نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است که به دلیل بهای بالای جنگنده های نسل پنجم از نوع اف – 35، این نیرو احتمالا خرید 72 فروند جنگنده نسل چهارم از نوع اف-15 و اف-16 را بررسی خواهد کرد.

به گزارش مشرق، مجله دیپلمات نوشت: محدودیت بودجه در آمریکا احتمالا باعث خواهد شد خرید جنگنده های رادارگریز اف-35 به تعداد پیش بینی شده پیش نرود. منابع خبری می گویند ایالات متحده قصد دارد از جنگنده های اف-15 و اف-16 تا سال 2045 استفاده کند. قرار است جنگنده های کاملا جدید با راداری از نوع «سامانه پویش الکترونیکی کنشگر» (AESA) جایگزین جنگنده های یادشده شوند.

امسال ارتش آمریکا 28 فروند اف-35 تحویل خواهد گرفت و سال 2016 نیز 44 فروند دیگر از این هواپیمای رادارگریز را خواهد خرید. دولت آمریکا طبق برنامه، باید در سال 2019 و با آغاز تولید انبوهِ این جنگنده، 48 فروند و یک سال بعد، 60 فروند و سال بعد از آن، 80 فروند از این جنگنده را برای ارتش تهیه کند و جمع اف-35های ارتش را تا سال 2038 میلادی به یک هزار و 763 فروند برساند. با این همه، کارشناسان بعید می دانند که با توجه به وضعیت بودجه در واشنگتن، این برنامه جامه عمل بپوشد.

مجله Aerospace Daily & Defense Report پیش بینی کرده است که شمار جنگنده های اف-15 و اف-16 ارتش آمریکا تا اواخر دهه 2020 از شمار اف-35 و اف-22 بیشتر شود.

پنتاگون قصد دارد تا سال 2038 میلادی، دو هزار و 457 فروند هواپیما از انواع گوناگون را با هزینه ای بیش از 400 میلیارد دلار برای ارتش تهیه کند. اگر هزینه های عملیات، نگهداری و پشتیبانی را نیز به این مبلغ بیفزاییم، پنتاگون به بیش از یک تریلیون دلار نیاز خواهد داشت.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    وقتیکه دنیا رو به اشوب میکشند و ثروتهای کاغذی برای خودشان خلق میکنند و در امور همه دخالت دارند باید این تعداد جنگنده هم داشته باشند چرا که بوی باروت و جنایتهای امریکا در جهان پخش شده .
  • حسین ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    گران قیمت بودن بهانه است. دلیل اصلی انصراف از خرید این است که این جنگنده یک آشغال است. یک جستجو در اینترنت بکنید و حرفهای کارشناسان طراح هواپیما در آمریکا و خلبانان آزمایشگر را ببینید تا متوجه شوید. حتی جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و خلبان سابق نیروی هوایی آمریکا اف 35 را یک تراژدی و رسوایی خواند. کانادا سفارش اف 35 را لغو کرد و استرالیا هم قصد دارد اف 18 را جایگزین خرید اف 35 کند. فقط ترکیه و اسرائیل احمق کلی پول بابت این هواپیمای آشغال دادند.
  • منوچهر ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    اف 35 تا سال 2019 کامل عملیاتی میشه راجع به این رادار ها تحقیق کردم با ورودش قدرت نیروی هوایی آمریکا زیاد میشه خیلی رادار قوی
  • شهرام ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    می ترسم همین روندی که امریکا پیش گرفته اف 14 و اف 117 رو دوباره بیارن عملیاتی کنند.
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    خوب عزیزم شما این اعداد را می بینی, به مسئول محترم باید گفت که نیروی هوایی ایران باید برنامه برای مقابله با اف ۲۲ و ۳۵ داشته باشه. بنابراین باید برای جنگنده ای برنامه ریزی کرد که آمادگی مقابله با همچین وضعیتی را داشته باشه چراکه تنها مشکل اساسی آمریکا و اسرائیل در جهان اسلام ایران است که خود نصف مشکل این شیطان در بلعیدن دنیاست.
  • شهرام ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    با سلام همان طور که قبلا عرض کرده بودم اف 35 جنگنده ای بود که برای جلوگیری از فروش اف 22 به دیگر کشورها ساخته شد اف 35 در واقع فقط اسم جنگنده ی نسل پنجم رو به یدک میکشه میتوان این جنگنده رو فوقش ++4 نامید. البته نگرانی دیگر امریکا از محصول جدید روسیه به نام میگ 39 است. میگ 39 جنگنده ی تک موتوره و نیمه سنگین برای مقابله جدی با اف 35 است اگر این پروژه عملیاتی شود و پیشرفته باشد و اگر این جنگنده کنار سوخو 35 بیاید میتواند نیروی هوایی روسیه رو توانش را به شدت بالا ببرد. و چون اف 35 هنوز نتوانسته نظر بیشتر متخصصان نظامی را براورده کند . ترس امریکا این است که از مقابله با روسیه باز ماند.
  • افشین تهران ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    پدافند قوی هم میتونه گزینه خوبی باشه.هزینه کمتری هم داره.
  • افشین تهران ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    با امدن پکفا معادلات تغییر خواهد کرد.
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    بخصوص که توسط یه جنگنده ترکیه یا عربستان هم زده بشه یه وقت!!!
  • حسین ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    سوخو 24 که ترکیه ساقط کرد یک هواپیمای ضد اهداف زمینی بود که قابلیت جنگ هوایی نداشت. پک فا زمین تا آسمون باهاش فرق داره بچه.
  • محمدرضا ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 1
    قطعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس