حدادعادل با بیان اینکه رویکرد بنیاد سعدی همکاری با همه سازمان‌هاست، گفت: فکر رقابت با مؤسسه و سازمان‌های دیگر را نداریم و بنای ما بر همکاری‌ست و آنقدر میدان کار را وسیع می‌دانیم که اگر همه دست به دست هم دهیم، باز هم کم است.

به گزارش مشرق، دومین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان که با هدف تعامل و مشارکت بیشتر بین دستگاه‌ها و در راستای اتحاد، انسجام و یک سو کردن فعالیت‌های آموزش زبان فارسی در خارج از کشور صبح امروز آغاز به کار کرد، میزبان 33 نهاد فعال داخلی و خارجی در این حوزه است.

غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی در ابتدای این گردهمایی اظهار کرد: یقین داریم که تبادل نظر هم برای ما بسیار مفید است و هم برای دیگر همکارانمان. امیدوارم این جلسه موجب شود حول محور مشترک و هدف خاص، همکاری بیشتری داشته باشیم و بنیاد سعدی بتواند به وظیفه خود به خوبی عمل کند و زبان فارسی مجدد به شان و جایگاه خود در جهان برسد.

وی با بیان اینکه کشورهای جهان برای گسترش زبان خودشان فراتر از مرزهای جغرافیایی تلاش گسترده‌ای می‌کنند، گفت: مسلم است که گسترش زبان هر کشور در خارج از آن یک رابطه معناداری با اقتدار ملی هر کشوری دارد.زبان فارسی به دلایل گوناگون همیشه مطلوب غیر ایرانیان بوده است. در دهه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور انجام شده است، اما از سال 1385 ایده تاسیس یک موسسه و سازمان مستقل مانند سازمانها و نهادی‌های دیگر کشورها برای گسترش زبان در کشور به ذهن رسید.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه حداقل تجربه 25 نهاد آموزش زبان در کشورهای مختلف را گردآوری کرده‌ایم که زیر نظر بالاترین مقام کشورشان اداره می شوند، گفت: بر این اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی بنیاد مستقلی را به نام بنیاد سعدی تاسیس کرد که در حال حاضر بیش از 2 سال و نیم از شروع کار رسمی آن می‌گذرد و سعی کرده است متناسب با وظیفه وسیع و مهمی که برعهده دارد ساختار خودش را طراحی کند و گسترش کمی و کیفی داشته باشد.

حداد افزود: همه می‌دانید که امروزه آموزش هر زبانی به عنوان زبان دوم یک دانش تخصصی است و بنیاد سعدی سعی می‌کند با رویکرد تخصصی به این موضوع نگاه کند. خوشبختانه در کشور ما در دهه‌های اخیر، رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان با عنوان آزفا در چند دانشگاه به وجود آمده و فارق التحصیلان آن با درجه کارشناسی ارشد در اختیار ما هستند و تلاش کردیم از تخصص آنها استفاده کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: یکی از کارهای اصلی که ما در دست داریم و از آغاز به آن اهتمام داشتیم تألیف کتاب متناسب با نیازها است. مسلماً وقتی صحبت از تالیف کتاب می شود، یک دوره کتاب نیست بلکه انواع مخاطب با انواع مهارت احتیاج به کتاب دارند و باید کاملًا مبتنی بر دستاوردهای عملی و آموزش زبان دوم تدوین شوند که فعالیتی در این باب شروع شده است.

حداد با بیان اینکه برای آموزش در فضای مجازی برنامه گسترده‌ای داریم، افزود: کارهایی را آغاز کرده‌ایم، اما هنوز در فضای مجازی حضوری با نام بنیاد سعدی نداریم و امیدوارم در سال آینده که توفیق برگزاری سومین گردهمایی را داشته باشیم، خبر خوشحال کننده به نتیجه رسیدن این کار را اعلام کنیم.جامعة‌المصطفی دستاوردهای خوبی در زمینه آموزش مجازی دارد و امیدواریم بتوانیم از حاصل کار آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به تشکیل شوراهای راهبردی برای تصمیم گیری درست برای هر کشور در جهان، گفت: ما معتقدیم فعالیت ما در هر کشوری باید متناسب با موضوعات و واقعیت‌های همان کشور باشد، لذا با دعوت از 150 نفر از کسانی که در 30 سال گذشته در کشورهای مختلف با آموزش زبان فارسی سر وکار داشتند، 12 شورای راهبردی تشکیل دادیم و با استفاده از تجربه این افراد نوعی سند فعالیت برای هر منطقه از جهان تدوین کرده‌ایم.

حداد عادل یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد سعدی را «تربیت معلم» عنوان کرد و گفت: سعی کرده‌ایم برای آموزش زبان فارسی مهارت‌های زبان آموزی را به معلمان بیاموزیم. کارهای مختصری در این باب شده است که امیدواریم ظرف یکی دوسال آینده لشگری از کسانی در اختیار داشته باشیم که چنین تخصصی داشته باشند.

رئیس بنیاد سعدی یادآور شد که در دو سال گذشته چندین دوره کوتاه مدت تربیت معلم برای عده‌ای از خارجیان برگزار شده است. وی ادامه داد: بنیاد سعدی تاکنون سه دوره برگزار کرده است که امسال این دوره را در تهران تجربه کردیم و 211 فارسی آموز از 37 کشور جهان در این دوره شرکت کردند و  توانستیم از نزدیک بر روند کار این دروه نظارت داشته باشیم و حسن و عیب آن را بسنجیم تا با مشورت و بررسی‌های لازم، دوره‌های بهتری برگزار کنیم. البته دوره‌های کوتاه مدت دانش افزایی به دعوت بنیاد سعدی و یا به درخواست برخی کشورها نیز برگزار شده که در مهمانسرای ساختمان بنیاد اسکان داده شده‌اند و کلاس‌ها نیز در همین محل برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد بنیاد سعدی همکاری با همه سازمان‌هاست، گفت: ما فکر رقابت با موسسه و سازمانهای دیگر را نداریم و بنای ما بر همکاری است و آنقدر میدان کار را وسیع می‌دانیم که اگر همه دست به دست هم دهیم باز هم کم است؛ لذا تلاش ما آن است که بسیاری از سازمانها و نهادها را با یکدیگر آشنا کنیم و با عقد قرارداد و تفاهم‌نامه فعالیت‌ها را سازمان‌یافته کنیم.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه دومین دوره گردهمایی سازمان های فعال در امر آموزش زبان فارسی در جهان تفاوت‌هایی با دوره اول دارد، گفت: در قدم اول موسسات خارجی از چندین کشور که در امر آموزش زبان فارسی فعال هستند، حضور دارند و خوشحالیم که قدم‌هایی برای ارتباط بیشتر با کسانی که دغدغه زبان فارسی دارند، برداریم و امیدوارم سال آینده رشد بیشتری در این زمینه داشته باشیم. با آمال، کارها درست نمی شود، بلکه با اعمال کارها درست می‌شود و باید بنشینیم و فکر کنیم و با کار و تلاش دست به دست هم مسلما نتیجه می‌گیریم.

بنا براین گزارش، دومین «گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان» که با حضور 33 نهاد داخلی و خارجی در بنیاد سعدی در حال برگزاری است، نماینده دانشگاه های تهران، الزهرا(س)، علامه طباطبایی، امام حسین(ع)، شهید بهشتی، تربیت مدرس، امام رضا(ع)، امام خمینی(ره)، اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی، اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، از ایران و نماینده دانشگاه های خارجی اکسِتِر و کمبریج انگلستان، دانشگاه بغداد عراق و دانشگاه دولتی ایروان، در این گردهمایی حضور دارند.

نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آستان قدس رضوی، ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد ایرانشناسی، انجمن زبانشناسی ایران، انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی، جامعه الزهرا، موسسه گسترش و فرهنگ اندیشه فارسی، مرکز آموزش از راه دور صبا، موسسه فرهنگی مدرسه برهان(انتشارات مدرسه)، انتشارات سمت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و سازمان صدا و سیما نیز از حاضران در این گردهمایی هستند.این گردهمایی یک روزه تا ساعت 18 امروز یکم آذرماه 1394 ادامه دارد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس