کد خبر 508409
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

بحث غیبت و غایب بودن موعود در زرتشت وجود ندارد و این که گفته می شود اندیشه غیبت از زرتشت وارد شده کاملا غلط است و یک افتراست. فقط به خاطر اینکه مهدویت را یک بحث قومی و قبیله ای جلوه دهند.

 به گزارش مشرق، مسئله ظهور منجی و موعود در آخرالزمان از آموزه های دینی است که در همه ادیان الهی و آیین های باستانی با سیاق های مختلف اما ماهیت قریب به هم مطرح شده است. اعتقادات آیین زرتشت و اسلام دارای وجوه تشابه بسیاری است و عمده اشتراکات آنها در ویژگی های منجی موعود، دوران انتظار، غیبت و بعد از ظهور است. به نحوی که جهان در دوران انتظار در هر دو مکتب آکنده از تباهی هاست و جامعه از وجوه مختلف به ابتذال کشیده شده و اوضاع هر روز به با سرعت به طرف فساد و تباهی پیش می رود. در آستانه ظهور هر دو منجی شورش ها و قیام هایی به وقوع می پیوندد و با حوادثی روبه رو می شوند که از قبل پیش بینی شده اند، جامعه پس از ظهور در هر دو آیین جامعه ای است بر بنیاد آموزه های دینی با رهبری خدایی و الهی و پایان نزاع ها و بی عدالتی ها و تشکیل جامعه ای آرمانی با حاکمیت عدل و داد بر همه ارکان جامعه است.

حجت الاسلام جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در این باره پاسخ می دهد:

ملاک تشخیص امام زمان(ع) واقعی در زمان ظهور؟

طبق روایات نشانه ها و اتفاقات در زمان ظهور به قدری روشن است که جایی برای شک نیست. یکی از نشانه های قبل از ظهور قیام سفیانی است. به این ترتیب که قبل از ظهور شخصی شورش می کند و در عرض 6 ماه چهار کشور سوریه، اردن، فلسطین و لبنان را می گیرد، البته با جنگ و خونریزی.

در نبرد قرقیسیا نیز افراد بسیاری به دست سفیانی کشته می شوند که آنها هم ظالم هستند. یعنی جنگ بین ظالمان است. افراد بسیاری کشته می شوند، به طوری که توان جمع آوری اجساد نمی ماند. در روایات آمده است که شورش سفیانی با قیام یمانی همزمان است. یمانی، لشکری 70 هزار نفره را به سمت مکه برای یاری امام حرکت می دهد. همچنین همزمان با آن حرکت خراسانی صورت می گیرد.

بنابراین در یک روز سه حرکت و شورش بزرگ رخ می دهد، در غرب سفیانی، جنوب یمانی و شرق خراسانی که طبق روایات در یک ماه و یک روز صورت می گیرد، این اتفاقات چهره جهان را تغییر می دهد و نشان می دهد که حادثه بزرگی در حال انجام است. در روایات آمده که 6 ماه قبل از ظهور این اتفاقات صورت می گیرد.

تمام این حوادث در دنیا می پیچد و جهان امروز و رسانه ها این اتفاقات را نشان می دهند، حرکت سفیانی و یمانی گسترده است. علاوه بر اینها دو ماه بعد از این اتفاقات در ماه رمضان شاهد صیحه آسمانی هستیم. این ندای آسمانی به صورت معجزه آسا رخ می دهد، جناب جبرئیل این ندا را می دهند و همه این ندا را با زبان خود می شنوند.

براساس روایات، با وقوع این صیحه؛ کسانی که خوابند، بیدار می شوند و می شنوند و بر کسی مخفی نمی ماند، هر کس حتی در روستای چین هم باشد، این ندا را به زبان خود می شنود، ندای آسمانی می گوید، مهدی ظهور کرده به او بپیوندید، بعد از صیحه ادیان دیگر به دنبال آن می روند و نام حضرت جهانی می شود.

کسی نمی تواند صیحه را مشابه سازی کند. همه این ندا را به  زبان خود می شنوند، بنابراین تا وقتی چنین ندایی شنیده نشده و تا این اتفاقات بزرگ صورت نگرفته است، ما می توانیم بگوییم هر کس ادعا کند، من مهدی موعودم، دورغ می گوید ولی بعد از این اتفاقات که نشانه های بزرگ قبل از قیام هستند، حضرت ظهور می کنند.

قیام همراه با امدادهای الهی و معجزات بسیار است، وقتی حضرت ظهور می کند، گروهی از ملائک مقرب، جبرئیل و گروهی از جن ها همراه امام هستند، نشانه هایی داریم که با اتفاق افتادن این ها می توانیم یقین کنیم، کسی که کنار کعبه ایستاده و می گوید من مهدی هستم، راست می گوید و مهدی موعود(ع) است.

اندیشه غیبت از آیین زرتشت وارد شده است؟

در برخی از سایت های وهابی و شبکه های ماهواره ای این شبهه مطرح می شود که اندیشه غیبت ممکن است از ایرانیان باستان و دین زرتشت وارد شده باشد، اولا وهابی ها به خاطر به راه انداختن جنگ قومی و فرقه ای، اندیشه مهدویت که جهانی است را اینگونه مطرح می کنند. آنها اختلافات قومی و قبیله ای ایجاد می کنند و می گویند اندیشه مهدویت از اندیشه ایرانی است و عرب ها از جرگه غیبت دور هستند.

اما باید گفت در عرصه مهدویت دو نظر داریم، شیعه معتقد است امام زمان(ع) در سال 255 قمری به دنیا آمده و تا امروز زنده است و در غیبت است. اهل سنت معتقدند امام مهدی(ع) در آخرالزمان به دنیا می آید و در 30 - 40 سالگی قیام و ظهور می کند.

به پیروان دین زرتشت مجوس هم می گویند. مجوس از مگوش گرفته شده و به معنای خادم است. مجوس کسی است که خدمت می کند و یکی از نام های زرتشتیان است. زرتشتیان براساس اندیشه هزاره گرایی معتقدند ما سه منجی داریم که هر هزار سال یکی از آنها قیام می کند و جهان را از عدل و داد پر می کند و سومین منجی کسی است که قیام می کند و حکومت جهانی تشکیل می دهد.

در کتاب اوستا به یکی از بخش ها یشت ها می گویند که سروده هایی برای خداست. در یشت 11 به بحث قیام منجی و ظهور او اشاره می کند همچنین در دانشنامه مزدیسنا در کتاب هشتم شرح کاملی از نحوه تولد و منجی آورده است.

در این کتاب ها آمده وقتی می خواهد منجی ظهور کند، یک دختر 15 ساله از کوه رستم در سیستان پایین می آید و در دریاچه هامون آب تنی می کند و در این آب تنی حامله می شود و فرزندی را به دنیا می آورد که وقتی 30 ساله شد، ظهور می کند و جهان را پر از عدل و داد می کند.

بنابراین این کتاب نظر اهل سنت را بیان می کند و این عقیده مطابق عقیده اهل سنت است. اصلا بحث غیبت و غایب بودن موعود در زرتشت وجود ندارد و این که گفته می شود اندیشه غیبت از زرتشت وارد شده و کاملا غلط است، یک افتراست. فقط به خاطر اینکه مهدویت را بحث قومی وانمود کنند.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس