وزیر دفاع گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنایع دفاعی از توانمندی‌هایی برخوردار شده است که در همه زمینه‌ها، با قدرت‌های بزرگ و قدرت‌های جهانی برابری می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار سرتیپ حسین دهقان در دومین کنگره شهدای دانشجوی استان اصفهان در دانشگاه این شهر با اشاره به مذاکرات انجام شده هسته‌ای و گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است اینکه صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته ایران اثبات شد.

وی اضافه کرد: با این مذاکرات و توافق هسته‌ای، حق غنی‌سازی اورانیوم و راه‌یابی ایران به بازارهای تجاری انرژی هسته‌ای پذیرفته‌شده است و برای ورود به عرصه تجاری‌سازی این صنعت آماده خواهیم شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ضرورت انجام مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: با تلاش دشمنان، پرونده‌ای علیه ملت و نظام سیاسی ایران تشکیل شد و قرار بود این پرونده به نقطه‌ای برسد که ملت ما به‌عنوان عامل مخل صلح و امنیت جهانی قلمداد شود.

وی افزود: به‌زعم آنها، پرونده هسته‌ای ایران اگر به این نقطه می‌رسید، نظام جمهوری اسلامی ایران تحت فشارهای بین‌المللی به‌عنوان عامل تهدیدکننده امنیت و صلح معرفی می‌شد و اجماع جهانی برای حمله نظامی به آن صورت می‌گرفت.

سردار دهقان با بیان اینکه این چیزی بود که طراحی شده بود، افزود: برای این کار همه دستگاه‌ها و ابزارهای اطلاعاتی را بسیج کردند تا اطلاعات و اسنادی را تهیه کنند که بتواند هدف آنها در این پرونده را مبنی بر انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران اثبات کند.

وی گفت: اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها تمام تلاش خود و همه دستگاه‌ها و ماهواره‌های تجاری نظام غرب را بسیج کردند تا فعالیت‌های ایران در نقاط مورد نظر را رصد کنند و در این راستا نشست‌هایی را برای تبادل اطلاعات و اخبار ترتیب دادند تا تواتر این اطلاعات به‌منظور صحت ادعای مورد نظر آنها مورد توجه قرار گیرد.

وزیر دفاع ادامه داد: هدف آنها این بود تا پرونده کاملی را علیه نظام جمهوری اسلامی بسازند که این پرونده، اولاً بتواند یک اجماع جهانی در همراهی با آنها در مقابله با نظام ما فراهم کند و ثانیاً به اندازه کافی توجیه و استدلالی را با خود به همراه داشته باشد تا هر اقدامی علیه نظام جمهوری اسلامی را درست و منطقی جلوه دهد؛ تا پس از این مرحله اجرای عملیات را دقیق مورد حمایت و اجرا قرار دهد.

وی گفت: از همان آغاز، این پرونده را با سایر گزینه‌های اقدامی خودشان روی میز قرار دادند و همواره ملت ایران را تحت فشار تحریم‌ها و جنگ روانی سنگین قرار دادند.

سردار دهقان اضافه کرد: در مقابل، ملت، رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران همواره بر این نکته تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده، نیست و نخواهد بود.

وی تأکید کرد: ما اراده و عزمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نداریم و در دکترین دفاعی ما سلاح‌های کشتارجمعی هیچ جایی از اعراب ندارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه «ما معتقدیم که ایمان، اعتقاد، اتحاد و انسجام ملی، پیوستگی ملت و رهبری و اعتماد بین مردم و مسئولین برای ما قدرت ایجاد می‌کند»، افزود: البته در کنار این ویژگی‌ها، ابزار هم نیاز است و ما متناسب با ظرفیت‌های ملی به دنبال این ابزارها هستیم و اکنون در تولید سلاح‌های متعارفی که می‌تواند در عرصه دفاع از نظام، ملت و منافع ملی ما دفاع کند، هیچ کمبودی نداریم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنایع دفاعی از توانمندی‌هایی برخوردار شده است که در همه زمینه‌ها، با قدرت‌های بزرگ و قدرت‌های جهانی برابری می‌کند.

سردار دهقان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است، گفت: دو سال قبل ما در عرصه بین‌المللی وارد فضای جدیدی شدیم و دولت یازدهم با قدرت مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرد.

دهقان اظهار کرد: در این مذاکرات، ما گفتیم که آمادگی داریم به هر سند معتبری که مدعی است؛ جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی هسته‌ای منحرف شده است، را پاسخ دهیم؛ اما حتی یک برگ سند معتبر را نتوانستند ارائه کنند.

سردار دهقان ادامه داد: ما گفتیم چیزی جز حقوق خود نمی‌خواهیم و بر اساس بند چهارم «ان پی تی» (معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای) باید به ما کمک کنند. بر اساس بند چهارم ان پی تی (NPT)، کشورهای صاحب انرژی هسته‌ای وظیفه دارند سایر کشورها را برای استفاده و بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کمک کنند.

وی تصریح کرد: در طی مدت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، آنها نه‌تنها به ما کمک نکردند، بلکه مواد هسته‌ای مورد نیاز که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای نیروگاه بوشهر از آفریقا خریداری شده و قرار بود به ایران منتقل شود را در فرانسه متوقف کردند و این مواد را به ایران تحویل ندادند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها حتی در این زمینه، معاهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند، افزود: ما می‌گوییم چرا حقوق ملت ایران باید در چارچوب همان پروتکل‌های بین‌المللی مورد تهدید قرار گیرد، و به همین دلیل وارد مذاکرات هسته‌ای شدیم تا اینکه به برجام رسیدیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: با انجام مذاکرات هسته‌ای می‌خواستیم، دنیا حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد، غنی‌سازی و توسعه صنایع هسته‌ای خود را کاملاً در اختیار داشته باشیم و محدودیتی در این رابطه نپذیریم؛ که در مذاکرات و توافق هسته‌ای به این اهداف دست یافتیم.

وی توضیح داد: باتوجه به اینکه بنا نداشته، نداریم و نخواهیم داشت که به سمت سلاح هسته‌ای برویم. ما به غنی‌سازی با درصد بیشتر از 3.7 درصد نیاز نداریم و در حال حاضر برای تأمین نیازهای خود برای راکتور تهران مشکلی نداریم.

وزیر دفاع اضافه کرد: پیش‌بینی کردیم برای 10 تا 15 سال آینده برای تولید برق به تعداد بیشتری نیروگاه هسته‌ای نیاز داریم؛ که برای ساخت آنها ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم بیشتری نیاز داریم؛ لذا براساس مذاکرات انجام شده برای صنعتی کردن اورانیوم تا آن زمان هیچ منعی نداریم.

سردار دهقان تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای و برجام، در مسائل دفاعی و نظامی هیچ‌یک از محدودیت‌ها را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت.

وی در ادامه به گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: در این گزارش آژانس بین‌المللی به صراحت اعلام کرد که ایران نقشه راه را به‌صورت کامل اجرا کرده و به تعهدات خود از ابتدا عمل کرده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ما تا پایان هم به تعهدات خود پایبندیم، افزود: اما یک شرط دارد و آن اینکه طرف مقابل هم به تعهدات خود پایبند باشد.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به اجرای یک‌طرفه تعهدات مجبور کند و دلیلی هم برای آن وجود ندارد، افزود: هر زمانی که آنها بخواهند از اجرای تعهدات خود سرباز زنند، طرف مقابل نیز به سرعت به شرایط قبل بازخواهد گشت و محدودیت‌های قبلی را هم برای خود لحاظ نخواهد کرد.

سردار دهقان با اشاره به اینکه در نتیجه‌گیری آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران آمده است که هیچ انحرافی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده است، افزود: اما باید به این سؤال جواب دهند که اگر می‌دانستند که ما انحراف نداشتیم چرا این اقدامات را علیه ملت ما انجام دادند.

وی اضافه کرد: اگر از روی ناآگاهی این ظلم‌ها را روا داشتند، کدام منطق و اصل اخلاقی می‌پذیرد که براساس ابهام و سوءظن اقدامات عملی و تحریم‌های ظالمانه علیه یک ملت اعمال شود.

وزیر دفاع گفت: انتظار ما این بود که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قاطع‌تر پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان اظهارنظر می‌کرد؛ اما برخی مسائل را دو پهلو بیان کرد؛ زیرا 12 سال گفتند ایران از فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز منحرف شده، آن‌وقت نمی‌توانند یک‌شبه حقیقت را بگویند.

وی در ادامه با گرامیداشت 16 آذر روز دانشجو اظهار کرد: اگر 16 آذر را یکی از ایام‌الله انقلاب بنامیم، گزاف نیست.

سردار دهقان با اشاره به اعتراض دانشجویان به سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به ایران در 16 آذر سال 1332 و تثبیت این روز به‌عنوان روز دانشجو در تقویم رسمی کشور گفت: 4 ماه پس از کودتای 28 مرداد نقطه عطفی در تاریخ ایران رقم خورد و کشور از سلطه انگلیس خارج و تحت سلطه آمریکا قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این دوره استقلال ملت، منافع و منابع ملت تحت سیطره آمریکایی‌ها قرار گرفت و آن‌ها هم با بی رحمی تمام، منابع ما را به تاراج بردند و ملت ایران را تحقیر کردند.

وی افزود: 16 آذر سال 1332 دانشجویان با آگاهی نسبت به این موضوع اعتراض کردند و از آگاهی و آینده‌نگری مخالفت خود را با حضور آمریکایی‌ها نشان دادند.

وزیر دفاع با بیان اینکه دانشجو به دنبال استقلال کشور است، افزود: دانشجویان کشورمان همواره سعی کرده‌اند در این راه گام بردارند و با تحلیل عمیق مسائل داخل و خارجی جلوی هر نوع انحرافی را می‌گیرند و به اصلاح‌گرایی اقدام می‌کنند و تاریخ این موضوع را در حرکت‌های دانشجویی ثبت کرده است.

وی، مردمی بودن را از ویژگی‌های منحصر به فرد دانشجویان نام برد و افزود: دانشجویان نباید پیاده‌نظام یا ابزار گروه‌ها و جریان‌های سیاسی قرار گیرند؛ زیرا متعلق به ملت و نظام هستند.

سردار دهقان، نقد سازنده با روحیه آزادگی را از ویژگی‌های دیگر دانشجویان ایران اسلامی بیان کرد و افزود: دانشجویان با نقد سازنده خود ضمن اعلام نارسایی‌ها و کمبودها، برای اصلاحات و پیشبرد امور پیشنهادات سازنده می‌دهند.

وی با اشاره به آزادی بیان در نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: دانشجویان در دیدار با رهبر معظم انقلاب بارها به نقد رهبری پرداخته‌اند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در نظامی که یک دانشجو مقابل بالاترین مقام کشور قرار می‌گیرد و دیدگاه‌های خود را بدون هیچ‌گونه تعرض درباره مسائل مهم کشور بیان می‌کند و حتی مورد تقدیر قرار می‌گیرد، جای شکر دارد.

سردار دهقان اضافه کرد: ما باید قدر این نعمت بزرگ که از امام راحل عظیم الشان برای ما به ارمغان آورده است را بدانیم و از نظام جمهوری اسلامی ایران پاسداری کنیم.

دومین کنگره شهدای دانشجوی استان اصفهان عصر دوشنبه با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دانشجویان، خانواده‌های شهدا و مسئولان این استان در تالار دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس