به گزارش مشرق، EDGE (محیط پویای جغرافیایی اجتماعی پیشرفته) نمونه اولیه یک پروژه تحقیقاتی است که بودجه آن را سازمان مبارزه با مواد منفجره پیشرفته آمریکا، تأمین میکند. در این پروژه فناوری جهان مجازی، شبیهسازی ارتش، و بازیهای رایانهای با هم ادغام شدهاند.
مت کافمن، رییس فناوری و یکپارچهسازی ستاد آموزشی و دکترین ارتش آمریکا، در این خصوص گفته است: «ما در حال حاضر بر روی محصولی به نام EDGE کار میکنیم». این ستاد شش ماه است که روی این پروژه مشغول به کار است.
کافمن و دیگر متخصصان مرکز فناوری شبیهسازی و آموزشی ارتش آمریکا گفتهاند که این ستاد در تلاش است تا فناوری بازیهای آنلاین چندنفره انبوه را با محیط جهان مجازی و شبیهسازی دقیق ارتش ادغام کند. به گفته کافمن «هدف ما به وجود آوردن امکان بازسازی هر چه دقیقتر ابزار، مردم، و فعالیتهای موجود در محیط عملیاتی برای نیروهای آموزشی میباشد».
پس از تکمیل نمونه اولیه EDGE، تفنگداران آمریکاییِ عازم منطقه جنگی قادر خواهند بود تا با ایجاد نمونههای مجازی خودشان با نام آواتار، وارد یک روستای مجازی افغان شوند که به دقت شبیهسازی شده است. آنها در آنجا میتوانند به تمرین وظایف خود از جمله جستجو در مناطق مورد نظر و از بین بردن بمبهای کنار جاده و نیز ردیابی و مختل کردن شبکههای بمبسازی بپردازند.
به گفته بن جوردن، مدیر بخش مدلهای آزمایشگاهی محیطهای عملیاتی، در یک محیط مبارزه با شورشیان یا در جنگ نامتقارن، پیچیدگی محیط عملیاتی تنها بخش پویای آن نیست: «فضای مبارزاتی افراد غیرنظامی نیز مطرح میباشد؛ مسائلی چون چگونگی ایجاد ارتباط و تفاهم با رهبران مذهبی و اجتماعی، شناسایی اشخاص بد در میان جمعیت، و شناسایی نگرشها و چگونگی تغییر آنها. اینها مسائلی هستند که میتوان به آنها پرداخت».
تلفیق فناوری حاصل از EDGE، سامانهای را به وجود میآورد که بسیار پیچیدهتر از تک تک فناوریهای تشکیلدهنده آن است.
کافمن در خصوص ویژگی متمایز این پروژه اظهار میدارد: «نقطه تمایز کار ما با دیگر کارها این است که ما در این پروژه امکانات فناوریهای مدرن بازیسازی را با مدلهای دقیق و مورد تایید ارتش در هم میآمیزیم. اگر شما به بازیهای موجود در این زمینه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آنها عوامل فیزیکی و محیطی را لحاظ نمیکنند. مثلاً، هنگامی که با تفنگ شلیک میکنید، به دلیل تأثیر عوامل طبیعی، گلوله کاملاً به طور مستقیم حرکت نمیکند. این چیزی است که اکثر بازیها به دلیل نیاز به محاسبه دقیق، و نیز جنبه سرگرمی بازیها، از آن خودداری میکنند».
وی در ادامه میافزاید: «لحاظ نکردن چنین عواملی سبب به اشتباه انداختن شما میشود، چرا که شما نمیتوانید آنچه را که واقعاً در دنیای واقعی روی میدهد ببینید. ما در نظر داریم تا امکانات و میزان شبیهسازی پروژه EDGE را تا حد فناوریهای بازیسازی کنونی بالا ببریم و در عین حال نیز به منظور انجام آموزشهای نظامی، عوامل طبیعی و واقعی مورد نیاز را بدان بیفزاییم. این کاری است که تاکنون انجام نشده است».