با انتشار اسناد ارتباط و کمک‌های دولت و وابستگان اردوغان به تروریست‌های سوریه، موجی از بازداشت‌ها در این کشور آغاز شد و هرکس که به نحوی در این افشاگری‌ها دست داشت، به جرم جاسوسی و خیانت دستگیر و در انتظار احکام سنگینی چون حبس ابد هستند.

گروه بین‌الملل مشرق - شنبه گذشته دو ژنرال و یک سرهنگ بازنشسته ژاندارمری ترکیه، به اتهام جاسوسی و تروریسم به خاطر نقش خود در توقف و بازرسی کامیون‌های حامل اسلحه، متعلق به سازمان امنیت ملی ترکیه در سال گذشته، بازداشت شدند. همزمان روزنامه‌نگارانی که فیلم مربوط به بازرسی از این کامیون‌ها را منتشر کرده بودند هم دستگیر شدند. بسیاری از ناظران، این اقدام را گامی دیگر از جانب رجب طیب اردوغان برای تحکیم بیش از پیش قدرت و خفه‌کردن صدای مخالفان تعبیر کرده‌اند.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان


ابراهیم آیدین فرمانده پیشین ژاندارمری آنکارا، حمزه چلپ اوغلو، فرمانده پیشین ژاندارمری آدانا، و سرهنگ بازنشسته آزمایشگاه جنایی ژاندارمری این کشور، برهان الدین جهانگیراوغلو هفته گذشته دستگیر و به دادگاه دوم جنایی استانبول فرستاده شدند. اتهام آن ها «کسب اطلاعات محرمانه با هدف جاسوسی سیاسی یا نظامی، افشای اطلاعات محرمانه مرتبط با امنیت کشور به قصد جاسوسی، تلاش برای نابودی یا جلوگیری از انجام کارکردهای دولت و پشتیبانی یا رهبری یک سازمان تروریستی مسلح» اعلام شده است.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
حمزه چلپ اوغلو و ابراهیم آیدین فرماندهان سابق ژاندارمری آنکارا و آدانا


این بخشی از پرونده دادستان‌ها و نیروهای امنیتی درگیر در تحقیقات مربوط به کامیون‌های حمل سلاح به سوریه، متعلق به سازمان امنیت ملی ترکیه است. کامبون‌ها اول بار در 1 ژانویه 2014 متوقف و بازرسی شدند، که خود منجر به ردگیری و بازرسی سه کامیون دیگر پر از سلاح در مرز جنوبی ترکیه در آدانا شد (9 ژانویه 2014).


{$sepehr_media_1276386_400_300}


رجب طیب اردوغان که در آن موقع نخست وزیر بود در تلویزیون ظاهر شد و گفت که کامیون‌ها حامل محموله کمک‌های بشردوستانه برای ترکمن‌های سوریه بوده‌اند. او که به شدت عصبانی به نظر می‌رسید، حکم دادستان‌های آدانا برای بازرسی و فیلم‌برداری از کامیون‌ها را یک «خیانت» خواند. احمد داوود اوغلو که در آن زمان وزیر خارجه ترکیه بود همان ادعای اردوغان را مطرح کرد که کامیون‌ها چیزی جز کمک‌های بشردوستانه برای ترکمن‌های آن سوی مرز نبودند، در حالی که نایب رییس مجمع ترکمن‌های سوریه، حسین العبدالله، همزمان گفت که ترکمن‌ها هیچ کامیون حامل کمکی از ترکیه دریافت نکردند.

{$sepehr_album_34015}
تصاویری از توقف کامیون‌های حامل سلاح برای تروریست‌ها


اردوغان در 24 نوامبر 2014، تلویحا فرستادن سلاح توسط دولتش را تایید کرد، ولی با پررویی گفت:

«خب که چه؟ اگر کامیون‌ها پر از اسلحه بودند؟ شما خیانت مرتبط با کامیون‌های میت را می‌دانید، نه؟ خب گیریم در آن‌ها سلاح بود. من معتقدم که مردم ترکیه آن‌هایی را که این حمایت (تسلیحاتی) را تخریب کردند، نخواهند بخشید.»

{$sepehr_media_1276387_400_300}


دو روزنامه‌نگار روزنامه جمهوریت، سردبیر «جان دوندار» و همچنین «اردِم گول»، به جرم انتشار فیلم بازرسی کامیون‌های پر از اسلحه و مهمات و اثبات دروغگویی دولت، دستگیر شده‌اند. اردوغان در یک سخنرانی عمومی به صراحت تهدید کرده بود که دوندار «تاوان سنگینی» پرداخت خواهد کرد.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
«جان دوندار» سردبیر روزنامه جمهوریت ترکیه

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
اردم گول



اردم گول جالب این که خود اردوغان شاکی او شده و برایش درخواست حکم حبس ابد به علاوه 42 سال حبس به اتهام‌هایی چون جاسوسی و تلاش برای سرنگونی حکومت و افشای اطلاعات محرمانه کرده است. به علاوه دیوان عالی جنایی طرسوس، در جولای امسال، کیفرخواست سردادستان عمومی آدانا، معاون دادستان عمومی آدانا، و 2 داداستان آدانا را به دلیل نقش ایشان در توقف و بازرسی کامیون و تقاضای حبس ابد برای آن‌ها تایید کرد.

{$sepehr_album_34042}

رسیدگی به اتهامات به عهده «دادگاه عالی استیناف» است که تنها مرجع رسیدگی به پرونده مقامات قضایی است. الجزیره ترکی نوشت، دو زنرال ژاندارمری با شهادت یک شاهد ناشناس با اسم مستعار «آلپ ارسلان» دستگیر شده‌اند که شاهد پرونده‌ای موسوم به «توحید سلام» هم هست. توحید سلام یک حلقه جاسوسی است که به ادعای دولت ترکیه توسط ایران پشتیبانی می‌شود.

آلپ ارسلان شهادت داد که دو ژنرال قبل از توقف کامیون‌ها جلسه تشکیل داده بودند و به این نتیجه رسیدند که دیگر چشم بستن به روی انتقال اسلحه به گروه‌های تروریستی در سوریه کافی است.البته دو ژنرال در دادگاه گفتند که نمی‌دانستند کامیون متعلق به کیست و چه محموله‌ای با خود دارد. چلپ اوغلو و آیدن همزمان هم برای پرونده کامیون‌ها و هم پرونده موسوم به «توحید سلام» محاکمه می‌شوند.


اردوغان حلقه قدرت را تنگ‌تر می‌کند

عاکف حمزه چبی، از مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب اصلی اپوزیسیون آک پارتی (حزب عدالت و توسعه)، معتقد است که مدل نظام ریاستی پیشنهادی آک پارتی ترکیه را به سوی یک «دیکتاتوری» قانونی زیر نظر اردوغان تبدیل خواهد کرد:

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
عاکف حمزه چبی


«کشوری که نظام ریاست جمهوری در آن به بهترین نحو پیاده شده، ایالات متحده است. ولی قدرت داده‌شده به اوباما از سوی آک پارتی ناکافی محسوب می‌شود. اوباما حق انحلال کنگره را ندارد، ولی اردوغان این حق را می‌خواهد. این سیستم منحصرا برای اردوغان طراحی شده است که ترکیه را به سوی دیکتاتوری خواهد برد.» 

به باور حمزه چبی، همین الان هم اردوغان از حکم حکومتی ریاست جمهوری برای دور زدن پارلمان بهره می‌برد. «ین چیزها در هیچ نظام جمهوری معتبری وجود ندارد. «کنان اِورن» هم یک ریاست جمهوری ویژه از طریق قانون اساسی 1982 برای خود می‌خواست. حالا اردوغان یک ریاست جمهوری یگانه برای خود می‌خواهد. اسم این دیکتاتوری است.» اِورن فرمانده ارتش ترکیه بود که در 1980 کودتا کرد و در 1982 به ریاست جمهوری رسید.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
کنان اِورن؛ رییس جمهور نظامی ترکیه در دهه 1980


اردوغان که شخصیتا به چیزهای عظیم علاقه‌مند است، دنبال یک پست ریاست جمهوری با عظمت هم هست. او بزرگ‌ترین کاخ را برای خود در آنکارا ساخته و اکنون قصد احداث بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را در زمینی به وسعت 6000 هکتار در استانبول دارد.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
پروژه فرودگاه جدید استانبول، بزرگ‌ترین فرودگاه جهان


 حتی پوستر انتخاباتی او و داوود اوغلو برای انتخابات پارلمانی، چنان بزرگ بود که وارد کتاب رکوردهای گینس شد. قصر 1150 اتاقی او در آنکارا یک سازه فرعونی و نشان جنون عظمت‌طلبی اوست. قصری که که عمارت‌های صدام و نیکلای چائوشسکو (دیکتاتور معدوم رومانی) را هم از سکه انداخته است. فقط پنج متخصص چشیدن غذا در این قصر غذاهای رییس جمهور را مزه می‌کنند تا آلوده به سموم نباشد. گفتنی است که ساخت و ساز مرتبط با قصر هنوز هم ادامه دارد، علی رغم این که چند دادگاه تاکنون به دلیل تصرفات و تخریب فضای سبز این ساخت و ساز را غیرقانونی دانسته‌اند. اردوغان در پاسخ گفته «بگذار زور خودشان را بزنند، من به هرحال به حرکتم ادامه می‌دهم.»

{$sepehr_album_34045}

بسیاری از مخالفان اردوغان نگرانند که انتخابات اخیر پارلمانی آخرین انتخابات از این نوع بوده باشد. البته نگرانی آن‌ها چندان هم بی‌دلیل نیست، چراکه اردوغان این انتخابات (1نوامبر) را تبدیل به یک همه‌پرسی برای پروژه ریاست جمهوری قدرتمند خود کرده بود. در حالی که خود او اصولا در انتخابات شرکت نداشت و انتظار می‌رفت به عنوان رییس جمهور و رهبر 12 ساله اخیر ترکیه، بی‌طرفی را دست کم در ظاهر رعایت کند، او حتی بسیار پررنگ‌تر از احمد داوود اوغلو، رهبر حزب عدالت و توسعه، درگیر تبلیغات برای حزب بود. او در یک هفته، 44 ساعت را برای تبلیغات روی صفحه تلویزیون ملی ترکیه (که تحت کنترل دولت است) حاضر شد.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان

متین یوکشل، معاون سردبیر روزنامه طرفدار دولت، «صاباح» این چنین مجیز اردوغان را می‌گوید:

«اردوغان از 1994، زمان شهرداری استانبول، ثابت کرده است که به هر هدفی که بخواهد خواهد رسید. هیچ اپوزیسیونی قادر به توقف او نبوده است. رای‌دهندگان ترکیه به یک رهبر علاقه‌مند هستند.»

حزب عدالت و توسعه اردوغان، که اسمأ داوود اوغلو رهبر فعلی آن است، بزرگ‌ترین و فراگیرترین دستگاه سراسری در ترکیه است. این حزب بوروکراسی و رسانه‌ها را کنترل می‌کند، نظامیان را به حاشیه رانده و تقریبا همه نهادهای مستقل از دولت از قبیل دادگاه قانون اساسی، پارلمان، بانک مرکزی، دادستانی و دستگاه قضایی را تضعیف کرده است. رسانه‌های مستقل با فشار شدید دولت تسلیم می‌شوند، حتی نوجوانان دبیرستانی که رییس جمهور را مسخره کنند، مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. اردوغان رهبر حقیقی و بلامنازع حزب است (داوود اوغلو عملا مهره‌ای در دست اوست)، و تک تک نامزدهای فهرست انتخاباتی حزب بر اساس میزان وفاداری به او تعیین شدند. با این که به صورت رسمی داوود اوغلو نخست وزیر و رهبر حزب است، در دو انتخابات پارلمانی در سال جاری، عملا هیچ کس اسم او را نمی‌آورد و همه جا صحبت از «حزب اردوغان» بود. «چنگیز جاندار»، از مقامات حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق بر این نظر است که:

«همین حالا هم سیستم ریاستی شده است. مساله این است که او می‌تواند آن را قانونی و مشروع کند یا نه.»


تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
چنگیز جاندار

سزگین تانریک اوغلو، وکیل فعال حقوق بشر و عضو  پارلمان از حزب جمهوری‌خواه خلق هم با او هم نظر است:

«چنان به قدرت چسبیده‌اند که هر کاری برای حفظ آن می‌کنند. روش مبارزه انتخاباتی اردوغان در سال‌های اخیر، تهییج بی‌وقفه هواداران با سخنرانی‌های پی‌درپی، دو قطبی‌کردن انتخابات به طرفداران خودش و دشمنان توطئه‌گر، و ترویج نفرت بوده است. در انتخابات اخیر با وجود انتظار از او به عنوان رییس کشور برای سخنرانی کم‌تر طرفدارانه، او خود بزرگ‌ترین تبلیغاتچی حزبش شد. او اکثریت را تقدیس و اقلیت را تحقیر می‌کند.»
تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
سزگین تانریک اوغلو

این لحن پرخاش‌جویانه و قطب‌بندی‌های ما-آن‌های اردوغان، به ویژه بعد از وقایع پارک گزی استانبول شدت بیشتری هم یافته است.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
اعتراضات پارک گزی استانبول


ندیم شِنر، روزنامه‌نگاری که در سال 2011 به اتهامات تروریستی (که بعدا از آن تبرئه شد) یک سال را در زندان به سر برد، می‌گوید:

«همه گروه‌های اپوزیسیون مخالف تغییر قانون اساسی هستند که امری بسیار مهم درباره شخص اردوغان و حاکمیت تک نفره است، این تبدیل به یک نماد شده است، مانند همان قصر آنکارا. قصر هم موضوع نفرت عمومی شده است.»

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
ندیم شِنر

این در حالی است که محدودسازی مطبوعات از زمان انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری سیر صعودی داشته است. سازمان «خبرنگاران بدون مرز»، ترکیه را کشور 149 در بین 180 کشور جهان در رمینه آزادی مطبوعات معرفی کرده است. به گزارش «زمان  تودی» (نسخه انگلیسی روزنامه زمان)، خبرنگاران برای حضور در کنفرانس‌های مطبوعاتی، یک سیستم گزینشی دوساله را پشت سر می‌گذارند، تا یک وقت در کنفرانس‌های مطبوعاتی سوالات چالشی و غیرمنتظره از مسوولان ارشد دولتی نپرسند.

در طرح پیشنهادی اردوغان برای نظام ریاستی، رییس کشور می‌تواند احکام اجرایی و تقنینی صادر کند که در عمل به معنی تمرکز دو قدرت اجرایی و مقننه در دستان اوست. در این طرح، پارلمان به جای می‌ماند ولی رییس جمهور حق وتوی مصوبات آن را خواهد داشت. به علاوه، پارلمان نیازمند سه پنجم آراء برای تصویب دوباره یک مصوبه و وتوی رای رییس جمهور خواهد بود. رییس جمهور وزرا و نیمی از اعضای دیوان عالی را نصب می‌کند و اما از همه مهم‌تر این که حق انحلال پارلمان را دارد، حقی که حتی رؤسای جمهور روسیه و آمریکا هم ندارند. بر خلاف همه نظام‌های ریاستی در دنیا، در طرح پیشنهادی حزب عدالت و توسعه، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با هم برگزار می‌شود!

به عقیده پروفسور «لِونت کوکر»، حقوقدان برجسته ترک، این همزمانی دو انتخابات صرفا برای تضمین هم خط بودن رییس جمهور و حزب حاکم در پارلمان است. حقوقدان دیگری به نام پروفسور «اِرگون اوزبودون»  هم آن را «معادل یک حاکمیت تک نفره بدون مکانیزم نظارت و موازنه» می‌داند.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
لونت کوکر

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
ارگون اوزبودون


صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، در آستانه برگزاری انتخابات اول نوامبر، در یک سخنرانی اردوغان را به تلاش برای ایجاد یک «دیکتاتوری قانونی» از طریق ایجاد تغییر در نظام سیاسی کشور و رشد فضای ترس برای برنده شدن در انتخابات متهم کرد:

«طرح اردوغان برای نظام ریاست اجرایی، مدلی برای ریاست قوه مجریه نیست، بلکه مدل حکومت تک نفره است، یک دیکتاتوری قانونی برای تمرکز قدرت در دستان یک نفر.»

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
صلاح الدین دمیرتاش

این طرح را وقتی در کنار اقدامات چند سال اخیر اردوغان و حزبش در تحدید رسانه‌ها، کاستن از آزادی‌ها، سرکوب اعتراضات، زندگی‌کردن مخالفان و تصفیه نهادهای مستقل از دولت از عناصر منتقد دولت و ...بگذاریم، متوجه می‌شویم که طرح اردوغان در صورت اجرا چه قدر برای مردم ترکیه خطرناک است و او عملا بی هیچ رقیبی، دیکتاتور قانونی ترکیه خواهد شد.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان

«عبدالرحمن دلپاک»، ستون‌نویس روزنامه طرفدار دولت «ینی آکیت»، و از مهم‌ترین چهره‌های طرفدار اردوغان، اخیرا در یک سخنرانی جنجالی در کانادا گفت که «اگر اردوغان تحت یک نظام ریاستی انتخاب شود، «خلیفه» خواهد بود و نمایندگان کشورهای وابسته به خلافت باید در کاخ ریاست جمهوری اتاق داشته باشند!»

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
عبدالرحمان دلپاک

یک نظرسنجی بعد از انتخابات یک نوامبر که منجر به پیروزی آک پارتی با 317 کرسی  شد، نشان می‌دهد که 31 درصد مردم ترکیه با تغییر نظام این کشور موافقند، در حالی که 57 درصد مایل به حفظ نظام پارلمانی هستند. این تقریبا مشابه نتایج انتخابات 7 ژوئن است که آک پارتی اکثریت پارلمان را از دست داد.

تنها یک روز مانده به انتخابات یک نوامبر، پلیس دفاتر هلدینگ تجاری «کوزا ایپک» را مورد حمله قرار داد. یک هیات امنای طرفدار حکومت برای اداره بخش رسانه‌ای آن تعیین شد (دو روزنامه و دو کانال تلویزیونی) که قرار بود صدای مخالف دولت باشند. نتیجه این که در کل ساعات مانده به انتخابات به بلندگوی تبلیغاتی دولت تبدیل شدند.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
حمله پلیس به دفتر هلدینگ کوزا ایپک


مخالفان اعتقاد دارند که با کسب اکثریت دوباره توسط آک پارتی، فشار کنونی بر رسانه‌ها حتی بیشتر هم خواهد شد تا صدای مخالفان تغییر نظام سیاسی در زمان مانده به همه‌پرسی، خفه شود. بسیاری از روزنامه‌نگاران به جرم «توهین به رییس جمهور» دستگیر شدند و اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها هم به بهانه ارتباط با تروریست‌ها. مخالفان معتقدند که اردوغان با هوچی‌گری و ایجاد تنش داخلی و دشمن‌نمایی از فعالان جوان، روزنامه‌نگاران، اعضای حزب دموکراتیک خلق، اعضای جنبش دموکراسی‌خواهی توانست رای از جیب‌رفته را بازگرداند. حتی بعضی از بدبین‌ترها از رضایت دولت اردوغان از تنش‌های قومی و اقدامات تروریستی در آستانه انتخابات که جو را امنیتی کرد و دوباره حزب حاکم را بالا کشید، سخن می‌گویند.

تحکیم پایه های دیکتاتوری اردوغان
حملات تروریستی آنکارا


اردوغان که در کنار قطر بزرگ‌ترین حامی جنبش اخوان‌المسلمین است، بر خلاف محمد مرسی، کاملا گام به گام و با برنامه‌ریزی طرح سیاسی خود را پیش می‌برد. او به تدریج ارتش را که خود را نگهبان جمهوری سکولار کمالیستی می‌دانست، تضعیف (حتی ذلیل) کرد. تصفیه‌ای بزرگ در جریان تحقیقات ضدفساد سال 2013 در دستگاه قضا و پلیس و نیروهای امنیتی انجام داد. او حتی بعد از ریاست جمهوری، با تشکیل جلسات کابینه در قصر خود و همچنین تشکیل حلقه قدرتمندی از مشاوران امنیتی-سیاستی (یک نوع دولت در سایه ) سعی کرده که حتی مرید خود داوود اوغلو را هم کاملا تحت‌الشعاع قرار دهد.

پروفسور هنری جی. بارکی، از مرکز ویلسون، در مصاحبه با شورای روابط خارجی آمریکا در آگوست 2014 گفته بود:

«اردوغان امروز، اردوغان اوایل 2000 نیست. قدرت آشکارا در مغز او رفته است و او اطرافش را از چاپلوسان پر کرده است. او به نقطه‌ای رسیده که خود را در حالت خطاناپذیری و غیرقابل چالش می‌بیند.»

به واقع، در بسیاری از جهات اردوغان خود را میراث دار امپراتور عثمانی می بیند. توفیق او در رشد حیرت آور اقتصادی ترکیه در ده سال اول حکومت حزب عدالت و توسعه، شخصیت «خودبزرگ پندار»(مگالومانیاک) او را بسیار بیشتر کرده است، تا جایی که اطرافیان چاپلوس ادعای رهبری او بر جهان اهل تسنن را دارند!

پوست نازک آقای رییس جمهور در برابر انتقادات


در اواخر ماه اکتبر، دادگاهی در «اسکی شهر» ترکیه، دو دانشجو را که یک بنر با تصویر اردوغان و جمله «دیکتاتورها در خیابان سرنگون می‌شوند» در خوابگاه دانشگاه آویخته بودند، از جرم «توهین به رییس جمهور» تبرئه کرد و لفظ «دیکتاتور» را نه مصداق توهین، که یک انتقاد سیاسی دانست. این دو دانشجو که «یوسف سالی اوزتِن» و «جاقلا صفیورک» نام داشتند ، این بنر را بر سر در خوابگاه دانشگاه آندولوی این شهر آویخته بودند و به همین خاطر توسط پلیس دستگیر شدند. دادگاه جنایی این شهر پیش از این یک حکم تعلیقی 11 ماه و 20 روز حبس به سه دانشجوی دیگر داده بود که در سال گذشته بنری با مضمون مشابه در خوابگاه نصب کرده بودند.

بعد از انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری در آگوست 2014، صدها تن از شهروندان ترکیه (عمدتا روزنامه‌نگاران، دانشجویان یا فعالان اجتماعی) به همین جرم «توهین به رییس جمهور»، محاکمه شدند. حتی دانش آموزان هم از این نوع تعقیب در امان نیستند. روزنامه حریت دوم نوامبر گزارش داد که دو پسربچه 12 و 14 ساله به دلیل چسباندن پوستری طنزآلود از اردوغان در شهر کردنشین دیاربکر، توسط دادستان تحت تعقیب قرار گرفتند و حکم حداقل 14 ماه حبس برایشان درخواست شد.

صدف کارباش، چهره معروف رسانه‌ای، هدایت کاراجا و مهمت بارانسو، روزنامه‌نگاران معروف، و مروه بویوک ساراچ، دختر شایسته سابق ترکیه، از معروف‌ترین چهره‌هایی هستند که  به جرم مخالفت با اردوغان و حکومتش دستگیر و بعضا به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

{$sepehr_album_34048}

منابع:

http://www.hurriyetdailynews.com/erdogans-presidential-system-model-equals-dictatorship-turkish-main-opposition-.aspx?pageID=238&nID=77624&NewsCatID=338

http://www.theguardian.com/world/2015/jun/02/turkish-election-recep-tayyip-erdogan-legacy

http://i100.independent.co.uk/article/what-happened-when-a-journalist-asked-turkish-president-recep-tayyip-erdogan-if-he-was-a-dictator--Z1Fs2ZcZovx

http://www.theguardian.com/world/gallery/2014/oct/29/turkeys-new-presidential-palace-unveiled-in-pictures

http://www.reuters.com/article/2015/11/09/us-turkey-politics-kurds-idUSKCN0SY1IR20151109#tdb5qV26Ty0Guhcq.97

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/11/turkey-erdogan-executive-president-sultan-or-caliph.html

http://www.commondreams.org/news/2015/11/01/missed-chance-end-dictatorship-erdogan-claims-victory-turkey

http://www.frontpagemag.com/fpm/260717/turkey-moving-toward-dictatorship-joseph-puder

http://www.hurriyetdailynews.com/erdogan-rebuffs-finnish-journalist-over-dictatorship-claims.aspx?PageID=238&NID=89841&NewsCatID=338

http://www.todayszaman.com/anasayfa_court-rules-calling-erdogan-dictator-political-criticism-not-insult_402623.html

http://www.theguardian.com/world/2015/nov/02/erdogans-win-brings-back-caricature-of-the-benevolent-dictator

http://en.alalam.ir/news/1666831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سید دکتر محمود ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 2
    کور بودید ندیدید در انتخابات رای آورد؟!!! کجاش دیکتاتوره حالا هر کاری هم که کرده باشه بالاخره یک دوره داره و تمام بشه باید بره
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان خلا فکری مردم ترکیه رو مثل خلا فکری که در تو هست رو بخوبی می بینه و به زور تهدید و جنگ داخلی رای می گیره تو کره شمالی هم مردم 100 درصد رای می دن
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این اردوغان آخرش میره ته چاه! مردک متوهم و تروریست پرور!!
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این اردوغان آخرش میره ته چاه! مردک متوهم و تروریست پرور!!
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این اردوغان آخرش میره ته چاه! مردک متوهم و تروریست پرور!!
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    نــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه... چــــــی میگی!!!!!!!!!
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان چون انسان لایق وباکفایت وکارامدی است وکشوری ساخته که الگوی واقعی مسلمانان جهان است واکثریت ملتش پشتیبانش هستند دشمنان نا آگاه زیادی دارد اصل امتش هستند وسایرمسلمانان جهان که ایشان را قبول دارندای کاش تمام دیکتاتورها مانندایشان بودند
  • فرهاد ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    هر کی سر حرفش نمونه بی شرفه
  • جواد ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    نوکرای دسته چندم امریکا !!!
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    مثل اردوغان الاغ در ترکیه زیاد است
  • گیل مرد ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    من با نظر اقای دکتر موافق البته فقط قسمت اولش چون بقیه تند بود
  • محمد ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    به نظر من شما اگه واژه دیکتاتاتوری رو برای کسه دیگه بکار نبرین سنگین ترین !!
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    مرگ بر اردوغان كثيف
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اینکه حداقل یه 40درصدی از مردم به حزبش رای میدن،جای سوال داره.به هر حال عملکرد ایشون واوغلو کل تنش زا بوده،بخصوص در بحث سوریه که متهم اصلی تجمع تروریستها همین ها هستند
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    درود بر اردوغان
  • مسعود کامنت ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    حالا هی سرمایه گذاران ایرانی برن ترکیه پول بریزن و ورزشکارا اردو برگزار کنن و واردات لوازم آرایش و و پوشاک و هزار اقلام که در کمال تعجب از کشوری چنین سطح پایین در صنعت به تازگی ابزار آلات و قطعات صنعتی بگیرن و برا تفریحات و عشق و حال برن ترکیه پول خرج کنند و... متاسفانه سریال های آشغال ترکی تو خونه های مردم پخش بشه و مثل قارچ شبکه هایی که فرهنگ ترکیه رو ترویج می کنن و دوبلورا و بازیگرای درجه دوم ایرانی رو جذب کنن و به تازگی اخبار کشور خودمون رو برا ما فارسی زبونا پخش کنن!! و صد البته عاشق ما هستن مفت برنامه پخش می کنن.نه اینکه رابطمونو با همسایه ها خصمانه کنیم اما به هوش باشیم که دشمنی با سابقه چندین و چند ساله بیخ گوش ماست و ما در خوابیم
  • محمد از کرمانشاه ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    بچه کجای اقد شجای؟؟
  • شريف ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان برخلاف اسلاف خود و به دليل پيروي از ايدئولوژي منحط اخوان المسلمين، توانايي دفاع از منافع ملت تركيه را از دست داده است و با سياست هاي غلط موجب تقويت احزاب لائيك مي شود و شايد در دهه هاي آينده شخصيت هايي همچون اردوغان از صحنه سياست و قدرت در تركيه حذف شوند ، زيرا در غير اينصورت ملت تركيه بايد تاوان سياست هاي غلط ايشان را بدهند و شانسي در پيوستن به اتحاديه اروپايي و درآمد سرشار حاصل از گردشگران خارجي را هم از دست خواهند داد.
  • احمد ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    مردم ترکیه چون از سیاست های ضد اسلامی دولتمردان قبل از ایشان منزجر و خسته شده بودند به اسلام گرایان رو اورده و ایشان با گول زدن مردم وزست استقلال به حکومت رسید کیست نداند وی الت دست امریکا و دولت های مرتجع عرب می باشد. تمام دیکتاتور ها زست مردمی می گیرند ولی عاقبت تمام انها زباله دان تاریخ است.
  • نعیم ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اردوغان عاقبت صدام رافراموش کرده یاشیرین ترازوعده ای که به صدام دادندبه وی دادندودرهر2حالت رسواترازدیروزش ودستش به خون بی گناهان همراه با داعش آغشته تر ودرنهایت به مرگی اعمال ننگینش به تاریخ وخاطرات حاکمان کودک کش اضافه و سپرده خواهد شد.
  • حسین ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    من خودم ترکیه ای هستم تو ایران زندگی میکنم اردوغان بیشتر به خاطر اقدامات داخلی رای اورد
  • محمد ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم. کور خودتی کم عقل اردوغان جزو فرقه دونمه (ترکی) یا کابالاییسته . اسمش رو گذاشته مسلمان و داره هر چی مسلمان رو به اسرائیل می فروشه. ابله اگه دیکتاتور نیست پس چیه؟ مردم ترکیه از ترس بهش رای دادند. انفجار آنکارا کار سیستم امنیتی ترکیه بود و جالب اینه که هیچ گروه تروریستی حتی داعش هم مسئولیت اون حمله رو به عهده نگرفت. این نکته نیست؟ اردوغان کثیف ترین و نحس ترین غده در میان مدعیان مسلمانه که لاعث گمراهی خیلی از اهل سنت ترک و عرب و .... شد. خدا لعنتش کنه
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    این اردوغان چون پدر کشورهای همسایه را درآورده و با هزار حقه و تهدید به تبدیل شدن ترکیه به سوریه رای میلی متری آورده دوستان پلید و ناپاک و دشمنان آگاه و روشن دلی دارد ان شاالله به زودی شاهد به درک واصل شدن آنها در عراق خواهیم بود همانطور که در روایات ذکر شده
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    آمریکا از این نوکرا زیاد داشت : صدام، محمدرضا شاه، حسنی مبارک ، قذافی و....
  • ناصر ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    مشرق یه مقاله مفصل راجع به حمایت ایران برای به قدرت رسیدن حزب عدالت وتوسعه منتشر کن چون در چند منبع دیپلماتیک و سیاسی شنیدم اردوغان و حزبش دین شدیدی به ایران دارند ولی نمکدون شکوندن
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    دیکتاتورها به تاریخ می پیوندند مطمئنم وقتی فایده این شخص برای اربابش آمریکا تموم بشه مثل یه دستمال کثیف میندازنش دور حالا اگه مخالفینش دور بعد رای بیارن و بیان سر کار خدا میدونه اینهمه ظلمهایی که این دیکتاتورها کردن رو چجور تلافی خواهند کرد !
  • بیژن ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    با سلام اقای اردوغان وهم حزبی هاشون بابت برخورد بد با هم وطنانشون وهم همسایگانشون حتما تاوان بدی راخواهند پرداخت چون جایگاه داخلی ایشان رااحزاب ورسانه هایی که به انها ظلم رفته ویران خواهند کرد وجایگاه خارجی ایشان رانیز امریکا وعربستان ویران خواهند کرد مانند کاری که با محمد مرسی انجام دادند مثلا باخالی کردن پشت ترکیه در صورت حمله احتمالی روسها یا حمایت از کودتا در داخل به بهانه کمک اردوغان به داعش خلاصه حمایت از نسل کشی درسوریه یا هرکجای دنیا تاوان دارد
  • عبدی ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    سفره رنگین ترکیه از دزدی نفت سوریه و عراق و خانه های فسادی است که در کنار اثار باستانی برای گردش گران فراهم شده است.شب دراز است و ..... همانگونه که صهیونیست ها اثار سوریه و عراق را بردند نوبت ترکیه هم میرسد توسط همین نوزاد خودشان داعش
  • علامه حسن ملک عبدالله ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    ای نور دیده منطقت همه رو کشته عین اربابت باراک نظر میدی که آل سعود دیکتاتور را نوازش میکنه و ایران رو متهم به دیکتاتوری میکنه... حالا خودت رو برای این دوغ گازدار عصبی نکن
  • رضا ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    متاسفانه مردم ترکیه مثله ما فکر نمیکنن و با تبلیغات بشار اسد رو مثله یک دیکتاتور میبینن اکثرا و خیلی هم اردوغان رو پشتیبانی میکنن چون فکر جیبشونن و اردوغان جیباشونو پر پول کرده و حسابی کارشون سکه شده البته بیشترهم بخاطر حمایت همه جانبه ی غربه والا اگه مثله ما تحریم بودن الان داشتن علف میخوردن بیشتر مردم ترکیه گوله ظاهر مسلمانیه این شخصو خوردن چون ادای تیپ ترکای با مرامو در میاره
  • شيرازي ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    آتاتورك و اردوغان دو لبه يك قيچي هستند براي گسترش اسلام ستيزي در جهان.
  • شيرازي ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    داداش، براي هميشه نمي توان همه را گول زد . . .
  • هومن ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اردوغان نوکر آمریکا هست. مردتیکه روانی خود بزرگ بین ...
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    گمشو بابا
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    از مشرق تعجب می کنم چرا به موجود دهان کثیفی مثل تو میدان می دهد ؟ متقابلاً باید گفت تو کوری و نمی بینی تمام عور و اداهای اردوغان پست فطرت کپی از اداهای هیتلر هست پس با تأسف باید پذیرفت ملتی که به این ... رأی دادند مشابه آلمانی های سال 1935 هستند یعنی بیچاره ها 80 سال از زمان عقب مانده اند
  • سیفون برای تخلیه اردوغان ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اردوغان کم کم پائین میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس