کد خبر 502735
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷

«ایران ۲۰۲۵؛ چگونه دهه آینده‌اش، دنیا را تغییر خواهد داد.» ولی هر چه از دو هفته پیش بیشتر دقت می‌کنم و به عکس‌ها خیره می‌شوم، به چنین نتیجه‌ای نمی‌رسم. وقتی عکس‌ها را با زیرنویس‌هایش مقایسه می‌کنم، بیش از پیش به این نتیجه نمی‌رسم. گویی عکس‌ها در کنار متن‌هایش، یک «متناقض نما» در حد اعلای خود است.

گروه جنگ نرم مشرق - شش عکس است و یک جلد؛ در مجموع هفت عکس. کلا حرف‌ها را باید در این هفت عکس بگوید. پس عکاس همه را دعوت می‌کند تا از تک تک عناصر و نشانه‌های داخل قاب، به حرفهایش گوش کنیم. عکس روی جلد از همه مهم‌تر است هم چون جلد هفته نامه تایم صدها هزار برابر محتوای داخلش در فضای مجازی بازنشر می‌شود و نیز چون هویت آن شماره هفته نامه را مشخص می‌کند.

عنوان روی جلد این است: «ایران ۲۰۲۵؛ چگونه دهه آینده‌اش، دنیا را تغییر خواهد داد.» ولی هر چه از دو هفته پیش بیشتر دقت می‌کنم و به عکس‌ها خیره می‌شوم، به چنین نتیجه‌ای نمی‌رسم. وقتی عکس‌ها را با زیرنویس‌هایش مقایسه می‌کنم، بیش از پیش به این نتیجه نمی‌رسم. گویی عکس‌ها در کنار متن‌هایش، یک «متناقض نما» در حد اعلای خود است! یعنی من این گونه می‌بینم که «ایران ۲۰۲۵؛ چگونه ایران در دهه آینده، تغییر خواهد داد...» و بلکه فراتر، «چگونه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را در دهه آینده استحاله خواهد کرد».

مجله تابم // در حال ویرایش
دودها واقعی‌اند و عکس هوشمندانه از عوامل طبیعی محیطی در خدمت به تصویر کشیدن و انتقال حس مد نظرش بهره برده است

دو عکس از ۷ عکس انگار واقعی نیست؛ ولی... خب عکس‌ها کاملا واقعی‌اند .دودها واقعی‌اند و عکس هوشمندانه از عوامل طبیعی محیطی در خدمت به تصویر کشیدن و انتقال حس مد نظرش بهره برده است.

مجله تابم // در حال ویرایش
ما هم دیروز را در تصویر دفاع مقدس می‌بینیم، هم امروز را در مابقی تصاویر، با این تفاوت که امروزی را می‌بینیم که مجله تایم دوست دارد

عکاس، خانم نیوشا توکلیان، کسی است که از یک سو ایرانی است و طبیعتا ایران و ایرانی بودن را زندگی کرده و از طرف دیگر، همسر تامس (توماس) اردبرینک، روزنامه نگار ۳۹ ساله امریکایی است که دبیر ستون ایران روزنامه نیویورک تایمز است. پس عکاس هم ایران را می‌شناسد، هم آمریکا را می‌شناسد، هم گذشته ایران را، هم حال ایران را، هم نگاه آمریکا به ایران را، هم نگاهی که آمریکا دوست دارد به ایران داشته باشد، هم نگاهی که آمریکا دوست دارد تا دنیا به ایران داشته باشد و خلاصه بهتر از هر کسی می‌تواند ایران را آن طور که آمریکا و تایم می‌پسندد به تصویر کشد.

مجله تابم // در حال ویرایش
عکاس، خانم نیوشا توکلیان همسر تامس (توماس) اردبرینک، روزنامه نگار ۳۹ ساله امریکایی که دبیر ستون ایران روزنامه نیویورک تایمز است

عکس‌ها را که تماشا می‌کنی، با خود می‌گویی که این عکس‌ها دیروز ایران است، یا امروزش یا فردا؟ پاسخ این است که از دیروز تا فردا! ما هم دیروز را در تصویر دفاع مقدس می‌بینیم، هم امروز را در مابقی تصاویر، با این تفاوت که امروزی را می‌بینیم که مجله تایم دوست دارد تا ما ببینیم. یک ایرانی، ایران را فقط این عکس ها نمی‌بیند، اما اگر بنا باشد تا بینشی از جامعه ایران با این عکس‌ها به مخاطبان خورانده شود، تصویری است از بخشی از جامعه ایران؛ آن بخشی که تایم می‌پسندد.

کم‌تر ایرانی‌ای است که با تماشای این عکس‌ها، حس مثبتی به جامعه و کشورش پیدا کند. حس‌های پیچیده و تو در تویی که بعد از تماشای عکس‌ها به ما یورش می‌آورند، زاید الوصفند، ولی شاید بتوان چنین تعابیری را برای تقریب معنای‌شان به کار برد؛ یک ایران مغموم، یک غم مبهم، یک ابهام پر از دوگانگی، یک دوگانگی آزار دهنده، آزاری ناشی از تناقضهایی که حین گیر افتادن بین گذشته و آینده و بین فرهنگ اسلامی و غرب زدگی.

مجله تابم // در حال ویرایش
این عکس فضای بوی عزا و اسلام و معنویت نمی‌دهد؛ بلکه انگار بیشتر پوسته‌ای مانده، پوسته‌ای از عزاداری، پوسته‌ای از اسلام، پوسته‌ای از حجاب

فضای به تصویر کشیده شده در عزاداری‌های محرم، بیش از آن که معنوی و اسلامی باشد، دخانی و خرافی است. یک دختر جوان با ظاهری که بدتر از بی‌حجابی است و با صورتی که مناسب شرکت در مراسم عروسی است، خود را تزئین کرده برای مراسم عزاداری و دارد شمع روشن می‌کند. پسری هم با گردن بند طلا کنار او نشسته و دارد تماشا می‌کند. دختر دیگری هم با آرایشی خیلی تند در گوشه قاب دیده می‌شود که انگار او هم دارد شمع روشن می‌کند. فضای بوی عزا و اسلام و معنویت نمی‌دهد؛ بلکه انگار بیشتر پوسته‌ای مانده، پوسته‌ای از عزاداری، پوسته‌ای از اسلام، پوسته‌ای از حجاب و اگر یک دختر آمریکایی و اروپایی این عکس‌ها را ببیند، می‌گوید این ها چرا این قدر آرایش می‌کنند و باید برای او توضیح دهی که چطور ممکن است مسلمانی با چنین ظاهری در حال عزاداری برای امام حسین است.
و بعد باز باید برای او بیشتر توضیح دهی که حجاب در اسلام واجب و آرایش کردن در منظر نامحرم برای زنان حرام است و امام حسین (ع) برای احیاء‌ امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده ولی این‌ها رفتار و ظاهرشان پر از منکر و گناه است و آماده‌اند برای امام حسین (ع) شمع روشن کنند. جوان اروپایی مسیحی با شنیدن این حرف‌ها احتمالا خواهد گفت که: «پس این‌ها هم مثل ما بعضی وقت‌ها می‌روند کلیسا و قبل و بعدش هم خیلی تاثیری در رفتارشان نمی‌کند، با این تفاوت که ما در کلیسا ظاهرمان از این ها ساده تر است».

مجله تابم // در حال ویرایش
آرش فیاضی، قهرمان بدن‌سازی که در استخر در حال شنا کردن است

عکاس، زننده‌ترین ظواهر را در عزاداری تاسوعا و عاشورا به تصویر کشیده. عکس‌های دیگر نیز به توضیح و تفصیل عکس فوق قابل توضیح هستند؛ از عکس آرش فیاضی، قهرمان بدن‌سازی که در استخر در حال شنا کردن است،‌ یا عکس رقص مردها زیر دود و رقص نور قرمز در یک مراسم عروسی، تا عکس آن زن تکیه داده به دیوار حسینیه و عکس دیگری که دختری جوان در دودها ایستاده و در توضیح عکس آمده که زنان از میان دود اسفند عبور می‌کنند تا از چشم بد در امان باشند. همه را می‌توان با توضیحی از جنس توضیح فوق ضمیمه کرد، اما می‌شود تکرار مکررات.

مجله تابم // در حال ویرایش
جوانی که ظاهرش با جوانان اروپایی و آمریکایی چندان توفیری نمی‌کند، برای به تصویر کشیدن دوگانگی‌های درونی ایرانی‌ها

ایرانی دخانی، ایرانی مغموم، جوانی که ظاهرش با جوانان اروپایی و آمریکایی چندان توفیری نمی‌کند، دوگانگی‌های درونی ایرانی‌ها، پیچیدگی رفتاری یک ایرانی، بخشی از سیگنال‌های منفی‌ای است که پس از تماشای عکس‌ها به ذهن مخاطب مخابره می‌شود.

ایرانی که مجله تابم می‌پسندد + عکس // در حال ویرایش
ایرانی مغموم، خشی از سیگنال‌های منفی‌ای است که پس از تماشای عکس‌ها به ذهن مخاطب مخابره می‌شود

و اما عکس جلد؛ عکس جلد آرزوی آمریکاست و طمع آمریکا از جهان زیست جوان ایرانی. دختری که هنوز نوجوان است ولی بیش از یک دختر جوان آمریکایی آرایش کرده و چقدر عکاس بی‌رحمانه اِلمان آرایش دختران جوان را در عکس‌هایش به رخ کشیده. دختر به افق‌های دور خیره شده. انگار دارد بادبادکش را نظاره می‌کند که چگونه اوج می‌‎گیرد. بادبادک آرزوهای دختر در قاب نیست؛ فقط نخ بادبادک را در دستش می‌بینیم. شال روی سر هیچ شباهتی به حجاب ندارد؛ از آن حجاب‌هایی است که اگر نباشد، جذابیت ظاهری دختر کاهش می‌یابد.

مجله تابم // در حال ویرایش
عکس جلد آرزوی آمریکاست و طمع آمریکا از جهان زیست جوان ایرانی

این جامعه‌ای است که از دفاع مقدس، به روایت عکس‌های تایم، رسیده به این وضع؛ و این ۲۰۲۵ است که تایم آرزو می‌کند در کل ایران همه گیر شود و آن وقت، دوباره این سوال، در ذهنم بر می‌خیزد و می‌پرسد: «اجازه! الآن به نظر تایم، ایران دنیا را تکون داده یا دنیا ایران را پکونده؟» و من سربسته این گونه پاسخ می‌دهم: وقتی رهبری می‌گویند«چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام "جمهوری اسلامی" و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده‌ اهداف آمریکا، صهیونیسم و شبکه‌ قدرت جهانی باشد.» یعنی همین. ایران مطلوب آن‌ها، جمهوری اسلامی پوک است که جامعه‌اش اسلامی نیست و فقط ظواهر اسلامی به نحوی تشریفاتی و تزئینی باقی می‌ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 37
  • سیری ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 1
    بنده به عنوان یک عکاس به وجود چنین عکاس ایرانی افتخار میکنم.تمامی عکسها در رده فتوژورنالیست ولی بسیار هنری است.عکاس آنچه را که موجود بوده با کادر پردازی زیبا و هنرمندانه ثبت کرده.ایشان که چیزی غیر از آنچه موجود است به ثبت نرسانده!
  • محمد ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    پیامبر اعظم )ص(: روزی خواهد آمد که از اسلام جز اسم و از قرآن جز رسم باقی نخواهد ماند
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    خیلی خوب بود. نگاه ساده لوحانه ما به غرب چگونه است؟
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    دلم برای این دختر خانم میسوزه حالا بنده خدا هر جوری بوده با این عکسش رو تایم هرکسی یک تفسیر ازش میکنه
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 1
    عکس ها همگی واقعی هستن...عکاس دستی در عکسها نبرده که بخواد چیزی رو القا کنه
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    این چیزیه که برا همه دنیا میپسندن. کشورهایی که اسلامش با مسیحیتش با بودایی اش با .. و.. اش همیچکدوم با هم فرقی ندارن همه دنبال معنویت دروغین و شمع و یوگا و مدیتیشن همه درگیر فحشا همه مشروب خور همه همجنس باز همه دنبال شهوت و پرسه زدن تو خیابونا همه دنبال مد و مصرفگرایی همه خام و اسیر رسانه ها، دینی که مسلمونش سر ووضعش با مسیحی، آسیایی اش با چینی و آمریکایی و آلمانی و آفرقایی اش هیچکدوم هیچ فرقی ندارن. حالا اگه دلشون خواست اینا احیا برن یه قرآنی سر بگیرن اونام برن یکشنبه ها آواز بخونن اونام تو معابدشون های و هووی بکنن این چیزی نیس که برای امپریالیسم اونا خطرناک باشه همه فلجن و تسلیم و مطیع.
  • ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    یک تصویر با کلی حرف! معمولا تصاویر روی جلد با دقت و وسواس خاصی انتخاب میشوند این مطلب مخصوصا در مورد مجله معتبر و بین المللی با تیراژ میلیونی حساس تر است. اما براستی پیام های این تصویر روی جلد تایم برای ما چیست؟ اولین و مهمترین نکته ای که در ابتدا به چشم می آید همان تیتر است: ایران 2025 چگونه دهه آینده ایران، جهان را تغییر خواهد داد! این جمله به تنهایی خود واضح و گویاست ....! گویای این است که طرف مقابل به شدت برای ده سال منتهی به 2025 ارزش قائل بوده و مطمئنا برای آن طرح و نقشه دارد! به عبارتی از نظر آنها چهره سال 2025 ایران نظم نوین جهانی را ایجاد خواهد کرد. حال سوال این است که طرح آنها چیست؟! اینجاست که قسمت بعدی طراحی روی جلد یعنی عکس به کمک می آید! شاید فکر کنید انتخاب این عکس تصادفی است! اما من چنین عقیده ای ندارم ، اتفاقا عکس با هوشمندی تمام در حال نمایش سال 2025 مطلوب آمریکایی و طرح احتمالی ده ساله آنهاست برای ایران است! این عکس که احتمالا مربوط به یک عکس یادگاری در کنار دریاچه خلیج فارس است حاوی نمادها و فاکتورهای جالبی است! اولین و واضح ترین نکته مدل پوشش است که یک مدل جهانی همراه با تم ایرانی، یعنی یک شال! است که اگر آنرا از سر این دختر حذف کنیم تشخیص این موضوع که دریاچه پشت سر دریاچه میشیگان است یا شهدای خلیج فارس مشکل میگردد! از آنجا که این دختر باید نمادی از ایران 2025 باشد میتوان اینطور فهمید که ایران مطلوب، یک ایران اینترنشنالیزه شده و همراستا با سبک زندگی آمریکایی است! (American lifestyle به معنی یک نوع سبک زندگی است که محدودیت جغرافیایی ندارد و آمریکایی ها در خط مقدم در تلاشند که آنرا جهانی کنند) فاکتور بعدی، دلیل انتخاب شخص است.... دختری جوان با چهره آرام و بی آزار! به عبارتی ایران مطلوب 2025، ایرانی معصوم، آرام و بی آزار باید باشد که منافع آمریکا و متحدین منطقه ای او، علی الخصوص اسرائیل را تهدید نمیکند! فاکتور یا نشانه بعدی بک گراند عکس است که شامل یک دریاچه زیبا، حصار شیک و ساختمان های بلند مرتبه در دوردست است که به وضوح نماد پیشرفت اقتصادی البته از نوع هماهنگ و هم شکل با مدرنیته غربی است! که نشان دهنده وضع مطلوب و هماهنگ اقتصادی ایران 2025 با اقتصاد جهانی است! (البته این موضوع خود یکی از بارزترین وجوه سبک زندگی آمریکایی است.) چنین ایران آمریکایی شده ای دیگر تهدیدی برای آمریکا به حساب نمی آید و در نتیجه ابزار های قدرت (نظیر انرژی هسته ای، یک اقتصاد قوی و ... ) برای آن ممنوع نخواهد بود! نکته بعدی نویسنده مقاله است... آقای کارل ویک که با یک جست و جوی ساده متوجه خواهید شد -که به صورت کاملا اتفاقی البته!!!- مسول دفتر مجله تایم در اورشلیم اسرائیل است...! تا اینجا شکل مطلوب و هدف نهایی طرف مقابل تصویر شد که به طور خلاصه همان گفته امام راحل یعنی اسلام آمریکایی است ...اما نکته مهم این است که برای نیل به این اهداف روش های اجرایی چگونه خواهد بود؟! به عبارت دیگر برای انجام یک رفرم اساسی مطابق آنچه طرف مقابل مد نظر دارد چه باید بکند؟ به نظر میرسد اولین حوزه برای نفوذ حوزه اقتصادی است! طبق طرح ایران 2025 باید یک ایران مدرن از نظر اقتصادی مطابق مدل اقتصاد لیبرال باشد... بنا بر این طرف غربی نه تنها تحریم ها را حذف خواهد کرد بلکه برای سرمایه گذاری سنگین در ایران اقدام خواهد کرد. این کار دو کارکرد عمده دارد اول آنکه ذهنیت دشمنی طرف مقابل برای ایرانی ها را کمرنگ خواهد کرد و ذهن و قلب مردم برای دریافت سبک زندگی غربی را آماده میکند در درجه بعد نفوذ اقتصادی و تطمیع ایران مد نظر است تا ایران برای حفظ منافع خود هم که شده از تقابل با آمریکا و شرکایش( مخصوصا اسرائیل) دست بردارد! همچنین نفوذ اقتصادی نفوذ سیاسی را هم به دنبال خواهد داشت! حوزه بعدی مد نظر طرف مقابل نفوذ در نظام سیاسی ایران است... این بخش گسترده است و از احتمال تغییر رهبری در این دهه و سرمایه گذاری بر روی انتخاب رهبری همسو(یا تا حدی همسو!) تا حمایت از برخی نیروهای داخلی که با منافع آمریکا سازگارند (مثل اصلاح طلبان) را شامل میشود. نکته سوم و مهمترین بخش نیز فرهنگ است که طرف مقابل روی رسانه های امروزی(از اینترنت و ماهواره گرفته تا حتی بعضی روزنامه های وطنی!) حساب کرده و منتظر است تا تاثیر خود را تا 10 سال آینده به حداکثر برسانند. تمام این بخش های گفته شده قابل تحلیل و بررسی است که در حوصله متن حاضر نمیگنجد و لازم است به خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا منافذ نفوذ احتمالی دشمن تنگ و تنگ تر شود. بنابر این همان طور که در ابتدا اشاره شد این عکس روی جلد مجله تایم حرف های بسیاری برای گفتن دارد...! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...!
  • اسفندیار ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    مهمترین کاری که شیطان انجام می دهد تغییر افق نگاه انسان است
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    مقاله بسیار تاثیرگذار و در خور تفکر بود متشکرم
  • مهدی ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    اگر به خودمون نیایم تو این جنگ روزی میرسه سربازای خط مقدممون مجبور به عقب نشینی میشن و تو همین بازگشت پشت سرشون دشمن رو در بطن مردم میبینن که نفوذ کردن و مردم رو با خودشون همراه کردن..
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اینکه ایران 2025 نیست.ایران 2015 هست!
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    افرین نمیدونم چرا بعضی ها دوست دارن جامعه رو اون طور که دوست دارن ببینین مثل صدا و سیما...
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    آیا به عنوان یک ایرانی با شرف به این عکس ها افتخار میکنی؟
  • سیروس ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    من از نگاه عکاس به ایران تعجی نکردم،چرا که وی مقاصد خود و اربابان رسانه ای خود را دنبال میکند. من از نظرات بعضی از دوستان واقعا شگفت زده شدم کسانی که به این عکسها از دید حرفه ای و یا واقعیت های موجود کشور نگاه کرده بودند و کار عکاس را به دور از دروغ انگاشته بودند. به نظر این دوستان روشنفکر نما این عکاس نمیتوانست از روضه ها،دختران محجبه،پسران هیاتی،و امثالهم عکس تهیه کند؟ من به این دوستان شبه غرب زده پیشنهاد میکنم با مطالعه کتاب غربزدگی مرحوم جلال آل احمد یک کم به خود بیایند.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 1
    فراموش کردید در عکاسی انتخاب حرف اول را میزنه, یک عکاس حرفه ای در عکس دخل و تصرف نمیکنه , میگرده سوژه مورد نظرش را پیدا میکنه حتی اگر تمام واقعیت نباشه
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 1
    اخوی ها از تصویری که فقط کانالهای تلوزیونی خودمون نشون میدن خوششون میاد
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    به عنوان یک ایرانی با شرف چی؟؟
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    دوست عزیز ما در اینجا قرار نیست قضاوت هنری کنیم بنده هم بعنوان یک هنرمند تجسمی تایید میکنم عکسهای خوبی است البته نه در حدی که شما تعریف کردی . انتظار میرفت بعنوان یک عکاس به مسئله انتقال پیام و گزینش حساس تر باشی.حتی آماتور ترین عکاسها هم میدانند در گزینش و چینش سوژه ها میتوان ماهیت یک واقعیت را وارونه کرد.
  • ناشناس ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    سیری جان شما عکاس نیستی شما یک بیکاره ای که از صبح تا شب در مشرق نظرات صد من یک غاز میذاری ! خخخخخ .
  • ناشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    امریکایی ها آرزوی تسلط بر ایران و ایرانی که در مقابل استکبار و نظام سلطه مطیع باشد را به گور میبرند انشاءالله .
  • ناشناس ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    اگر 30 سال پیش این عکاس به ایران می آمد آنزمان هم میتوانست از چنین سوژه هایی عکس تهیه کند اما در همین سالها مردم ایران با وجود تمام مشکلات و تحریمها و جنگ تحمیلی و غیره با قدرت در مقابل امریکا و نوکرانش ایستادگی کرده اند و هیچ گاه در مقابل امریکایی که شیطان بزرگ است و در تمام دنیا جنگ و خونریزی راه میندازد و ثروت ملت ها را چپاول میکند کوتاه نیامده اند و نخواهند آمد .
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    سیری یا گشنه؟ کاسه های غذا داره از آمریکا میرسه. رسید میاریم خدمتت
  • میلاد ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    نکته ای که وجود دارد آن است که غرب توانسته با تمام توان بی فرهنگی خود را بزک کند و به عنوان فرهنگ غرب به خورد کشور مان بدهد. ولی متاسفانه ما نتوانسته ایم فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خود را اولا شناخته و دوما عرضه کنیم. سخن آخر از ماست که بر ماست
  • ناشناس ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    اینها اینقدر نادان هستند که مقاومت 37 ساله مردم ایران در بعد از انقلاب رو نمی بینند و فکر میکنند در عرض 10 سال این مردم تسلیم میشوند و خیانت های امریکا به ایران رو فراموش میکنند !
  • پری ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    دراون عکسی که خانمی با چادر داره ذکرمیگه یک خانم تقریبا" بد ححاب هم هست این دو خانم مفهمومی جداگانه دارن..
  • پری ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 1
    تاحدودی واقعیت رو گفته و ما مخواییم کتمان کنیم بهتراست اصلاح کنیم ....
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    میگه الان 2015 این شکلیه تا 2025 چه میشودددددد
  • حجت ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    کسی نگفته عکس ها دستکاری شده بلکه به سوژه و نحوه عکاسی که بار منفی دارد ایراد گرفته شده
  • نام ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    فرهنگ ماهیتی «پویا» داره... دچار تحول و تغییر میشه... جامعه هم همینطور، ممکن تو یک بازه زمانی حالت ایستا به خودش بگیره ولی بالاخره دچاره دگرگونی میشه... جامعه و فرهنگ ما هم از این قضیه مستثنا نیست... تعامل فرهنگ ها و تمدن ها در طول تاریخ، پدیده ای طبیعی بوده و هست... مخصوصا" زمانیکه دو کشور یا تمدن در حال جنگ باشن... مثل ایران و دنیای غرب... البته من پیشنهاد میکنم برید بررسی کنید این «فرهنگ نفوذی» چ چیزهایی داره که برای جوونای ایران جذاب و چرا جذاب و باید چیکار کرد در برابرش...؟ اصن میشه کاری کرد؟
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    نکته ای که وجود داره تکثر بسیار در جامعه ایران هست ولی از طرف دوستان همفکر شما این تکثر تحمل نمیشه . از لحاظ اعتقادی ، سیاسی ، فرهنگی اقشار بسیار متکثری داریم. ولی متاسفانه رسانه های رسمی کشور وجود آنها رو منکر میشند
  • تکاب ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    اینم از زرنگی اینابود
  • Aren ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 1
    نویسنده محترم نگاه شما کاملا نگاهی است که به ادم القا میکند میخواهید حس غیرت ایرانی رو ارضا کنید تا به هدف خودتون برسید
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    آ قا یه چیزی بگم انسافآ ناراحت نشین انگلیس کارش درسته
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    به عنوان یک ایرانی با غیرت چطور ؟
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    تمام همت این خانم عکاس همین بود! به خدمت گرفتن بخشی از واقعیت ها ی مادی! خواندن افکار این عکاس دیگر ساده است. اما قضیه همان می شود که دوست نداری! اگر ما راه خدا را برویم کار شما خانم عکاس بیهوده و بی ارزش خواهد بود.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    یعنی در ایران فقط همین عکس ها را می شود گرفت!
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 1
    تو خوبی
  • مهدی ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    مشرق جان شما هم توکلیان رو بخوبی نمی شناسی. تا عکاس نباشی، نمی دونی این زن که هست. پس اول باید این زن و همکارا و رییس هاش رو تو غرب شناخت، تا بعد بتونی کارهاش رو تحلیل کنی. واقعاً فکر می کنین، عکاس های زن دیگه توی ایران نمی تونن اینجوری عکاسی کنن؟ برید توی سایت ها بگردید تا بدونین چقدر عکاسای پر قدرت زن تو ایران هستن. نیوشا از زمانی که عکس های فاحشه خونه هاش از کشور پاکستان رو به غربی ها دا، معروفیتش شروع شد. یعنی یه زن به ظاهر و اسمی مسلمان و متاسفانه ایرانی، میره از فاحشه خونه ها عکاسی میکنه. یه زمانی همه دوس داشتن از رهبران اصلاح طلبا عکس بگیرن، کسی اجازه نداشت ....اما نیوشا راحت می رفت و عکس می گرفت. بعد هم می گفتن دیدین؟ دیدین؟..... بعد از معرفی به مجلات و روزنامه های غربی، اومدن به عنوان یه زن مثلاً مسلمان و ایرانی و هنرمند ازش مستند درست کردن. چرا نیومدن م-م خانم عکاس محجبه که عکساش به شدت بهتر از اون بود معروف کنن؟ چرا ن-م که عکاس قابلی هست ولی خب.. خیلی چیزا رو رعایت می کنه مستند درست نکردن و معروفش نکردن؟ چرا از خانم ی-م که اون هم عکاس خیلی خوبیه و اتفاقاً همسرش هم عکاس خوبیه هیچ سراغی نگرفتن؟ چون اونا اهل خیلی حرف ها نبودن. خب پس توی این موضوعات اسم هنر رو نیارین که آدم باید خیلی هالو باشه که بگه عجب عکسایی.. نه برادر عزیز. هر وقت این زن رو شناختی اونوقت حرف از هنر بزنین. این خانم با مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حالا تا تونسته برای خوش خدمتی غرب هر کاری کرده که بگه زن ایرانی باید مثل زن غربی بشه. از مسخره کردن حجاب تا ........ اعصابم خورد میشه وقتی غرب زده ها پا روی خون بچه ها میذارن و نون این مملکت رو میخورن و به ریشمون میخندن... اونا کار خودشون رو می کنن.. از اونایی اعصابم خورد میشه که بی جهت و از روی جهل ازشون دفاع می کنن..
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 1
    انصافا خیلی بی سوادی
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    اولا از کجا معلوم واقعا شما عکاس باشی اینجا بالاخره فضای مجازیه و... هیچکداوم از عکسها جز اونی که زنی با سایه روشن در نهایت افسردگی و بدبختی به تصویر در اومده هنر عکاسی نشون نمیده. مثلا گیر اوردن 4 تا دختر پسر خیلی سخته گرفتن عکس ازش؟!
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    مگه حتما باید دستی ببره اون که دیگه عکاسی نیس فتوشاپ کاریه! اون میتوه حتی بگه سوژه کجا در چه نوری تو چه پوزیشنی بایسته تا اون با گرفتن عکسش مفهومی رو که میخواد القا کنه
  • اباذر ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    آدم ایرانی و باغیرت باشه اونوقت اینجوری وابده ؟! خاک برسر هرچی بی هویته عقده ایه ، درهر رده ومقامی . مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسراییل . هنوز زنده ایم و ایستاده ، آرزویشونو بگور خواهند برد . هرجامعه ای یه سری نخاله و زباله داره .
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    دقیقا!
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    لابد شما از اون ور دنیا خیلی خوب داری رصد میکنی ببینی دست کیه و چی رو نشون میده؟!
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    انسافآ که راست میگی دیکته رو هم تو سفارتش کار کردی؟
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    دقیقا هنری که به فیلمهای پیش پا افتاده ای مثل جدایی و آرگو جایزه میده، توقع بیشتر از این نمیشه داشت. همچین چند نفر از هنر خانوم کامنت گذاشتن فکر کردم الان چی هست. احتمالا تو عمرشون عکس ندیدن!
  • یار غریب ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    تف تو غیرت نداشته اون کسایی که لذت می برند جامعه به سمتی امثال تایمز ها و نیویورک تایمز ها می خواهند ، برود
  • ناشناس ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    امیدوارم ودعا می کنم که ایران کشوری صد درصد اسلامی بشه ودنیا هم از جمهوری اسلامی ایران الگو بگیره
  • محمد ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    برام جالبه چرا ایرانو تهران میدونید انگار ایران فقط یک شهر داره اگه واقعا عکاس بود حالو هوای عکاسی درحرم هارو میگرفت تا اون موقع میفهمید ذوق هنر یعنی چه... هنر ... همین شما هایید که به هر کار مستهجنی میگید هنر اسم طرفم هنرمند میزارید مادرای ما همون زنهایی هستند که تو خونههاشون روزه بوده جز چشم پاکی چیزی یادما ندادند حالا برام خیلی جالبه اینا فردا اسم خودشونومیخوان بزارن مادر وهنرمندحیف اسم مادر و هنرمند که اینا بخوان رو خودشون بزارن
  • Aren ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    شما نظر منو چرا تغییر دادید؟؟حرف من این نیست..شما یک تیکه از حرف منو برداشتید تا به نفع خودتون باشه
  • عمواحمد ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    ببخشید این دختر خیلی به این حرفها اهمیت نمی ده .جان شما. چون اگه اهمیت می داد رفتارش رو اصلاح میکرد واینگونه در انظار ظاهرنمی شد. باورکنید خیلی از زنهای غربی از بعضی از زنهای جامعه ی ما دارای پوشش بهتری هستند.چرا مادوست داریم همه ی مردم انداممون رو ببینند؟ این چه ویروسیه که توی ذهن مارو خراب میکنه که خودمون رو در معرض دیگران (نامحرمان) قراردهیم
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    منظورت اینه که حق با مجله تایم است ؟!
  • کربلا ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    عناصر فرهنگی باید تغییر جبهه بعد از برجام را خوب متوجه شوند و روی سنگرهای فرهنگی کار کنند تا صدمه نبینیم. البته به لطف خدا این جبهه تصاحب نخواهد شد ولی قطعا اگر دقت نکنیم و پدافندی نداشته باشیم صدمه خواهیم خورد
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    سیری تو عکاس نیستی اینجا هم اصلا مسئل کادر پردازی مطرح نیست از این ژستها نگیر تو فقط ملعبه رنگین کمانهای امروزه غربی هستی . این عکسها اساسا ربطی به حرفه عکاسی نورپردازی و غیره و غیره نداره بلکه فقط حالات روانی دستچین شده ای است که برای القای مورد نظر بر علیه جامعه ایرانی انتخاب شده است
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    ممنونم ناشناس 01:57 همه حقایق را مطرح کردی افسوس بحال بعضی جوانها که ( نمی فهمند ) . البته ما به هیچ وجه مدعی نیستیم که جامعه و فرهنگ آن در کشور ما ایرادی نداره بسیار هم ایراد داره اما نه با این داروهای مهلکی غرب تجویز میکنه درمان میشه و نه با همین وضع موجودی که داره . مردم از فساد و دزدی سرخورده شده اند یک بارقه ای نیاز است یک بارقه ای که عجین شده ای از فرهنگ اصیل ایرانی و ایمان عمیق مذهبی ما باشد تا در برابر فساد و تباهی بتازد و پیش برود و تنها و تنها در چهارچوب همین نظامی که مردم ما را متحد کرده است
  • مهگانه ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    من این اتفاق اتحاد خوب و یکدست با روسها و سوریها و حزب الله و عراق را به فال نیک می گیرم ما شرقیها همه چیز خوب داریم که آنها را با هم مبادله کنیم بخصوص از نظر فرهنگی و در آن صورت ابتذال غربی نه در روسیه و سوریه میدان خواهد گرفت و نه در ایران . ما باید و باید و باید بطور راهبردی با یکدیگر متحد شده و در همه زمینه ها به ویژه از لحاظ علمی و فرهنگی بکمک یکدیگر بشتابیم زیرا ما همه از قدیمی ترین تمدن های بشریت هستیم
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    ای کاش این تعریف ها رو از زوار اربعین می نوشتی اقای فتوژورنالیست
  • محمد ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    از طرفی ایراد از صداوسیما میگیرین که فلان وبهمانه و واقعیت رانشان نمیده ولی مجله های غربی وقتی گزینشی اخبار را انعکاس میدن و از جوانانی که در راهپیمائی اربعین هیچ تصویری به دنیا مخابره نمیکنن شما سکوت میکنید یا حرفی برای گفتن ندارید یکم دراعمالتان و افکارتان دقت کنید
  • محمد ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    1 0
    از طرفی ایراد از صداوسیما میگیرین که فلان وبهمانه و واقعیت رانشان نمیده ولی مجله های غربی وقتی گزینشی اخبار را انعکاس میدن و از جوانانی که در راهپیمائی اربعین هیچ تصویری به دنیا مخابره نمیکنن شما سکوت میکنید یا حرفی برای گفتن ندارید یکم دراعمالتان و افکارتان دقت کنید
  • یکی ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    جامعه همونی هست که خودت داری میبینی ، هم مجلس های شبانه متاسفانه تو جامعه هست ، هم پیاده روی اربعین
  • احمد ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    کسی به حرفه ای بودن عکاس شک نداره که بخواد در موردش بحث کنه. آدم های حرفه ای زیادی برای ضربه زدن به ایران میلیونها دلار پول می گیرند. حتی داعش کلی آدم حرفه ای و آموزش دیده داره.
  • عرفان ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    این چه نوع برداشتی که شما دارین باید فکر چاره بود نه اینکه آیه یاس بخونیم باید تلاش کنیم تا گفته پیامبر در دوره ما نباشه لا اقل احتمال داره به فرض صحت این گفته در ۱۰۰۰ سال بعد باشه.
  • عرفان ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    کسی که خودش دلش به حال خودش نسوزه دل سوزوندن من و شما بی فایده است.
  • عرفان ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس ۱۵:۲۶ شما بهتری؟
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    ای آرزو را بگور خواهی برد.
  • ابالحسن ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    دست مریزاد این خودش یه مقاله بود.
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    فقط همین مانده دیگه به همه چی گیربدین.
  • کاظمی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    باسلام درست است که عکسها هنرمندانه گرفته شده لیکن ... یریدوهاالباطل... با گزینش از هنر استفاده کردن خیانت به هنر است مثلاشما تصور کنید متقابلا یک عکاس برود در یک شهر اروپایی فقط از کارتن خوابها گزارش بگیرد و القاء کند که همه کارتن خواب شده اند!!!؟؟
  • سروش ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    جناب ناشناس 9:22 شما هم جامعه رو از دید یک عده بی حجاب می بینید و با عینک بی حجابی به خدا اگر درست بنگرید با حجابهای باوقار هم دیده می شوند که خیلی بیشتر از بی حجابها هستند توی یک جمع که همه لباسی یکسان دارند کسی که طرح و رنگ لباسش فرق دارد بیشتر نمود پیدا خواهد کرد و می گویند جمع این طرح رو پذیرفته چرا چون واکنشی به اون طرح و رنگ لباس داده نشده و همه جمع رو با اون طرح و رنگ و لعاب می بینند توی خیابانهای تهران وقار با حجابها بیشتر نمودار شده تا رنگهای ناموزون در پوشش بی حجابها.
  • حسین ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    به زودی روزی می رسد که ما فرهنگ غنی خود را بر آنها دیکته خواهیم کرد . با درایت و رهبری رهبر فرزانه هر روز مقتدر تر از دیروز می شویم و اگر روزی بتوانیم قسمتی از مشکلات اقتصادی را حل کنیم دیگر نخواهند توانست فرهنگ ما را به یغما ببرند . چاره اش کار علمی ، اقتصادی و مقاومت است و این بی حجابی ها در عرض 6 ماه جمع شدنی است البته با کار فرهنگی و امنیتی توام . هیچکدام به تنهایی چاره کار نیست خدا هم برای انسان وعده بهشت و جهنم داده و هیچ کس بهتر از او ما را نمی شناسد و ما هی می آییم نسخه های دیگر و چرت و پرت های فلسفه غربی را می بافیم که فایده ای ندارد .
  • سروش ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    هنر رو در راهپیمایی بیست و شش میلیون نفری به کربلای معلی رو نتونسته به تصویر بکشه چون دیدگاهای عکسهاش شیطانیه نه روحانی نتونسته روح بلند بیست و شش میلیون زوار رو ببینه و درک کنه با چهارتا دونه عکس برای کل ایران نسخه پیچیده اون هم نه در کل تهران خیابونی از خیاباونهای تهران اون هم حتما نزدیک به سفارت انگلیس(خانه روباه) از لنز عکاسهای خانه روباه بهتر از این عکسی بیرون نمیاد اون هم برای به انحراف کشیدن جامعه ای بزرگ بینواها خبر ندارند که تهران در محاصره اعتقادات ایرانی هاست از هیئتهای عزاداری سرور و سالار زنجانی گرفته تا روح بلند حسین گوی تبریزی ها و اردبیلی ها از مراسم نخل یزدیها گرفته تا صدا و نواهای مراسم بوشهری ها چشمان تیزبین باقرخان و ستار خان و میرزا کوچک خان و رئیس علی دلواری و قشقایی ها و برادران لر همه همه تهران را در محاصره داریم تا گزندی از توی خانه روباه بهش نرسه شما ها هرچه می خواهید از عکسها تفسیر کنید. ایران را سید علی خامنهای خوب می شناسد ای دشمن، بصیر ایرانی فقط در تهران نیست هروقت تهران به بیراهه رفته ستارهان ها و باقر هانها و رئیس علی ها و میزاکوچک خانها گوشش را تابانده اند.
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 1
    دلم برای این دختره سوخت اخه هرجا میخوان این عکسو تفسیرکنن کامنتای زیرش از چهره غیرزیبای این دختر حرف زدن .
  • پویا ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اون عکاس هم مثل تو کله پوکه
  • پویا ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    راه حل این مسئله اینه که خانواده ها بچه ها رو به حال خودشون رها نکنن و ماهواره و شبکه های اجتماعی در خانواده ها جمع آوری بشه کسانی که این مسائل (ماهواره و شبکه های اجتماعی) براشون مثل نون شب میمونه نباید انتظار خانواده ای سالم و مصون از آفات امروزی داشته باشه
  • پری ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    ایرانی ها به زیبایی چهره اهمیت میدن ولی خارجی ها مخصوصا" اروپا فقط اندام براشون مهمه
  • ناشناس ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    1 0
    تحلیل جالب و هوشمندانه ای ارایه دادید. نگران نباشید آنها کف روی آب هستند ، به هیا هو و روزنامه ها و عکسهایشان بها ندهید. حرف اول را ایمان میزند و بس .
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    1 0
    فقط می تونم بگم الهم عجل لولیک الفرج و امید وارم اینها دل امام زمان ورهبررا نشکنه
  • ناشناس ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 1
    هی بگید،هی بگید،هی فحش بدید... بعد دوباره سرتونو مث کبک بکنید زیر برف!!! ب جای این ک خودتونو،حداقل خانوادتونو،بهشون بفهمونید دنیا چ خبره . چی باید باشن، فقط حرف بزنید و فحش بدید و نفرین کنید ,...
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    خدا شما رو به راه راست هدایت کنه که واقعیت های جامعه رو نمی خواید ببینید نظر های دیگران براتون قابل قبول نیست هر کس به جز دید گاه شما دیدگاه دیگری داشته باشد فردی پوچ و بی دین و بی ارزش تلقی میشه ...
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    1 0
    تفاوت شهر تهران با شهرهای استان های دیگر، فاصله ی آسمان تا زمین است! هم حیا هست، هم حجاب، هم غیرت هست و هم مردانگی. تهران شهر تجملات است، تا حتی آدم هایش تهران داره فریاد میکشه میگه، من دروغم باورم نکن.
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    1 0
    قرار نیست همه اقشار جامعه یک کشور یک مدل باشند ، در ایران جوانان مادیگرا که فقط به فکر خودشان و لذت جویی خودشان هستند هم وجود دارند ولی آنها سرنوشت و آینده ایران را رقم نمی زنند ، سرنوشت و آینده ایران به دست جوانانی خداجو و آگاه و توانمند و مصمم است که جلوه ای از آنان در راهپیمایی اربعین و مدافعان حرم آشکار می شود ، آنان که منتظران مهدی و یاری دهندگاه حق هستند
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    1 0
    اتفاقا نه چهره نه اندام هیچکدام واسشون مهم نیست. میتونید به امار ازدواج امریکاییها و اروپاییها با دختران زشت چینی رجوع کنید
  • شهاب ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    ننگ بر خاتمی
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    1 0
    موجود بوده . ولی ایا همه موجودی ما همینه ؟ دقیقا با همین نسبت ؟ شما هم اصلا دوست ندارید واقعیت ها رو طبق میل خودتون معرفی کنید !!!!!!! افرین به امریکایی ها و این رفقای واقع بین که تربیت کردند !!!!!
  • محسن ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    آفرین بهره بردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس