کد خبر 508595
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۷

نمایندگان احزاب مخالف دولت کوزوو برای ششمین بار طی حدود چهارماه گذشته به دلیل مخالفت با تصویب توافقنامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری‌های صرب ساکن شمال کوزوو، با پرتاب گاز اشک آور مانع نشست پارلمان شدند.

 به گزارش مشرق، گاز اشک آور در مجلس کوزوو در دو نوبت بوسیله 'آدا درگوتی' از حزب جنبش خودگردانی و 'پالی لکای' از حزب پیمان برای آینده کوزوو از احزاب مخالف دولت کوزوو پرتاب شد.

احزاب اپوزیسیون با پرتاب گاز اشک آور تقریبا 4 ماه است که مانع تشکیل نشست پارلمان جهت بحث و بررسی و تصویب توافق نامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب ساکن شمال کوزوو و همچنین لایحه علامت گذاری مرز با مونته نگرو شده اند.

نشست پارلمان کوزوو در روز دوشنبه پس از چند ساعت تاخیر به خاطر پرتاب گاز اشک آور در سالن دیگری شروع به کار کرد که در آن چند تن از نمایندگان احزاب مخالف نیز حضور داشتند.

کادری وسلی رئیس مجلس کوزوو از نمایندگان احزاب مخالف خواهش کرد که گاز اشک آور در مجلس پرتاب نکنند.

هرج و مرج در پارلمان کوزوو پس از چند ساعت به خیابان های شهر پریشتینا پایتخت کوزوو کشیده شد.

حامیان احزاب اپوزیسیون که از صبح امروز در مقابل ساختمان مجلس جمع شده بودند به طرف ساختمان پارلمان و ماموران پلیس سنگ پرتاب کردند.

بنا به گزارش های رسانه های خبری چاپ پریشتینا، حامیان احزاب مخالف دولت کوزوو همچنین پس از اینکه متوجه شدند نشست مجلس بدون حضور تمامی نمایندگان اپوزیسیون شروع به کار کرد ابتدا به طرف پنجره های ساختمان پارلمان سنگ پرتاب کردند و سپس ظروف زباله ها را در خیابان ها تخلیه کردند.

رسانه های خبری پریشتینا نیز پیشتر در گزارش های خود اشاره کردند که نارضایتی احزاب اپوزیسیون علاوه بر مخالفت با توافق نامه بروکسل برای جامعه مشترک شهردهای های صرب های کوزوو، کار دادگاه ویژه برای جنایات ارتش آزادیبخش کوزوو است که فعالیت آن رسما از ژانویه سال 2016 میلادی شروع خواهد شد.

حزب دمکراتیک کوزوو به رهبری 'هاشم تاچی' وزیر خارجه و حزب شورای دموکراتیک به رهبری 'عیسی مصطفی' نخست وزیر کوزوو پیشتر از پارلمان خواستار ممنوعیت حضور نمایندگان اپوزیسیون در نشست های پارلمانی شده بودند.

'جنبش خودگردان'، 'پیمان برای آینده کوزوو' و 'ابتکار برای کوزوو' هفتم آذر نیز با برگزاری تظاهرات گسترده ای در میدان بزرگ پریشتینا که چند هزار نفر معترض جمع شده بودند دولت کوزوو را به پس گرفتن لایحه برای تصویب توافقنامه تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های ساکن شمال کوزوو و همچنین لایجه علامت گذاری مرز با مونته نگرو فراخواندند.

رهبر جنبش خودگردان در جمع تظاهرات کنندگان طی سخنانی گفته بود: احزاب اپوزیسیون اجازه نخواهند داد که جامعه مشترک شهرداری های صرب ها در کوزوو تشکیل شود.

حدود 4 ماه گذشته، ششمین بار است که نشست پارلمان با استفاده از گاز اشک آور توسط نمایندگان احزاب مخالف به تعویق افتاده است.

احزاب مخالف دولت کوزوو توافق صورت گرفته میان کوزوو با صربستان را در مذاکرات عادی سازی بلگراد و پریشتینا در بروکسل که در آن به مناطق صرب نشین در کوزوو استقلال بیشتری داده می شود، قبول ندارند و تاکنون از تصویب این توافق نامه در پارلمان به شکل های مختلف از جمله پرتاب گاز اشک آور جلوگیری کرده اند.

هیات های مذاکره کننده بلگراد و پریشتینا در مراحل عادی سازی روابط با وساطت «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سوم شهریور امسال در بروکسل چهار توافقنامه از جمله تشکیل جامعه شهرداری های صرب نشین در کوزوو توافق کردند.

حکومت پریشتینا بر اساس توافقنامه امضا شده با نمایندگان صربستان و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های کوزوو خواهان تصویب این توافق نامه در پارلمان است که احزاب اپوزیسیون با آن شدیدا مخالف هستند.

دادگاه قانون اساسی کوزوو تصویب این توافقنامه را مغایر با قوانین کوزوو دانست.

صربستان در رابطه با حل و فصل مساله کوزوو از اکتبر سال 2012 با وساطت «کاترین اشتون» مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکراتی را در سطح نخست وزیری با کوزوو شروع کرد و حاصل این مذاکرات، امضای توافق نامه 15 ماده ای برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا است.

تاکنون این مذاکرات در 28 نوبت به منظور عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل برگزار شده است.

کوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو موسوم به «کی فور» برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 به طور یک جانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، اعلام یک جانبه استقلال آن را به رسمیت نمی شناسد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.
مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس