گفت‌وگوی تازه یک بازیگر زن سینما با یکی از مجریان تلویزیون و پاسخ‌های عجیب این بازیگر به برخی از بدیهی‌ترین پرسش‌های قابل تصور در حالی به بحث روز بدل شده که سوای دانش این چهره و نظایر او، موقعیت اجتماعی که با تکیه بر این سطح از سواد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به دست آورده محل تامل است.

به گزارش مشرق؛ سحر قریشی در برنامه دید در شب با اجرای رضا رشیدپور با پرسش‌هایی مواجه شد که با صراحت به آنها پاسخ داد و همین موضوع بسیار چالش‌زا بود. سحر قریشی در مواجهه با تصاویر چهره‌هایی که مقابلش قرار می‌گرفت، «کوئنتین تارانتینو» نویسنده، کارگردان و بازیگر سرشناس سینمای آمریکا را نشناخت و همین اتفاق درباره «فرانسیس فوردکاپولا» کارگردان پدرخوانده نیز اتفاق افتاد.

رشیدپور از نشان دادن چهره «فوردکاپولا» به قریشی گفت که این چهره کارگردان سه گانه پدرخوانده است که قریشی این بار «فوردکاپولا» را با آل پاجینو اشتباه گرفت و گفت: «چقدر پیر شده است»، تا در ادامه این بازی، رشیدپور چهره «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را به او نشان دهد و سحر قریشی طبیعتاً این چهره را نیز نشناسد.

دو میلیون طرفدار سحر قریشی، از چه الگو می‌گیرند؟

مجری برنامه دید در شب از این موقعیت استفاده کرد و به قریشی گفت: «خانم، ایشان آقای وینچستر برنده اسکار بهترین بازیگری هستند. چطور نمی‌شناسید». در ادامه وقتی قریشی کاملاً این گفته رشیدپور را پذیرفت و اصراری بر سوادش ننمود، رشیدپور از شوخی‌اش و دست انداختن این بازیگر سینما و تلویزیون پرده برداشت. با این حال جالب‌تر از همه اینها، عدم شناختن محمدسرافراز رئیس صداوسیما بود و در واقع قریشی هنوز رئیس مجموعه‌ای که در آن به شهرت رسیده را نیز نمی‌شناسد.

البته این گفت‌وگو، با گفته‌های تاسف آور دیگری نیز همراه بود اما شاید هیچ بخشی تاثربرانگیزتر از دیالوگ‌های فوق نبود؛ دیالوگ‌هایی که نشان می‌دهد سطح سواد عمومی و آگاهی از مسائل روز کشور نزد برخی از چهره‌های مطرح کشورمان تا چه حد پایین است و حتی این چهره‌ها شناختِ حداقلی در خصوص حوزه تخصصی‌شان یعنی سینما نیز ندارند.

این نگاه همراه با تاسف، صرفاً به واسطه سطح سواد این چهره‌ها نیست، بلکه به واسطه تاثیرگذاری این چهره‌ها با وجود این سطح سواد محدود است. در واقع نگرانی از بابت کم‌سوادی چهره‌هایی چون قریشی وجود ندارد، بلکه نگرانی از دو میلیون و صد هزار دنبال کننده صفحه اینستاگرام قریشی است که طبیعتاً بخش قابل توجهی از آنها طرفدارانش هستند.

دو میلیون طرفدار سحر قریشی، از چه الگو می‌گیرند؟
شاید این حجم طرفدارای و همراهی با چنین چهره‌ای را بتوان در کنار مخاطب محدود نخبگان و نوابغ حال حاضر ایران قرار داد که کتب شناخته شده ترین آنها از چند ده هزار نسخه فزونی نمی‌رود و شاید اگر در چنین فضاهایی حضور یابند، مخاطب‌شان در خوشبینانه ترین برآورد از چندصدهزار تن فزونی نیابد.

یک نگاه کلی به مخاطبان این بازیگر و چهره‌هایی نظیر او به مدد جادوی تصویر یک شبه ره صدساله را پیموده‌اند، نشان می‌دهد که قریب به اتفاق طرفدارانش از طبقه نوجوان و جوان هستند و گروه سنی که علاقمندی‌ها و سبک زندگی امثال قریشی را پی می‌گیرد، در رده سنی 12 تا 25 سال قابل تعریف است.

با این حال تلخ ترین بخش ماجرا که نمی‌توان از کنارش به سادگی گذر کرد این است که بخشی از این طیف سنی نیز سبک زندگی و معلوماتی شبیه به قریشی دارند. در واقع قریشی را می‌توان در جمعیت آماری قابل توجهی مشاهده کرد. به همین دلیل اینکه تصور شود چنین عارضه‌ای در این بازیگر محدود شده، یک خیال خام خواهد بود. آنچه سحر قریشی نمایندگی کرد، واقعیت تلخ و تصویری از یک گروه است که در آینده کشور آثار پررنگی خواهد داشت.
منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    2 0
    دیپلمس با معدل پایین شما چه توقعی داری نون (((-: سینمای ایران همینه و این باعث دلسردی دانشجویان سینما
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    2 0
    عجب؟! بیچاره طرفداراش! قبری که بالا سرش گریه میکنند مرده ای توش نیست! فتالم!
  • محسن ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    2 0
    متاسفانه در کشور ما اغلب و اکثریت بینش و عقلشون به چشماشونه، مردم ما افراد ظاهر بینی هستن. و هیچ وقت هم درست نمیشن.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    1 0
    ایشون دانشگاه نرفتن ولی منی که دانشگاه رفتم اسم فلاسفه رو نمیدونم . بخاطر اینکه استاد فلسفه ی من بجای معرفی فلاسفه ی ایران و جهان از لاغرکردن اندام زنان و اریوبیک میگه وقتی فریاد میزنی استاد درس بده باهات مثل بچه ها لج میکنه ..
  • ناشناس ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    گاهی اوقات بعضی از این هنرمندان کم سواد و کم اطلاع مثل ایشان در انتخابات از یک کاندیدای خاص حمایت میکنند و برخی از مردم هم به تبعیت از ایشان به آن کاندیدا رای میدهند !
  • امید ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ای خدااا اقااا لایکاش واقعی نیست،لطفا الکی کسی رو بزرگ نکنید
  • پمپ خلا کیان پارس ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    چرا اینقدر امثال اینا رو بیخودی بزرگ میکنید با پول مردم و توی تلویزیون مردم بزرگ شدن برای خودمان ژست میگیرن
  • سمندر ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    چقدر بدبخت شدیم ما!!!!!
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 1
    چون در مصاحبه اش از احمدی نژاد بد نگفته مشرق ناراحته.
  • yaser ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    خب من دانشجو هم رئیس دانشگاهمون رو نمیشناسم :))
  • ناشناس ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    به نظر من که این دختر اصلا صلاحیت نداره که در مورد سیاست یا سینما یا هر چیز دیگه ای نظر بده کسی که تحصیلاتش شاید دیپلم هم نباشه و یا اطاعاتی از دنیای سیاست یا سینما یا هر چیزی نداره ممکن نظر بده ولی نظر شخصی و من نمی دونم چرا شما هر سوالی رو از هر کسی می پرسین از بعضی ها باید در مورد آرایش بپرسی از بعضی ها در مورد معنویت از بعضی ها هم سیاست و دنیای مادی شاید آقای رشید پور هدفی داشته که از ایشون همچین سوالی کرده به هر حال هر کسی بر اساس علو و سواد و آگاهی جواب می ده شاید اگر از این خانم در مورد رنگ مو آرایش و زیبایی سوال می کردین جواب بهتری و قانع کننده ای می داد
  • محمود ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    اشگال نداره هرچی بیسواد تر کم خطر تر
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    حرف گزارش حرف قابل تامل و درستی است. ولی میشد در این گزارش اسمی از خانم قریشی آورده نشود و بصورت مجهول و اشاره وار مسئله بیان شود با این گزارش تا حدودی ایشان تحقیر شدند
  • هما ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 1
    مشرق برات متاسفم
  • میلاد ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    یا امام زمان... ینی هم صنفایه مشهور خودشم نمشناسه؟!
  • احمد ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    واقعا برای سینمای ایران باید متاسف باشیم که همچین بازیگر بی سوادی در اون فقط به خاطر چهرش معروف شده دمت گرم مشرق/
  • دوست البرت ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 1
    بازم اونا عقل و سوادشون از شما مشرقیها بیشتره!! شک نکنید
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    سراب
  • مرتضیsk ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ازین فیلسوف ها تو اینستاگرام فراوان هستن مخصوصا با آپلود هر روزه چنتا عکس و متن در صفحه پروفایلشان ، کلی ادعای روشن فکری هم میکنن !
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    نوجوونا و جوونای ما زندگیشون همش فانتزیه. همه خواب خونه ویلایی بالای شهر ، شغل شیک و پردرامد ، ماشین شاسی بلند ، سر و وضع آرایش شده در همه حالات ، موبایل آخرین مدل ، لباسای خارجی مارکدار ، صبحونه آب آناناس و ... میبینن. بازیگرایی شبیه این خانوم ها توی 4 تا فیلم ، زندگی این مدلی داشتن ، اینا هم عاشقش شدن! ایرانی ها توی الکی خوش بودن جزو 5 کشور اول دنیا هستند!
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    خب همین ها هستند که اقتصاد رنگ مو فروشی ترکیه رو تقویت میکنند اونهم با پولش داعش رو تقویت میکنه
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخ ینی کلن هیچی از وضع کشورش سر درنمیاره
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    دقیقا مشرق آب بریز اونجایی که میسوزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس