.ir/vdcao6ne649n6a1.k5k4.html?311891

[7] http://www.farsnews.com/13940923000408

[8] http://www.isna.ir/fa/news/94092313452

[9] http://www.entekhab.ir/fa/news/233528

[10] http://www.tabnakkhozestan.ir/fa/news/123640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    راست میگه سالهاست که هوا الودست و از بینم نمیره!!
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    باید با هواپیما اب بپاشن!!خخخخخحح
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    این خانم یا باید استعفا بده یا باید برکنارش کنن والا رایهاشونو برا دست بعد ازدست میدن
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    الودگی هوا منشا اش تو سه حوزه خانم ابتکار . نوبخت و نعمت زاده است
  • میشا ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    تفاوت در نوع منافع است چطور توی دوره احمدی نژاد همین خانم می گقت آلودگی هوا خیلی زیاده چرا مسئولین رسیدگی نمی کنند، حالا که خودش مسئوله میگه مردم با آلودگی زندگی کنند. این مدیریته یا سیاسی بازی؟
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    مردم با آلودگی هوا کنار بیایند چون بنزین های وارداتی را ... کسی هم حق اعتراض و انتقاد ندارد!!!!!
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    آخه قبلا آلودگی رو گردن بنزین تولید داخل مینداختن اما حالا چی !!!!!
  • ایران ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    من هم دوست دارم بانوان در مشاغل بالا باشند ولی کارایی مهتره ، ایشان سالهاست که در این منصب هستند و تقریبا هیچ کار مثبتی در مورد دریاچه ارومیه ، شکار بی رویه ، منابع طبیعی ، دریاچه هامون ،تالاب انزلی ، پساب های شهری هیچ کاری نکرده اند و آلودگی هوا هم دو جندان شده است . وقتی یه مدیریت جوای نمی دهد باید تغییرش داد . فرق نمی کند زن یا مرد باشد .
  • بي نام ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بنده درس پس ميدم در مقابل اساتيد اين دولت فعال ولي طبق گفته هاي سابق كه به هر بهانه به موضوعات ذيل ختم شد لذا ميتوان الودگي كلانشهرهاي ايران را هم به گردن 1)تحريم 2)دولت اقاي احمدي نژاد 3)خالي بودن خزانه كشور 4)واريز يارانه 5)و الا ماشاالله دليل كه ميتوان از ان ها ياد كرد.
  • حقیقت ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    مشرق سلام.مردم از تهران کوچ کنند وبه بیابان بروند. این طور حرف زدن نشانه ناقص العقلی است .چرا مجلس ایشان را برکنار نمیکند. انتخابات جبران میکنیم.
  • سعید روحی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    اصن شما بگو آسمون بنفشه ما هم میگیم بنفشه شما بگو ماست سیاهه ما هم میگم آره سیاهه ؛ شما بگو کنار بیایین ما هم میگیم باشه کنار میاییم ؛تقصیر شما نیست که هوا آلوده ست تقصیر ماشیناست
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    الودگی هوا تنها یک راه حل داره .بهبود حمل و نقل عمومی .استفاده از تاکسی و اتوبوسهای هیبریدی .نوسازی ناوگان خودرویی.حالا هر مسولی هم راس سازمان باشه اگه نتونه فکری برای حمل ونقل بکنه همین اش هست وهمین کاسه.اما الان الودگی تبدیل شده به دعوای جناحی اصولگراها و اصلاح طلبها.هر دو جناح هم برای مردم کاری نکردند.
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    باید دید هدف اصلی ایشون چیه؟ وقتی با تعطیل نکردن مدارس بچه ها آسیب میبینند چرا اصرار دارند تا همه چیز را خوب جلوه بدهند. دیروز مردم زیادی سر درد و حالت تهوع داشتند.
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    مشرق چرا دروغ میگی؟ بنزین های وارداتی هوا رو آلوده تر کرد نه اینکه تغییر نداد ه باشه
  • سلام ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    مدیریتش مشکل نداره امّا نه در مورد محیط زیست که غیر از مردن راهکاری ارائه نمیده؛ و یا بدتر از بزرگترش با بدترین توهین ها آن هم به کارکنان محیط زیست دهان منتقدان رو میبنده. مدیریتش فقط و فقط در حیطه ی جوابگویی به منتقدان است با تلافی یا توهین.
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    به نام خدا باسلام وادب میشه یک مصاحبه با حاج خانم دکتر ابتکار داشته باشید ببینم چطوری به زندگی شخصیش میرسه ( بچه ها و همسر و آشپزخانه ) شاید الگوم شد. خداحافظ.
  • مرتضیsk ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    تا یکسال پیش میگفتند مشکل آلودگی هوا از بنزین تولید داخل است ، حالا که بنزین با حجم انبوه از خارج وارد میکنند چرا آلودگی هوا تشدید شده است. سیاسی کاری وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست در مورد بنزینهای تولید داخل در دولت گذشته چه رسوائی حالا به بار آورده !!
  • احمد ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    مدیونی اگر فکر کنی تقصیر ماشینهای تو خیابون که اخیرا قراره صد و ده هزارتای دیگه بهشون اضافه بشه اونم با پولی که دولت نداره و می خواد وام بده که احتمالا همین جوری چاپ می کنه.
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    می خواین بگن تقصیره احمدی نژاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس