کد خبر 507753
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶

سرلشکر حاج قاسم سلیمانی درباره تواضع یکی از همرزمانش می‌گوید: وقتی به محل کارم به تهران آمد و دیدم یکی از شهرک‌های سپاه را به نام آن شهید بزرگوار گذاشته‌اند اصلاً باور نمی‌کردم به خاطر تواضعی که داشت کسی حتی شهید را به نام بشناسد. شگفت‌زده شدم و واقعاً لازم است که نسل جوان با اسطوره‌های ایران اسلامی آشنا شوند.

جملات بالا بخشی از گفته‌های سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در رابطه با سردار «شهید عزیز الماسی» از فرماندهان بنیانگذار نیروی قدس سپاه و فرمانده مهندسی این نیرو تا تابستان ۶۹ است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، عزیز الماسی سال 1340 در «امیدیه» متولد شد. کمی که بزرگ شد پدرش به او شنا و اسب سواری آموخت. هفت ساله بود که مادرش را از دست داد. پس از آن، مشکلات عزیز دو چندان شد. او با مشکلات فقدان مادرش روبه رو بود که چندی نگذشت پدرش هم از دنیا رفت. در سال 1358 از هنرستان فارغ‌التحصیل شد و در مهر ماه سال 1359 به عضویت سپاه درآمد.

حضور در جبهه

وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد او از اولین کسانی بود که به جبهه رفت. چند روزی که در مرخصی به سر می‌برد با مراسمی ساده ازدواج کرد و چند روز بعد باز به جبهه برگشت. سال 1365 در آزمون سراسری شرکت کرد و در دانشگاه اهواز قبول شد. بعد از قبولی در دانشگاه، خانواده‌اش را به اهواز منتقل کرد و چند روزی نیز به دانشگاه رفت اما دوری از جبهه را نتوانست تحمل کند بنابراین دانشگاه را رها کرد و به جبهه برگشت.

عزیز الماسی یکی از بنیانگذاران گمنام «شاخه برون مرزی سپاه پاسداران»(نیروی قدس) بود که پس از پایان جنگ‌تحمیلی به کمک مردم مظلوم لبنان شتافت. عقیده داشت تا زنده‌ایم باید به مردم خدمت کنیم، باید فرامین و وصایای امام(ره) را محقق کنیم. حالا مکان و زمان چه و کجا باشد مهم نبود. هر موقع که کار به او محول می‌شد با توکل بر خدا دور از امور، آزاد می‌رفت هر کجا باشد،ایران باشد، بوسنی باشد، جبهه‌های گرم جنوب باشد یا کوهستان‌های سرد کولاکی کردستان، آنجا که دوست و دشمن در هم ادغام بودند باشد، آب باشد، خاک باشد یا در دل شعله‌های آتش چاه‌های نفت. فرقی نمی‌کرد، حضور می‌یافت.

شهید عزیز الماسی

حضور در کویت و پیشنهاد هنگفت یک شرکت خارجی

این رزمنده پس از جنگ به دلیل تخصصی که در واحد تخریب داشت، تیمی خبره از بچه‌های سپاه را برای مهار چاه‌های نفت با استفاده از شیوه انفجار و به وجود آمدن خلأ در اطراف چاه‌های نفتی آتش گرفته را ساماندهی می‌کند و در پوشش نیروهای وزارت نفت به کشور کویت می‌رود و مبادرت به خاموش کردن چاه‌های مشتعل نفتی این کشور می‌کند. به گونه‌ای مدرن این کار را به همراه تیمش انجام داد که مسئول یک شرکت خارجی به او پیشنهاد هنگفت همکاری با شرکت متبوعش می‌دهد. این مرد خستگی‌ناپذیر عرصه جهاد پس از مهار آتش در کشور کویت به لبنان می‌رود.

خیانت منافقین

در سال 1371منافقین پس از خیانت‌های بی‌شمار به کشور و مردم ایران به دستور آمریکا مأموریت انهدام صنعت نفت ایران را بر عهده گرفتند. منافقین در یکی از این مأموریت‌ها «چاه شماره 50» حوزه نفتی اهواز را منفجر کردند.

به دنبال این انفجار،بر اثر شدّت و حجم شعله‌های آتش مسیر جاده اهواز به امیدیه که از فاصله چند 100متری این چاه می‌گذشت عوض شد و با دورتر کردن جاده از چاه شماره 50 از آسیب‌دیدگی مسافران و خودروهای عبوری از این مسیر جلوگیری شد.

حاج قاسم سلیمانی و شهید عزیز الماسی

نادرترین عملیات مهار آتش در قرن20

عزیز در پی این جنایت منافقین به ایران باز می‌گردد و با بسیج امکانات سپاه، نقش مهمی در مهار فوران این چاه به عنوان یکی از بی‌نظیرترین عملیات‌های مهار فوران چاه‌های نفت در کنار دلاورمردان صنعت نفت ایفا ‌می‌کند. فوران چاه شماره ۵۰ اهواز با خروج۷۰ هزار بشکه نفت، ۱۱۰ متر ارتفاع شعله آتش ، ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد حرارت محیط و بیش از 3000 پوند بر اینچ مربع فشار، یکی از نادرترین حوادث به وقوع پیوسته برای چاه‌های نفت و گاز در دنیا بود. شرکت‌های معتبر بین‌المللی در پاسخ به درخواست شرکت نفت ایران برای خاموشی آتش این چاه پولی را مطالبه می‌کردند که از ارزش ذخیره نفت آن بیشتر بود. این حادثه به یک موضوع حیثیتی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود.

شهادت در دل شراره‌های آتش

این چاه روز ۲۵ بهمن ۱۳۷۱ دچار انفجار و عملیات اطفای حریق چاه از ۲۶ بهمن و تنها چند ساعت پس از شعله‌ور شدن آن آغاز شد. مهار این چاه ۴۵ روز به طول انجامید . اما الماسی در جریان مهار آتش این چاه نفتی در ۱۷ اسفند ۱۳۷۱ به درجه رفیع شهادت نائل آمد چرا که بر اثر خلأ بوجود آمده ناشی از شعله‌های آتش، او به درون شراره‌های آن کشیده می‌شود و در این راه به شهادت می‌رسد.

روایت سرلشکر حاج قاسم سلیمانی از شهید الماسی

سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در رابطه با خصوصیات شهید الماسی توضیح می‌دهد:«از خصوصیت بارز اخلاقی برادر شهید الماسی می‌توان به این نکته اشاره کرد که وی مردی بزرگوار ولی در عین حال فوق‌العاده متواضع بود و همیشه سعی می‌کرد وظایفی را که در جنگ و بعد از جنگ به وی داده می‌شد به نحو احسن انجام بدهد؛ به خصوص در دوران جنگ از توان فکری و جسمی بالایی برخوردار بود به طوری که وقتی برای اولین بار به لشکر ما (لشکر 41 ثارالله) آمد و در جلسات طرح و عملیات‌مان شرکت کرد، طرح‌های عملیاتی جالبی ارائه کرد.

ما به ذکاوت ایشان پی بردیم و از طرح‌های عملیاتی‌اش استفاده می‌کردیم. وقتی شهید الماسی در لشکر ما خدمت می‌کرد، فرماندهی محور عملیاتی را به وی سپردیم که در عملیات‌های «کربلای 4 و 5» شجاعت وی را لمس کردیم. در مدتی که در لشکر ما خدمت می‌کرد همیشه چه قبل و چه بعد از عملیات‌ها مشغول ساماندهی گردان‌ها بود و با نیروها مانند پدر و برادری دلسوز رفتار می‌کرد و اگر در جمعی می‌ایستاد متواضع‌ترین آن جمع بود.

وقتی محل کارم به تهران آمد و دیدم یکی از شهرک‌های سپاه را به نام آن شهید بزرگوار گذاشته‌اند اصلاً باور نمی‌کردم به خاطر تواضعی که داشت کسی حتی شهید را به نامش بشناسد.

شگفت‌زده شدم و واقعاً لازم است که نسل جوان با اسطوره‌های ایران اسلامی آشنا شوند و راه آن حماسه‌سازان میهن‌مان را الگوی خود قرار دهند.»
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس