حراست از هیأت انتخاب مهمترین وظیفه‌ای است که در مقطع فعلی، ستاد جشنواره بر عهده دارد و هیچ لزومی هم ندارد اعضای ستاد (دبیر، مدیر روابط عمومی و ...) در مقابل فشارهای رسانه‌ای نام اعضای هیأت انتخاب را اعلام کنند.

گروه فرهنگی مشرق- یکی از خبرگزاری‌ها روز گذشته مطلبی را منتشر کرد که درآن به پیام اینستاگرامی دبیر جشنواره فجر اشاره کرده بود و ازسوی دیگر این نکته را متذکر شده بود که عدم اعلام هیات انتخاب سینمای ایران به‌صلاح سینما و جشنواره است. توجیهش هم منطقی بود و این که: معرفی هیأت داوران همواره حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرده است به خصوص آنکه اغلب اعضای هیأت انتخاب معمولاً از سینماگران برجسته هستند و به همین دلیل همواره ارتباط متقابلی با اهالی رسانه دارند و همین ارتباط مداوم می‌تواند باعث درز اخبار شود و به تجربه ثابت شده حتی انتخاب سخنگو نیز چندان عدم درز اطلاعات از هیات انتخاب موثر نیست و بارها مشاهده شده است که حتی با اعلام رسمی یک سخنگو و ارتباط او با رسانه‌ها، اعضای دیگر هیأت انتخاب از روی عادت با رسانه‌ها همکلام می‌شوند و حتی اگر نخواهند اطلاعاتی از عملکرد هیأت انتخاب به رسانه‌ای بدهند اما لابه‌لای حرفهای آنها اطلاعات بسیاری به بیرون درز پیدا می‌کند. (اتفاقی که در یکی از سایت‌های خبر با اعلام نام فریدون جیرانی به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب افتاده است و این سایت جهت توجیه کار خود عدم راهیابی برخی آثار در سال‌های گذشته را اعلام کرده است).

اعلام هیات انتخاب و حاشیه‌هایی که آرامش نمی‌خواهند


بنابراین حراست از هیأت انتخاب مهمترین وظیفه‌ای است که در مقطع فعلی، ستاد جشنواره بر عهده دارد و هیچ لزومی هم ندارد اعضای ستاد (دبیر، مدیر روابط عمومی و ...) در مقابل فشارهای رسانه‌ای نام اعضای هیأت انتخاب را اعلام کنند. چرا که معمولاً جشنواره‌های معتبر دنیا نیز اسامی هیأت انتخاب خود را اعلام نمی‌کنند و به جای آن برای روشن شدن اذهان عمومی، نام اعضای هیأت داوران خود را رسانه‌ای می‌کنند.

چرا مخالف می‌خوانیم؟

عجیب اینجاست که به‌فاصله‌ای بسیار کم افرادی که پیشترمدعی مخالفت با حاشیه سازی برای جشنواره‌ بوده‌اند حالا یکباره به‌صورت غریبی درپی شفاف سازی و کنجکاوی برآمده‌اند . سایت کافه سینما نظر این گروه را منتشر کرده و نوشته است:


اعلام هیات انتخاب و حاشیه‌هایی که آرامش نمی‌خواهند


با توجه به حواشی پیش آمده در سال‌های گذشته، در زمینه کار این هیات، و اعتراض فیلمسازان مختلف، (که انتخاب نشدن 360 درجه به کارگردانی سام قریبیان، استراحت مطلق ساخته عبدالرضا کاهانی و قندون جهیزیه علی ملاقلی‌پور، با توجه به کیفیت آثار به نمایش آمده در جشنواره سال گذشته، از جمله این حواشی بود) می‌کوشد تا در مسیر شفاف شدن، اطلاعاتی اگر از کار هیات انتخاب این دوره به دست می‌آورد، با شما در میان بگذارد. قضاوت در مورد کار این گروه، تنها از طریق اطلاعات شفاف و در لحظه ممکن است. و در این مسیر، نام یکی از افراد هیات انتخاب این دوره را منتشر می‌کنیم: فریدون جیرانی، نویسنده و کارگردان سینمای ایران که این روزها سردبیری روزنامه‌ای سینمایی را بر عهده دارد.

بازیگرها و کارگردان‌هایی که خواهند آمد

امسال سال کارگردانهاست. کلی فیلم از کارگردان‌های پیشکسوت و قدیمی تا جدید و تازه‌کار قرار است در جشنواره حاضر شوند. کمال تبریزی، داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، محمدمهدی عسگرپور، رخشان بنی اعتماد، مرضیه برومند، محسن امیریوسفی، محمد غفاری، نرگس آبیار و فریدون جیرانی به احتمال فراوان در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارند. سه بازیگر هم فیلم‌هایشان را نه عنوان بازیگر که در سمت کارگردان به جشنوارهمی‌فرستند. رضا عطاران، شهاب حسینی و جهانگیر الماسی. ازمیان فیلمسازان جوان‌تر همکارگردان‌هایی ازجمله محمود غفاری، کیارش اسدی‌زاده، علی احمد‌زاده و روح الله حجازی در صف حضور در جشنواره هستند.

اعلام هیات انتخاب و حاشیه‌هایی که آرامش نمی‌خواهند


بازیگرها هم امسال البته رقابت سنگینی دارند. از میان بازیگران مرد هم چهره‌هایی ازجمله رضا عطاران و بابک حمیدیان و حامد بهداد تا پرویز پرستویی، شهاب حسینی، سعید آقاخانی و فرهاد اصلانی و حمید فرخ‌نژاد در جشنواره حاضرند. حضور بازیگران زن هم حضور پررنگی است و افرادی ازجمله مهتاب کرامتی، هدیه تهرانی، مریلا زارعی،سحر قزیشی، پانته آ پناهی‌ها، هانیه توسلی، باران کوثری و لیلا حاتمی هرکدام یک چند اثر در جشنواره امسال دارند.

اعضای دوره‌های گذشته چه می‌گویند

یکی دیگر از خبرگزاری‌ها تلاش کرده‌است تا با پرس‌و‌جو از اهالی سینما و اعضای دوره‌های گذشته خوب و بد عدم اعلام را جویا شود. در این گزارش آمده است: یکی از چالش‌ها و مسایل مطرح شده درباره عملکرد هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر این است که برخی فشارها از سوی بخش مدیریتی سینما و بخشی هم از سوی بدنه سینما به این هیات وارد می‌شود تا آرایشان را تحت تاثیر قرار دهد که معرفی نشدن نام آنها شاید بتواند به کاهش این فشارها کمک کند؛ گرچه باز هم باید گفت بخش مدیریتی سینما و صد البته بدنه سینما از این اسامی باخبر هستند!

اعلام یا عدم اعلام؛مساله این است

همه این اسامی و آمار یعنی حساسیت. حساسیتی که اگر از آن مراقبت نکنیم و مواجهه درستی با آن نداشته باشیم می‌تواند دراثر بعضی حاشیه‌سازی‌های عامدانه یا غیرعامدانه لذت و شادی جشن بزرگ سینمای ایران را به مخاطره اندازد. اما اعلام اسامی هیات انتخاب موجب چه مشکلاتی خواهد شد که اهالی رسانه حاضر شده‌اند برای کمتر شدن حواشی جشنواره از خیر ارزش خبری آن بگذرند؟ طبیعی است که هیات انتخاب مجبورند از میان فیلم‌های رسیده تنها، بخشی از آن را در سبد مسابقه سینمای ایران قرار دهند.

اعلام هیات انتخاب و حاشیه‌هایی که آرامش نمی‌خواهند


این اتفاق هم نه نشان دهنده ضعیف بودن فیلم‌های انتخاب نشده است، نه وجود گرایشی خاص و نه دشمنی. صرفا این گروه ناگزیرند انتخاب کنند و حتی اگر همه فیلم‌ها خوب باشند، این گروه باید فقط بخشی از آنها را در تناسب با یکدیگر برگزینند. این انتخاب در دوره‌ای از جشنواره مانند امسال که همه در جشنواره اثر دارند سخت‌تر هم خواهد شد. بعد از خارج شدن گروهی از فیلم‌ها هم فشارها و تلفن‌ها و وساطت کردن‌ها شروع می‌شود و درنهایت یا هیات باید زیربار فشارها بروند و حق فیلمسازانی که نام و پشتوانه و رابطه چندانی ندارد تضییع شود و یا هیات زیربار نرود و درعوض دشمنی و فشار بر جشنواره هر روز بیشتر و دامنه‌دارتر شود. حالا با این اوصاف گمان نمی‌کنم کافه سینما یا هرسایت و خبرگزاری دیگری حاضر شود به قیمت آسیب دیدن کارگردان‌های جوان و بدون پشتوانه یا رابطه و یا آسیب دیدن جشنواره چند خبر به دست بیاورد و همه را با چند اسم تاخت بزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس