کد خبر 507013
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳

رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه ترکیه تنها رگ حیات گروه تروریستی داعش است اظهار داشت: آماده گفتگو با مخالفان ملی و حقیقی هستیم.

به گزارش مشرق، بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاری دولتی اسپانیا گفت: ترکیه تنها رگ حیات داعش است.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که گام اول در راه ازبین بردن گروه های تروریستی در سوریه، متوقف کردن ورود تروریست ها از ترکیه به سوریه و عراق، متوقف کردن جریان کمک های مالی سعودی و جلوگیری از ورود سلاح و مهمات به این گروه های تروریستی است.

بشار اسد با تاکید بر اینکه ترکیه تنها رگ حیات گروه تروریستی داعش است، گفت: عربستان سعودی و ترکیه و قطر شریک اصلی در جنایت های هولناک داعش هستند.

بشار اسد ادامه داد که ایالات متحده از آغاز، پوشش سیاسی را به تروریسم در سوریه ارائه کرد و در مبارزه با آن جدی نیست.

متن کامل مصاحبه:

سؤال اول: در چهاردهم نوفمبر گذشته، نیروهای بین المللی از جمله روسیه و ایران در وین درباره جدول زمانی برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه به توافق رسیدند. بر اساس این جدول زمانی باید مذاکرات میان دولت شما و مخالفان میانه رو در اول ژانویه آینده شروع شود. آیا شما برای شروع به این مذاکرات آماده هستید؟

بشار اسد: ما از همان آغاز بحران در سوریه سیاست گفتگو با هر طرفی اتخاذ کردیم و نسبت به برگزاری مذاکرات، صرف نظر از نیت های واقعی کشورها و راستگویی مسئولان، مثبت برخورد کنیم. بنابراین ما برای شروع این مذاکرات با مخالفان آماده هستیم. اما این مسأله به تعریف اصطلاح مخالفان ارتباط دارد. مخالفان در همه جا به معنی اعمال مسلحانه نیستند. میان افراد مسلح و تروریست ها از یک طرف و مخالفان از طرف دیگر تفاوت وجود دارد. مخالفان یک اصطلاح سیاسی است نه نظامی. برخی کشورهای خواستار موافقت دولت سوریه به مذاکرات با تروریست ها شدند. من فکر می کنم که این خواستار قابل قبول نیست.

سؤال دوم: آیا آمادگی برای مذاکره و گفتگو با گروه های مخالف که اکنون در ریاض گرد هم می‌آیند؟

بشار اسد: آنچه من گفتم بر این نیز منطبق است.این گروه ها که درباره آن صحبت می کنید عبارت اند از مخالفان سیاسی و گروه های تروریستی. بیاییم نظری بدهیم که واقع بینانه باشد.ما با بعضی از گروه های مسلح در سوریه با  گفتگو کردیم. هدف این گفتگو بود که یا گروه مسلح سلاح های خود را به زمین گذاشتند یا به دولت پپیوندد یا به زندگی عادی برمی گردند پس از اعطای عفو از سوی دولت.این تنها راه رفتار با گروه های مسلح در سوریه است.وقتی که گروه های مسلح آمادگی برای تغییر رویکرد خود و سلاح های خود را به زمین گذاشت،ما آماده هستیم.اما ما برخورد با آنان به عنوان رژیم های سیاسی را کاملا درک می کنیم.نمی توان مخالف شد در حالی که به دولت خارجی وابسته هستید.ما آماده گفتگو هستیم ولی در در نهایت اگر می خواهید به نتیجه برسید و گفتگو موفق و پربار بشود،باید با مخالفان ملی و حقیقی برخورد کنیم.

سؤال سوم: آیا هیئت سوريه در کنفرانس نیویورک مشارکت خواهد کرد؟

بشار اسد: روسیه در بیانیه اخیر گفت روسیه تمایل برگزاری این کنفرانس در وین دارد.روس ها گفتند که مناسب نیست که بیش از تعریف و تعیین گروه های تروریستی کنفرانسی برگزار بشود.این امر واقعی و منطقی است. هر کس سلاح دست بگیرد تروریست است،بدون تعریف این اصطلاح برگزاری نشستی چه در نیویورک و چه در هر جای دیگر منطقی نيست.

سؤال چهارم: به نظر شما، چه باید انجام شود تا داعش را ازبین برد؟

بشار اسد: این یک مسئله پیچیده است نه به سبب داعش به عنوان یگ گروه. یک مسئله خطرناکتر وجود دارد. اول ایدئولوژی است که در ذهن مردم و جامعه در جهان عرب کاشته شد. البته بنیادهای وهابی و پول عربستان سعودی مسئول انتشار این نوع تفکر است. بدون مبارزه با این تفکر نمی توان گفت ما می خواهیم گروه داعش یا جبهه النصره یا هر گروهی دیگر وابسته به القاعده را ازبین ببریم. دوم، تروریست ها از حدود صد کشور به سوریه آمده اند. بنابر این برای ازبین بردن گروه های تروریستی در سوریه، باید ورود تروریست ها از ترکیه به سوریه و عراق، جریان کمک های مالی سعودی و ورود سلاح و مهمات به این گروه های تروریستی متوقف شود.

سؤال پنجم: چه کسی نفت داعش را می خرد؟ کدام کشورها در پشت پرده داعش قرار دارند؟

بشار اسد: هفته گذشته روسیه تصاویر مستند انتقال نفت داعش به ترکیه را منتشر کرد. البته ترکیه این موضوع را تکذیب کرد. اما در واقع بیشتر نفت سوریه در شمال سوریه وجود دارد. ممکن نیست آن را به عراق یا سوریه منتقل کند زیرا همه اطراف در عراق و سوریه در حال مبارزه با داعش هستند. لبنان و اردن خیلی دور هستند. بنابراین ترکیه تنها رگ حیات گروه تروریستی داعش است. نفت به ترکیه منتقل می شود و ترکیه این نفت ارزان را به سایر کشورها می فروشد. این یک حقیقت است که نمی توان تکذیب کرد.

سؤال ششم: کدام کشورها در پشت پرده داعش قرار دارند؟

بشار اسد: چند کشور وجود دارد. اما عربستان سعودی و ترکیه و قطر شریک اصلی در جنایت های هولناک داعش هستند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    ترکیه شاهرگ داعشه باید بریدش .
  • ترکیه ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    به جرات می توان گفت ترکها زد بشر ترین قوم روی کره زمین هستند که لحظه ای از عیاشیشان را به همه دنیا نمیدهند و اگر روزی قدرت بگیرند از داعش هم بدترند.
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    لعنت به ترکیه ، لعنت به اردوغان ، لعنت به عثمانی
  • خسرو ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    خدایا ترکیه را از روی زمین بردار ! این کشور شیطانی و شوم از لحظه ای که در سال 1453 میلادی سلطان محمد فاتح عثمانی آن را با فتح قسطنطنیه ( کنستانتانیا ) و شکست امپراتوری روم شرقی از آنها گرفت و خلافت اسلام عثمانی را ایجاد کرد تا همین الان روی امواج خون میلیونها انسان بنای پیشرفت خودش را گذاشته و حالا هم بخاطر توسعه بیشتر و حرص قدرت بیشتر اینهمه جنایت و خونریزی می کند . مشرق خیلی نامردی اگر این کامنت را پخش نکنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس