فیلم‌ها، بازی‌ها و کمیک‌های زیادی را دیده‌ایم که در آن‌ها، شخصیتی چشمی الکترونیکی و هوشمند دارد. به همین دلیل هم ایده‌ی بازگردادن قدرت بینایی، آن هم به وسیله‌ی تکنولوژی، در ذهن بسیاری از پزشکان پرورانده شده است.

 به گزارش مشرق، اخیرا زنی در ایالت کلرادوی امریکا، چشمی الکترونیکی دریافت کرده و توانسته است تا بینایی‌اش را دوباره به دست بیاورد.
 
زن نابینایی که با چشم الکترونیکی بینایی‌اش را بدست آورد

جیمی کارلی ۱۵ سال پیش و به دلیل بیماری رتینیت پیگمانتر بینایی‌اش را از دست داده بود. این بیماری، سلول‌های شبکیه‌ی چشم را به تدریج نابود می‌کند و چشم را از کار می‌اندازد.
 
جراحان بیمارستان دانشگاه کلرادو، طی یک عمل ۵ ساعته، چشمی الکترونیکی به کارلی پیوند زدند. این چشم، میکروتراشه‌ای دارد که به یک دوربین کوچک متصل است.
 
زن نابینایی که با چشم الکترونیکی بینایی‌اش را بدست آورد

تصاویری که این دوربین می‌گیرد، به میکروتراشه فرستاده می‌شود. این تراشه هم سپس اعصاب بینایی را تحریک می‌کند و اطلاعات تصاویر را به مغز می‌فرستد.
 
البته کارلی نمی‌تواند مثل یک فرد معمولی با چشم الکترونیکی‌اش نگاه کند. دکتر «نارش ماندوا» که جراحی را انجام داده می‌گوید: "نکته‌ی مهم این است که این چشم کار می‌کند. این چشم به کارلی کمک می‌کند تا در خانه‌اش حرکت کند، به خرید برود و اشکال را تشخیص دهد.

منبع: مجله دیجی‌کالا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس