گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

روند جدایی اعتدالیون از اصلاح‌طلبان شدت گرفت


یک روزنامه زنجیره‌ای که قبلاً درباره «عبور (اصلاح‌طلبان) از روحانی با رمز اعتدال» هشدار داده بود، معتقد است جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان در حال وقوع است.
روزنامه آرمان با بیان اینکه هشدارهای انتخاباتی جدی گرفته نمی‌شود، تیتر زد «جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان» و خاطرنشان کرد: همان طور که در روزهای قبل گزارشی با تیتر «عبور از روحانی با رمز اعتدال» را منتشر و طی آن نسبت به جدا شدن بخشی از نقش آفرینان 24 خرداد 92 به واسطه انحصارطلبی‌ها و عدم توجه به طیف حامیان دولت هشدار داده بود، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه جدایی حامیان دولت را اعلام کرد. حزب اعتدال وتوسعه همان حزب نزدیک به رئیس جمهور است که سخنگو و معاون کل نهاد ریاست جمهوری و... دولت از اعضای آن هستند اما با وجود ارزش این حزب برای اصلاح‌طلبان در جهت تحقق خواسته‌هایشان از دولت، برخی تنگ نظری‌ها سبب شد که به آن میزان به این طیف توجه نشود و آنها تصمیم بگیرند لیستی جدا از اصلاح‌طلبان ارائه دهند. هنوز خطر جدا شدن‌ها وجود دارد و به نظر می‌رسد برخی اظهارات که نسبت به جایگاه حامیان دولت در ساز و کارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان شده است موجبات نگرانی و دلخوری این حزب را فراهم کرده است؛ بنابراین اگر این مشکلات رفع نشود در آینده شاهد کناره‌گیری‌های دیگر نیز خواهیم بود.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با «آرمان» این جدا شدن را اعلام کرده بود و برای بار دیگر درباره احتمال ائتلاف اعتدالیون با اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات پیش‌رو، اظهار کرد: تصمیم گرفته‌ایم که رسماً در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان حضور نداشته باشیم، اما در معرفی مصادیق با آنها تعامل خواهیم داشت. غلامعلی دهقان اظهار کرد: طی ماه‌های آینده شاهد ارائه لیست نامزدهای انتخاباتی مجلس از سوی چهار جریان اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل، جریان پایداری و اعتدالیون خواهیم بود.
این فعال سیاسی همچنین درباره احتمال ائتلاف میان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان با اشاره به اظهارات اخیر موسوی لاری درباره رقابت با گروه‌های مختلف گفت: آقای لاری اخیراً اعلام کرده‌اند با طیف لاریجانی رقابت می‌کنم نه شراکت. این در حالی است که ما اعتدالیون معتقدیم باید با طیف آقای لاریجانی به جای رقابت شراکت کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که ضمن ستایش حسن ظن دوستان شورای هماهنگی و شورای راهبردی اصلاح‌طلبان رسماً در ستاد انتخاباتی دوستان اصلاح‌طلب حضور نداشته باشیم. دهقان با بیان اینکه در معرفی مصادیق کسب 290 کرسی مجلس آینده تعامل زیادی با اصلاح‌طلبان خواهیم داشت، اظهار کرد: بنا به تعریفی که از اعتدال داریم امروز بخشی از اصولگرایان نیز شامل معتدلین می‌شوند.
در همین حال زیباکلام با اظهار نگرانی نسبت به روند جدایی در میان اصلاح‌طلبان نوشت: اگر اعتدال و توسعه شنبه، حزب کارگزاران یکشنبه، طرفداران آقای عارف دوشنبه، شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان سه‌شنبه، حزب اراده ملت چهارشنبه و پنجشنبه گروه دیگری جدا شود، دیگر نیازی نیست که رقیب تلاشی برای پیروزی داشته باشد. در چنین شرایطی در تهران و دیگر شهرها دو جین اصلاح‌طلب حضور خواهند داشت. زمانی که اصلاح‌طلبان به دست خود اسباب شکستشان را فراهم کنند دیگر چه نیازی به اقدامات رقیب است؟
وی در عین حال با حذف نام روحانی خواستار تدوین لیست مشترک تحت نظارت هاشمی رفسنجانی و خاتمی شد.


وال استریت ژورنال: آمریکا از هماهنگی روسیه با ایران در منطقه نگران است



یک روزنامه آمریکایی فاش کرد آمریکا از هماهنگی سیاست‌های روسیه و ایران در منطقه به شدت نگران است.
به گزارش العالم روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع ارشد دیپلماتیک تاکید کرد آمریکا از سیاستهای هماهنگ ایران و روسیه در سوریه بسیار نگران است،  و تلاش می‌کند در ائتلاف مسکو و تهران شکاف ایجاد کند. به همین دلیل است که باراک اوباما در نشست اخیر در فیلیپین، از ایران و روسیه می‌خواهد بین حمایت از بشار اسد و وحدت کشور سوریه یکی را انتخاب کنند.
یک منبع نزدیک به مذاکرات به روزنامه روسی «نیز اویسمایا گازتا»  گفت: واشنگتن تلاش می‌کند بین مسکو و تهران اختلاف ایجاد کند، درست مانند روش قدیم امپریالیسم یا همان «تفرقه بینداز و حکومت کن»!  تا از این راه همه طرفها را تحت کنترل درآورد.
به گزارش روسیا الیوم، مسکو در نظر دارد حجم مبادلات تجاری با ایران را از 1/6 میلیارد دلار فعلی به 10 میلیارد دلار افزایش دهد؛ همچنین ارزش‌های بلندمدت طرفین 35 تا 40 میلیارد دلار است.
در همین حال روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد:  روسیه قصد دارد قرارداد تجاری 21 میلیارد دلاری با ایران را نهایی کند.
پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: مسکو امیدوار است از طریق امضای قرارداد صادرات صنعتی با تهران تا بیش از 21 میلیارد دلار، روابط نزدیکش با ایران را بیش از گذشته تقویت کند. روسیه خود را برای اعزام بزرگ‌ترین هیئت تجاری‌اش به تهران در ماه آینده آماده می‌کند.
ایلیا تراسنکو- رئیس جدید شرکت هواپیمایی سوخو- گفت: این شرکت با تهران برای فروش صد سوپرجت مسافربری سوخو به ایران مذاکره کرده که به زودی به نتیجه می‌رسد.
فایننشال تایمز با اشاره به سفر ولادیمیر پوتین به تهران نوشت: دو کشور مواضع مشابهی در نبرد علیه گروه‌های تروریستی دارند. روسیه اعلام کرده قرارداد آغاز تحویل سامانه موشکی زمین به هوای اس سیصد به ایران را امضا کرده است.
این روزنامه ادامه می‌دهد: در پی لغو تحریم‌های ایران، تنها ذخایر بسیار نفت و گاز ایران برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست، بلکه اقتصاد رو به رشد این کشور ( به عنوان یک بازار بالقوه) نیز بسیاری از تجار خارجی را به خود جلب کرده است.


رفتار پوپولیستی  از سبد کالا تا وام خودرو


«برخلاف شعارهای روحانی در انتخابات، سیاست‌های اقتصادی دولت وی کاملا پوپولیستی است.»
سایت تابناک با اشاره به برخی نقدهای حامیان روحانی مبنی بر پوپولیستی بودن سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد نوشت: ماهیت شعارهای دولت روحانی عبور از چنان سیاست‌هایی بود اما در حوزه اقتصادی به ویژه چند ماه اخیر انتقادات فراوانی در مورد عملکرد دولت وجود دارد؛ انتقاداتی که حتی پا را از سطح افکار عمومی جامعه فراتر گذاشت و مستقیم به داخل کابینه روحانی نیز نفوذ کرد. این انتقادات وجوه متفاوت و متمایزی دارد؛ اما مخرج مشترک همه آنها در این است که آن «تدبیر و امید» که وعده آن به آحاد جامعه داده شده بود، تاکنون دیده نشده است. ماجرای وام 25 میلیونی خودرو که به اعتقاد بسیاری ترفندی برای خارج کردن خودروسازان از رکود چند ماهه بود، و همچنین ماجرای اعطای تسهیلات خرید کالا که با محاسبه یکی از خبرگزاری‌ها تنها به 350 هزار نفر تعلق خواهد گرفت، به خوبی یادآور ماجراهای سبد کالا در ابتدای حضور روحانی در رأس اجرایی کشور بود.
اگر در آن زمان پدیده سبد کالا با توجه به شرایط خاص زمانی تجزیه و تحلیل شد و از سکویی برای توجیه برخوردار بود، بسته سیاست جدید اقتصادی  دولت به ویژه بعد از توافق هسته‌ای با این شرایط اجرایی به نظر هیچ‌گونه توجیهی ندارد. این بسته حداقل در این دو مورد نشان می‌دهد که هنوز اقتصاد کشور فاصله زیادی با سیاست‌گذاری‌های حساب شده و علمی دارد.


دولت در افسارگسیختگی ارز طرف مردم است یا دلالان؟!


«بازار ارز دوباره متلاطم شده و دلال‌ها بازی تازه‌ای را تحت عنوان نرخ عمده فروشی آغاز کرده‌اند.»
روزنامه دولتی شهروند با انتشار این خبر نوشت: بازار ارز دوباره متلاطم شده است. حالا با اتفاق‌هایی که در هفته‌های اخیر رخ داد،‌ برخی فعالان بیش از هر زمان دیگری سردرگم و حیران شده‌اند و نمی‌دانند چه در حال رخ دادن است. مروری بر دیدگاه‌ صرافان فعال بازار و کارشناسان هم موید این نکته است که تحولاتی در این حوزه در حال وقوع است اما همه درباره آن نمی‌دانند. چرا که به تازگی قیمت دلار بر اساس آن چیزی که نرخ مبادلاتی یا دولتی گفته می‌شد، دیگر تعیین نمی‌شود و با کمرنگ شدن این نرخ، نرخ سنا یا همان نرخی که سایت مورد تایید بانک مرکزی در بازار آزاد اعلام می‌کند، تعیین می‌شود. در عمل سایت سنا، مرکز مبادلاتی ارز، حواله صراف‌ها و بازار آزاد انواع نرخ‌ها در این بازار هستند و حالا هم نرخ جدیدی با عنوان نرخ عمده‌فروشی در بازار ارز و خاصه دلار باب شده است. این نرخ را که اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران در سایت رسمی خود اطلاع‌رسانی می‌کند، به عنوان یکی از ابهام‌های تازه این بازار و چند نرخی بودن دلار یاد می‌شود.
سایت‌های مرجع در این حوزه، این روزها نرخ‌های متنوعی را ارایه می‌دهد و همین باعث تشدید سردرگمی‌ها شده است. این نرخ‌ها شامل ارز مبادله‌ای، ارز آزاد، ارز عمده، ارز صرافی و ارز سایت سنا در بانک مرکزی است. در این حوزه چندی پیش هم خبرگزاری مهر از نرخ بانک پارسیان به عنوان یکی دیگر از نرخ‌های رایج نام برد که هنوز در  جایی ثبت نشده و بیشتر بر تابلوی صرافی بانک‌ها از جمله بانک پارسیان نوشته می‌شود.
شهروند ادامه می‌دهد: با وجود بی‌اطلاعی مسئولان امر، چه لزومی دارد قیمت عمده فروشی که همه صرافی‌ها از قانون و میزان افزایش آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، اعلام شود؟ در عمل هدف این اعلام چیست و چرا نهادهای رسمی بدان واکنشی نشان نمی‌دهند! در این حوزه به نظر می‌رسد دخالت برخی بخش‌های غیرمرتبط در بازار و اعلام نرخ‌های متفاوت، اندکی جو روانی بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داده و نیازمند بررسی نهادهای ناظر است. حال در شرایطی که صرافان ارز (مجاز و غیرمجاز) بی‌ضابطه و قانون فعالیت دارند، هزینه برای افراد یا متقاضیان واقعی ارز بسیار بالا می‌رود و در نتیجه فعالیت اقتصادی (چه بازرگانی و چه تولید) مقرون به صرفه نخواهد بود. درست به همین دلیل، بانک مرکزی چاره‌ای جز ساماندهی بازار ارز (از دو جنبه قیمت و فعالان) ندارد.
یادآور می‌شود در 2 سال اخیر  قیمت دلار بالغ بر 600 تومان گران شده و در این  میان برخی دلالان بزرگ نظیر بانک «پ» که ارتباط ویژه‌ای با برخی مراکز دولتی دارد، درآمدهای هنگفت ده‌ها میلیارد دلاری به جیب زده‌اند. گفته می‌شود دولت به خاطر افزایش درآمدهای خود از گران شدن ارز استقبال می‌کند و این در حالی است که گران شدن ارز به معنای کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم است.


27 ماه آزمون و خطای دولت به رکود شدید اقتصادی ختم شده است


6 قفله کردن بانک مرکزی باعث رکود شدید در 2 سال اخیر شد.
به گزارش تابناک، دولت در 27 ماه گذشته با محوریت بانک مرکزی سیاستی را برای مهار تورم در پیش گرفت که به رکود شدید انجامید، رکودی که بنابر ادعای وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع، در آستانه بحران قرار گرفته است.
کاهش تدریجی تورم اقدامی شایسته و مبارک است ولی به شرطی که به بهای رکود شدید و تعطیلی واحدهای تولیدی نباشد. مقام معظم رهبری هم در دیدار اعضای هیئت دولت در شهریور ماه ضمن استقبال از کاهش نرخ تورم و تأکید بر تک رقمی شدن آن در آینده، عنوان کردند: «تلاشی که برای خروج از رکود می‌شود- در صحبت‌های دو نفره بعضی از مطالب را به آقای رئیس جمهور هم عرض کرده‌ام - که بالاخره دارید تلاش می‌کنید برای خروج از رکود، این خیلی مهم است، چون مسئله رکود، مسئله‌ای است که هم روی تورم می‌تواند اثر بگذارد، هم روی اشتغال می‌تواند اثر بگذارد؛ امر مهمی است مسئله رکود در کشور.»
تابناک می‌افزاید: رد پای رکود شدیدی را که در اقتصاد حاکم شده، باید در سیاست‌های بانک مرکزی در دو سال و سه ماه گذشته از آغاز به کار دولت یازدهم جستجو کرد که در این بانک به روی تولیدکنندگان 6 قفله شد.
در این میان، هنوز چند وقتی از ریاست کلی سیف بر بانک مرکزی نگذشته بود که او برای قیمت دلار در بازار آزاد «کف» تعیین کرد؛ اقدامی که بیشتر دلالان در بازارهای مختلف روی به چنین جریان‌سازی‌هایی می‌آورند تا سودهای بادآورده هنگفت نصیب‌شان شود. در همین حال، این اظهارنظر جلوی روند کاهشی قیمت ارز را گرفت و قیمت دلار در بازار میل به افزایش پیدا کرد.
در ادامه موج انتقادات از این نوع اظهارنظر سکاندار پولی کشور شدت گرفت تا اینکه وی از موضع قبلی خود عقب ‌نشست؛ ولی چه فایده که دیگر دلار ارزانی به خود ندید، ضمن اینکه وزیر اقتصاد به جای وی به خاطر اظهارنظر ارزی از مجلس نخستین اخطار را دریافت کرد.
حجم نقدینگی نیز در بیش از دو سال اخیر حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و هم اکنون به بیش از 872 هزار میلیارد تومان رسیده که همین موضوع هشدارها و نگرانی‌های کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشته است.
در کنار این مسائل، عدم برخورد مناسب با مؤسسات پولی غیرمجاز و عقب‌نشینی‌های مکرر در این باره به خصوص ماجرای «میزان»، اطمینان نداشتن سیستم بانکی از حمایت‌های بانک مرکزی، اعطای مجوز به بانک‌های متخلف و تبعیض در اعطای مجوزها، درگیری با صندوق توسعه ملی،‌تخلف در عدم برخورد با بانک‌هایی که از دستورالعمل‌های شورای پول و اعتبار تبعیت نکردند، اختلاف بالای سود بانکی با تورم موجود کشور و نابودی تولید به دلیل نرخ‌های بالای سود بانکی در بیش از دو سال اخیر موجب شده است تا امروز نگران آینده سیاست‌های بانک مرکزی باشیم.

** وطن امروز

واکنش رئیس قوه قضائیه به قطعنامه‌ها

قطعنامه‌های کانادا و عربستان در کمیته حقوق بشر سازمان ملل همانگونه که انتظار می‌رفت؛ واکنش آیت‌الله آملی‌لاریجانی را به دنبال داشت. رئیس قوه قضائیه این قطعنامه‌ها را نشانه حمایت سازمان ملل از ظالمان دانست. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه دیروز مسؤولان عالی قضایی به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه اشاره کرد و با تکراری و بی‌اثر دانستن چنین قطعنامه‌هایی گفت: در بند‌هایی از این قطعنامه که با نام سوریه تصویب شده، علیه جمهوری اسلامی ایران نظر داده شده است و همه می‌دانند پشت صحنه چنین قطعنامه‌‌هایی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند.  رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: متاسفانه مجمع عمومی سازمان ملل که باید برای احقاق حقوق مظلومان فعالیت کند حامی کشورهای استکباری و ظالم است و در آن، کشورهایی که ابتدایی‌ترین حقوق انسان‌ها را رعایت نمی‌کنند، کاری هم به رأی مردم ندارند و در واقع مصداق کامل دیکتاتوری هستند، قطعنامه‌ حقوق بشری علیه ایران و سوریه تصویب می‌کنند که واقعا جای تأسف است.  آیت‌الله آملی‌لاریجانی جنایت‌‌های عربستان در یمن و حمایت این کشور و برخی کشورهای منطقه از تروریسم را مصداقی از ظلم و ستم این کشورها علیه مسلمانان با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی برشمرد و افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند آمریکایی‌ها هیچ وقت دوست ما نمی‌شوند و باید مراقب فریبکاری آنان بود.  رئیس قوه قضائیه افزود: آنها در حالی سپاه قدس را عطف به گروه‌های تروریست خارجی در سوریه معرفی کردند که خودشان به تربیت نیروهای تروریستی، ارسال سلاح و صرف هزینه‌های گزاف در حمایت از تروریست‌ها اقدام می‌کنند و می‌شنویم رئیس‌جمهور آمریکا گفته است «ما داعش را از بین می‌بریم» باید پرسید شما این چند سال کجا بودید و تا کی قصد فریبکاری دارید.  رئیس دستگاه قضا راه‌حل منطقی حل بحران سوریه را اتکا به رأی و نظر مردم این کشور دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با منطقی کاملا روشن اعلام می‌‌کند این حق طبیعی مردم است و در سوریه، سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بحرین و سایر کشورهای تحت سلطه و توطئه استکبار باید به رای و نظر مردم مراجعه شود.  رئیس قوه قضائیه همچنین با گرامیداشت هفته بسیج، دامنه گسترش تفکر بسیجی را فراتر از مرزهای ایران برشمرد و تصریح کرد: حضرت امام(ره) در سال 67 موضوع تشکیل بسیج جهان اسلام را مطرح کرد که نکته عجیبی بود و امروز می‌بینیم همین تفکر بسیجی در سوریه و عراق و سایر کشورهای جبهه مقاومت با تکیه بر نیروهای مردمی در مقابل استکبار ایستاده است، اگرچه کشورهای سلطه و حاکمان برخی کشورهای اسلامی در مقابل گسترش این تفکر با فریبکاری و توطئه ایستاده‌اند.  

کمیسیون امنیت ملی خودش را ناظر برجام کرد!

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصمیم اعضای این کمیسیون برای سپردن موضوع رصد و نظارت بر اجرای برجام به هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره ساز و کار تعریف شده برای نظارت بر اجرای برجام در مجلس، گفت: در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مصوب شد هیات رئیسه کمیسیون مسؤولیت این کار را بر عهده داشته باشد و ما نیز فردا [امروز]جلسه داریم تا ساز و کار این موضوع را تعریف کنیم و کار نظارت‌مان عملاً شروع شود.وی افزود: در واقع تدبیر نظارت بر اجرای برجام از سوی اعضای کمیسیون امنیت ملی به هیات‌رئیسه کمیسیون واگذار شده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ایده تشکیل سه کمیته تخصصی در این کمیسیون برای نظارت بر اجرای برجام که پیش از این اعلام شده بود نیز تصریح کرد: این در حد یک پیشنهاد بود، اما در نهایت تصمیم اعضای کمیسیون این شد که هیات رئیسه مسؤولیت این کار را بر عهده داشته باشد.گفتنی است بروجردی از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی بود که پس از ارائه گزارش این کمیسیون به هیات‌رئیسه برای قرائت در صحن علنی، به همراه مسعود پزشکیان، منصور حقیقت‌پور و غلام تاجگردون، در اقدامی غیراخلاقی به دفاع تمام قد از برجام پرداخته و صد دستاورد خیالی برای برجام ارائه کردند!

** خراسان

هشدار درباره امضای برخی اسناد همکاری توسط مسئولان اجرایی

بر اساس گزارش یک نهاد دولتی به تعدادی از مسئولان اجرایی، اعلام شده است که علی رغم موافقت مسئولان مهم کشورمان با پیشنهاد برخی کشورهای همسایه جهت تامین کالاهای آنها از طریق کشور ثالث، این موضوع هیچ مزیتی برای تولیدکنندگان داخلی نداشته و بعضا ممکن است موجبات رشد دلالان و واسطه های تجاری در داخل کشورمان را نیز فراهم کند که با توجه به امضای برخی اسناد در این خصوص میان طرف ایرانی و خارجی، لازم است این چالش به شایستگی بررسی و حل شود.

اصرار برخی مسئولان برای واردات شیرخشک

در حالی که بر اساس ابلاغیه های برخی مسئولان ذی ربط در امر مدیریت واردات کالاها به کشور، ورود شیرخشک به کشورمان با محدودیت ها و ممنوعیت هایی همراه شده است، طبق نامه نگاری های یکی از مسئولان اقتصادی کابینه با مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، درخواست هایی برای رفع ممنوعیت موقت واردات شیر خشک مورد نیاز برخی واحدهای تولیدی مانند محصولات لبنی مطرح شده است. در این نامه ها، درخواست شده است تا میزان این واردات متناسب با حجم صادرات محصولات این شرکت ها باشد.

** قانون

پوتين با s300 به ايران آمد‌

حسن روحانی بعد‌ از ظهر د‌وشنبه د‌ر سخنان آغازین و خوشامد‌ گویی به شرکت کنند‌گان د‌ر سومین مجمع کشورهای صاد‌ر کنند‌ه گاز د‌ر محل ساختمان اجلاس سران تهران اظهار کرد‌: بد‌ون شک اجلاس سران مجمع کشورهای صاد‌رکنند‌گان گاز یکی از مهم‌ترین روید‌اد‌های مربوط به انرژی، به‌ویژه صنعت گاز محسوب می‌شود‌ و هد‌ف از این اجلاس، همکاری برای یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو مجمع، توسعه همکاری میان کشور‌ها د‌ر زمینه‌های مختلف از جمله اکتشاف، تولید‌ و تجارت گاز طبیعی، هماهنگی سیاست‌ها د‌ر راستای افزایش سهم گاز طبیعی د‌ر ترکیب انرژی مصرفی جهان و ارتقای جایگاه مجمع د‌ر عرصه بین المللی انرژی است. حسن روحانی تصریح کرد‌: خوشبختانه، اخیرا طی اجلاس سران توسعه پاید‌ار ملل متحد‌ که د‌ر نیویورک تشکیل و منجر به تصویب اهد‌اف هفد‌ه گانه توسعه پاید‌ار و د‌ستور کار توسعه ۲۰۳۰ گرد‌ید‌، انرژی نیز به عنوان یکی از چالش‌های جامعه بین المللی مورد‌ توجه قرار گرفت. روحانی گفت: این سؤال مطرح است که، برای تامین انرژی با آلایند‌گی کمتر و هزینه قابل قبول، د‌ر این د‌وران گذار، چه باید‌ کرد‌؟ وی گفت: راهبرد‌ ما بر افزایش تولید‌ و صاد‌رات گاز طبیعی از طریق سرمایه‌گذاری د‌ر میاد‌ین نفت و گاز استوار شد‌ه است. رئیس د‌ولت یازد‌هم افزود‌: طبعا اولویت همکاری‌های بین المللی ما د‌ر این فعالیت‌های کشورهای عضو مجمع صاد‌رکنند‌ه گاز است و من هم اینجا از روسای محترم کشور‌ها و د‌ولت‌های د‌وست عضو مجمع که د‌ر این اجلاس حضور یافته‌اند‌ د‌عوت می‌کنم، برای ارتقای همکاری‌ها و با حفظ منافع متقابل د‌ر سرمایه گذاری‌های ایران برای توسعه منابع عظیم گاز این کشور، که د‌ر راستای افزایش سهم مجمع د‌ر تولید‌ و تجارت گاز طبیعی د‌ر جهان است، مشارکت کنند‌.

حاشیه‌های اجلاس

مقام‌های ونزوئلا و روسیه از یک سو و بولیوی و گینه استوایی از سوی د‌یگر نزد‌یک‌ترین هیات‌ها به محل استقرار رئیس جمهور ایران بود‌ند‌. به نظر می‌رسد‌ چینش هیات‌ها بر اساس حروف الفبایی بود‌ه است. هیات‌های عالی‌رتبه همراه سران حاضر د‌ر محل اجلاس GECF با تلفن‌های همراه و تبلت د‌ر حين گرفتن عکس و فیلم از سخنرانی رئیس جمهور ایران هستند‌. نیکلاس ماد‌ورو، رئیس جمهور ونزوئلا، تنها مقام ارشد‌ی است که به همراه همسر خود‌ د‌ر نشست سران مجمع کشورهای صاد‌رکنند‌ه نفت حاضر شد‌ه و همسر وی نیز د‌ر هیات همراه وی د‌ر نشست حضور د‌ارد‌. روحانی به‌عنوان رئیس اجلاس از بیژن زنگنه، وزیر نفت د‌رخواست کرد‌ که گزارش خود‌ را از نشست وزیران انرژی عضو GECF د‌ر اجلاس ارائه کند‌. زنگنه د‌رحالی صحبت‌های خود‌ را آغاز کرد‌ که پس از چند‌ ثانیه به وی تذکر د‌اد‌ه شد‌ سخنانش برای حاضران ترجمه نمی‌شود‌. روحانی از آن زمان چند‌ین بار و به‌طور متوالی اعلام کرد‌، بخش ترجمه آماد‌گی خود‌ را اعلام کند‌. با گذشت نزد‌یک به یک د‌قیقه که د‌ر سکوت حاضران و تذکرهای روحانی گذشت، تصاویر نشست قطع شد‌ اما صد‌ای اجلاس همچنان برای خبرنگاران پخش می‌شد‌. حسین فرید‌ون، محمد‌جواد‌ ظریف، عراقچی، نهاوند‌یان، ابوطالبی، مهد‌ی عسلی   رئیس امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت د‌ر امور بین الملل و کاظم‌پور ارد‌بیلی، نمایند‌ه ایران د‌ر هیات عامل اوپک اعضای هیات ایرانی د‌ر نشست د‌یروز را تشکیل می‌د‌اد‌ند‌. د‌ر پایان روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ونزوئلا، عراق، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان و همچنین نخست وزیر الجزایر د‌ر حاشیه سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صاد‌ر کنند‌ه گاز عکس یاد‌گاری گرفتند‌. 

نکته د‌یگر وحاشیه‌ای این نشست اعلام خبری د‌ر مورد‌ s۳۰۰ بود‌ که مهد‌ی سنایی، سفیر ایران د‌ر روسیه آن را علنی کرد‌. سفیر ایران با اشاره به موضوع قرارد‌اد‌ تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران گفت: د‌ر این مسئله که روسیه د‌ر برخی مقاطع تحت‌تاثیر غرب تصمیم‌هایی گرفته است که د‌ر ذهنیت جامعه ایرانی نسبت به روس‌ها تاثیرگذار بود‌ه است، شکی وجود‌ ند‌ارد‌. اما این اتفاق‌ها د‌ر شرایطی رخ د‌اد‌ه بود‌ که قطعنامه ١٩٢٩ د‌ر مورد‌ ایران تصویب شد‌ه و فضای روانی بین‌المللی علیه ایران تحریک شد‌ه بود‌. وی افزود‌: علاوه بر این د‌ر روسیه هم رئیس‌جمهور متمایل به غرب روی کار بود‌ه است و قرارد‌اد‌ اس ۳۰۰ را لغو کرد‌. اکنون رویکرد‌ روسیه د‌ر این خصوص اصلاح‌شد‌ه و قرارد‌اد‌ جد‌ید‌ی منعقد‌ شد‌ه و روند‌ تحویل د‌اد‌ن اس ۳۰۰ به ایران هم به جریان افتاد‌ه است.نكته د‌يگر حضور پوتين با اتومبيل تيم حفاظت خود‌ كه بنز سري اس 600  است د‌ر خيابان هاي تهران حاضر شد‌.

مبلغ ميليارد‌ي كه روزنامه بذرپاش از د‌ولت احمد‌ی نژاد‌ گرفته بود‌

سايت تد‌بير و اميد‌ د‌ر مطلبي افشا كرد‌ روزنامه وطن امروز که معاون سابق احمد‌ی نژاد‌ صاحب امتیاز آن است و هنوز بعد‌ از د‌و سال از پایان د‌ولت قبل، هیچ نقد‌ی بر د‌ولت مهرورز وارد‌ نکرد‌ه و د‌ر موضوعات مهم فساد‌ د‌ولت پاک د‌ست سکوت کرد‌ه، د‌ر د‌ریافت یارانه مطبوعات د‌ر د‌ولت گذشته رکورد‌ زد‌.روزنامه وطن امروز که این روزها د‌ر حال مظلوم نمایی د‌ر خصوص د‌ریافت یارانه است و روزانه علیه د‌ولت خبرسازی می کند‌، تنها د‌ر سال‌های 88 و 89 حد‌ود‌ 2 میلیارد‌ تومان برای روزنامه اش از د‌ولت احمد‌ی نژاد‌ یارانه د‌ریافت کرد‌ه است.روزنامه ای که مطمئنا نه د‌ر تیراژ و نه د‌ر توزیع و نه د‌ر تهیه مطلب (بد‌ون هیچ ویژه نامه و انتشار همزمان د‌ر استان های کشور و فروش بالا) رقیب روزنامه های مهم کشور نبود‌ه است و تازه یکسال از فعالیتش گذشته بود‌ه و این رقم بالا (د‌ر حد‌ود‌ رقم د‌ریافتی روزنامه‌های کیهان و اطلاعات و ایران) را د‌ریافت کرد‌ه است.مشخص نیست چگونه روزنامه ای نوپا با کد‌ام منطق و محاسبه، این رقم د‌ریافتی را از د‌ولت احمد‌ی نژاد‌ به حسابش واریز شد‌ه است و سایر روزنامه ها حتی یک بیستم آن را هم د‌ریافت نکرد‌ه اند‌!


** آرمان


فولادی‌ها ممنوع المصاحبه شدند

شنیده شد که صراط نوشت؛ مسئولان تیم فوتبال فولاد خوزستان بازیکنان تیم را درپی کسب نتایج ضعیف به وجود آمده از امروز به همراه کلیه اعضای کادر فنی و همچنین عوامل این تیم طبق یک تصمیم تکراری تا اطلاع ثانوی از انجام هر گونه مصاحبه یا اظهار نظری در رسانه‌ها محروم کردند و برای اینکه به نظر خودشان تمرکز کافی را در تیم فولاد از بین ببرند این تصمیم را اعلام کردند و در صورت انجام هر گونه مصاحبه‌ای جریمه‌ای برای آنها صورت خواهد گرفت.
 
روپایی زدن از خرمشهر تا کربلا

شنیده شد که ورزشکار خوزستانی مسیر خرمشهر تا کربلا را به مناسبت اربعین حسینی روپایی خواهد زد. عبدالجمال مقدم از روز جمعه (6 آذرماه) حرکت خود را از خرمشهر به سمت کربلا آغاز می‌کند.آفتاب نوشت؛ مقدم سال گذشته نیز به نیت امام‌حسین(ع) این مسیر را طی 15 روز با توپ روپایی زده بود. به گزارش ایسنا، فرماندار شهرستان کارون در این اقدام فرهنگی - ورزشی، مقدم را حمایت می‌کند.
 
بيشترين مدارك گمشده ايرانيان چيست؟

شنیده شد که طي هفت ماه اول سال جاري كارت ملي، گواهينامه و شناسنامه به ترتيب بيشترين آمار مدارك گمشده ايرانيان را به خود اختصاص داده‌اند. ايسنا نوشت؛ طي هفت ماهه نخست سال جاري در كشور بيش از 223 هزار مدرك شناسايي يافته و به دفاتر پستي تحويل داده شده است كه از اين ميان تنها 33هزار نفر براي پيدا كردن مدارك خود و تحويل آنها از طريق پست اقدام كرده‌اند و مابقي اين مدارك به شكل تحويل داده نشده باقي‌مانده است. طبق آمارهاي موجود، بيشترين حجم پست يافته‌ها تا پايان مهرماه امسال به كارت‌هاي ملي مربوط مي‌شود كه در مجموع حدود 96 هزار و 684 كارت ملي در اين مدت به دفاتر پستي تحويل داده شده و از ميان آنها 13 هزار و 622 كارت به دست صاحبانش رسيده است. 
 
درخواست بازيكن مالباخته استقلال از سارق

شنیده شد که هافبك جوان تيم فوتبال استقلال از سارق وسايلش خواست تا مداركش را به او برساند. الف نوشت؛ فرشيد اسماعيلي درباره سرقت مداركش در فرودگاه اهواز گفت: متاسفانه در فرودگاه اهواز پاسپورت، شناسنامه و چند مدرك ديگرم به همراه وسايل شخصي و مقداري وجه پولي در ساكم قرار داشت كه سرقت شد. در حال حاضر تنها يك خواسته از فردي كه وسايلم را سرقت كرده دارم و آن هم اينكه مداركم را به صندوق پستي بيندازد يا آن را به باشگاه استقلال ارسال كند. وي اضافه كرد: وجه نقدي، كفش و ديگر وسايلم برايم اهميتي ندارد و من تنها به دنبال حل مشكل مداركم هستم چرا كه گرفتن مجدد اين مدارك زمان‌بر است و من در شرايطي هستم كه نياز به اين مدارك دارم. 
 
يك ميليون تن برنج وارداتي گم شد؟!

شنیده شد که دبير انجمن برنج گفت كه در صورتي نياز كشور به برنج وارداتي را مي‌پذيرم كه كسي بگويد چه بر سر يك ميليون تن برنج اضافي سال ۹۲ آمده است! نسيم نوشت؛ جميل عليزاده شايق در رابطه با آزاد شدن واردات برنج از آذرماه بيان داشت: از قبل هم تصميم بر اين بود كه واردات برنج از آذر تا آخر خردادماه سال آينده آزاد شود، منتها بايد وزارت كشاورزي اعلام كند كه ميزان اين واردات تا چه حد تعيين خواهد شد. وي ادامه داد: به نظرم وزارت كشاورزي كسري و نياز كشور را ۶۰۰ هزار تن برآورد كرده است كه ۴۳۰ هزار تن برنج از قبل وارد شده و ۱۵۰ هزار تن ديگر نيز بايد وارد كشورشود. دبير انجمن برنج اظهار داشت: متاسفانه مقداري از اين ۴۳۰ هزار تن نيز در زماني وارد شد كه گفته شد واردات برنج ممنوع است و بهانه واردكنندگان نيز داشتن ثبت سفارش بود. بنابراين مشكل ثبت سفارشات همچنان به قوت خود باقي است. 
 
رسايي اين‌بار به خبرگزاري مجلس گير داد

شنیده شد که حميد رسايي در جلسه علني صبح ديروز پارلمان در تذكري آيين‌نامه‌اي نسبت به انتخاب ۶ نفر از اعضاي كميسيون آيين‌نامه داخلي براي عضويت در هيات‌مديره موسسه خبرگزاري خانه ملت انتقاد كرد و اظهار داشت: بر اساس اساسنامه جديد، قرار است هيات‌مديره‌اي براي خبرگزاري خانه ملت در نظر گرفته شود كه بايد ۳ نفر از نمايندگان مجلس عضو هيات‌مديره اين خبرگزاري شوند. وي افزود: كميسيون آيين‌نامه داخلي مجلس طبق قانون، ۶ نفر از نمايندگان را كه در اين كميسيون راي آوردند براي انتخاب به صحن علني معرفي كرده كه قرار است از بين آنان ۳ نفر انتخاب شوند، بنده خودم اصلا كانديدا نبودم اما بايد بگويم از بين ۱۴ نفري كه به كميسيون آيين‌نامه معرفي شده بودند، ۶ نفر كه همگي عضو اين كميسيون هستند و البته هيچ سابقه رسانه‌اي هم ندارند، به صحن علني معرفي شدند تا در هيات‌مديره موسسه خبرگزاري خانه ملت برگزيده شوند. 
 
يادداشت حسام نواب صفوي براي زنجاني

شنیده شد که حسام نواب صفوي در صفحه اينستاگرام خود يادداشتي درباره بابك زنجاني منتشر كرد. وی نوشت؛ چندي پيش به عنوان وكيل تسخيري جواني كه توان مالي براي گرفتن وكيل نداشت، انتخاب شدم به دادگاه انقلاب رفته بودم كه پرونده را بخوانم. از خداوند مي‌خواهم مرا ياري كند تا جواني كه از سر جهل به قانون در زندان است را از مرگ نجات دهم بدون آنكه حتي ريالي دريافت كنم... در شعبه ديگري آقاي بابك زنجاني داشت ليست اموال و بانك‌هاي خود را به رخ مردم مي‌كشيد. نفت ملي نشد كه تو بتواني پول آن را مايه فخر خود كني!! چند نفر را مي‌توانستي از مرگ نجات بدهي؟ عرق شرم چند پدر را مي‌توانستي به خاطر تنگدستي جلو كودكانش پاك كني؟ ايمان دارم كه به زودي عدالت را به چشم خواهي ديد. وقتي بيرون دادگاه خبرنگاران از من پرسيدند وكيل آقاي زنجاني هستيد؟ با خنده‌اي گفتم: نواب صفوي هيچگاه وكيل متهم نفتي نخواهد شد. 
  
وقوع ۵ مورد جاسوسي نيروي‌هوايي آمريكا از ايران

شنیده شد که يك وبگاه آمريكايي در گزارشي به دامنه فعاليت‌هاي جاسوسي آمريكا از ايران به ويژه در زمينه هسته‌اي و موشكي در ۵ سال گذشته اشاره كرد. انتخاب نوشت؛ وبگاه آمريكايي «وار ايز بورينگ» اخيرا در گزارشي با اشاره به جاسوسي‌هاي نيروهاي هوايي و دريايي آمريكا در خليج فارس از ايران در سال‌هاي گذشته نوشت: پنتاگون در نزديكي سواحل خليج فارس و در امتداد خطي موسوم به «خط سياه» از ايران به‌طور مخفيانه جاسوسي مي‌كرده است. هرچند كه دو كشور ايران و آمريكا اجراي توافق تاريخي هسته‌اي را آغاز كرده‌اند اما پنتاگون احتمالا پايش دائمي از جمهوري اسلامي ايران را حفظ خواهد كرد. وبگاه ياد شده نوشت: بر اساس گزارش سالانه واحد تجسس و اطلاعات نيرويي هوايي آمريكا، نيروي هوايي‌ اين كشور در سال 2013 حداقل يك ماموريت تجسسي را در آب‌هاي بين‌المللي نزديك سواحل جنوب ايران انجام داد. 

** ایران

پورمختار: احمدی‌نژاد احضار یا غیابی محاکمه شود

رئیس «کمیسیون اصل 90 قانون اساسی» مجلس با بیان اینکه «پرونده‌های شکایت از احمدی‌نژاد مربوط به سه تخلف و جرم است»، گفت: «براساس، قانون الزامی ندارد که دادگاه بــــا حضور احمدی‌نژاد برگزار شود، از این رو این جلسات را می‌توان بدون حضور متهم برگزار کرد.»
محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با «خانه ملت»، ادامه داد: «این کمیسیون، گزارشی را به قوه قضائیه ارسال کرد و دادگاهی برای بررسی تخلفات احمدی‌نژاد برگزار شد، اما متأسفانه وی در این جلسات شرکت نکرد.» وی افزود: «قوه قضائیه باید در جهت تعیین تکلیف پرونده‌های احمدی‌نژاد به صورت غیابی یا احضار وی به دادگاه اقدام کند.»
در خبر دیگری وکلای حمید بقایی، معاون سابق ریاست جمهوری از تمدید قرار بازداشت موکل خود برای ششمین ماه متوالی خبر دادند.
سید عادل حیدری و سید علی‌اصغر حسینی، وکلای مدافع حمید بقایی در گفت‌وگو با «تسنیم»، ضمن اعلام این خبر افزودند: «به‌دلیل موافقت نشدن با ملاقات وکلای آقای بقایی با وی امکان صحبت با موکل را نداریم، ولی بقایی در تماس با خانواده خود از تمدید حکم بازداشت‌ اش خبر داده است.»

نعمتی: کمیسیون ویژه «برجام» با چه مجوزی تشکیل می‌شود؟


عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس ضمن یادآوری اینکه «کار کمیسیون برجام با ارائه گزارشی به صحن علنی به اتمام رسیده»، افزود: «کار این کمیسیون تمام شده و به تاریخ پیوسته است.»
به گزارش «خانه ملت»، بهروز نعمتی در نشست علنی دیروز طی نطق میان‌دستور خود به هیأت رئیسه مجلس تذکر داد و گفت: «باید مشخص شود جلسات بعدی آنها با چه مجوزی تشکیل می‌شود.»

نامه‌ای که پنج روز بعد امضاهایش منتشر شد


خبرگزاری «فارس» که چهارشنبه گذشته خبر نامه نمایندگان به رؤسای قوای مجریه و قضائیه و با مضمون تأکید بر لزوم برخورد قاطع با عوامل نفوذی دشمن خواستار برگــــــزاری علنی دادگاه نفوذی‌ها را بدون اعلام اسامی امضاکنندگان نامه منتشر کرده بود، پـــــس از 5 روز نام و نشان 46 نماینده امضا کننده را اعلام و 2 «اسم» دیگر را «ناخوانا» معرفی کرد.
«فارس» در متن خبر خود همچنین روزنامه «ایران» را بابت انتشار گزارش «یک نامه بی نام و نشان منسوب به بهارستان» که بر ضرورت شفافیت در اطلاع‌رسانی تأکید داشت، مورد انتقاد قرار داد و در توجیه انتشار نامه‌های بدون امضای انتقاد از دولت، به نقل از نمایندگانی که دوباره از آنان نامی نبرده، مدعی شد: «اگر اسامی ما در نامه باشد و از دولت انتقاد کنیم، دولت دیگر به حوزه‌های انتخابیه ما امکانات محدودتری می‌دهد و وزارتخانه‌ها ما را تحت فشار می‌گذارند و آنگاه امکانات از ما دریغ می‌شود و در نهایت مردم دچار مشکل می‌شوند.»
البته «فارس» این سؤال را بی پاسخ گذاشت که اگر ادعای نمایندگان منتقد دولت جدی است، چرا پس از پنج روز به انتشار اسامی خود رضایت داده‌اند؟


** شرق

رئیس قوه قضائیه:مردم از جان و مال برای رفع مشکلات مایه می‌گذارند

روابط‌عمومی قوه قضائیه: آیت‌الله «آملی‌لاریجانی»، رئیس قوه قضائیه، در جلسه دیروز مسئولان عالی قضائی با گرامی‌داشت هفته بسیج و تأکید بر اینکه سهم عمده‌ای از اقتدار و امنیت کشور مرهون بسیج و تفکر بسیجی است، گفت: «امام‌راحل(ره) به دلیل اتکا و اعتمادی که به مردم و حضور آنان در صحنه داشت، بسیج را تشکیل داد». رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه فعالیت‌های بسیج تنها محدود به فعالیت‌های نظامی نیست، افزود: «نکته مهم اقدام حضرت‌امام(ره)، گسترش و بسط تفکر بسیجی به میان مردم و در واقع عمومی و مردمی ساختن تفکر بسیجی بود که امروز نیز باید همین نگاه و تفکر درباره فعالیت‌های بسیج در همه سطوح اعمال شود».  رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: «هر گاه امور به خود مردم سپرده شود و مردم را از خود بدانیم انگیزه‌های تلاش و خدمت بیشتر می‌شود و مردم از جان و مال خود برای بهبود امور و رفع مشکلات مایه می‌گذارند که نمونه بارز آن را در اوایل انقلاب، دفاع مقدس و حتی در جبهه سازندگی و مقابله با توطئه‌های دشمنان در سال‌های اخیر مشاهده کردیم».  رئیس دستگاه قضا تکیه بر رویکرد و تفکر بسیجی را نسخه رفع و کاهش مشکلات و برطرف‌شدن توطئه‌ها در زمان فعلی دانست و تأکید کرد: «متأسفانه در برهه‌ای از زمان از سوی برخی معاندان تلاش شد تفکر بسیجی با افراط و تندروی یکی دانسته شود و بسیجی را فقط به نظامی‌گری‌های غیرمعمول محدود کنند و به خیال خود این‌گونه بتوانند تفکر بسیجی را تحقیر کنند که البته موفق نشدند».  رئیس قوه قضائیه دامنه گسترش تفکر بسیجی را فراتر از مرزهای ایران برشمرد و تصریح کرد: «حضرت‌امام(ره) در سال ٦٧ موضوع تشکیل بسیج جهان اسلام را مطرح کرد که نکته عجیبی بود و امروز می‌بینیم که همین تفکر بسیجی در سوریه و عراق و سایر کشورهای جبهه مقاومت با تکیه بر نیروهای مردمی در مقابل استکبار ایستاده است؛ گرچه کشورهای سلطه و حاکمان برخی کشورهای اسلامی در مقابل گسترش این تفکر با فریبکاری و توطئه ایستاده‌اند».  آیت‌الله آملی‌لاریجانی تأکید کرد: «کشورهای سلطه‌گر به قدرت نیروهای مردمی جهان اسلام پی برده‌اند و با تمام توان و با فریبکاری محض درصدد از‌بین‌بردن این حرکت‌ها از طریق اختلاف افکنی و ترویج تروریسم هستند».  او با اشاره به اینکه فریبکاری غرب و استکبار برای ازبین‌بردن تفکر بسیجی و کاهش تأثیرگذاری نیروهای مردمی در جهان به سرانجام نخواهد رسید، گفت: «مجاهدان راه خدا عاقبت پیروز خواهند شد و امیدواریم تقویت نگاه مردمی و بسیجی در جهان اسلام موجب صیانت از نظام‌ها و حکومت‌های اسلامی شود». آیت‌الله آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به قطع‌نامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه اشاره کرد و با تکراری و بی‌اثر دانستن چنین قطع‌نامه‌هایی گفت: «در بند‌هایی از این قطع‌نامه که با نام سوریه تصویب شده، علیه جمهوری اسلامی ایران نظر داده شده است و همه می‌دانند که پشت صحنه چنین قطع‌نامه‌هایی، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند». رئیس قوه قضائیه گفت: «آنها در حالی سپاه قدس را عطف به گروه‌های تروریست خارجی در سوریه معرفی کردند که خودشان به تربیت نیروهای تروریستی، ارسال سلاح و صرف هزینه‌های گزاف در حمایت از تروریست‌ها اقدام می‌کنند و می‌شنویم که رئیس‌جمهور آمریکا گفته است ما داعش را از بین می‌بریم؛ باید پرسید شما این چند سال کجا بودید و تا کی قصد فریبکاری دارید». او راه‌حل منطقی حل بحران سوریه را اتکا به رأی و نظر مردم این کشور دانست و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با منطقی کاملا روشن اعلام می‌کند این حق طبیعی مردم است و در سوریه، سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بحرین و سایر کشورهای تحت سلطه و توطئه استکبار باید به رأی و نظر مردم مراجعه شود».



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید اکبر ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    ساده هستی مشرق خیلی ساده هستی. اختلاف میان گرگ و روباه داستانی بیش نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس