روزنامه وال استریت ژورنال نوشت آمریکا از ترکیه خواست با استقرار نظامیان بیشتر در مرز مشترک خود با سوریه، این مرز را ببندد.

به گزارش مشرق،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بنا بر اعلام مقامات آمریکا، اگر ترکیه نیروهای بیشتری در مرزهای خود با سوریه مستقر کند، می تواند مسیرهای اصلی تردد جنگجویان (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش بین ترکیه و سوریه را مسدود کند.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از ترکیه خواسته است هزاران نظامی دیگر در امتداد مرزهای خود با سوریه مستقر کند تا بتواند مرز مشترک 60 مایلی با سوریه را -که به گفته مقامات آمریکایی، داعش از آن برای انتقال جنگجویان خارجی به سوریه یا خارج کردن از آنجا استفاده می کند، ببندد.

مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ارزیابی کردند بستن مرزهای ترکیه با سوریه دست کم نیاز به استقرار 30 هزار نظامی دارد. هنوز معلوم نیست واکنش ترکیه به این درخواست چه خواهد بود.

مقامات ترکیه ضمن اذعان به لزوم تشدید کنترل مرزی، تدابیری در این خصوص اتخاذ کرده اند. آنها اعلام کرده اند میزان نیروهایی که پنتاگون استقرار آنها را در امتداد مرز لازم دانسته است، بسیار زیاد است. با وجود این،‌ آنان ذکر نکردند قصد دارند چه تعداد نیرو برای بستن مرز مشترک با سوریه مستقر کنند.

ترکیه در ازای تشدید مبارزه با داعش، خواستار دریافت کمک مالی بیشتر از اروپا برای رسیدگی به وضعیت دو میلیون و 200 هزار آواره سوری ساکن این کشور، و نیز حمایت از ایجاد منطقه امن در سوریه شده است؛ پیشنهادی که دولت اوباما آن را خطرناک و دشوار دانسته، و در نتیجه با آن موافقت نکرده است.

مقامات آمریکا می گویند تقویت حضور نظامی ترکیه در مرز سوریه -از جمله استقرار نظامیان و واحدهای توپخانه ای- واقع بینانه ترین راه برای بستن مسیرهای اصلی خواهد بود که جنگجویان داعش مستقر در سوریه از آن استفاده می کنند. به عقیده مقامات آمریکایی، این واقع بینانه ترین روش برای جلوگیری از ورود موج جنگجویان داعش به اروپاست.

سران آمریکا و ترکیه ماه ژوئیه بر سر تلاش مشترک برای کنترل مرزی توافق کلی کردند، اما روند برنامه ریزی درباره جزئیات این اقدام بین دولت های دو کشور و همچنین در دولت اوباما کند بوده است. آمریکا در تدارک حملات هوایی برای حمایت از شورشیان سوری است که در جنوب مرز ترکیه و سوریه با داعش مبارزه می کنند. اما روند اجرای حملات به خاطر حملات هوایی روسیه و وضعیت آشفته میدان نبرد در سوریه کند شده است.

اجرای این عملیات مشترک پیشنهادی، از زمان حملات تروریستی 13 نوامبر در پاریس فوریت بیشتری پیدا کرده است. سرنگونی اخیر یک جنگنده روسیه توسط ترکیه نیز اوضاع را پیچیده تر کرده است، اما مقامات آمریکایی اعلام کردند این رویداد هیچ تغییری در لزوم افزایش شمار نظامیان ترکیه در امتداد مرز این کشور با سوریه - به ویژه بین دو شهر مرزی که بنا بر اعلام نهادهای اطلاعاتی آمریکا، داعش از آنها به عنوان گذرگاه استفاده کرده است- ایجاد نخواهد کرد.

یکی از مقامات بلندپایه دولت اوباما درباره پیام واشنگتن به آنکارا گفت: «بازی تغییر کرده است. مرز این کشور با سوریه باید بسته شود. این تهدیدی بین المللی است که منشاء آن در سوریه است، و از طریق ترکیه سرایت می یابد.»

مقامات ترکیه می گویند به شرطی حاضر به اتخاذ تدابیر لازم هستند که آمریکا نیز در این راستا گام بردارد.

یکی از مقامات بلندپایه دولت ترکیه گفت: «ترکیه مصمم است داعش را از 98 کیلومتری مرز بین کیلیسKilis و جرابلس Jarabulus بیرون براند. نیازی نیست کسی، حتی شرکای آمریکایی مان در این باره به ما توصیه کنند یا هشدار دهند.»

آمریکا موافقت کرده است در صورت اقدام ترکیه به استقرار نظامیان خود در مرز این کشور با سوریه، از ائتلاف شورشیان سوری که با داعش در آن سوی مرز ترکیه در خاک سوریه مبارزه می کنند، پشتیبانی هوایی کند. مقامات ترکیه اجرای این عملیات زمینی را در خاک سوریه با پشتیبانی جنگنده های آمریکا، در اولویت می دانند. مقام بلندپایه دولت ترکیه گفت: «زمانی که این عملیات شروع شود و شورشیان سوری پیشروی کنند، به طور قطع ما نیز نیروهایمان را در مرز افزایش خواهیم داد.»

مقامات دولت اوباما می گویند آنکارا باید با مسدود کردن مرز خود با سوریه ابتکار عمل را به دست گیرد، و بپذیرد که اجرای عملیات زمینی در خاک سوریه تدریجی و زمان بر خواهد بود، چرا که نیاز به مشارکت تعداد کافی از شورشیان سوری خواهد داشت.

اختلاف بر سر ایجاد منطقه امن در منطقه مرزی در خاک سوریه، هر گونه پیشرفت در اجرای طرح کنترل مرزی را تحت الشعاع قرار داده است. یک مقام ترکیه گفت: «صرفاً بستن مرز برای حل مشکلات ما کافی نخواهد بود، و مطالبات ترکیه را تامین نخواهد کرد.»

کاخ سفید و پنتاگون همواره با ایجاد منطقه امن در منطقه مرزی در خاک سوریه مخالفت کرده اند، چرا که معتقدند این اقدام، آمریکا را بیش از پیش درگیر جنگ سوریه خواهد کرد.

مقامات آمریکایی از جمله مقامات پنتاگون و وزارت امور خارجه پائیز امسال پس از ارزیابی درباره شمار نظامیانی که برای ایجاد منطقه امن لازم خواهد بود، به این نتیجه رسیدند که دست کم 30 هزار نظامی باید برای این اقدام مستقر شوند. همچنین مقامات آمریکایی اعلام کردند ممکن است همین تعداد نظامی یا اندکی کمتر هم برای بستن مرزهای ترکیه با سوریه لازم باشد.

مقامات آمریکایی به آنکارا هشدار داده اند در صورت نبستن مرزهای خود و ورود جنگجویان داعش به اروپا از طریق خاک ترکیه و موفقیت آنها در اجرای حملات تروریستی، ترکیه با «پیامدهای قابل توجهی» رو به رو خواهد شد.

یکی از مقامات بلندپایه آمریکا گفت: «در واقع این مسئله به امنیت مرزهای ترکیه مربوط است. مقامات این کشور باید تلاش های خود را در تامین هر چه بیشتر امنیت مرزها افزایش دهند. آنها نباید برای تقویت کنترل مرزهای خود صرفاً توقع کمک از ما داشته باشند. حملات پاریس زنگ هشداری به آنهاست که نشان می دهد اوضاع را تحت کنترل ندارند.»

از زمان حملات پاریس، فشار بر آمریکا و متحدانش برای تقویت مبارزه با داعش در سوریه و عراق افزایش یافته است. ترکیه نیز برای جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی به سمت غرب تحت فشار قرار گرفته است.

اوباما و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه چند روز پس از حملات پاریس در حاشیه اجلاس سران گروه 20 دیدار کردند. به گفته مقامات ترکیه و آمریکا، اوباما در این دیدار بر لزوم اقدام فوری ترکیه برای بستن مرزهای خود به منظور کاهش احتمال حملات تروریستی بیشتر در اروپا و فراتر از آن تاکید کرد. بنا بر اعلام مقامات آمریکا، اردوغان نیز گفت با لزوم جلوگیری از عبور داعش از مرز ترکیه موافق است. وی در عین حال پیشنهاداتی به اوباما ارائه کرد. به گفته یکی از مقامات ترکیه، ممکن است ارتش این کشور به زودی شمار نظامیان خود را در مرز افزایش دهد. این مقام تعداد این نیروها را ذکر نکرد. به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، برخی از شورشیانی که در حملات پاریس و دیگر توطئه های تروریستی اخیر شرکت داشتند، از مرز سوریه و ترکیه خود را به اروپا رسانده بودند.
به گفته مقامات آمریکا و ترکیه، در عملیات مشترکی که سران ترکیه و آمریکا ماه ژوئیه بر سر اجرای آن توافق کردند، عملیات زمینی علیه داعش در خاک سوریه را گروههای شورشی تحت حمایت ترکیه -که متشکل از جنگجویان عرب سوری و ترکمان ها خواهد بود- اجرا خواهند کرد.

اما مقامات آمریکایی می گویند بسیاری از گروههای شوری که ترکیه و آمریکا امیدوار به مشارکت در این عملیات زمینی است، برای دفاع از مواضع شورشیان در حلب در برابر حملات جدید نیروهای اسد تحت پشتیبانی روسیه، به سمت جنوب حرکت کرده اند.

نیروهای ترکمان نیز به علت حملات هوایی روسیه - که موجب آوارگی هزاران غیرنظامی ترکمان در هفته های اخیر شده است- تحت فشار قرار دارند. چند روز پیش از انهدام جنگنده روسیه توسط ترکیه در امتداد مرز سوریه، اردوغان به روسیه هشدار داد این حملات را متوقف کند.

یکی از مقامات بلندپایه نظامی آمریکا درباره رویکرد پنتاگون در این خصوص گفت: «در حال حاضر هیچ جنگجوی توانمند و باانگیزه سوری وجود ندارد که آمادگی لازم برای پاکسازی این منطقه مرزی را از وجود داعش داشته باشد.» وی افزود: « به هر حال هر مرز، دو طرف دارد. اگر ترکیه مصمم به بستن مرزهای خود باشد، هیچ چیزی نمی تواند این کشور را از استفاده از نیروهای متعارف خود برای انجام این کار بازدارد.»

بنا بر اعلام مقامات آمریکایی، ترکیه ماههای اخیر با اتخاذ تدابیری از قبیل مسدود کردن گذرگاههای مرزی اصلی خود با سوریه، گام هایی در جهت کندی روند ورود جنگجویان به اروپا برداشته است. مقامات آمریکایی برخی از موفقیت های ترکیه، از جمله دستگیری شورشیان داعش را مرهون ابتکار خود می دانند.

یکی از مقامات بلندپایه دولت اوباما گفت: «این، ترکیه شش ماه پیش نیست. ترکیه تغییر کرده است.»

آمریکا به ویژه از ترکیه خواسته است نظامیان خود را برای مسدود کردن مناطق مرزی مستقر کند که در حومه یا بین دو شهر مرزی جرابلس و کوبانی (عین العرب) واقعند؛ جایی که به گفته مقامات آمریکایی داعش به طور فزاینده ای از آن برای انتقال جنگجویان خارجی و انتقال تدارکات بین سوریه و ترکیه، و فراتر از آن استفاده کرده است.

مقامات آمریکایی با اشاره به موفقیت نیروهای کرد سوری در مسدود کردن بخشی از مرز سوریه و ترکیه واقع در کرانه های شرقی رود فرات اعلام کردند عملیات کردها تقریباً موجب توقف کامل ورود جنگجویان خارجی از آن منطقه شده است.

پیش از حملات پاریس، مقامات ترکیه همواره درخواست های آمریکا را برای استقرار نیروهای بیشتر در مرز رد می کردند. آنها می گفتند مرز ترکیه و سوریه به قدری طولانی است که هر تعداد نظامی هم که مستقر شود، امکان مسدود کردن مؤثر آن وجود ندارد.

مقامات ترکیه اعلام کردند ناتوانی آمریکا در بستن مرز مکزیک و آمریکا نمونه ای است که نشان می دهد اجرای چنین اقدامی تا چه حد دشوار است. اما مقامات آمریکایی این مقایسه را نابجا دانسته اند. یکی از مقامات بلندپایه دولتی آمریکا در پاسخ به این سخنان مقامات ترکیه گفت: «اگر ما با مکزیک در جنگ بودیم، مرز خود را با این کشور می بستیم.»
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    عاقبت خود غربیها این الاغ جفتک زن را سر جایش می نشانند . قبلا بدینوسیله از الاغ بابت انتسابش به ترکیه پوزش می خواهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس