حدود بيست و اندي روز پيش بود که برترين‌هاي جايزه ادبي جلال آل احمد معرفي شدند و جوايز به آنها اعطا شد.

به گزارش مشرق، پيش از برگزاري جايزه نيز اعلام شد که جوايز جايزه جلال به سي سکه محدود شده است اما طبق آنچه در روزنامه رسمي بر اساس ابلاغيه حسن روحاني رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پي کاهش سکه‌هاي اين جايزه درج شده است آمده:


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
مصوبه «اصلاح و تکميل موادي از آئين نامه جايزه ادبي جلال آل احمد» که در جلسه 771 مورخ 24/8/94 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بنا به پيشنهاد مورخ 26/5/94 وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به تصويب رسيده است. به شرخ ذيل براي اجرا ابلاغ مي‌شود:

1: کلمه «تاريخ نگاري» مندرج در مواد 2،5،6،7 حذف مي شود.

2: تبصره ذيل ماده 6 به شرح ذيل اصلاح مي‌شود: تبصره_ دبير هيات علمي با پيشنهاد و تائيد هيات امنا انتخاب مي شود.

3: تبصره زير به ماده 12 الحاق شود:

تبصره_ بر اساس نوع کيفيت و اثر، ميزان جايزه از حداقل تعداد 30 سکه تا حداکثر تعداد 110 سکه تمام بهار آزادي تعيين و اهدا مي‌شود.

قيد اين جمله يعني: «بر اساس نوع کيفيت و اثر، ميزان جايزه از حداقل تعداد 30 سکه تا حداکثر تعداد 110 سکه تمام بهار آزادي»، کمي قابل تامل است؛ نکته اول اينکه همچنان مي‌توان اميدوار بود که 110 سکه به برگزيده اي در سال و دوره‌اي اهدا شود و نکته دوم اينکه احتمال اعمال سليقه را قوت مي‌بخشد که بنا بر بودجه و سليقه جايزه سي سکه‌اي يا بيشتر را شايد شاهد باشيم.

اين در صورتي است که در ابلاغ رئيس جمهور به صراحت اعلام شده با توجه به کيفيت، يعني آثار برگزيده که از کيفيت بالاتري برخوردار هستند و حائز امتيازات کافي، که تحت عنوان «برگزيده» شناخته مي‌شوند مي‌توانند دريافت کننده 110 سکه باشند. در اين صورت تفاوت ميان برگزيده اول و افراد شايسته تقدير مطلوب تر مي‌نمايد.

اما اين موضوع که قطعيتي ديده نشود و گران‌ترين جايزه ادبي در حالت معلق بوده و در هر دوره بر سر ميزان جوايزش تشکيک باشد کمي تامل‌برانگيز است.

نويسندگان و مولفان اغلب از جايزه جلال آل احمد به عنوان گران‌ترين جايزه ادبي کشور با 110 سکه تمام بهار آزادي ياد مي‌کردند و در جامعه ادبي هم وزني براي اين جايزه قائل بودند، اما اينکه «بر اساس نوع کيفيت و اثر، ميزان جايزه از حداقل تعداد 30 سکه تا حداکثر تعداد 110 سکه تمام» باشد کمي کار را سخت مي‌کند.

اول اينکه تمام نوک پيکان هدف سمت برگزارکنندگان و داوران و هيات علمي نشانه مي‌رود و در مرحله دوم نويسنده بايد در خوش‌بينانه ترين حالت تصور کند هيات برگزار کننده کف اين ابلاغيه يعني سي سکه را در نظر دارند.

بد نيست مروري شود به سخنان متوليان اين جايزه ادبي که حالا با شروطي از سکه افتاده است:

دبير اجرايي جايزه جلال آل احمد با اشاره به خبرهايي درباره احتمال کاهش سکه‌هاي جايزه جلال و بررسي اين موضوع در شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت:‌ بحث در شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره کاهش جدي سکه‌هاي جلال نيست،‌ بلکه قرار است،‌ تفويض اختياري درباره تعداد سکه‌هاي جايزه جلال به هيئت امناي بنياد انجام شود. به عبارت ديگر اين هيئت امنا باشد که در هر دوره با توجه به شرايط موجود درباره تعداد جوايز تصميم‌گيري کند.

از سوي ديگر علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سال گذشته که خبر کاهش سکه هاي جلال مطرح شد در اين باره گفته بود: با توجه به اينکه 110 سکه تعداد زيادي است، سعي کرديم با کاهش اين جايزه، تعداد افرادي که مي توانند دريافت کننده جايزه باشند را در حد امکانات و توانايي مان بيشتر کنيم.

جنتي درباره ضرورت اخذ مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي کاهش تعداد سکه هاي جايزه جلال آل احمد نيز گفت: اگر چنين باشد موافقت اعضاي شوراي انقالب فرهنگي را نيز با کاهش ميزان جوايز جايزه جلال خواهيم گرفت.

اين اظهارنظرها نشان مي‌دهد طبق آنچه طرف پيشنهاد دهنده_ يعني وزارت ارشاد_ در راستاني کاهش سکه‌ها علاقه‌مند است. تمام همت بر اهداي همين سي سکه مانده و خبري از 110 سکه در ابلاغيه رئيس جمهور نخواهد بود.

در تيرماه سال 1384 و در آخرين سال دولت هشتم موضوع برگزاري جايزه ادبي جلال آل احمد به تصويبِ شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد. اما عمر دولت هشتم به برگزاري اين جايزه نرسيد تا اين که در سال 1385 و با آغاز کار دولت نهم پرونده برگزاري اين جايزه بزرگ ملي و ادبي که گرانترين جايزه ادبي تاريخ ايران است گشوده شد. در همان سال آئين‌نامه جايزه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و 110 سکه به عنوان جايزه نفرات برگزيده از سوي اين شورا در نظر گرفته شد. بر اساس آئين‌نامه تاريخ دوم آذر ماه هر سال –به ياد سالروز تولد جلال آل احمد- براي تاريخ اختتاميه اين جايزه انتخاب شد. سرانجام اولين دوره جايزه در سال 1387 بدون اين که منتخبي در حوزه داستان داشته باشد برگزار شد. تاکنون شش دوره از اين جايزه برگزار شده و دوره پيش رو هفتمين دوره اين جايزه است.

رئيس جمهور مصوبه اصلاح آئين‌نامه جايزه جلال را ابلاغ کرد
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس