ثبت‌نام داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح روز پنجشنبه همزمان در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش مشرق، اولین روز ثبت‌نام انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 صبح امروز در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری‌های کشور آغاز شد و تا ساعت 16:30 ادامه داشت، داوطلبان این انتخابات فرصت دارند تا روز 2 دی با ارائه مدارک خود اعلام داوطلبی کنند.

تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در انتخابات آتی به تفکیک هر استان با توجه به آخرین تغییرات منتشر شد.

وزیر کشور ساعت 8:30 به همراه محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات ، علی پورعلی مطلق دبیرستاد انتخابات و حسین علی امیری سخنگوی وزارت کشور از محل ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد

در روز اول ثبت نام افراد مختلفی برای ثبت نام اعلام آمادگی کرده‌اند که برخی از آنها افراد ناشناخته‌ای هستند و ثبت‌نام یک کاندیدای زن از برجسته ترین حاشیه‌های روز اول بوده است.

اما می‌توان به ثبت نام شخصیت‌هایی از جمله آیت‌الله عباس کعبی نماینده فعلی مردم خوزستان در مجلس خبرگان، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو فعلی مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران و از حوزه کرمان،آیت‌الله فرحانی معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور از حوزه انتخابیه اهواز، آیت‌الله سیدعلی شفیعی نماینده فعلی مردم خوزستان در مجلس خبرگان، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز امام جمعه بجنورد برای اولین بار از این حوزه، آیت​الله سیدابوالحسن حسن​زاده امام جمعه موقت اهواز، آیت الله محمد تقی پورمحمدی ‌امام جمعه مراغه، حجت الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه اهر، علی رازینی معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه و ... نیز اشاره کرد.

{$sepehr_album_34548}

قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرایط انتخاب شوندگان را تصریح کرده است؛ در ماده 3 این قانون آمده است که خبرگان منتخب مردم باید دارای شرایط زیر باشند:

الف- اجتهاد به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی

ب- اجتهاد در حدی که قدرت استنباط مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد

ج- بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی به مسائل روز

د- معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران

ه- نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی

در این قانون ذکر نشده که نماینده مجلس خبرگان باید صرفا مرد باشد.


چه کسانی تاکنون برای نامزدی در مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کردند

حوزه انتخابیه نام‌نام‌خانوادگی نماینده فعلی
آذربایجان شرقی محمدتقی پورمحمدی  
جواد حاجی‌زاده  
آذربایجان غربی سیدمحسن موسوی تبریزی  
اردبیل ---  
اصفهان حبیب الله احمدی  
البرز ---  
ایلام سید محسن گلپایگانی  
بوشهر سید هاشم حسینی بوشهری  
تهران سید مهدی دریاباری  
سیدرضا ربیعی  
ذکرالله اوحدی  
عصمت سوادی  
سیدمجتبی آیت‌اللهی  
سید احمد خاتمی *
محمد ابوالقاسمی  
چهارمحال‌وبختیاری ---  
خراسان جنوبی ---  
خراسان رضوی ---  
خراسان شمالی حبیب‌الله مهمان نواز *
خوزستان
خوزستان
عبدالکریم فرحانی  
عباس کعبی   *
زنجان محمدتقی واعظی *
سمنان ---  
سیستان‌وبلوچستان ---  
فارس ---  
قزوین علی اسلامی *
محمد تاکندی  
قم قیاسی  
کردستان ---  
کرمان امان‌الله علیمرادی بردسیری  
کرمانشاه ذکرالله احمدی   
کهگیلویه‌وبویر احمد ---  
گلستان سیدعبدالهادی‌حسینی‌شاهرودی  *
گیلان ---  
لرستان ---  
مازندران ---  
مرکزی سید ابوالفضل میرمحمدی *
هرمزگان ---  
همدان علی رازینی *
یزد ---  

 

آیت‌الله خاتمی: امتحان اجتهاد از داوطلبان مجلس خبرگان گرفته خواهد شد

آیت الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری پس از حضور در ستاد انتخابات کشور و ثبت نام در دوره آینده  مجلس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعدادی از داوطلبان برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان امتحان اجتهاد داده اند که اجتهاد تعدادی از آنها توسط شورای نگهبان احراز شده و از کسانی که در شهریور امتحان نداده‌اند،آزمون اجتهاد گرفته خواهد شد.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد +تصاویر




حجت‌الاسلام رازینی: نظارت خبرگان به معنای نظارتی که مجلس بر دولت انجام می‌دهد، نیست

حجت الاسلام علی رازینی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری بعدازظهر امروز پس از ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: نظارت خبرگان به معنای نظارتی که مجلس بر دولت انجام می دهد، نیست و در قانون اساسی نیز چیزی به عنوان نظارت بر رهبری ذکر نشده است.
 

درخواست فرماندار تهران از متقاضیان انتخابات خبرگان برای تعجیل در ثبت‌نام

فرماندار تهران گفت: از همه متقاضیان درخواست می‌کنم تا در روزهای نخست برای انحام مراحل ثبت نام خود به شعب مربوطه مراجعه کنند تا هم از تلف شدن وقت‌شان جلوگیری شود و همچنین در فرصت کافی مرحله ثبت‌نام خود را طی کنند.

عیسی فرهادی پس از پایان ساعت ثبت‌نام کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به فرصت هفت روزه متقاضیان برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: از همه متقاضیان درخواست می‌کند تا در روزهای نخست برای انجام مراحل ثبت‌نام خود به شعب مربوطه مراجعه کنند تا هم از تلف شدن وقت‌شان جلوگیری شود و هم در فرصت کافی مرحله ثبت‌نام خود را طی کنند.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد

وی با اشاره به انتخاب اعضای هیأت اجرایی مجلس خبرگان در شب گذشته ادامه داد: شب قبل طی انتخاباتی هشت نفر عضو هیأت احرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران انتخاب شدند و بامداد امروز نیز پروسه دوم انتخاب خبرگان که ثبت‌نام کاندیداها است در فرمانداری تهران و همچنین وزارت کشور آغاز شد.

وی در ادامه به آغاز مهلت ثبت‌نام متقاضیان حضور در مجلس شورای اسلامی از روز شنبه هفته آتی اشاره و اظهار کرد: از روز شنبه متقاضیان عضویت در مجلس خبرگان رهبری مانند امروز در استان تهران فقط در فرمانداری و وزارت کشور انجام می‌شود و ثبت‌نام متقاضیان عضویت در مجلس شورای اسلامی نیز در شهرستان‌های استان تهران در شعب اصلی و برای شهرستان تهران که شامل اسلام شهر، ری، شمیرانات و پردیس است در فرمانداری تهران و وزارت کشور انجام می‌گیرد.

فرهادی در مورد پروسه بعدی پس از مرحله ثبت‌نام برای انتخابات های خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: پس از پایان مهلت ثبت‌نام متقاضیان مجلس خبرگان رهبری پرونده کاندیداها برای بررسی و احراز صلاحیت به شورای نگهبان ارسال می‌شود و فرمانداری دیگر با این موضوع کاری ندارد اما برای انتخابات های مجلس شورای اسلامی هیأت هایی اجرایی همزمان بحث بررسی صلاحیت متقاضیان را در دستور کار خود قرار می‌دهند و در پایان مهلت ثبت‌نام طبق زمانی که از پیش اعلام شده است باید استعلام‌های مورد نیاز توسط دستگاه‌های مربوطه به فرمانداری اعلام شود و بر اساس آن‌ها صلاحیت ها در هیأت‌های اجرایی بررسی و در نهایت نتایج اعلام شود.


رییس ستاد انتخابات کشور: تا این لحظه 65 نفر ثبت نام کرده‌اند

محمد حسین مقیمی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تا این لحظه 65 نفر برای ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان اقدام کرده‌اند. یک خانوم در تهران و چند خانوم در شهرستان‌ها نیز در میان ثبت نام کنندگان بوده‌اند. از این تعداد 12 نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرده اند.

وی افزود: بعد از تهران استانهای خراسان رضوی با 10 داوطلب و اصفهان با 6 داوطلب دارای بیشترین تعداد داوطلبان در اولین روز ثبت نام از نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری هستند.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد

وی در پاسخ به این پرسش که ثبت نام خبرگان تا کی ادامه پیدا می‌کند گفت: تا یک هفته ثبت نام کاندیدها ادامه پیدا خواهد کرد. امروز شاهد بودیم که مدارک تعدادی از داوطلبین کامل نبوده است. توصیه ما این است که متقاضیان ثبت نام، مدارک اعلام شده را به صورت کامل به همراه داشته باشند.

مقیمی همچنین اظهار کرد: هر روز صبح آمار کامل روز قبل اعلام خواهد شد.

حضور استاندار تهران در ستاد انتخابات فرمانداری تهران

سید حسین هاشمی در حاشیه بازدید خود از ستاد انتخابات فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخاب هیأت‌های اجرایی انتخابات برای استان تهران اظهار کرد: مهمترین بخش ما هیأت‌های اجرایی تهران بود که از حساسیت بالایی برخوردار بود. فرمانداری 30 نفر را معرفی کرد که از افراد خوشنام، سرشناس، متدین و مورد وثوق بودند و آن‌ها از بین خودشان 8 نفر را انتخاب کردند که مشکلی هم بوجود نیامد. دیشب هم به آقای مقیمی گفتم که این قوت قلب ما بود که هیأت‌های اجرایی تهران با کمترین حاشیه تشکیل شد.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد

استاندار تهران درباره روند برگزاری الکترونیکی انتخابات یادآور شد:‌ نوع رای‌گیری الکترونیکی در کشور به صورت نرم‌افزاری در حال بررسی است و ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما در استان تهران 35 حوزه انتخابیه داریم که 30 نماینده برای شهر تهران و 5 نماینده برای شهرستان های تهران هستند. مهمترین بحث ما حضور مردم در پای صندوق‌های رای و اولویت مان برگزاری انتخاباتی سالم و پر شور است.

وی در توصیه‌ای به نامزدهای انتخاباتی تاکید کرد:‌ امیدواریم کاندیداها به دنبال رقابت باشند و به جای تخریب دیگران توانایی های خود را مطرح کنند .بهترین شکل برگزاری انتخابات رقابت سالم است که مردم بتوانند بر اساس توان کاندیداها تصمیم بگیرند، چراکه با تخریب هیچ‌کس سودی نمی‌برد.

استاندار تهران در پایان گفت:‌ امروز به عنوان اولین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به ستاد استان تهران آمدم تا از روند کار بازدید کنم و به همکاران خدا قوت بگویم و روند کار را از نزدیک ببینم که البته متوجه شدم در این ستاد در ساعت 8 صبح یکی از نامزدها ثبت‌نام کرده که احتمالا اولین کسی است که در کشور ثبت‌نام کرده است.

وزیر کشور: رسانه‌ها ما را یاری کنند

وزیر کشور گفت: همه دست‌اندرکاران انتخابات از جمله احزاب، گروه‌ها، شخصیت‌ها، حوزه نظارت ، اجرا و مردم تلاش کنند که انتخابات با شکوه و سلامت برگزار شده و اصل اجرای قانونی انتخابات رعایت شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در بازدید از ستاد انتخابات کشور افزود: امروز بار دیگر شاهد یک امر بسیار مهم و سرنوشت‌ساز هستیم که حاصل تلاش‌های بنیانگذار انقلاب، رهبر انقلاب ، شهدا و مجاهدت مردم برای تحقق اهداف عالی اسلامی در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران است. باید خدا را شکر کنیم؛ چراکه مردم ایران خود سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد

وی در ادامه اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرای مردم و بر اساس قوانین اسلام به دنبال دستیابی به اهداف خود است. ما امروز شاهد روند انتخابات و مشارکت مردم هستیم.

وی در پایان افزود:‌ تقاضای من از رسانه‌ها این است که ما را یاری و با مردم همدلی و همه تلاش کنند که یک انتخابات قانونی، سالم و باشکوه برگزار شود.

مطلب مورد تاکید برای کاندیداها در تهران

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران نیز گفت:‌ کار ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در استان تهران و فرمانداری استان تهران و وزارت کشور انجام خواهدشد.

علی اکبر ناصر بخت در دقایقی ابتدایی اولین روز از ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرمانداری تهران مرکز حوزه انتخابیه استان تهران است و فرمانداری‌های ری ، شمیرانات،‌اسلام شهر و پردیس به عنوان فرمانداری فرعی هستند و 15 فرمانداری تابع تهران نیز به عنوان مرکز حوزه انتخاباتی استان تهران هستند اما کار ثبت نام از کاندیداهای استان تهران تنها در فرمانداری تهران و وزارت کشور انجام خواهد شد.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد

وی در توضیح وظیفه 15 فرمانداری تابعه استان تهران یادآور شد: آن 15 فرمانداری باید شعبه های ثبت نام و اخذ رای را معین کنند و کار اخذ رای را در روز رای‌گیری انجام دهند.

وی با بیان این‌که «از امروز با تشکیل هیأت‌های اجرایی موضوع ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است»، افزود: از امروز به مدت 7 روز روند کار ثبت نام مجلس خبرگان رهبری را خواهیم داشت و از شنبه کار ثبت‌نام مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته آغاز خواهد شد که پنج روز به صورت مشترک کار ثبت‌نام مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.


حاشیه های اولین روز ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان در وزارت کشور


اولین روز ثبت نام از داوطلبان پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد که با حاشیه هایی همراه بود.

*حجت الاسلام امان اله علیمرادی از حوزه انتخابیه کرمان اولین کسی بود که از دقایقی بعد از شروع رسمی زمان ثبت نام در وزارت کشور حضور یافت.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد


*پس از نام نویسی چند تن از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نخستین زن کاندیدای مجلس خبرگان رهبری به ستاد انتخابات وزارت کشور آمد و حضور وی باعث شد تا یکی از سوالات خبرنگاران از رئیس ستاد انتخابات کشور این باشد که حضور زنان برای داوطلبی مجلس خبرگان رهبری منع قانونی یا خیر؟ که مقیمی نیز در پاسخ گفت: حضور زنان برای داوطلبی نمایندگی خبرگان رهبری منع قانونی ندارد اما درنهایت شورای نگهبان باید آنها را احراز صلاحیت کند.

*اما جوانترین داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز حجت الاسلام محمد غیاثی بود که بنابه گفته خودش متولد 1366 است.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد


*اما در بین کسانی که برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کردند آیت الله سیداحمد خاتمی را می توان به عنوان معروف ترین چهره معرفی کرد.

*حجت الاسلام امان الله علیمرادی بردسیری از حوزه انتخابیه کرمان، حجت الاسلام سید مهدی دریاباری از حوزه انتخابیه تهران، حجت الاسلام حبیب الله احمدی از حوزه انتخابیه اصفهان، سید ابوالفضل میرمحمدی نماینده فعلی استان مرکزی، سیدمحسن موسوی تبریزی از حوزه انتخابیه آذربایجان غربی، حجت الاسلام سعیدرضا ربیعی از حوزه انتخابیه تهران، ذکرالله اوحدی از حوزه انتخابیه تهران، حجت الاسلام محمدتقی واعظی از حوزه انتخابیه زنجان، عصمت سوادی و علی رازینی عضو فعلی مجلس خبرگان از داوطلبانی بودند که در محل وزارت کشور برای انتخابات مجلس خبرگان نام نویسی کردند.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد


*حجت الاسلام محمدتقی واعظی عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری پس از انجام مراحل ثبت نام و هنگام خروج از ستاد انتخابات کشور با علی رازینی دیگر عضو مجلس خبرگان که در حال ورود به ستاد انتخابات بود روبه رو شد که واعظی به مزاح به وی گفت انتظار داشتیم شما ساعت 10 صبح اینجا باشید که رازینی در پاسخ گفت الان هم خوب است.

*سید ابوالفضل میرمحمدی نماینده فعلی استان مرکزی نیز داوطلب دیگر مجلس خبرگان رهبری بود که مدارک وی توسط پسرش سید محمد میرمحمدی دبیرکل حزب تمدن اسلامی به ستاد انتخابات وزارت کشور ارائه شد.

*ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز پنج‌شنبه 26 آذر در محل وزارت کشور آغاز شد و تا 2 دی ادامه خواهد داشت.


حاشیه‌های نخستین روز ثبت‌نام کاندیدای خبرگان در فرمانداری تهران

ثانیه‌شمار روند ثبت‌نام پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 امروز در حالی در وزارت کشور آغاز شد که همه مسئولان اجرایی و دست‌اندرکاران از جمله علی‌اکبر ناصربخت در فرمانداری تهران حاضر بودند.

ناصربخت در ساعات اولیه در گفت‌وگو با  خبرنگاران از آغاز کار روند ثبت‌نام پنجمین دوره مجلس خبرگان خبر داد و گفت: داوطلبان حتما مدارک مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشند تا در روز ثبت‌نام با مشکلی روبرو نشوند.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد +تصاویر


محمد ابوالقاسمی کاندیدای 34 ساله مجلس خبرگان که در حوزه علمیه دارالاسلام تهران به تدریس مشغول است و دارای سطح 4 حوزوی است، اولین کاندیدایی بود که با حضور خود در راس ساعت 8 و 8 دقیقه؛ مسئولان فرمانداری تهران و خبرنگاران رسانه‌ها را غافلگیر کرد.

این کاندیدا خرسندی خود را نسبت به حضورش در ساعت اولیه اعلام و ابراز امیدواری کرد که بتواند به عنوان یک طلبه جوان در نظام جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کند.

غلامرضا نحوی دومین کاندیدایی بود که برای ثبت‌نام به فرمانداری تهران مراجعه کرد اما به دلیل نقص مدرک موفق به تایید ثبت‌نام نهایی نشد.

این کاندیدا به خبرنگاران حاضر در فرمانداری گفت: به این دلیل در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شده است چون کاندیداتوری وی به دلیل سمتش در شعبه تجدیدنظر نیازی به استعفا نداشته است.


ثبت نام نخستین داوطلب زن در انتخابات مجلس خبرگان/ معروفترین چهره‌ای که به وزارت کشور آمد +تصاویر


نحوی گفت که برای کاندیداتوری انتخابات احساس تکلیف نکرده بلکه معتقد است که همه باید در عرصه‌های مختلف نظام اسلامی مشارکت کنند.

پایان کار ثبت‌نام‌کنندگان ثبت‌نام نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در اولین روز خود در حالی صورت گرفت که اغلب کاندیداها ترجیح دادند که برای ثبت‌نام به وزارت کشور به جای فرمانداری تهران بروند.


منابع: فارس و ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    امیدوارم این بار نیروهایه جوان وارده صحنه بشن این کشور به نیرویه جوان احتیاج داره
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    خبرگان که دیگه جون نمیخواد
  • فدایی امام خامنه ایی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    ان شا الله مردم به افراد با بصیرت و با ایمان و ولایتمدار رای بدهند تا کشور از همه جور نفوذ و فتنه ای در امان باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس