رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: موضوع پدافند غیر عامل به لحاظ مفهومی جا افتاده است و این مفهوم به نوعی به یک مؤلفه امنیت ملی تبدیل شده وسازمان توانسته است حوزه مستقل از همه جریانات و همچنین به عنوان مصون کننده منافع ملی مطرح شود.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش تجلیل از کارکنان فعال در هفته بزرگداشت پدافند غیرعامل که در مجتمع شهید تهرانی مقدم این سازمان تشکیل شد، ضمن تشکر دست اندکاران  برگزاری هفته پدافند غیرعامل، گفت:خوشبختانه بر اساس پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که انجام‌شده تا اندازه بسیار خوبی پدافند غیرعامل به‌عنوان یک مفهوم جدی و اساسی در کشور جاافتاده است.

وی ادامه داد: طی سفری که به چند استان داشتم مشاهده شد که خوشبختانه امسال برخلاف سال‌های گذشته، نفوذ برنامه‌های هفته پدافند در تمام سطوح، کارخانجات، استان‌ها ، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و حتی صداوسیمای استان‌ها این کار توسعه پیداکرده و به نوعی اهدافی که برای هفته پیش‌بینی کرده بودیم ازجمله فرهنگ‌سازی و تبیین اهداف و تعیین جایگاه پدافند غیرعامل نسبتاً محقق گردیده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: موضوع پدافند غیرعامل به لحاظ مفهومی جاافتاده است و این مفهوم به‌نوعی به یک مؤلفه امنیت ملی تبدیل‌شده و سازمان توانسته است حوزه مستقل از همه جریانات و همچنین به‌عنوان مصون کننده منافع ملی مطرح شود.

سردار جلالی در خصوص موضع سیاسی سازمان گفت: موضع سیاسی سازمان پدافند غیرعامل یک موضع فرا دولتی و فرا گروهی است و بر اساس منویات مقام معظم رهبری حرکت کرده و منافع ملی کشور برای آن اهمیت دارد، این یک نکته بسیار ارزشمند برای سازمان است.

وی گفت: اگر بخواهیم عملکرد سازمان را ارزیابی کنیم باید در آینه نگاه کنیم، یکی آینه پشت سر دیگری روبرو، چنانچه به آینه پشت سر نگاه کنیم که قبلاً در بعضی حوزه‌ها کاری صورت نگرفته بود احساس می‌کنیم کارهای خوبی انجام‌شده و روحیه بسیجی و مدیریت جهادی به حمد ا... در افراد وجود دارد، ولی اگر به آینده روبرو نگاه کنیم که چه‌کارهایی باید انجام شود، خیلی کارها است که باید پیگیری و انجام شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: ازجمله مشکلات در موضوع پدافند غیرعامل بی‌نتیجه کردن اثر تهدید بر کشور است، تهدیدات متغیر، علمی و فناوری پایه است، با یک مفهوم ترکیبی سروکار داریم و چون این مفهوم یک مفهوم متغیر است، شناخت اثر تهدید و خود تهدید کار نسبتاً پیچیده‌ای است.

سردار جلالی در ادامه گفت: وقتی به تاریخ پدافند غیرعامل که در اسناد مختلف وجود دارد نگاه می‌کنیم، مدت‌ها رویکرد پدافند غیرعاملی یک رویکرد ثابت و بیشتر رویکرد مهندسی، استحکامات و استتار بوده است، اما امروزه خواسته یا ناخواسته ماهیت تهدیدات در حال تغییر و تحول است، تکلیفی که این تغییرات برای ما ایجاد می‌کند این است که باید تهدیدات را تشخیص داده، رصد و پایش کرده و سپس با آن مقابله کنیم، لذا این امر یک رویکرد الزاماً ترکیبی برای پدافند غیرعامل ایجاد می‌کند.

وی با توجه به چندوجهی و ترکیبی بودن تهدیدات گفت: تفکرات یا رویکردهای گذشته لزوماً نمی‌تواند در آینده پاسخگوی نیازمندی‌های ما باشد. لذا ایجاب می‌کند که ما پویایی تهدیدات را در این حوزه در نظر داشته باشیم و رویکردهایی متناسب با تغییر تهدید اتخاذ کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص استفاده از نخبگان در پدافند غیرعامل گفت: چون حوزه تهدیدات دارای تنوع است، نیازمند استفاده از دانش، تخصص، مشورت و اتاق فکر هستیم و بدون داشتن تخصص و دانش لازم نمی‌توانیم در خیلی از حوزه‌ها اعمال‌نظر کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: فرهنگ سازی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که سازمان پدافند غیرعامل به دنبال آن است و به این معنی است که پدافند غیرعامل در چشم مسئولین مختلف به یک باور تبدیل‌شده و پذیرفته شود، لذا بخش عمده اهداف ما در هفته پدافند غیرعامل به آموزش و فرهنگ‌سازی اختصاص‌یافته بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس