کد خبر 50497
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴

ورود عربستان سعودی به خط قرمز هسته ای شدن، خطر بالقوه ای است که امنیت خلیج فارس را تهدید می کند، زیرا این کشور در آستانه یک تحول سیاسی قرار دارد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، عربستان به عنوان بزرگترین کشور صادر کننده نفت در جهان از تصمیم خود برای ساخت 16 نیروگاه اتمی تا سال 2030 میلادی با هزینه بیش از 100 میلیارد دلاری خبر داده است.

رسانه های عربستان از عزم مقامات این کشور برای ساخت شانزده نیروگاه هسته ای تا سال 2030 میلادی خبر داده اند.

در این زمینه این رسانه ها نوشته اند نگرانی های هسته ای از جمله برنامه هسته ای ایران، مانع این کشور در ساخت نیروگاههای هسته ای اش نخواهد شد.

این رسانه ها از برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به عنوان "بحران هسته ای ایران" سخن گفته اند تا بار دیگر عمق خصومت ورزی خود با نظام اسلامی ایران و تلاشهای قانونی برای رفع نیازهای انرژی از طریق ساخت نیروگاه اتمی منطبق با استاندارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی را نشان دهند و البته بر همسویی خود با ادعاهای واهی غربی ها تاکید کنند.

بزرگترین کشور صادر کننده نفت در جهان تلاشهای گسترده ای برای همراهی با رشد فزاینده تقاضا برای برق انجام می دهد و این کشور تقویت انرژی تولید داخل را با به کارگیری نیروگاههای هسته ای بررسی می کند.

عبدالغنی ملیباری هماهنگ کننده همکاری علمی شهرک انرژی هسته ای و تجدیدپذیر ملک عبدالله گفته است : هر سال دو نیروگاه خواهیم ساخت تا سال 2030 میلادی، 16 نیروگاه اتمی خواهیم داشت.

اگر چه خیلی از کشورها از طرحهای انرژی هسته ای پس از حادثه نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن پس از سونامی و زلزله ویرانگر اخیر عقب نشینی کرده اند، ولی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان که کشورهایی نفت خیز هم هستند، همچنان به سرمایه گذاریهای گسترده در ساخت نیروگاههای هسته ای چشم دوخته اند.

هزینه ساخت هر نیروگاه اتمی، حدود هفت میلیارد دلار است، عربستان همچنین درصدد تدوین طرحهای هسته ای و هماهنگ کردن با شرکتهای متخصص در این زمینه است.

به گفته مقامات عربستان، این کشور تصمیم دارد 20 درصد نیازهای برق خود را از طریق انرژی هسته ای برطرف کند.

حجم رشد تقاضای برق در عربستان طی 10 سال آینده به میزان هفت تا هشت درصد اعلام شده است.

امارات متحده عربی در دسامبر 2009، قراردادی را برای ساخت چهار نیروگاه اتمی به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار با کنسرسیومی از کره جنوبی امضا کرد.

 اما عجله رژیمهای عربی حاشیه خلیج فارس برای هسته ای شدن در حالی است که آنها مواضع خصمانه ای را در برابر برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته اند و البته در این میان غربی ها به ویژه آمریکا، آنها را تحریک می کنند.

مقامات شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس که تشکلی موسوم به شورای همکاری را تشکیل داده اند، دست به شدیدترین هجمه رسانه ای تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران با حمایتهای آمریکا و اروپا زده اند، آنها با تکیه بر پروژه ایران هراسی غرب، ادعاهای واهی و بی اساسی را علیه فعالیتهای هسته ای صلح آمیز کشورمان مطرح کرده و همواره تکرار می کنند.

این رژیمها مدعی هستند برنامه هسته ای ایران، خطرناک است و قرار گرفتن نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران به سبب نزدیک بودن از نظر جغرافیایی به کشورهای عربی، احتمال وقوع فاجعه ای چون چرنوبیل وجود دارد.

این ادعاها درحالی تکرار می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشهای مستمر خود بر صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران و نظارت مستمر بر آن تاکید کرده است و تهران هم با رد ادعاها و اتهامات نخ نما شده غربی که اعراب هم تکرار می کنند، تاکید کرده است بر اساس اصول ثابت ایران، ساخت بمب اتمی هیچ جایی در سیاستهای ایران ندارد و فعالیتهای هسته ای هم فقط برای رفع نیازهای انرژی دنبال می شود و این فعالیتها هرگز از مسیر صلح آمیز منحرف نشده است.

با این حال اکنون این رژیمها و در راس آنها عربستان سعودی درصدد ساخت نیروگاه اتمی هستند، در حالی که عربستان بزرگترین کشور تولید کننده و صادر کننده نفت در جهان است، البته جالب اینجاست که رسانه ها و برخی مقامات وابسته به رژیمهای عربی همواره این ادعا را تکرار می کنند که ایران کشوری نفت خیز است و نیازی به انرژی هسته ای ندارد و حال آنها از برنامه گسترده برای ساخت نیروگاه اتمی سخن می گویند.

عربستان ورویاهای بلند پروازانه

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه درباره تصمیم مقامات سعودی برای ساخت 16 نیروگاه اتمی به مهر می گوید : تلاش عربستان برای احداث 16 نیروگاه هسته ای در سراسر عربستان با واکنش تمسخر آمیز رسانه های عربی روبرو  شده است.

قرار است تا پایان سال 2030 میلادی، عربستان 16 نیروگاه هسته ای با هزینه حدود 100 میلیارد دلار احداث کند.

این پروژه بلند پروازانه نشان می دهد که حاکمیت آل سعود با وجود حجم سیاسی و فرهنگی خود درصدد تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه ای است.

قرار است اجرای این پروژه را شرکتهای ژاپنی به عهده گیرند که با توجه به تجربه اندک ژاپن در ساخت نیروگاه اتمی اطمینان بخش، ممکن است این نیروگاه ها در آینده امنیت منطقه را دچار مخاطره کنند.

از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان صنعت هسته ای با توجه به اینکه اغلب اراضی عربستان به علت وجود لایه های شنی در سطح زمین برای احداث نیروگاه مناسب نیستند.

عربستان سعودی به دلیل اینکه خاستگاه تروریستهای القاعده است، بنابراین در صورت احداث این 16 نیروگاه می تواند هدف مناسبی برای این تروریستها تلقی شود.

این پروژه در حالی از سوی عربستان مطرح می شود که این کشور سالها است با استفاده از نفوذ مالی و رسانه ای خود جریان سازی های خبری شدیدی علیه نیروگاه اتمی صلح آمیز بوشهر انجام داده است .

کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا و آلمان که با هر گونه فعالیت هسته ای صلح آمیز  ایران مخالفت می کنند برای برنده شدن در مناقصه این پروژه ،در رقابت با یکدیگر هستند.

این امر نشان می دهد که غربی ها به ویژه آمریکا نگاه کاملا دوگانه ای نسبت به موضوع هسته ای جهان دارند واصل مصالح سیاسی و منافع مالی خود را مورد توجه قرار می دهند.

هانی زاده می گوید : در حالی که غربی ها، عربستان را برای انجام این پروژه بلند پروازانه تشویق می کنند دیگر کشورهای غیر همسو با سیاستهای غرب را از داشتن این فناوری محروم می کنند.

 در چنین شرایطی اگر پروژه هسته ای شدن عربستان عملیاتی شود قطعا سایر کشورهای کوچک و کم ظرفیت حوزه خلیج فارس نیز برای دست یافتن به این فناوری به رقابت خواهند پرداخت.

این رقابت با توجه به اینکه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دلیل عقب ماندگی فکری و نداشتن ظرفیتهای علمی مناسب ، شایستگی استفاده از این فناوری را ندارند، منطقه را درآینده وارد یک فضای رقابت تسلیحاتی خواهد کرد.

ورود عربستان به خط قرمز هسته ای شدن، خطر بالقوه ای است که امنیت خلیج فارس را تهدید می کند، زیرا این کشور در آستانه یک تحول سیاسی قرار دارد.

وجود رقابت در میان خاندان سعودی و احتمال رویارویی میان دو قبیله بزرگ السدیری و الشمری پس از مرگ ملک عبدالله پادشاه پیر و فرتوت عربستان این کشور را وارد یک جنگ داخلی خواهد کرد.

به گفته هانی زاده، بنابراین کشورهای منطقه باید نسبت به اهداف دراز مدت عربستان برای دستیابی به سلاح هسته ای هوشیار باشند واجازه ندهند که این کشور غیر دموکراتیک و عقب مانده این پروژه را عملیاتی کند.

این کارشناس مسائل جهان عرب خاطر نشان می کند : ورود عربستان به حوزه هسته ای این احتمال را افزایش می دهد که این کشور در آینده به سلاح هسته ای نیز مجهز شود.

این سلاح ها ممکن است در دراز مدت در اختیار گروه های سلفی و وهابی و هواداران القاعده قرار گیرد وعلیه جامعه جهانی به کار گرفته شود.

هانی زاده تصریح می کند : وجود عربستان هسته ای با توجه به عقب ماندگی اجتماعی و فرهنگی در این کشور خطر بالقوه ای نه تنها برای منطقه بلکه برای غرب به دنبال خواهد داشت.

بنابراین تشکیل یک لابی بین المللی فشار برای منع عربستان از انجام این پروژه خطرناک امری اجتناب ناپذیربه نظر می رسد . عربستان بیش از اینکه در اندیشه دستیابی به سلاح هسته ای باشد،به یک پروسه فرهنگ سازی برای داشتن فناوری پیچیده هسته ای نیاز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ششگل ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    0 0
    خداكنه بدن به روسها تا براشون بسازن.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس