رییس سازمان نظام وظیفه عمومی در مورد نگاهی که به سربازی در مورد تلف شدن عمر وجود دارد توضیحاتی داد.

 به گزارش مشرق، سردار سید حمید صدرالسادات، رییس سازمان نظام وظیفه عمومی در پاسخ به این سوال که در هنگام صلح چه نیازی به داشتن سرباز وجود دارد، گفت: یکی از عوامل بازدارنده برای نگاه دشمنان به کشور توان بازدارندگی ماست، و بخشی از توان بازدارندگی ما ، نیروهای مسلح (ارتش به معنای عام) کشور است و در این ارزیابی ها همیشه عِده و عُده پارامتر مهمی است، و باید به آن توجه شود؛ طبیعی است که وقتی نیرو های مسلح ما همیشه در حد خوبی از توان رزمی باشند، خود جنبه بازدارندگی دارد.

او ادامه داد: ما باید این جنبه را درنظربگیریم که می خواهیم از این ظرفیت و پتانسیل جوانان در این موضوع استفاده بکنیم، و این جدا از استخدام در نیروهای مسلح است، حتما لازم نیست که برای استفاده از ارتش خود درگیری فیزیکی وجود داشته باشد، در همه دنیا هم این طور است که نیرو های مسلح یکی از اصلی ترین شاخصه هایی که باید داشته باشند، آمادگی آن ها است، و این آمادگی باید همیشه باقی بماند؛ چون جنگ قابل پیش بینی نیست.

سردار صدرالسادات در کافه خبر گفت: در حال حاضر هم تمام کشور های همسایه ما دچار مشکلات امنیتی هستند، بخشی از وجود سلامت و امنیت در کشور ما به دلیل اقتدار نیروهای مسلح همراه با ساختار های مناسب خود است علیرغم مشکلاتی که وجود دارد؛ این قابل تردید نیست که باید از این ظرفیت در تامین امنیت کشور چه در بعد داخلی و چه در بعد امنیت بین المللی استفاده شود که در حال حاضر این کار می شود.

این مقام مسئول در سازمان نظام وظیفه عمومی در مورد اعتقاد برخی در مورد تلف شدن عمر سرباز گفت: اگر به موضوع سربازی از زوایای مختلفی نگاه کنیم، پاسخ های مختلفی می توان داد، ممکن است کسی بگوید سربازی فقط این است که جوانان خود را به نیروهای مسلح کشور خود ببریم و دو سال وقت آن ها را تلف کنیم، بله وقتی چنین تعریفی از سربازی می شود، طبیعتا همه می گویند که چرا باید وقت افراد را تلف کرد.

او ادامه داد: نوع نگاه به موضوع مختلف است، نگاه ما به عنوان سازمان وظیفه عمومی این نیست، نگاه ما از منظر قانونی است، چون در حال حاضر این امر به صورت قانون در کشور وجود دارد، این قانون هم در سال 64 و اصلاحیه آن در سال 90 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، پس مطابق اصول درست نیست بگوئیم که غالب مردم مخالف این امر هستند.

سردار صدرالسادات گفت: باید باتوجه به نگاه اقشار مختلف مردم به این امر موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، اگر نگاه این باشد که وقت تلف کردن است، طبیعی است که هیچ کس نمی خواهد این اتفاق بیفتد ، اما همیشه یا الزاما این طور نیست، درمورد سربازی بسیاری از موضوعات دیگر را هم می توان دید که یکی از آن ها تامین نیاز برای نیرو های مسلح است.

او ضمن مقایسه خدمت سربازی در ایران و سایر کشورها گفت: در بسیاری از کشور ها افرادی وجود دارند که باید به نوعی در تامین امنیت کشور خود یا اقداماتی که برای کشور ضروری است شرکت داشته باشند، اگر نگاه ما این طور باشد که افراد وقتی به این سن می رسند برای این که حداقل وظیفه ای را که نسبت به نظام و ساختار حکومتی خود دارند بخواهند ادا بکنند بخشی از آن رفتن به سربازی است؛ می توان اذعان کرد که این خدمت یک تکلیف است و آن وقت است که در نگاه جوانان و حتی خانواده های آنان ارزشمند جلوه می کند در کشور ما هم سربازی اینگونه تعریف شده است؛

او ادامه داد: از ابتدا این بوده است و همه می دانند که سربازی در سازندگی فردی جوانان هم نقش زیادی دارد؛ اگراز بسیاری از افراد هم سوال بکنید بهترین دوران زندگی خود را دوران سربازی با تمام سختی های آن می دانند، وحتی بهترین دوستان خود را مربوط به این دوران می دانند ، خانواده های بسیاری معتقد هستند که سربازی می تواند در افزایش تجربه اجتماعی، نظم پذیری و استقلال فرد نقش داشته باشد،

رییس سازمان نظام وظیفه عمومی گفت: وقتی به موضوع دقیق تر نگاه کنیم جدا از نقایصی که در مورد این موضوع در کشور ما وجود دارد، بسیاری از خانواده ها اعتقاد دارند که سربازی هم برای جامعه و هم برای فرد مفید است، ما باید دیدگاه خود را نسبت به این موضوع تغییر بدهیم.

او گفت: من اعتقاد دارم که اگر سربازی را به عنوان یک تکلیف برای همه خانواده ها نسبت به کشور خود بدانیم، ازطرف دیگر اشکالات و چالش هایی که در مورد این موضوع وجود دارد را بررسی کنیم و به مرور آن ها را برطرف کنیم، و نقش سازندگی را که این دوران می تواند برای افراد داشته باشد برجسته کنیم، و متناسب با شرایط روز برای آن برنامه ریزی کنیم، حتما موضوع سربازی به عنوان خدمتی ارزشمند درنظرگرفته می شود.

سردار صدرالسادات در پایان گفت: اگر تلقی ما از موضوع این باشد که با اجبار است، همین برداشت و ذهنیت به وجود می آید، درصورتی که سربازی به عنوان یک وظیفه عمومی برای جوانان تلقی می شود، اگر بتوانیم این فرهنگ را خوب تبیین و در این قالب تعریف کنیم که فرد در دوران مختلف زندگی خود باید وظایف و نقش هایی را درمورد حکومت و جامعه و محیط زندگی خود ایفاء بکند، و این رابطه متقابلی است یعنی حکومت یکسری وظایفی نسبت به مردم دارد و مردم هم نسبت به حکومت، به نظر من بسیاری از مشکلات حل می شود.
منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • احمد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    1 0
    اتلاف وقته چون همون اموزش نظامی هم کافی نیست میدون تیر5 تا تیر فشنگ همین
  • Ahwazian ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    2 0
    بله به شرط اينكه دولت و كشور وظايفش را نسبت به من شهروند انجام بده چرا ازش نپرسيديد خانواده سرباز چگونه أمرار معاش كنند چرا بهش حقوق نميديد مگر نميگيد كه تابع قانونيد قانون ميگه سرباز بايد حقوق ثابت يك كادري رو بگيره ثانياً براي من يك توجيه شرعي بياريد نميدونم چطور شوراي نگهبان از لحاظ شرعي قانون سربازي رو تأييد كرد قانوني كه موادي كه به نفع سرباز است اجرا نميشودو... خسته شديم !!!!
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    1 0
    ماست همه ما شیرین است درست است و در تمام کشورهای دنیا به سمت حرفه ای بودن میرن نه اینکه 2 دفعه اسلحه بدن بگن یاد گرفتی برو -من نمیدونم آماتور بودن خوب است یا حرفه ای برام سوال شده ؟ ما هم سربازی دوران جد و اجدادیمون رو میگذرونیم -این جوونا که در نقاط مرزی اند راحت شهیدمیشن نباید دوره های خاصی بگذرونن احیانا بگذرونن کافی نیست بخدا -
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    1 0
    واقعا باید یه فکر اساسی کرد 2 سال آفات جسمی و روحی صرف هزینه های مالی برای دولت عدم کارایی سربازان بعد از پایان دوره 3 تا 6 ماه آموزش دفاعی برای همه ی جوانان چه دختر و چه پسر کافی است.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 0
    دقیقا
  • داود ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 1
    توی این طرز تفکری که گفته میشه بین مردم در باره سربازی هست، دو تا سفسطه هست؛ یکی اینکه مثلا فکر میکنن حالا که صلح هست پس چرا سربازی هست؟ جوابش اینه: صلح هست چون سربازی هست!! همینکه دشمن ببینه مرزها و پادگانها و مراکز نظامی پر هست، دنبال بهانه برای حمله و جنگ هم نمیگرده!! دوم اینکه 2 سال عمر جوون حروم میشه... جوابش اینه که؛ اگر عمر دست خداست که هست، مگه طول عمر آدما معلومه که بگیم کسی که سربازی رفت 2 سال عمرش تلف شد! یعنی 2 سال از بقیه کمتر عمر میکنه؟؟؟ کی میدونه؛ شاید یکی سربازی رفت عمرش هم 100سال بود، یکی هم سربازی نرفت عمرش 40 سال بود!!!! ثالثا؛ خیلی جوونها که حرفه یا تحصیل خاصی ندارن، تو سربازی حرفه ای هم یاد میگیرن و وقتی وارد جامعه و بازار کار شدن با اعتماد به نفس و آشنائی کامل اون حرفه رو ادامه میدن، حداقلش اینه که مدیریت کارهاشون و روابط اجتماعیشون بهتر میشه، مثلا یه جوون روستائی ممکنه هیچی از طرز زندگی و آداب یه اجتماع بزرگ و شهرهای بزرگ و حق و حقوقش ندونه، در حالی که اینها رو تو سربازی بالاجبار یاد میگیره. اصلا فکر میکنین اولین راننده ها و کامیون دارها تو ایران چجوری پیدا شدن؟! یا اولین مکانیکا؟ یا اولین نقشه بردارها، اولین تلفن چیا.... اصالا خیلیا تو خدمت سربازی با سواد شدن....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس