کد خبر 499924
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

مناطق آزاد قشم و کیش در سایه قانون برنامه پنجم توسعه آزادانه و بدون هیچ نظارتی دست به ساخت و سازهای بی‌رویه زده به طوری که محیط زیست هم اجازه نظارت بر آن را ندارد و لزوم این اهم پا برجاست.

به گزارش مشرق، مناطق آزاد قشم و کیش در سایه قانون برنامه پنجم توسعه، اقدام به ساخت و سازهای بی رویه می‌کند ولی آن چه حساسیت و اهمیت موضوع را برجسته کرده، نبود نظارت و دریافت مجوز آن‌ها از یک ارگانی دیگر چون محیط زیست است که خارج از این منطقه قرار دارند.

* ورود محیط زیست ممنوع! 

ماده 112 برنامه پنجم توسعه قوانین جداگانه‌ای را  برای مناطق آزاد در نظر گرفته تا این مناطق در مورد اخذ مجوزهای ساخت و ساز خود در منطقه آزاد از طریق دستگاه‌های اجرای این مناطق پیگیر باشد.

مجید وفادار مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان در این باره می‌گوید: طبق قانون برنامه پنجم توسعه مناطق آزاد در ارائه مجوزهای زیست محیطی مستقل عمل می‌کنند و متاسفانه بر اساس ماده 112 برنامه پنجم، قوانین جداگانه‌ای برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده که مجوز ساخت و سازهای این مناطق از طریق دستگاه‌های اجرایی حاضر در منطقه پیگیری می‌شود.

از آن جایی که توسعه مناطق آزاد در حوالی دریا اتفاق می‌افتد باید در ساخت و توسعه هر پروژه‌ای بحث مطالعاتی و ارزیابی‌های زیست محیطی آن انجام شود که متولی رسیدگی به این امور نظارتی سازمان محیط زیست است ولی آنچه در ساخت و سازهای مناطق آزاد مشهود است نبود دستگاه نظارتی محیط زیست است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه برای احداث هتلی در کیش مجوزی از محیط زیست صادر نشده است، گفت: در برنامه ششم توسعه از جمله دستگاه‌هایی که درخواست مستثنی شدن از ماده 112 را داده تا در مناطق حفاظت آزاد اقدامات اجرایی انجام دهد، سازمان محیط زیست است.

مناطق آزاد چون کیش و قشم هر چند بر اساس قانون برنامه پنجم در هر عملیاتی آزاد بوده و مدیر عامل منطقه جواب‌گو است ولی از  آن جایی که توسعه این مناطق در حوالی دریا اتفاق می‌افتد باید برای جلوگیری از هر گونه تخریب زیست محیطی و بروز مشکل، سازمان محیط زیست ورود پیدا کند و مسئولان باید در قوانین مناطق آزاد حضور محیط زیست را استثنا قرار دهند و در برنامه ششم توسعه این امر محقق شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    خداوند بغض و کینه سایت مشرق راهیزم اتش جهنمش کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس