خانم فهمیه احمدی دستجردی خلبان دوم هواپیمای ام‌دی و مؤسس NGO حمایت از زنان شاغل در صنعت هوانوردی در گفتگو با مشرق از رنج‌هایی می‌گوید که طی سال‌های تجربه پروازش کشیده است.

گروه اجتماعی مشرق- شغل خلبانی همواره یکی از پرطرفدارترین مشاغل دنیا بوده و با همه سختی‌هایی که دارد زنان بسیاری در دنیا در این حرفه مشغول به کارند. اما تعداد خلبانان زن در ایران کم است. به همین خاطر پای صحبت‌های خودمانی خانم دستجردی، خلبان جت بوئینگ ام دی نشستیم:

ضمن عرض سلام خدمت شما و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. لطفا خود را برای خوانندگان محترم معرفی نمایید.

من فهیمه احمدی دستجردی متولد تهران و سال 1360 هستم که به عنوان تنها مهندس پرواز زن ایران شناخته شدم و حدود 3000 ساعت پرواز بر روی هواپیما توپولوف ١٥٤ را به عنوان مهندس پرواز را دارم، ضمن آنکه هم اکنون به عنوان خلبان دوم هواپیمای ام دی مشغول فعالیت هستم.

با تشکر، بدون مقمه وارد بحث خلبانی می‌شویم، عموم مردم اطلاع دارند که شغل خلبانی با سختی‌های بسیاری همراه است و دستیابی به مدارج بالای آن کار ساده ای نیست، از سویی دیگر شما به عنوان یک خانم قطعا با مسائل دیگری در این مسیر رو به رو بوده‌اید لذا در این خصوص توضیحاتی را بفرمایید.

اولین مشکل به نظر بنده، فرهنگ و مسائل ناشی از آن است و پس از آن بحث مالی و راه‌های سختیست که دوستان همه برای رسیدن به این مرحله طی کرده‌اند. در بعد فرهنگی باید گفت که علی‌رغم فعالیت ما، دید جامعه نسبت به فعالیت خانم‌ها دید چندان بازی نیست و اینکه یک خانم بتواند کارهای یک آقا را انجام دهد، هنوز پذیرا نمی‌باشند، هرچند با حضور روز افزون بانوان به سمتی می‌رویم که ان‌شاءلله به این حقانیت برسیم که ما نیز می‌توانیم.

به طور کلی یک فرد برای رسیدن به خلبانی، چه مسیری را باید طی کند؟

فرد برای ورود به حرفه خلبانی باید دوره‌های آموزشی خاص خود را بگذارند که بنده مراحل آموزشی را آکادمیک و در بخش پروازها دوره‌های آزاد را طی کرده ام.

علاقه مندان این حرفه می توانند از طریق آموزشگاه های آزاد یا کنکور دانشگاه های جامع علمى و کاربردی برای خلبانی ثبت نام کنند و پس از فراگیری دروس مرتبط، پروازهای خود را در مراکز مورد نظر انجام دهند.

· البته بحث مالی را نیز باید در نظر گرفت ، یک خلبان حداقل ١٦٠ ساعت را برای گرفتن مدرک CPL و IR باید بگذارند که با قیمت حدودی که الان مطلع هستم، 450 هزار تومان برای هر ساعت پرواز می‌شود.

شما در سوال پیشین، به مشکلات پیش روی بانوان در صنعت هوایی اشاره داشتید، اگر بخواهیم موضوع را بازتر کنیم، آیا اقبالی به استخدام این قشر از جامعه در شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد؟

ببینید در خصوص خلبانی، آقایان 100% در استخدام شرکت‌ها دراولویت هستند، اما اگر بخواهیم به صورت خاص به تجربه شخص خودم نگاه کنیم، بنده زمانی در شرکت هواپيمايي استخدام شدم که نیاز به مهندس پرواز وجود داشت و شرط پذیرش نیز بالاترین نمرات بود که به لطف خدا کسب کرده بودم، در نهایت نیز با طی دوره‌های مختلف زیر نظر اساتید مجرب، در شرکت هواپیمایی جذب شده و فعالیت پروازى خود را آغاز كردم.

زن خلبان

اما در خصوص خلبانان خانم، شاید بزرگترین دغدغه آن باشد که این عزیزان در چند مرحله بعد از آقایان در مراحل استخدام قرار دارند و امیدوارم به زودی هم‌طرازی بین خانم‌ها و آقایان در امر خلبانی برقرار شود یا به عبارتی بحث شايستگى افراد باشد نه دید جنسیتی، چرا که کار یکیست و فرقی وجود ندارد و در حال حاضر خوشبختانه خلبان یک خانم در شركت هواپیمایی نیز داریم که به فعالیت مشغول می‌باشند.

پس فرقی بین مرد و زن نیست، مسئولیت یکی است و چه بسا خانم‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر این وظایف را پذیرا هستند، هرچند ناگفته نماند که معلمان خلبان ما همه آقا بودند و در چنین شرایطی ما فعالیت خود را آغاز کردیم.

درنهایت هم باید بگویم که در تلاش هستیم تا درصد اعتماد به خودمان را هر روز بیش از قبل کنیم تا به نوعی فرهنگ سازی در این بخش شکل بگیرد ضمن آنکه به عقيده من خلباني هنر است و زنانه/مردانه ندارد.

اگر بخواهیم به بازخورد عموم مردم اشاره کنیم، زمانی که متوجه می‌شوند یکی از خلبانان هواپیمای آنان خانم است چه عکس‌العملی را نشان می دهند؟ آیا از این موضوع خوشحال می‌شوند یا برعکس رفتار دیگری را دارند؟

ببینید هنوز این امر به خوبی جا نیفتاده، برخی استقبال می‌کنند و برخی نیز بالعكس برايشان خوشايند نيست، اما خوشبختانه دید عموم مردم باز است و از این موضوع استقبال می‌کنند که موجب قوت قلب ما و انگیزه بيشتر در جهت ادامه مسیر می‌شود.

ما مسافر خانم یرا داشته‌ایم که به محض شنیدن صدای بنده منتظر بوده‌اند تا پرواز تمام شده و به کابین بیاییند که ببینید صاحب صدا کیست و به گفته خودشان از این موضوع انرژی گرفتند یا حتی آقایانی که از این موضوع با احترام یاد کرده‌اند.

به نظر شما، آیا شاغل بودن یک خانم ایرانی منافاتی با انجام امور دیگر همانند خانه‌داری دارد؟

مسلما خیر، اما همچنان پیش زمینه ذهن اکثر مردهای ایرانی آن است که یک بانو باید در خانه باشد و به امور خانه‌داری مشغول باشد خصوصا آنکه خلبانی را یک کار کاملا مردانه می‌دانند، در صورتی که همچنین چیزی درست نیست، همه انسان‌ها در موقعیت خود توانایی انجام هرکاری را دارند و فعالیت مدنظر آنان مرتبط به توانمندی‌های افراد می‌باشد نه جنسیت.

در این خصوص من محدودیت کاری نمی‌بینم و منافاتی نیز وجود ندارد.

زن خلبان

با این اوصاف شرایط فعلی برای فعالیت‌های خانم‌ها بسیار بهتر از زمانی است که شما به عنوان یکی از پیشروها در این صنعت مشغول به کار شده‌اید و این خود جای امیدواری دارد؟

صد در صد. هميشه براي اولين‌ها شرايط مشكل‌تر خواهد بود، اين مساله تنها مختص حرفه ما نيست، صددرصد همه پيشروها با اين شرايط رو به رو بوده‌اند و سختی‌هایی را گذارنده‌اند ولی با گذشت زمان و جاافتادن مسائل گرفتاری‌های مسیر برای افراد بعدی روز به روز کمتر می‌شود.

لطفا به نمونه‌ای از شرایط سخت کاری خود اشاره داشته باشید؟ خصوصا در زمانی که مهندس پرواز بودید و به نوعی آغاز فعالیت‌های پروازی شما محسوب می‌شد.

مهندسی پرواز من بر می‌گردد به هواپیمای توپولوف، این هواپیمای تهویه مطبوع چندان خوبی نداشت و خیلی گرم بود ، اما من مجبور بودم تا همپای آقایان فعالیت کنم.

به عنوان مثال می‌توانم به پروازها در شهرهای گرم اشاره کنم که با توجه به وظیفه‌ام در مسئولیت نظارت بر سوخت‌رسانی و چک هواپیما فعالیت‌های بسیاری را داشته‌ام و حتی یکبار تعویض تایر در هوای 50 درجه اهواز صورت گرفت، به طور کلی هر وظیفه‌ای که برای یک مهندس پرواز تعیین شده بود از من نیز خواسته می‌شد و بنده نیز مکلف به اجرای دقیق آن بودم.

یک خانم خلبان خارجی در خصوص همتای ایرانی خود چه نظری دارد؟

بسیار متعجب می‌شوند، خانمی در شرکت هواپیمایی امارات فعال بود که با دیدن من تعجب کرد و گفت مگر می‌گذارند شما هم به عنوان خلبان پرواز كنيد؟!

به طور کلی برای خارجی‌ها این موضوع جای تعجب دارد که در ایران یک خانم پرواز کند و اصلا چنین اجازه داده شود اما خوشبختانه همین حضور بانوان نتایج مثبتی را در بعد بین‌المللی برای صنعت هواپیمایی کشورمان داشته است.

با تشکر از پاسخ‌های شما، سرکار عالی موسس نخستین سازمان مردم نهاد در خصوص بانوان شاغل صنعت هوانوردى کشورمان هستید، در این خصوص توضیحاتی را برای خوانندگان بفرمایید و اهداف آن را بیان نمایید.

بنده به عنوان موسس جامعه بانوان صنعت هوانوردی ایران در نظر دارم تا با دعوت از تمامى خانم‌های شاغل و علاقه‌مند در بخش‌های مختلف این صنعت، همه در کنار یکدیگر قدم مثبتی را در راستای پیشبرد اهداف این سازمان مردم نهاد برداریم که همانا بالا بردن سطح آگاهی و علم افراد خصوصا شاغلین در این صنعت و دفاع از حقوق صنفى هر یک بنا بر معیارهای تعیین شده مي‌باشد ، ضمن آنکه اعضای این سازمان به طور کلی بانوان صنعت هوانوردى کشورمان خواهند بود.

زن خلبان

شاید عموم مطلع نباشند که در حال حاضر در تمامی بخش‌های شرکت‌های هواپیمایی خانم‌ها به فعالیت مشغول هستند، NGO شما چه فعالیتی را در راستای شناساندن تلاش این افراد انجام خواهد داد؟

خوب همان طور که شما اشاره داشتید خانم‌ها در تمامی بخش‌های صنعت هوانوردى فعال هستند و به تبعیت از این مسئله وظیفه NGO نیز شناسایی این عزیزان و سپس شناساندن آنان به اجتماع می‌باشد، ما می‌خواهیم مردم بدانند که فقط من به عنوان خلبان یا مهمانداران خانم نیستند كه در اين صنعت فعاليت مي‌كنند، بلکه در بخش‌های مختلف و به طور مثال شاپ (کارگاه) اویونیک یا موتور و بدنه هواپيما افراد فعال داریم، افرادی که پا به پای آقایان فعالیت می‌کنند و در امر تعمیر و نگهداری هواپیما وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند یا حتی خانم‌هايي داریم که کارشناس هواپیمایی هستند و تصمیمات بزرگی را می‌گیرند، لذا پس از دعوت کردن تمامی این افراد در مجموعه‌ای واحد، با اجرای برنامه‌های مختلف تلاش و نقش هریک را بیش از پیش بیان و نمايان خواهیم کرد.

باتوجه به فعالیت‌هایی که در این زمینه دارید، اگر یک خانم جوان در خصوص ورود به مجموعه‌های هواپیمایی از شما نظر بخواهد، او را تشویق به ادامه مسیر می‌کنید یا سعی در تغییر تصمیم وی خواهید داشت؟

به نظر من قبل از تشویق کردن یک فرد، بهتر است به او آگاهی داده شود تا صرفا به جهت یک علاقه تصمیم‌گیری نکند، اگر من ببینم که خانمی علاقه به شغل خلبانی یا دیگر مشاغل مرتبط دارد، به وی اطلاعاتی خواهم داد تا توانمندی‌های خود را بشناسد و با توجه به این موضوع بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

اما در هر صورت با توجه به آنکه خودم نیز علاقه فراوانی به حرفه خلبانی داشتم، اگرمشاهده کنم فردی علاقه و پیش زمینه مورد نیاز را دارد، قطعا ازهیچ حمایتی فروگذار نخواهم كرد.

در خصوص NGO مورد نظر شما آیا صحبتی باقی مانده است؟

مجموعه مورد نظر ما نوپا هست و همانطور که پیشتر گفتم مرتبط با یک صنف خاص هوانوردى نیست و تمامی خانم‌های علاقه مند، حاضر و شاغل در صنعت هوانوردى را شامل خواهد شد که در آينده نزديك با اعلان عمومى می‌توانند عضو شده و از حمایت‌های معنوی، علمی و رفاهی ما استفاده کنند، البته در کنار این فعالیت‌ها ما از تمامی اساتید و کارشناسان موفق و آقایان هم استقبال خواهیم کرد تا ما را حمایت کنند تا بتوانیم از تجربیات همگان استفاده کنیم.

بحث دیگر ما نیز آموزش می‌باشد، بانوان علاقمند به فعالیت در بخش‌های مختلف همچون خلبانى، كنترلر پروازى، مهمانداری، فنی و مهندسی، دیسپچرى و یا خدمات فرودگاهی، آژانس‌هاى هواپيمايي و ... را در صورت نیاز به مراکز آزاد معرفی خواهیم کرد و اگر بخواهند آموزشی آکادمیک و يا ازاد داشته باشند دانشگاه و يا اموزشگاه مورد نظر را به این افراد پیشنهاد خواهیم داد، در حقیقت سعی داریم تا مسیر مورد نظر را برایشان ترسیم کنیم و با استفاده از ارتباطاتی که با مراکز مختلف موجود است در بعدهای مختلف به این علاقمندان کمک نماییم.

به مسئله جالبی رسیدیم، آقایان صنعت هوانوردی! ،با توجه به آنکه بخش اعظم شاغلین این صنعت را تشکیل می‌دهند، از کار کردن خانم‌ها همپا با خود خوشحال می‌شوند؟

ببینید دیدگاه‌ها میانه هست، هم سنگ‌اندازى‌هايی مشاهده می‌شود، هم اساتيدى هستند كه نهايت حمايت را دارند، اما یک درصد هم یک درصد است، اگر یک نفر هم بگوید که از بودن ما خوشحال است ما انرژی خواهیم گرفت و نکته مثبتی برایمان محسوب خواهد شد.

پس تلاشی که شما می‌کنید خیلی بیشتر از همتایان آقا می‌باشد تا بتوانید خود را بیش از هرکسی نشان دهید؟

دقیقا، چون حساسیت‌ها بیشتر و نگاه‌ها نیز دقیق‌تر است، البته کار هم نیاز به دقت بالایی دارد اما به طور مثال اگر خطایی را من انجام دهم خیلی بیشتر برجسته خواهد شد تا اگر همان خطا را یک آقا انجام دهد.

با این حساب اگر بخواهید پیشنهادی برای آینده صنعت هوایی کشور داشته باشید، چه چیزی مدنظر شما می‌باشد؟

بنده تنها امیدوارم که مدیران لایق، پویا و جوان در صنعت هوایی ایران مشغول به کارشده و سِمت‌های مورد نظر را در دست بگیرند یا اصل شايسته سالارى نمايانتر شود، از طرفى در حال حاضر اجرای امور به شکل گسسته است، اگر متخصصان و کارشناسان ما گرد هم آيند و ایده‌ها و نظرات خود را بیان سازند تا جمع بندی آن به دست مدیران راس کار برسد می توان شاهد تغییراتی بنیادین‌تر باشیم.

همین جمع‌بندی‌ها به صورت یک بسته حمایتی می‌تواند مسیر امور رادر بستری مناسب قرار دهد و از برخی اتفاقات نامناسب جلوگیری به عمل آورد، شاید بهتر است بگوییم که هرکسی در صنعت هوانوردی خودمحور شده است و اتحاد خیلی کمی را متاسفانه شاهد هستیم که خیلی بد است.

زن خلبان

این ضعف اتحاد هم تنها در بحث مدیران نیست، در بین خلبانان، مهمانداران و حتی کارکنان اداری سازمان‌ها نیزاحساس مي‌شود ، در حالی که با تجمیع افکار و پیشنهاد به افراد رده بالای خود می توانند پیشرفت ها را محسوس کنند.

به هرحال نمی توان ایرادات را تنها از یک خانواده یا جبهه خاص گرفت و همه مجموعه به صورت یک سازمان واحد عمل می کنند که ضعف هر بخش به کل آن ضرر خواهد زد.

به نظر شما در بحث رفع مشکلات این صنعت، تنها خرید ناوگان می تواند حل کننده همه گرفتاری ها باشد؟

مسلما خیر، البته من از دید یک خلبان نظر می دهم نه کارشناس هوانوردی اما به نظرم زیرسازی فرهنگی هم لازم است و همه باید بخواهند تا به بینشی برسند که موجب رفع مشکلات در این بخش شود.

صرفا با خرید هواپیما یا یک برند نو نمی‌شود تمامی گرفتاری ها را حل کرد یا اگر بخواهم مثالی بزنم سطح آموزش های خود را باید دائم به روز نگاه داریم تا به بالاترین حد توانایی و الزامات مورد نیاز برسیم.

خیلی از کشورها هستند که با وجود مشکلات بسیار، صنعت هوایی خود را سرپا نگاه داشته‌اند و ما نباید برخی از مسائل کلیشه‌ای را بهانه قرار دهیم که بگوییم نشد و نتوانستیم پیشرفت کنیم. تنها بحث زیرسازی‌ها است که باید رعایت شود و در راس آنها به نظر من همین بحث فرهنگیست که با حل آن می توان مسیر را برای خیلی از امور باز کرد.

در خصوص خلبانی بانوان نکته‌ای باقی مانده است که در خلال صحبت‌ها به آن اشاره نکرده باشیم؟

در جواب این سوال، بحث ها بسیار است ولی اگر صرفا بخواهم از مشکلات و گرفتاری‌ها صحبت کنم شاید بر ما برچسب ناتوانی زده شود، اما صرفا در همین حد بدانید که ما تمام تلاش را خواهیم کرد تا بتوانیم خود را به نحو احسن نشان دهیم و شکر خدا دیدگاه عموم هم بهتر شده است، در بخش‌های متفاوت فعالیت‌های خانم‌ها افزایش یافته و این نشان از اعتماد رو به رشد مجموعه‌ها به این قشر بزرگ و تاثیرگذار جامعه هست که همین مطلب نشان می‌دهد که فعالیت‌های ماتناقضی با فعالیت‌های یک آقا ندارد.

شاید یک مثال جالب بتوان داشت، در حال حاضر اکثر پرستاران جامعه پزشکی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، به نظر شما آیا آقایان فعال مشکلی را در این زمینه ایجاد کرده‌اند، مسلما پاسخ خیر است یا فعاليت بانوان پزشک در كنار همكاران پزشك آقا....

خلبان و پزشک؟! ، این دو شغل از نظر شما چگونه قابل مقایسه با یکدیگر هستند؟

ببینید! یک پزشک در لحظه درگیر یک بیمار می‌باشد اما خلبان حداقل مسئوليت جان 150 مسافر را با خود دارد، باید پروازی ایمن را انجام دهد تا این افراد سالم به نزد خانواده‌های خود بازگردند، حال حساب کنید که همین تعداد چند نفر اعضا خانواده خود را دارند و چه جامعه آماری بزرگی در لحظه می‌شود که نیازمند حساسیت و دقت بالاییست که به طور قطع تمامی افراد مشغول در این حوزه به آن توجه دارند.

به بحث اساسی خانواده رسیدیم، در خصوص فعالیت شما در مجموعه‌های هواپیمایی، نظر اعضای خانواده چه بود؟ آیا حمایت‌های کافی را در این زمینه داشته‌اید؟

این عزیزان صد در صد حامی من بودند. در مقابل مشکلات و گرفتاری‌های بی‌شمار تنها جایی که آرامش را به دست می‌آوردم و اتفاقات رخ داده را عنوان می‌کردم همین خانواده بود. اعضای خانواده همواره من را همراهی می کردند و پدرم همیشه آگاهی‌های لازم را می داد که این مسیر با دشواری‌های بسیاری رو به رو است اما سرانجام با تلاش به نتیجه دلخواه خواهم رسید. همین همراهی و حمایت‌ها نیز انگیزه را در من ایجاد کرد تا با تاسیس NGO مورد نظر تمامی بانوان را در قالب یک خانواده بزرگ گردهم آورم تا از پشتیبانی یکدیگر بهره ببریم.

و صحبت پایانی؟

به عنوان سخن پایانی شما بازهم به مقوله فرهنگ اشاره می‌کنم. این مطلب آنقدر اهمیت دارد که چندباره و چندباره آن را ذکر کنیم. ما نیاز داریم تا به روز شویم و با کشورهای دیگر همسان شویم یا مشکلات معیشتی و آموزشی حل شود. روزمرگی صنعت حل گردد و بسیاری از مسائل دیگر.

در نهایت هم ذکر این نکته ضروری است که ایمنی در صنعت هواپیمایی به عنوان اولین رکن در نظر گرفته می شود. تمامی افراد شاغل در این مجموعه و خانواده بزرگ نهایت تلاش خود را به کار بسته‌اند تا همواره بهتر از قبل باشند. اما نياز داريم كه برخى تفكرات تغيير كند؛ پس امیدوارم که مسیر فعالیت این صنعت بزرگ همواره رو به پیشرفت باشد.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    چه تعجبی ؟ آمریکا و انگلیس و پاکستان و ... خلبان زن جنگنده هم دارن چه برسه مسافربری.
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    یه سوال: هنگام تیک آف و پیش از V1 ایشان دستشان را به همراه کاپیتان پرواز روی اهرم گاز میگذارند ؟ آیا دستکش استفاده میکنند؟ آیا استثنائا اینکاررا نمی کنند؟ آیا با کاپیتان پرواز محرم هستند؟
  • دانشجوی روانشناسی ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    کاش از این خانم خلبان می پرسیدید که چه سنی دارند؟ ( البته مسلما جرات ندارید چون با هواپیما زیرتون می گرفتن) و همچنین می پرسیدید ازدواج کرده است یا خیر؟ که به نظر می رسد جواب این سوال هم منفی است اگر ایشان ازدواج کرده بودند و صاحب فرزند هم بودند آن موقع می شد درباره منافات شغلشان با زن بودنشان پرسید. متاسفانه بحث اشتغال زنان به بحث کلیشه ای تبدیل شده است. و به همین علت است که ایشان پاسخ داده اند شغلشان هیچ منافاتی با زن بودنشان ندارد.
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    حالا که زن خلبان میشه لابد مرد باید توی خونه بمونه آشپزی کنه، تر و تمیز کنه، بچه داری کنه! واقعا همه چی برعکس شده.
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    انشالله موفق باشن منم موافقم ک خانما در انجام وظایف محوله نهایت ریزدقتی و تلاشو دارن ولی آیا در مواقع پرهیجان و استرس عملکرد خوبی دارن ؟؟؟
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    بحث برتری دادن به مردان نیست زن و مرد به لحاظ فیوزیولوژی مغزی هورمونی و ... با هم تفاوت دارن خیلی جاها خانم ها قویترن . مجموعه اینا در مواقع خاص بین زن و مرد تفاوت رفتاری ایجاد می کنه الان زن های شاغل در ارتشهایی شبیه آمریکا یا خلبانان جنگنده شون هیچ وقت رنگ خط مقدم رو نمی بینن بیشتر تبلیغاتی ان اینم دلیل علمی داره زن ها درجه ایی از استرس بسیار بالا رو رد کنن هم به خودشون آسیب می زنن هم به همرزماشون استرس خط مقدم جنگی یعنی زوزه دائم گلوله و انفجارها و تیکه تیکه شدن ها و فریادها و خاک و خون و خستگی و ... مقالاتش هست که خود غربی ها منتشر می کنن برید بخونید حالا اینکه یک خانم آیا می تونه خلبان اول یک هواپیمای مسافربری باشه در موقع خطر سقوط یا هواپیماربایی و ...چه رفتاری می تونه داشته باشه می تونه مدیریت کنه یا نه باید حوادث پروازی دنیا بررسی بشه .
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مشرق هم به جرگه مدافعان لیبرالیسم و فمنیسم میپیوند فرق زن مسلمات و زن غربی فقط حجاب نیست.وقتی تحکیم بنیان خانواده به عنوان وظیفه اصلی زن به حاشیه بره بی بند و باری و سایر مشکلات هم کنارش باید قبول کرد
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    قطعا این شغل با داشتن وقت کافی برای تربیت فرزند و شوهرداری و خانه داری یک زن تعارض دارد و همچنین با روحیه لطیف زن ناسازگار است الگوی زن کامل برای یک زن مسلمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند نه مسیری که تمدن غرب آن را تکامل زن ما میداند
  • هماترشیده ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مشرق برات متاسفم
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    همچین اتفاقی نمی افتد
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    این که چه بشود این خانم خلبان شده ؟ دشمن از طرق مختلف سعی کرده که حیا و...را در بین خانم ها از بین ببر د داشتن شغل برای خانم ها به عنوان هدف تعیین و هر روز بر این شیپور می دمد تا کار بجایی برسد که ما وقتی خانمی راننده می شود برا ی او هورا بکشیم این رسانه ها و مطبوعات زرد پیاده نظام و ابزار فرهنگی لیبرال دمکراسی غرب هستند تا حجب و حیا را از زن مسلمان بگیرند و آن را به عنوان یک کالا معرفی نمایند این زن ها حداقل یک بار کتاب های " من زنده ام " "دا "، "دختر شینا " و....را بخوانند و بدانند ما کجا و رسالت یک زن مسلمان کجا؟ارزش یک ذره خاک پای این زنان و همسر شهید به تمام دنیای آن ها می ارزد راستی مشرق تو چرا دارید این مطلب را بازتاب می دهید ؟
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    خانم استادی که همسر یک روحانی بود با غضب و تند به من نگاه کرد و گفت: اگرمیگن زن خارج از منزل کار نکنه فقط بخاطر اتفاق ناگواریه که براش بیفته .. این استاد تا این حد هم نمیدونست خروج زن از منزل از طرف خدا منع شده مگر در صورت لزوم..
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    نخوندی سوال اول سنشو گفته..چه روانشناسی هستی بدون فرضیه نتیجه میگیری ..
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    این پسوندا بایدازطرف مشرق باشه برای فراری دادن کاربراااااااااااای خانمممممممم
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    این که بیشتر شبیه مرداست چهرش ولی خداوکیلی عقده شده ها برا خانوما این کارا.حالا مردا خلبانی کردن چه گلی زدن به سر جامعه که خانوم ها هم برن خلبان بشن تو مملکت میلیونها بیکار داریم واضحه که اولویت باید با آقایون باشه در اشتغال مرده میره سر کار میاد تورم میگره دیگه
  • محمد جواد ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ببین یا ریگی به کفش داری، که خدا به راه راست هدایتت کنه؛ یا از طبقه مخ بزی ها هستی، گرفتی؟!!!
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    واقعا متاسف هستم برای این دید های بسته, متاسفم برای اونهایی که ندیده و نشناخته قضاوت می کنند.
  • مهدی ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    خوب بید . خوشمان آمد
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام تهیه این گزارشا نمی دونم چه ارزشی داره. همان طور که حضرت آقا فرمودند چه جای افتخاری داره که مثلا زنای ما بیان تو این کارا؟! راهی که غربی ها برای زن باز نکردند ما دنبالشو نگیریم. مثل این که شمایی که خودتونو تو خط رهبری می دونید خبر ندارید که چرا این قدر میل زنای ما برای بچه آوردن کم شده. یه علتش همینه. این خانمم که با این وضع آرایشش. می سزم واقعا ازین که این دست گزارشا رو شما تهیه می کنید. خانم حافظ قرآنی رو می شناسم که بعد از نگرانی حضرت آقا درباره ی کاهش جمعیت کشور و با وجود کارهای زیادی که داشت همه رو گذاشت کنار تا به نوبه خودش در رفع نکرانی رهبر یکوشا باشه. اون جای تهیه گزارش داره. این جور زنا باید الگوی جامعه ما بشند. مشرق با وجود رندی ای که داری ، اما بعضی وقتا تو زمین دشمن بازی می کنی. قرآن می فرماید: یا ایهاالذین آمنوا لا تتبعوا خطوات الشیطان... یعنی این که شیطون ملعون و همه شیطون صفتا انسان رو یواش و یواش و گام به گام به ورطه گمراهی می کشونند و نه یک دفعه. به نظرم با توضیحاتی که دادم شما با تهیه این گزارش و امثال این ها در قلمرو شیطان گام گذاشتید. باز هم می پرسم و از طرف همه افکار عمومی سود این خانما برای جامعه اسلامی و قرآنی چیه؟ لطفا اگه مخالف نظر منید و بهتون برخورد و ادعای حرکت در مسیر مصالح نظام رو دارید دلیل و شاهدی از دین در رد نظر من بیارید.باتشکر
  • علی ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    نفهمیدی چی گفته. گفته اونا از اینکه ایران داره متعجبند. چون تبلیغاتی که میکنند از جمله فیلمهاشون خلاف این رو نشون میدهند. افتاد ؟
  • علی ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    جوابشو برو از خودش بپرش
  • علی ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    درسته زنان توانایی زیادی دارند اما اوج توانایی زن را مادران ما با پرورش جوانانی که اونا رو با دست خود به جبهه میفرستادند و جنازه هاشون بر میگشت و افتخار می کردند، نشان داده اند و نیازی به کارهای اینچنینی و یا محیرالعقول نیست تا ما خودومونو به غربیها ثابت کنیم و از خود و جامعه خودمون و مسئولیتهامون غافل بشیم.
  • علی ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    درسته زنان توانایی زیادی دارند اما اوج توانایی زن را مادران ما با پرورش جوانانی که اونا رو با دست خود به جبهه میفرستادند و جنازه هاشون بر میگشت و افتخار می کردند، نشان داده اند و نیازی به کارهای اینچنینی و یا محیرالعقول نیست تا ما خودومونو به غربیها ثابت کنیم و از خود و جامعه خودمون و مسئولیتهامون غافل بشیم.
  • مرتضیsk ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    شخصا فکر میکنم دست فرمون خانم ها با آقایان تفاوت داره ، حالا سرعت و مانور و ویراژ دادن رو دقیق نمی دونم
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    آقای مثلاً روانشناس در سوال اول پاسخ داده متولد 1360 تهران است. مطمئناً از زرنگتر بوده که الان خلبان است و تو هنوز یک متن رو درست مطالعه نمی کنی.
  • حجاب ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    جناب ناشتاس ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳ اینجوری هم نیست که فکر میکنید اگر یه زن ایرانی با حجاب اسلامی که برگرفته از الگوی حضرت زهرا (س) است نشان دهد تقریباً هرکاری را میتواند انجام دهد و چهره خوبی از حجاب و کار و خانواده و جامعه سالم اسلامی را به جهان بشناساند نه تنها ناسازگار نیست بلکه در دورانی که همه تمدن مثلاً غرب در حال بد نشان دادن مذهب اسلامی هستند خودش جهاد است.
  • حسن ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    نگاه مثبت داشتن به کار خیلی خوب هست هر کسی آزاد هست تا سرنوشت خودش را رقم بزنه یکی مثل این خانم تلاش می کنه و به ارزوی سخت خلبانی میرسه یکی هم مثل خیلی ها بدون تلاش انتظار داره از همه تر کار کردن خانم ها بد نیست باید از این خانم به خواطر تلاشش تشکر کرد
  • Shideh ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    جايگاه شما و حضور شما در اين مقام ستودني است سركار خانم احمدي كاش به جاي پرداختن به اين مسائل ناچيز وجزئي أندكي به بزرگي اين كار و روحيه ستودني اين خانم نگاه ميكردم و ارزش و بزرگي كار أيشون رو زير سوْال نمي برديم واقعا خسته نباشيد به عنوان يك زن باعث افتخار و سرافرازي همه بانوان ايراني هستيد
  • امین آبان 52 ستاره ایران ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    با این نظرها ما 1 قرن عقبیم.چه عیبی داره که یک خانوم رییس جمهور بشه؟چه عیبی داره ی خانوم خلبان باشه.بزارید کنار این تاسب بی منطق رو
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    الحمدالله که کشور ما برای پیشرفت همین یکی را کم داشت که به آنهم رسید . نه اینکه اعصاب ملت از رانندگی این جماعت سیخ سیخی نیست ؟
  • رزمنده قدیمی ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    واالله اخوی ما که توی میدان بودیم گاهی مردها هم کم میارن چه برسه به ... حتی در مورد رانندگی زنها من در یک مقاله خواندم در طول ماه بر اثر عادت های طبیعی یک لحظه فشار افت میکنه سر گیجه میاد حالا اون یک لحظه در چه موقعیتی باشه ؟ والله اعلم
  • آ100 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    با سلام بعضی از دوستان طوری نظر میدهند که انگار حق تعیین و تکلیف برای دیگران دارند! این که یک نفر ازدواج کرده یا نکرده به من و شما چه ارتباطی داره؟ مگه ما حق دخالت در زندگی شخص کسی را داریم؟ کسانی که ادعای اسلام و مسلمی میکنند پاسخ بدهند که با چه حقی در مسائل شخصی یک فرد نظر میدهند؟ مگر اسلام محمدی نگفته هرشخص, چه زن و چه مرد آزاده؟ مگه اسلام برابری زن و مرد را به ارمغان نیاورد؟ حال شما دایه عزیز تر از مادر شدید و تعیین و تکلیف میکنید برای دیگری؟ یک شخصی دوست دارد خلبان شود دیگری خانه دار, به من و شما چه ربطی دارد؟ همین که این بانو داره به مردمش خدمت میکنه جای تشکر و قدردانی دارد البته هرچه گفته شود فایده ندارد! کافی بود با یک خلبان زن خارجی مصاحبه میشد تا ملت غیور از وضع بد خلبانان زن ایرانی ناله کنند! آره ما اینطوری هستیم....
  • حقیقت بین ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    احسنت حالا می فهمم گاهی از کامنتهایم که در خصوص همین لیبرالیسم و فمینیسم و افتضاحیسم و چاخانیسم و فیگوریسم و غرب پرستیسم و ضدبابائیسم و حسادیسم و دماغعملکردنیسم و خاله زنکبازیسم و چرت و پرتیسم و اینجور چیزها بوده چرا مشرق سانسور کرده خیلی احتمال داره این را هم فیلتریسم بکنه !
  • ایی3 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیه الله خامنه ای روحی الفدا نیز این شغل را برای بانوان بدون مشکل دانسته و تایید نموده اند
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    چه اطلاعات دست اولی از ماموریت های نظامی پنتاگون داری کلک !
  • amir ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اقایون حاج اقا حاج خانم فقط واسه این درس نشده که فقط بچه قنداق کنه روحیه ظریف بهونس
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    دنیا دنیای آخرالازمان است ، یعنی هر چه جلوتر می رویم سخنان معصومین (ع) بیشتر جلوه گر می شود که در دنیای آخرالازمان می رود که مردان زن شوند وزنان مرد . میرود که مردان لباس زن بپوشند وارایش زنانه کنند وزنان لباس مرد بپوشند وسبیل بگذارند .
  • سيد ابراهيم حامدي ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    خواندن برخي كامنت ها جاي تاسف دارد ، كجاي اسلام ، دين و صحبت هاي حضرت آقا گفته شده است كه شاغل بودن زنان مشكلي دارد؟ ، چرا تفكرات را اينچنين افراطي ميكنيم؟ ، من خود از خانواده اي مذهبي هستم ولي هيچگاه اينگونه نظرات تند و خارج از منطقي را نمي دهم كه كار خلبان چگونه است و دست يك آقا را ميگيرد و مسائلي اين چنين كه به كل خنده دار است يا صحبت هايي شبيه آنچه منافات شغل با خانه داري مي گردد ، درست است كه يك بانوي ايراني حجب و حيا بيشتري نسبت به همتاي خارجي خود دارد و بايد نمونه بارزي براي نمايش اسلام ناب محمدي باشد ولي ديگر نبايد خودزني كنيم و توهين راه بيندازيم ، ايشان مي تواند نماد بسيار خوبي از آزادي مدني در سطح ايران و در مقابل چشم ساير خارجي ها باشد ضمنا حضرت آقا در پاسخ آنكه خلباني بانوان اشكال شرعي دارد فرموده اند كه خير اگر مفسده نباشد اشكالي ندارد
  • رضا ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    لطفا از حضرت آقا بي دليل مايه نگذاريد ايشان مخالف تندروي هستند و هرگز ديدگاه برخي كامنت گذاران با صحبت هاي رهبر بزرگ انقلاب ذره اي شباهت ندارد ، خجالت هم خوب چيزيست.
  • حسن ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    نگاه مثبت داشتن به کار خیلی خوب هست هر کسی آزاد هست تا سرنوشت خودش را رقم بزنه یکی مثل این خانم تلاش می کنه و به ارزوی سخت خلبانی میرسه یکی هم مثل خیلی ها بدون تلاش انتظار داره از همه کار کردن خانم ها بد نیست باید از این خانم به خاطر تلاشش تشکر کرد
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    واقعا برای این زن متاسفم که مثل بقیه دختران و زنان فکر میکنه جوری میگه که هنوز افکار پذیرای این نشده که زنها مثل مردها بتونن وارد همه عرصه ها بشوند این همون فرهنگ شوم غربیه که بنیان خانواده ها رو نشانه گرفته اسمش رو هم پیشرفت میزارند و افتخار هم میکنند واقعا متاسفم نتیجه این رفتارها شده بیکاری بسیاری از مردان اینهمه دختر مجرد و همچنین زنان شاغل شدند براحتی ، ولی جوونی که میخواد ازداوج کنه شغل نداره این یک فاجعه ست نتیجه ش میشه اینکه دختران بسیار زیادی مجرد باقی می مونن و همچنین روند روبه رشد فساد بیداد میکنه برای این زنان و دختران واقعا متاسفم
  • سپيده ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    خانم احمدي ، شما الگو بزرگي براي تمام بانوان ايران اسلامي مي توانيد باشيد ، نماد تلاش توام با حفظ متانت و بلند نظري يك بانوي ايراني ، براي من كه خود علاقه مند اين رشته هستم خواندن چنين مصاحبه اي لذت بخش بود ، خداوند انشالله جميع منحرفان را از شما دور بدارد خصوصا برخي از نويسندگان كامنتهاي زير اين نوشتار را!
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    تعصب درست ه. من یک خانم هستم ولی باکار کردن زن با مشاغلی که مخصوص آقایونه شدیدا" مخالفم زنان چند رگ مشکل دار دارن رگ حسادت هم با همجنس خودشون هم با مردان ، رگ عصبیت ، زن هرچی سنش بالا میره عصبی تر میشه ، رگ همه چیز برای خودشون بخوان و حتی به بغل دستیشون نگاه هم نکنن و رگ های دیگرر.
  • محمد جواد ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مشرق یه تحقیق بکن، ببین چرا هما ترشیده، پری ترشیده، لیلی مونده و ... دورت میگردند!!!!؟
  • فوق لیسانس بیکار ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    چه خوب میشد خبرنگارها میتونستند افرادی را که تونستند روحشون رو تا بلندای آسمونا پرواز دادند را بیارند و باهاشون مصاحبه کنند اما حیف و یا شکر که این بلندای پروازشون رو تا سطح نگاههای کم عمق ما نمیشه پایین آورد.
  • ایرانی ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    بی غیرت الکی به ناموس این ملت تهمت نزن سرت به کار خودت باشه
  • ایرانی ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    طرف اصلا متن رو نخونده اومده فاز فیلسوفی برداشته !!
  • علی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    وای وای دارم تعجب میکنم ... بگذارید تعجب نمایم
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    چه عیبی داره تو ژست روشنفی نگیری؟چه عیبی داره یه زن وقتشا بذاره بچشا درست تربیت کنه که بعد ها در جامعه مشکل ساز نشه؟پس چرا الآن که زن ها وارد اجتماع شدن یه قرن جلو نرفتیم؟میدونی تو خیلی کارخونه ها که خانم ها مشغول هستند اگه به جاشون مرد استخدام میشد چند تا جوون از بیکاری در میومدن و میتونستن زندگی تشکیل بدن؟
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    پس بچه را بذارن تو کیسه آویزونش کنن تو آفتاب خودش بزرگ میشه و تربیت میشه،از وقتی زن شاغل شد بچه ها عقده ای بار اومدن و اکثرا درست تربیت نشدن نتیجه اش را هم همین افردا صبح برو تو خیابون یه قدمی بزن با چشم خودت ببین
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    سید جان الآن که کشور نمیتونه برای جوانان خودش شغل فراهم کنه چه دلیلی داره بانوان برن جای مرد ها را بگیرن؟میدونی چند نفر به همین خاطر بیکار موندن؟اگه همین ها میرفتن سر کار میتونستن تشکیل خانواده بدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس