غلامحسین کرباسچی از «یارگیری» از بدنه اصولگرایان سخن به میان آوردi تا به صورت غیرشفاف هشدار به اصلاح‌طلبان بدهد که اگر محوریت آنان را پذیرا نباشند، حزب کارگزاران سازندگی با اصولگرایان همسو برای انتخابات آتی پیمان اخوت می‌بندد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

به صدا در آمدن ناقوس جنگ قدرت در میان اصلاحات/ اصولگرایان مقصر اختلاف میان اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان معرفی شدندروزنامه‌های اصلاح‌طلب روز یک‌شنبه را با تمرکز بر هشدار های انتخاباتی به جریان حامی دولت و تشکیل ائتلافی در بدنه اصولگرایان آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. هشدارهای محمدرضا عارف به جریان اعتدالی بر ساز جدایی از اصلاحات

2. بازتاب حضور سعید مرتضوی در کربلا

3. بازتاب اقدامات بابک زنجانی در مفاسد اقتصادی

4. بازتاب نامه صادق زیباکلام به سردار نقدی

5. بررسی علل افزایش پلیس در خیابان‌های تهران

6. بازتاب گزارش کمیته بررسی حادثه قرچک

7. رونمایی از قراردادهای نفتی ایران

8. تردید در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک

· اختلاف میان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت؛ مقصر اصولگرایان هستند!

جدال با سهم بیشتر از کیک قدرت فرا رسیده است؛ این‌بار حامیان دولت ساز جدایی را کوک کردند تا رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات به آنان هشدار جدی بدهد و از سوی دیگر اصلاحات با صدای رساتر عامل پیروزی دولت اعتدال را حمایت‌های آنان در 22 خرداد 1394 معرفی می‌کند و بیان کنند که «اعتدالیون آگاه هستند که شعارهای شبه اصلاح‌طلبانه آنان بود که پایه‌های موفقیتشان را بنا نهاد.

«نواصولگرایان به دلیل فقدان جایگاه اجتماعی‌ای که دارند، می‌خواهند جایگاه مشترک اجتماعی میان دولت و اصلاح‌طلبان را نیز متفرق کنند تا به اندک امیدی در آینده سیاسی خود دل ببندند.» این روایت اصلاح‌طلبانه از دلیل اختلاف است؛ اصلاح طلبان برای جلوگیری از نمایان‌شدن جنگ قدرت جدایی حامیان دولت را به گردن بازی انتخاباتی اصولگرایان می‌اندازند

به صدا در آمدن ناقوس جنگ قدرت در میان اصلاحات/ اصولگرایان مقصر اختلاف میان اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان معرفی شدندگروه سیاسی روزنامه قانون پیرامون هشدارهای صریح اصلاحات به حامیان دولت نوشت: «از سویی دیگر مسئله جناح نورسیده اعتدالیون در این میان دارای اهمیتی ویژه است. اعتدالیون که هنوز به طیفی از اصولگرایان احساس نزدیکی می‌کنند خود نیز می‌دانند که در این سو وامدار پایگاه اجتماعی و توان اصلاح طلبان هستندو این همان نقطه‌ای است که وضعیت را به مرز باریکی نزدیک می‌کند و با این شرایط است که سخنان دیروز رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان معنای تازه‌ای می‌یابد. محمدرضا عارف در آخرین اظهار نظر خود به جریان اعتدال توصیه می‌کند راه خود را در جریان انتخابات مجلس دهم از اصلاح‌طلبان جدا نکنند و به نوعی اعلام کرد که اعتدال ممکن است دراین‌صورت در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بامشکل روبه‌رو شود. رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در پایان درباره تعامل جریان اعتدال با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: توصیه ما به دوستانمان در جریان اعتدال این است که همان‌گونه که در انتخابات ۹۲ با وحدت و همگرایی موجب پیروزی آقای روحانی شدیم، در انتخابات مجلس هم بهتر است با ارائه یک لیست واحد زمینه‌ساز پیروزی تفکر اصلاح طلبی و اعتدال‌گرایی شویم و تدبیر حکم می‌کند دوستان جریان اعتدال راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا نکنند تا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم با مشکلاتی روبه‌رو نشویم.»

· پیام کنایه آمیز کارگزاران سازندگی به اصلاحات؛ پاسخ صریح اصلاحات به کارگزاران سازندگی

حزب کارگزاران سازندگی پاسخ کنایه‌های وحدت‌شکنی و انحصارطلبی جریان‌های دیگر اصلاح‌طلب را «کنایه‌آمیز» جواب داد؛ اما این‌بار اصلاح‌طلبان صراحت را چاشنی اظهارات خود کردند.

غلامحسین کرباسچی از «یارگیری» از بدنه اصولگرایان سخن به میان آورد تا به صورت غیرشفاف هشدار به اصلاح‌طلبان بدهد که اگر محوریت آنان را پذیرا نباشند، حزب کارگزاران سازندگی با اصولگرایان همسو برای انتخابات آتی پیمان اخوت می‌بندد. برخی اصلاح‌طلبان سعی در تغییر معنا سخنان کرباسچی داشتند به نحوی که سید محمود میرلوحی از نزدیکان رییس دولت اصلاحات نوشت: «اصلاح‌طلبان از اصولگرایان میانه‌رویی که حاضر نشده‌اند در کنار تندروها قرار گیرند، استقبال و دعوت به همکاری می‌کند. به نظر می‌رسد که مراد آقای کرباسچی از اصطلاح «یارگیری» از اصولگرایان این باشد. به همین خاطر است که ایشان به اصولگرایان توصیه می‌کند که جریان اصولگرایی اصیل را با پیوند خوردن با تندروهای پایداری تضعیف نکنند.» اما برخی در مقابل این سخنان صراحت بیان داشتند و این ایده را رد کردند.

به صدا در آمدن ناقوس جنگ قدرت در میان اصلاحات/ اصولگرایان مقصر اختلاف میان اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان معرفی شدنددر همین راستا گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز نوشت: «نیازی به جذب نیرو از رقیب ندارند و خودشان به اندازه‌ای نیرو تربیت کرده و نیروی باسابق که قبلاً وزیر و نماینده مجلس بودند را دارند که نخواهند دست کمک به اردوگاه رقیب دراز کنند. آنچه کرباسچی از آن به عنوان انحصارطلبی نام برده است در این موضوع معنا پیدا نخواهد کرد و زمانی می‌توان اصلاح‌طلبان را متهم به انحصارطلبی کرد که در درون خود به حذف یکدیگر می‌پردازند. هر چند در گذشته این انحصارطلبی در جریان اصلاحات به تعداد معدودی به چشم می‌خورد اما از زمانی که دولت از حیطه اختیار این جریان خارج و به دست مدعیان اصولگرایی سپرده شد، آن‌ها با انحصارطلبی خداحافظی کردند و به یکدیگر نزدیک شدند. البته باید در نظر داشت اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مورد انحصارطلبی قابل دفاع هم هست چرا که می‌داند این رویه تا چه اندازه به جریان اصلاحات ضربه وارد کرده است و انحصارطلبی موجب رکود و گوشه‌نشینی افراد متخصص و دارای صلاحیت می‌شود پس باید برای استفاده از ظرفیت تمام نیروها برای نیل به پیروزی انحصارطلبی را حذف کرد. اکنون اصلاح‌طلبان در جلسات خود سخنی از عاریه گرفتن کاندیدا از جناح اصولگرا مطرح نمی‌کنند و اصلاً بر سر تنظیم لیست 30 نفره هم مشکل دارند چون چند برابر تعداد مورد نیاز لیست دارای نیروی واجدالشرایط هستند.»

به نظر می‌رسد که ناقوس جنگ قدرت در میان اصلاحات به صدا درآمده است همانند سال 1384.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رعیت ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    فقط دنبال جیب خودشون هستند . احزاب پدر مردم رو درآوردن خدا هدایتشون کنه اگه هدایت نمیشن ریشه شونو بکنه . الا ان حزب الله هم الغالبون .
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    خب اقای ولایتی هم مشخص شد چرا در منظره ها تیم هسته ای را زیر سوال برد
  • ناشناس ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    به به،جانم بیافتید به جون هم و همو نابود کنید که ما حال نداریم وقتمون رو برای اینا تلف کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس