کد خبر 508794
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه‌اي اعلام کرد که از مساله سفر به کوبا در سال 2016 استقبال مي‌کند اما در درجه اول خواهان مشاهده آزادي‌هاي فردي بيشتر در اين کشور براي شهروندان عادي است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري رويترز، باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا در مصاحبه با پايگاه اينترنتي ياهو نيوز گفت که به هاوانا گوشزد کرده است که بدون اجراي يک چنين پيشرفتي بعيد است وي پيش از ترک رياست جمهوري به کوبا سفر کند.

اين در حالي است که دو کشور اوايل سال جاري ميلادي در اتفاقي تاريخي برقراري مجدد روابط ديپلماتيک ميان خود را اعلام کردند.

اوباما در اين مصاحبه گفت: من خيلي علاقه دارم به کوبا بروم اما فکر مي‌کنم که بايد شرايط يک چنين سفري فراهم شود. چيزي که مي‌خواهم به دولت کوبا بگويم اين است که من در حقيقت اگر بتوانم با اطمينان بگويم که در زمينه آزادي و فراهم شدن امکانات مربوط به آن براي شهروندان عادي کوبايي پيشرفت مشاهده مي‌کنم دوست دارم که از فرصت سفر به اين کشور براي برجسته کردن اين پيشرفت استفاده کنم.

اوباما خاطرنشان کرد: اگر من دست به چنين سفري بزنم بخشي از معامله اين خواهد بود که با همه صحبت کنم. من در گفت‌وگوهايم با رائول کاسترو، رئيس جمهوري کوبا خيلي صريح گفته‌ام که ما به سراغ کساني خواهيم رفت که به دنبال گسترش ابعاد آزادي بيان در داخل کوبا هستند.

رئيس جمهوري آمريکا در اين مصاحبه که همزمان با سالگرد اعلام مذاکرات هاوانا و واشنگتن براي بازيابي روابط انجام شده همچنين از هدف اعلام شده خود براي تعطيل کردن زندان گوآنتانامو دفاع کرد اما اذعان کرد که بعيد است اين زندان خيلي زود به هاوانا بازگردانده شود.

اوباما در پاسخ به اين سوال که آيا زندان گوآنتانامو را به کوبا بعد از تعطيل شدن بازخواهد گرداند، گفت: چنين تصميمي احتمالا توسط رئيس جمهور بعدي آمريکا گرفته خواهد شد.

رئيس جمهوري آمريکا ادامه داد که همچنان قادر به تعطيل کردن گوآنتانامو پيش از ترک رياست جمهوري در ژانويه 2017 است اما هنوز طرحي را در زمينه نحوه تعطيل کردن اين زندان به کنگره نفرستاده است.

وي همچنين در اين مصاحبه از مساله آزاد کردن زندانيان گوانتانامو و بررسي چگونگي آزادي آنها توسط دولتش دفاع مي‌کند و معتقد است که در تعطيل کردن گوانتانامو دستاوردهاي راهبردي وجود دارد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس