کد خبر 506194
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از شناسایی ۸ نفر مبتلا به آنفلوانزا در همدان خبر داد که یک مورد مبتلا به آنفلوانزای نوع Bو ۷ نفر مبتلا به نوع H۱N۱ هستند.

به گزارش مشرق، حسین عرفانی اظهار داشت: آنفلوانزا نوعی بیماری ویروسی است که 3 نوع A ،B  وC دارد که میزان مبتلایان به آن در فصل سرد سال اواخر آبان ماه و یا آذر ماه به اوج خود می‌رسد.

عرفانی بیان کرد: همه ساله ویروس‌های آنفلوانزای نوع A این ویژگی را دارند که جهش‌های ژنی پیدا کنند و شدت بیماری و ضعف را در فرد افزایش دهند که شامل تغییرات کوچک و بزرگ می‌شود که تغییر کوچک ژنی بیماری آنفلوانزای نوع H1N1 را سبب می‌شود که در پایگاه‌های دیده‌ور به کد مراجعین بیش از 3 تا 5 درصد گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه ابتلا به این نوع بیماری در کشور هند به نسبت زیاد بوده است، افزود: امسال این نوع بیماری در استانهای جنوب شرقی کشور ما به ویژه کرمان و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.

عرفانی عنوان کرد: در کشور ما، با توجه به لزوم مبارزه با این بیماری و جلوگیری از آثار خطرزای آنفلوانزا، "پایگاه های دیده‌ور" انتخاب شده‌اند که وظیفه این پایگاه‌ها، بررسی وضعیت، نوع بیماری، تعداد بیماران و ارسال نمونه‌های گرفته شده از افراد دارای شرایط بحرانی؛ به آزمایشگاه برای مشخص کردن نوع بیماری شایع است.

وی افزود: در این بیماری دو نوع بیماری ILI  که به مواردی گفته می شود که با تب 38 درجه دهانی و سرفه همراه است و اکثر این موارد را سرما خوردگی می گویند و یا با سرماخوردگی هم خوانی دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: در نوع ساری این بیماری که سندرم تنفسی شدید است به بستری در بیمارستان نیاز است.

عرفانی با بیان اینکه این بیماری از طریق تنفس به راحتی منتقل می‌شود، گفت: بنابراین افراد آلوده باید از ماسک برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد استفاده کنند و جداسازی نسبی تا یک متر را با دیگران قائل شوند، مراودات خود را کاهش دهند، مقابل عطسه و سرفه خود را بگیرند، با آرنج جلوی دهان خود را بگیرند نه با دست و زدن ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شود.

وی افزود: همچنین شست‌وشوی مرتب دستها به مدت 15 تا 30 ثانیه در روز و چند بار برای افراد توصیه می‌شود.

عرفانی اظهار داشت: 97 تا 98 درصد مبتلایان به بیمایر آنفلوانزا با درمان معمولی، استراحت و مصرف مایعات گرم بهبود می‌یابند و با توجه به اینکه دوره ابتلا به بیماری 5 روز تا یک هفته است و با افزایش تب، کوفتگی بدن، سرفه و گلودرد شروع می‌شود، در صورتی‌که بیماری بیش از 3 تا 5 طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

وی عنوان کرد: افراد پر خطر مانند سالمندان بالای 50 سال، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، افراد مبتلا به ایدز، افرادی که داروهای کورتون‌دار استفاده می‌کنند و غیره تا حد زیادی در معزض ابتلا به این بیماری هستند که توصیه می‌شود لباس به اندازه بپوشند از ترکیبات مایع دار بیشتر استفاده کنند، در هوای خوب فعالیت بدنی داشته باشند، آب نمک قرقره کرده و تزریق واکسن این بیماری نیز تنها از ابتلا به دو نوع Aو B پیشگیری می‌کند.

عرفانی با بیان اینکه خوشبختانه اتاق ایزولاسیون تنفسی در تمام شهرستان‌های استان وجود دارد، گفت: هماهنگی بین بخش‌ها انجام گرفته و تنها در 2 تا 3 درصد ممکن است ابتلا به این بیماری شدید شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پوریا ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    یا خدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس