کد خبر 510335
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

پایگاه خبری 24 امارات امروز (شنبه) در گزارشی به بده بستان های دلاری و حمایت های علنی و پشت پرده دولت عربستان از حکومت السیسی در مصر پرداخت؛ کمک های همه جانبه کشورهای عربی مثل امارات و عربستان به مصر در مقابل چشمداشت هایی را نیز برای آنها به همراه داشته است.

به گزارش مشرق، براساس این گزارش، عبدالله بن محفوظ رییس شورای کار عربستان – مصر از سرمایه گذاری های جدید سعودی ها در مصر به مبلغ 30 میلیارد ریال سعودی ( هشت میلیارد دلار) در سه سال آینده و در بخش های زیربنایی این کشور خبر داد.

وی گفت که تاجران سعودی به زودی برای سرمایه گذاری های جدید در مصر به این کشور سرازیر خواهند شد.

به گفته وی، طبق دستور ملک سلمان پادشاه عربستان مبنی بر سرمایه گذاری های جدید سعودی ها در مصر، این سرمایه گذاری ها در زمینه های بازار سهام، تامین احتیاجات نفتی این کشور در پنج سال آینده و نیز حمایت از حمل و نقل کشتی های سعودی در کانال سوئز و بخصوص سرمایه گذاری های صنعتی و تجاری خواهد بود.

رییس شورای کار عربستان – مصر گفت: تحرک های جدید و سریعی در شورای هماهنگی عربستان – مصر ایجاد شده و اولین نشست آن در ریاض و چند روز بعد نیز دومین نشست در قاهره انجام شد که حکایت از عزم جدی عربستانی ها به مصر دارد و در حد شعار نبوده بلکه با جدیت در حال پیگیری است.

براساس این گزارش، دستورات شاه عربستان برای کمک و حمایت از مصر پس از دیدار شریف اسماعیل نخست وزیر مصر و محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در قاهره صادر شده است.

به گفته وی، حجم سرمایه گذاری های بخش خصوصی سعودی ها در مصر در حال حاضر به حدود 27 میلیارد دلار بالغ می شود که 12 میلیارد دلار آن از طریق شورای سرمایه گذاری مصر، هشت میلیارد دلار شامل سرمایه گذاری سعودی ها از طریق تملک زمین و واحدهای ساختمانی یا زمین های کشاورزی است و هفت میلیارد دلار نیز توسط شرکت های بحرینی و کویتی وابسته به سرمایه گذاران سعودی در این کشور انجام شده است.

مصر و عربستان در تیرماه گذشته با صدور بیانیه ای که به اعلامیه قاهره موسوم شد توافق کردند در زمینه های دفاعی، بهبود روابط بازرگانی و سرمایه گذاری با یکدیگر همکاری کنند.

عربستان، امارات و کویت بسته های حمایتی و مالی را به میزان 23 میلیارد دلار در قالب کمک های نقدی، نفتی و بصورت ودیعه گذاری در بانک مرکزی مصر به این کشور ارایه کرده اند.

با این حال مقامات امارات و عربستان از اعزام نکردن نیرو توسط مصر برای تجاوز به یمن و همکاری نکردن با ائتلاف متجاوزان به سرکردگی سعودی بسیار ناراحت هستند.

این کشورها میلیاردها دلار برای کودتای نظامی علیه محمد مرسی و روی کار آمدن ژنرال السیسی در مصر هزینه کردند و انتظار داشتند که وی به درخواست آنها برای اعزام نیرو به یمن پاسخ مثبت دهد که این کار عملی نشد.

از سوی دیگر محمد بن زاید خطاب به درخواست های مالی السیسی گفته بود: این مرد باید بداند که من ماشین پول سازی و دستگاه خودپرداز پول نیستم، من در صورتی (به مصر) کمک مالی می کنم که شرایط من تحقق یابد، اگر پولی دادم در مقابل من هم باید امر کنم و دستور بدهم.

دولت مصر تکیه بسیاری به کمک های مالی امارات و عربستان دارد، بطوری که محمد بن راشد آل مکتوم حدود 14 میلیارد دلار به مصر (دولت السیسی) کمک کرد و قول داد که حدود چهار میلیارد دلار دیگر نیز به این کشور کمک کند.

کارشناسان سیاسی معتقدند، عربستان و امارات از اینکه السیسی در خدمت منافع این کشورها در منطقه گام برنمی دارد ناراحتند چرا که هدف سیاسی این کشورها این بود که در قبال ارایه این کمک های مالی، حاکم واقعی و حقیقی مصر باشند و یا حداقل در انتخاب مسوولان بلندپایه مصری نقشی تعیین کننده داشته باشند.

اما این کارشناسان می گویند که دولت السیسی بدون کمک های مالی و دلاری ثروتمندان عرب منطقه از جمله امارات و عربستان، توانایی ایستادن روی پای خود را ندارد.

دولتمردان و اندیشمندان سیاسی و حتی مذهبی در اجتماع مصر از یکسو با دیدگاه های امارات و عربستان اختلافات فاحشی دارند که به دلیل نیاز به حمایت های دلاری این کشورها کمتر آن را علنی می کنند ولی در زمینه عمل در بیشتر مواضع بین المللی، کمتر خود را همسو با این کشورها نشان می دهند.

دامنه اختلاف های سیاسی و فکری مصر با عربستان و امارات را در مسایلی همچون مصالحه با اخوان المسلمین، سرنوشت بشار اسد در سوریه، بحران های یمن و لیبی و نیز پرهیز اندیشمندان و رهبران مذهبی مصر از تفکر وهابیون می توان مشاهده کرد.

هرچند این دو کشور به عنوان دو قدرت بزرگ عرب مجبورند به خاطر رعایت مصالح و منافع خود در منطقه کنار هم بایستند اما دامنه اختلافات گسترده تر از آن است که بتوانند به ایستادن کنار هم ادامه دهند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس