رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دیدار با مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی، با استقبال از برگزاری مسابقات ملی مناظره، این مسابقات را راهی برای توسعه فضای آزاد اندیشی قلمداد کرد.

 به گزارش مشرق، در نشستی که با حضور مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی و حجت الاسلام محمدیان برگزار شد، رئیس سازمان دانشجویان به ارایه گزارشی در مورد برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان پرداخت و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان پس از این گزارش با تقدیر از مسئولان سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، گفت: از جهاد انتظار می‌رود کارهای نو رقم بزند. جهاد دانشگاهی ایجاد شد تا با سرعت زیاد در راستای توسعه دانشگاه حرکت کند. لذا از جهاد و سایر نهادهای انقلابی انتظار می‌رود تا در راستای توسعه ریل‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه در کنار توجه به فن مناظره باید موضوع محتوای مناظره‌ها نیز مد نظر قرار بگیرد، عنوان کرد: باید به موازات توجه به بحث مهارتی، در شورای سیاست گذاری و علمی، نسبت به بار محتوایی هم توجه کافی صورت گیرد. اگر گزاره‌ها دقیق‌تر انتخاب شود و خصوصاً فرصت بیشتری به گروه‌ها داده شود، افراد می‌توانند خودشان را بیشتر آماده‌ بخش محتوایی‌کنند. تمام این مسابقه‌ها باید بهانه‌ای باشد برای یک حرکت جمعی.

حجت‌الاسلام محمدیان گفت: هر چه گزاره‌ها به مباحث روز و مسائلی که دانشجویان با آن درگیر هستند معطوف باشد، می‌تواند مخاطب بیشتری پیدا کند.

وی اضافه کرد: نکته‌ بعدی این است که به نوعی با کرسی‌های آزاد اندیشی ارتباط برقرار شود و کار را به سمتی برد که در نهایت شرکت‌کنندگان مسابقات شما به بلوغی برسند تا بتوانیم بهترین کرسی‌ها را در کشور معرفی کنیم. این موضوع می‌تواند یک افق برای کار شما باشد. کرسی‌های آزاد اندیشی پشتوانه مهمی است که در سطح رهبری و نظام بارها مورد مطالبه و پیگیری قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام محمدیان در ادامه با اشاره به تعداد بالای دانشجو در کشور افزود: شما باید آینده را بزرگ ببینید. اعتبار این کار به داوران شما برمی‌گردد. بعد علمی و سیاسی داوران مهم است. در واقع باید طوری کار کرد تا احساس شود این مسابقات، ملی هستند. همه جناح‌های داخل نظام باید در بحث داوری شما حضور داشته باشند.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، در ادامه ایشان به بحث آزاداندیشی در قرآن پرداخت و با قرائت آیه "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (به بندگان من بشارت بده، آن‌هایی که سخن را می‌شنوند و زیباترین را انتخاب می‌کنند)"؛ گفت: این‌ها کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده است و صاحبان عقل و اندیشه هستند.

وی در توضیح این آیه افزود: قبل از این آیه هم یک قسمت وجود دارد. الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَی اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَی. این ابتدای آیه است که معمولا خوانده نمی‌شود. قرآن کاملاً آزاداندیشی را قبول دارد، ولی چه کسی می‌تواند آزاداندیش باشد؟ فردی می‌تواند آزاد اندیش باشد که از اسارت طاغوت رهایی پیدا کرده باشد. مهم‌ترین طاغوت هم نفس آدمی است. طاغوت در این جا همه‌ طاغوت‌ها را شامل می‌شود. رهایی از بند طاغوت‌ها هم امکان‌پذیر نیست مگر با أَنَابُوا إِلَی اللَّه.

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: قرآن یوسف را از مخلصین می‌خواند و سپس از قول حضرت یوسف می‌گوید: إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی. اصلاً نمی‌شود انسان از شر خودش راحت شود مگر به عنایت خدا.

وی با اشاره به معرفی کتاب "سلام بر ابراهیم" از سوی مقام معظم رهبری و داستان شخصیت این کتاب گفت: ابراهیم کسی است که قبل از انقلاب، کشتی می‌گرفت. او تا فینال مسابقات می‌رسید ولی در این بخش شرکت نمی‌کرد. این فرد می‌گفت که من در آن فینال بیایم برنده شوم، می‌دانم که دیگر نمی‌توانم نفسم را کنترل کنم. این فرد بعدها در جبهه خیلی زحمت کشید. ما باید این فرهنگ را تقویت کنیم و کاری کنیم در پایان مسابقات مناظره، این دانشجویان آزداندیش باشند و آزاد اندیشی را تجربه کنند. آزادی بدونِ آزادی از طاغوت و نفس امکان‌پذیر نیست. مراقب باشیم که این بچه‌ها را بنا است به خدا نزدیکتر کنیم نه به نفسشان.

حجت‌الاسلام محمدیان با روشن‌خواندن آینده‌ طرح مسابقات مناظره پیشنهاد کرد: باید دانشگاه‌های بیشتری درگیر این کار شوند. برای این کار از مجموعه‌ها‌ی دانشجویی که شکل یافته هستند دعوت کنید. اساتید و به خصوص اساتید جوان را هم در نظر داشته باشید و راه را بر آنها باز کنید. در مجموع این فعالیت شما باعث توسعه فضای آزاد اندیشی می شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس