ملتی که در خط اسلام ناب محمدی - صلی‌الله علیه و آله و سلم - و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی در روز پنجم آذر 1358 فرمان تشکیل بسیج را صادر فرمودند. در بخشی از این فرمان که در جمع اعضای سپاه پاسداران مرکز تهران، صادر شد حضرت امام خمینی(ره) با تأکید بر لزوم وحدت و آمادگی در برابر تهدیدهایی که علیه کشورمان در جریان است، تأکید کردند: «مملکت اسلامی همه‌اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد... همه جا باید اینطور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد...»

آنچه در ادامه می‌آید فرازهایی از آخرین پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی پیرامون بسیج است که در تاریخ دوم آذر 1376، بیان شده است.

٭ تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.
٭ اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهد بود!
٭ بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوات یقین حدیث عشق می‌دهد.
 ٭ بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن،  اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند.
٭ بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن،  نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند.
٭ بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از نخستین تا آخرین امضا کرده‌اند.
٭ من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند،  چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام.
٭ ملتی که در خط اسلام ناب محمدی - صلی‌الله علیه و آله و سلم - و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند.
٭ اگر بر کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد شد و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم.
٭ من دست یکایک شما (بسیجیان) پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولان نظام اسلامی از شما غافل شوند،  به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.

در ادامه گزارش، موضوع مربوطه را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتیم؛ «بسیج چیست؟ بسیجی کیست؟»


 نوشته‌های زیر بخشی از نوشته‌های گوناگون است که در پاسخ به این موضوع توسط کاربرانی از سراسر کشور ارائه شده است.

محسن:
من عبارتی زیباتر از این کلام رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع بسیج و بسیجی سراغ ندارم، «بسیجی یعنی علی علیه السلام که همه وجودش وقف اسلام بود.»
به نظرم این ویژگی بهترین معیار برای تشخیص یک بسیجی واقعی است. هر کسی که خودش را بسیجی می‌داند باید ببیند آیا در نیل به این هدف گام برمی‌دارد یا نه.  
شیما:
بسیجی کسی است که تفکر و جسمش را علیه ابرقدرت‏هایی که مقابل کشورش عرض اندام می‌کنند به‌کار گیرد.
کاظم:
هر کس راه و مرام حضرت امام حسین علیه السلام را ادامه دهد بسیجی است. مهم، باطن است نه ظاهر.
 کامران(کوچه اقاقیا):
 بسیج و بسیجی باید به مسئولیت خود آگاه باشند، مسئولیتی که در مسیر رسالت انبیا است و این میسر نمی‏گردد مگر با عمل و تبلیغ. البته تبلیغ هنگامی مفید است که همراه با عمل باشد و بسیجی باید خودش را با عمل مشهور سازد.
زهره:
تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت. بر اساس این تک بیت شعر زیبا می‌توان گفت بسیج و بسیجی هم با توجه به فهم و عقل ارزشمند خود عزیزند.  
سمیرا:
بسیج و بسیجی یعنی یک ایدئولوژی برتر، که عبارت است از توکل به خداوند و پیاده کردن دستورات دین و آیین!
مهدی غفاری‌منش:
 بسیجی یعنی مظهر تواضع، چرا که در کانونی لبریز از عشق تربیت شده است، زیرا بسیج مدرسه عشق است.  
سحر:
بسیجی یعنی خدمت، خدمت به‌بندگان خدا. چنین انسانی در زمان و مکان محدود نیست و همواره جاری است.  
صادق:  
هر کسی به دین اسلام و قرآن عمل کند بسیجی است. بسیجی، همیشه و در همه حال یار مظلومان و دشمن ظالمان خواهد بود.
اصغر باقری نگار:
یک انسان بسیجی با نفاق و دورویی میانه‌ای ندارد و با دیگران با کرامت و عزت رفتار می‌کند.
حاج علی قربانی:
بسیج محفل انسان‌های پاک، مخلص و شجاع است که به دیگران درس ایثار، اخلاص، عشق و بندگی حق را می‌آموزد چرا که خودش از این دانشگاه بی‏نظیر فارغ ‏التحصیل شده است.  
 سوده:
من یک بسیجی‌ام و از خدا خواسته‌ام همواره مرا در مسیرم ثابت قدم نگه دارد. همیشه هم این نجوا بر زبانم جاری است که؛ خدایا، خودت شاهدی که در دلم جز رضایت خودت هیچ چیزی جا ندارد، خیلی خوشحالم با وجود اینکه دانشجوی پزشکی هستم اما بهترین لحظه‏ های زندگیم شرکت در اردوهای جهادی است که به‌نظرم یک جهاد فی‌سبیل‌الله به‌حساب می‌آید.   
 سارا:
 بسیج مدرسه عشق است که چگونه زیستن و عاشق شدن و به معبود رسیدن را به ما می‏آموزد، بسیج معجزه الهی است و موجی است که در هم کوبنده ظلم و زمینه‌ساز حکومت حق است.  
محمدحسن سرایی:
بسیجی یعنی از خود گذشتن. بسیجی همیشه دیگران را بر خودش مقدم می‌دارد و از نام و لباس مقدسی که دارد سوء‌استفاده نمی‌کند.
 محمدرضا:
 بسیجی انسان آزاده‌ای است که با آگاهی کامل برای دفاع از اسلام، پا به عرصه نبرد با کفر می‏گذارد و در این راه از هیچ چیز حتی جانش دریغ نمی‏کند.
کامران:
 بسیجی یعنی پاسدار امام زمان(عج) بودن. اگر همواره خودت را در محضر امام عصر دیدی و ایشان را ناظر بر اعمال، رفتار و گفتار خودت مشاهده کردی بسیجی هستی.
شبنم:
من مخالفم با کسانی که بسیج و بسیجی را دست نیافتنی نشان می‌دهند. به‌نظرم یک بسیجی انسانی است که آزارش به دیگران نرسد، خیرخواه انسان‌ها باشد، به دیگران کمک کند و هر چه را برای خودش مطلوب می‌داند برای دیگران هم بپسندد.
یوسف:
بسیج و بسیجی آن‌قدر با شعور است که خودش را فدای بقیه انسان‌ها کند.
بسیجی واقعی کسی است که دیگران از دست و زبانش در آسایش باشند.
ناصر:
گر بر سر نفس خود امیری مردی! این بهترین تعبیر برای ماهیت یک انسان بسیجی است. بسیجی انسان والایی است که برای دیگران تلاش کند.
نازنین:
بسیج یعنی پایگاه معرفت و بسیجی انسانی است که آن معرفت را از خود نشان می‌دهد. این یک قاعده کلی است که هر کس از خودش معرفت و صفا نشان بدهد بسیجی است.
مهدیه:
من یک انسان بسیجی را کسی می‌دانم که دیگران را بر خودش مقدم بدارد. برای راحتی دیگران تلاش کند.
باعث زحمت دیگران نباشد و با رفتارش به دیگران درس بیاموزد نه با گفتار و ظاهرسازی‌اش. بسیج مکان و جایگاهی است که چنین انسان‌های بزرگی را تربیت می‌کند.
رضا قاسمیان مجرد:
یک بسیجی در همه حال باید انسان باشد. هر آدمی که عطر و بوی انسانیت داشت بسیجی است و هر کس چنین نبود اگر هم خودش را بسیجی نشان بدهد بسیجی نیست.
مهراوه:
بسیج یک مرام است و بسیجی مزین به آن مرام. این مرام را می‌توان در سخن ائمه اطهار بالاخص در کلام مولای متقیان حضرت علی علیه السلام یافت؛ جایی که از صفت انسان‌های شایسته سخن گفته‌اند.
شیوا:
بسیجی مردی است که با همسر و فرزندانش خوشرفتار باشد، درست شبیه مرد عزیز زندگی من که هم نامش علی است و هم در مسیر آن امام عزیز قدم برمی‌دارد.
 سمانه:
 بسیجی یعنی عاشق؛ عاشق خوبی‌ها و دشمن پلیدی‌ها.
سهیلا:
من همیشه بسیج و بسیجی را در سفارش یکی از بستگانم که به شهادت رسیده است دنبال می‌کنم. آن شهید عزیز نوشته است: وصیتم به بچه‌های بسیج و دیگر برادران انقلابی این است که همیشه در نبرد با شیطان درونی (نفس) مبارزه کنند.
با ظالمان و مستکبران مبارزه کنند و بدانند که راه مبارزه با نفس این است که انسان قرآن و نهج البلاغه و دعا زیاد بخواند و همیشه مطالعه کند تا در اثر مطالعه، آگاهی‌اش بیشتر شده و بهتر بتواند با شیطان مبارزه کند و راه مبارزه با شیطان بیرونی این است که می‌گویم: برادران گرامی! شهیدان زنده و یاران امام! استعمارگران، سال‌های سال، بر ما حکومت می‌کردند و خون‌مان را می‌مکیدند و ما خود نمی‌فهمیدیم.  من شنیده‌ام که بعضی از بچه‌های بسیج با کمی ناراحتی که برای‌شان پیش آمده درس را ترک کرده‌اند. امیدوارم در همه حال درس بخوانید و مطالعه داشته باشید و با علم روز اندیشه‌تان را تغذیه کنید.
برادران عزیز، اگر می‌خواهید روح من شاد باشد، رفتارتان با یکدیگر رفتاری نیکو باشد.  
 نوید:
 حضور فعال در همه صحنه‏های خدمت به مردم، حرکت برای خداوند و رضای او و انتظار پاداش و مزد از حضرتش و گام‌های استوار در پیمودن مسیر انسانیت؛ چنین انسانی یک بسیجی است.
محمدحنان:
بسیجی کسی است که سربار زندگی نباشد، کار و تلاش کند، برای جامعه‌اش مفید باشد و هیچ‌وقت و هیچ‌گاه دیگران را نرنجاند.
 سمیرا:
دایی من یک بسیجی واقعی بود. مادرم می‌گوید هیچ‌وقت از امکاناتی که در اختیار داشت استفاده نکرد.  مادرم می‌گوید چنان زاهدانه زندگی می‌کرد که الان خودمان هم باور نمی‌کنیم. مادرم می‌گوید او می‌توانست بر مسئولیت خود باقی بماند، به جبهه نرود و به زندگی دنیوی‌اش ادامه دهد اما مبارزه با دشمنان را برگزید و شهادت نصیبش شد. روحش شاد.
جواد:
یک انسان بسیجی همیشه به فکر دیگران است و فقط خودش را نمی‌بیند.
*روزنامه ایران / امیرحسین انبارداران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس