پس از چهار ماه جلسه بررسی سؤال حمید رسایی نماینده تهران از وزیر ارشاد درباره اعمال فشار به رسانه‌ها به ویژه توقیف هفته‌نامه 9 دی با حضور وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی وی در کمیسیون فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مشرق، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادداشتی را با عنوان «45 دقیقه سکوت معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در برابر یک سؤال!» منتشر کرد که به شرح ذیل است:

هفته‌نامه 9 دی: توقیف، روزنامه کیهان: تذکر، روزنامه وطن امروز: تذکر و ارجاع پرونده به دادگاه، پایگاه خبری رجانیوز: تذکر؛  اینها آرایی بود که هیأت نظارت بر مطبوعات در تاریخ 12 مرداد 94 برای این رسانه‌ها صادر کرد و مهمترین دلیل صدور این آرا را مصوبه شورایعالی امنیت ملی مبنی بر منع نقد برجام و توهین به مقامات دولت اعلام کرد.

این هیأت که ریاست آن بر عهده وزیر ارشاد است، چهار تن از هفت عضو آن به صورت اتفاقی، دولتی هستند که عبارتند از وزیر ارشاد، معاون وزیر علوم (به عنوان نماینده اساتید دانشگاه)، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد (به عنوان نماینده مطبوعات)، یک عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی.

هفته‌نامه 9 دی که برای سومین بار در دولت یازدهم توقیف شده بود، پس از طی مراحل قضایی، مانند 2 بار قبل از اتهامات وارده از سوی وزارت ارشاد تبرئه و مجدداً انتشار خود را آغاز کرد. متأسفانه وزارت ارشاد در طول این مدت ثابت کرده که تنها شعار دفاع از آزادی بیان را سر می‌دهد اما در مقام عمل، یکی از حرفه‌ای‌ترین نهادها برای بستن دهان منتقدان است.

جالب اینجاست که بی‌بی‌سی هم علیرغم شعارهایی که درباره دفاع از آزادی بیان سر می‌دهد، به توجیه و دفاع از اقدام وزارت ارشاد در تحدید مطبوعات و توقیف 9 دی گزارش تهیه کرد!

اکنون پس از چهار ماه، سه‌شنبه (25 آبان 94) جلسه سؤال حمید رسایی نماینده تهران از علی جنتی در خصوص اعمال فشار به رسانه‌ها به ویژه توقیف هفته‌نامه 9 دی با حضور وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی وی – که در طول جلسه ساکت بود و حتی یک کلمه هم سخن نگفت - در کمیسیون فرهنگی برگزار شد.

شنیدن پاسخ های جنتی در برابر استدلال‌های محکم نماینده تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 شنیدنی است که برای تنویر افکار عمومی، گزارش صوتی آن منتشر می‌شود، هر چند دبیر شورایعالی امنیت ملی وقتی در کمیسیون برجام مجلس حضور یافته بود، صراحتا اعلام کرد که این شورا مصوبه‌ای درباره تحدید مطبوعات برای عدم نقد برجام نداشته است.

پ ن : مطابق نظر کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس و روال کاری مجلس، انتشار محتوای سؤال نماینده در کمیسیون مانند سؤال نماینده در صحن علنی، بلااشکال است مگر به دلایلی محتوای آن قابل انتشار نباشد. به همین دلیل فقط چهار دقیقه پایانی این جلسه از سخنان وزیر ارشاد و پاسخ نماینده تهران پس از هماهنگی حذف شده است.

*3 بار توقیف در دولتی که پناه برد به خدا از بستن دهان منتقدان!

در این جلسه رسایی با اعلام اینکه سؤال از وزیر ارشاد در حالی مطرح می‌شود که هفته‌نامه 9 دی در دادگاه تبرئه شده، گفت: 9 دی تاکنون سه بار در دولت یازدهم و یک بار در دولت دهم توقیف شده است، اما در تمام موارد، با طی مراحل قضایی تبرئه شده است و مجدداً منتشر شده است.

رسایی گفت: در آخرین بار هم بنده چندبار احضار شدم، به سوالات ‌پاسخ دادم و مستنداتم را ارائه دادم. نماینده حقوقی وزارت ارشاد را هم دعوت کردند که او هم پاسخ می داد، مستنداتی می خواستند که ارائه دادیم. البته ظاهرا در وزارت ارشاد این یک سیاست حمایتی است که بعضی رسانه های منتقد را حمایت مالی نمی کنند ولی هر از چند گاهی توقیف می کنند تا بدهی آنها زیاد نشود! مشاور محترم رئیس جمهور هم اخیرا این را گفتند که بین پرداختیارانه به مطبوعات و انتقاد از دولت رابطه ای وجود دارد و خود آقای جنتی هم در برنامه نگاه یک سیما گفت که ما از رسانه هایی که با دولت همسو باشند حمایت ویژه می کنیم.

مدیرمسئول 9 دی گفت: در نامه‌ای که از طرف دبیرخانه هیأت نظارت به دادگاه داده شده و ما بر اساس آن محاکمه شدیم، هفته نامه 9دی به دلیل تبصره 2 ماده 5 و بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات توقیف شده است. تبصره 2 ماده 5، این است که مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاتباع است، در صورت تخلف، داداگاه می تواند نشریه متخلف را تا 2 ماه توقیف کند و پرونده اش را خارج از نوبت رسیدگی کند. بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات هم  می گوید افترا به مقامات، نهادها، ارگانها، هر یک از افراد کشور، توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند اگرچه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد، جرم است.

*توقیف به دلیل نقض مصوبه‌ای که ابلاغ نشده و نیست

رسایی در این جلسه گفت: بنده در دادگاه هم گفتم و در نامه ای هم به آقای جنتی اعلام کردم که اساسا مگر شورای عالی امنیت ملی، درمورد برجام برای رسانه ها مصوبه داشته است که نشریات حق سخن گفتن و انتقاد کردن یا نقد کردن برجام را نداشته باشند، که ما آن را رعایت نکرده باشیم و شما به استناد تبصره 2 ماده 5 ما را توقیف کرده باشید. پس اولا اصلا شورای عالی امنیت ملی مصوبه ندارد، بعد هم اگر مصوبه دارد، مصوبه به ما ابلاغ نشده است. سندی که ارشاد نشان دهد چنین مصوبه ای را به یک هفته نامه به یک رسانه مثل ما (9دی) ابلاغ کرده و ما توجه نکردیم به آن مصوبه شورای عالی امنیت ملی، کجاست؟

نماینده تهران ادامه داد: علاوه بر آن،‌ در خصوص افترا به مقامات و نهادها هم نمونه هایی ارشاد ارائه داده بود که در دادگاه مطرح شد، ما پاسخ دادیم، مستنداتش را گفتیم. مقام قضایی هم هیچ کدام را مصداق افترا به مقامات و نهادها و ارگانها ندانستند.

مدیر مسئول 9 دی گفت: البته خود آقای جنتی را هم به دلیل شکایت ما آنجا خواستند به دلیل اینکه ایشان در روز خبرنگار یک مصاحبه ای کرد که جالب بود. وزیر دولت مدعی آزادی بیان،‌ وزیر ارشادی که بالاخره باید پوزش دفاع از مطبوعات و آزادی بیان باشد، در جمع خبرنگاران در روز خبرنگار‌ می گوید: ما تا به حال چندبار هفته نامه 9دی را توقیف کرده ایم اگر مجددا 9دی تخلف کند، لغو امتیازش می کنیم. یعنی تهدید یک رسانه که ماده 4 قانون مطبوعات می گوید: اگر یک مقام دولتی یا غیر دولتی، رسانه ای را تهدید کند، 6ماه باید انفصال از خدمت بشود. در حالی که این هفته نامه دو بار قبلی که توقیف شده، تبرئه شده و این نشان می دهد که این رسانه تخلفی نکرده چون اگر تخلف کرده بود باید در دادگاه محکوم می شد.

رسایی خطاب به اعضای کمیسیون فرهنگی گفت: چرا بدون مستند چرا بدون اینکه شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای داشته باشد چرا بدون اینکه با توهین کنندگان به مقدسات با بزک کنندگان به آمریکا هیچ برخورد صورت بگیرد و تذکری داده شود، فقط با منتقدان برخورد می شود. متاسفانه این هیئت نظارت تبدیل شده به هیئتی برای دفاع از صرفا دولت یازدهم! یعنی این نظام قوای دیگر ندارد، ارکان دیگر ندارد فقط اگر کسی به دولت یازدهم چیزی بگوید، هیئت نظارت وظیفه دارد؟ چرا در حالی که مصوبه ای در شورای امنیت ملی نبوده است، وزیر ارشاد به دنبال بستن دهان رسانه های منتقد است؟ چرا مصوبه به ما ابلاغ نشده، مطالبه می کنند که رعایت شود؟ اگر مصوبه ای بوده، ایشان اعلام کنند این شماره مصوبه، این تاریخ، تا من هم مستندات دیگری را بگویم. چرا در حالی که دو بار پیش از این ما تبرئه شده ایم،‌ مجددا ایشان در روز خبرنگار تهدید می کند که من برای دفعه بعد اگر تخلفی کند لغو مجوز می کنم؟ اینها سوالاتی است که افکار عمومی دنبال جوابش است. من هم به نمایندگی از رسانه ای که آن را می‌شناسم کنارش هستم و بالای سرش هستم و هم به نمایندگی از بقیه رسانه هایی که تذکر دادید،‌ به کیهان هم شما تذکر دادید به دلیل عدم رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی، به سایت رجانیوز هم شما تذکر دادید به دلیل عدم رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی به وطن هم تذکر دادید در حالی که اصلا مصوبه ای وجود نداشت!

رسایی برای قانع شدن نیامده

علی جنتی در پاسخ به این سخنان رسایی گفت: فکر نمی کنم آقای رسایی برای قانع شدن آمدند چون ما هرچه بگوییم آخر قرار نیست قانع شوند ولی در این حال از نظر روشن شدن ذهن دوستان، مطالبی را خدمتتان عرض می کنم که اعضای محترم کمیسیون در جریان قرار بگیرند. مطالبی که ایشان می فرمایند درست است که وزیر ارشاد در قانون مطبوعات به عنوان رئیس جلسه هیئت نظارت باید پاسخگو باشد اما این هیئت نظارت که تنها بنده نیستم. یک مثال بزنم: ‌در این شورای نگهبان 12 تا عضو دارد،‌ 6 تا حقوقدان 6 تا فقیه و هر تصمیمی هم می گیرم راجع به رد صلاحیت یک نفر یا تصویت یک قانون یا هر چه، اکثریت آراء رای می دهند ولی پدر من بیشتر متهم است و می گویند تمام مشکلات زیر سر ایشان است. حالا از کجا این را می گویند ما نمی فهمیم از کجا؟

در این بخش رسایی خطاب به جنتی گفت: چه کسی ایشان را متهم می کند، همین رسانه های همسو با شما هستند!

جنتی ادامه داد:‌ حالا همان کسانی که متهمشان می کنند. هیئت نظارت 7 تا عضو دارد بنده مسئول جلسه هستم، نماینده شورای انقلاب فرهنگی آقای قمی آنجا تشریف دارند آقای جمشیدی 12 سال است آنجا تشریف دارند، شما می شناسید، یکی از شخصیت های بسیار منصف و آشنای با مسائل و آشنای با مبانی هستند، نماینده قوه قضاییه آقای سراج هستند، نماینده خود مجلس شورای اسلامی آقای کامران هستند، اینها همه آنجا ناظرند، تصمیماتی که گرفته می شود تصمیمات جمعی است این طور نیست که بنده بنشینم آنجا تصمیم بگیرم. همه اینها هم که بنده نام بردم که همه کسانی نیستند که بگوییم در دولت اند یا آدم دولت هستند یا فقط و فقط دنبال این هستند که ببینند که چه کسی مخالف دولت است، مخالف دولت است،‌ دهانش را ببندند.

توقیف را آخرین راه حل می دانم

وزیر ارشاد گفت: من نه یکبار بلکه بیشتر از ده بار تا به حال گفته ام و اعتقاد عمیق قلبی خودم هم این است که توقیف آخرین راه حل است،‌ اصلا من معتقدم روزنامه و نشریه را تا آنجایی که می شود از راه تذکر شفاهی و کتبی و حتی تغییر مدیر مسئول و مواردی از این قبیل یا توقیف یک روزه و ده روزه بایستی با تخلفاتشان برخورد کنیم نه توقیفی که برویم به دادگاه ارجاع دهیم.

جنتی گفت: در مورد یارانه هم فرقی بین آنکه مخالف دولت است یا موافق دولت است نمی گذاریم، این هم بارها نه یکبار نه دو بار نه ده بار،‌ گفته ایم روی سایتمان هم ضوابطش را گذاشته ایم، میزانی هم که به هرکسی یارانه داده ایم، این هم روی سایت گذاشته ایم. هرکسی هم اعتراض دارد می تواند بیاید بگوید چرا به من انقدر داده اید به دیگری مقدار بیشتری دادید، قانعش می کنیم و اگر هم او قانع کرد ما می گوییم ببخشید اشتباه کرده ایم و ترمیم می کنیم. من در برنامه نگاه یک گفته ام، رسانه های حامی نظام را حمایت می کنیم نه رسانه های حامی دولت. به خصوص مثال زدم جوانهای متعهد متدین که بارها مقام معظم رهبری روی آن تاکید کردند.

وزیر ارشاد با اعتراض به نامه رسایی خطاب به خودش گفت: خود ایشان اولا نامه ای که نوشتند روی سربرگ مجلس شورای اسلامی و به عنوان نائب رئیس کمیسیون اصل نود نامه نوشتند، این خودش خلاف است! ایشان از این جهت که دارای نشریه هستند، یک شهروند مثل بقیه شهروندها هستند. به عنوان نائب رئیس اصل نود که نباید نامه بنویسند که فلان نشریه چرا توقیف شده است.

حق با رسایی است ما به 9 دی چیزی ابلاغ نکرده ایم

وی در باره مصوبه شورای عالی امنیت ملی گفت: در مورد مصوبه شورای عالی امنیت ملی که بارها صحبت آن شده است آقایان هم دائم اشاره می فرمایند مصوبه ندارد، ببینید این مصوبه 298 است که ما برای دیوان عدالت اداری هم می خواستیم برای یک موردی، نمی دادند. این مصوبه مواردی را مشخص کرده که اینها به عنوان خلاف است و تفویض اختیار هم کرده است به کمیته ای تحت عنوان کمیته سیاست گذاری تبلیغات،‌ که اینها هستند که بر اساس آن مصوبه، ببینید الان اینجا نوشته اند: بدین وسیله اعلام می دارد حسب مصوبه 298 شورای عالی امنیت ملی، کمیته سیاست گذاری تبلیغات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مرجع تشخیص موارد نقض امنیت ملی در رسانه ها و تریبون های عمومی است و از آنجا که برخی رفتارهای خبری و تبلیغی سایت های فاقد مجوز و غیر مجاز، نقض سیاست های خبری و فلان است، از وزارت فرهنگ خواسته شده است که این کارها را بکنند...

رسایی در این بخش از جنتی پرسید: تاریخ این مصوبه برای چه زمانی است؟

جنتی پاسخ داد: فکر می کنم که برای چهار پنج سال قبل است. البته مجددا هم در یک جلسه ای که خود بنده در شورای عالی امنیت ملی بودم،‌ روی همین مصوبه تاکید داشتند که این مصوبه باید عمل شود لذا نامه هایی که معمولا این کمیته سیاست تبلیغاتی ابلاغ می کند بر اساس همین نامه ایست که، تفویض اختیاری است که خود شورای عالی امنیت ملی کرده است.

نماینده تهران خطاب به جنتی گفت: آقای جنتی مصوبه این کمیته درباره برجام چه بوده است؟

جنتی با اشاره به مصوبات فروردین ماه این کمیته گفت: راجع به برجام هم چند تا مصوبه دارند و موارد متعددی را گفته اند که من اینجا قسمتهایی از آن را آورده ام. از جمله این که بر اساس مصوبه 298 شورای عالی امنیت ملی (همیشه تاکید بر این دارند) به منظور ایجاد هماهنگی و تعیین خط مشی واحد در مسیر تبلیغات و انعکاس رسانه ای مذاکرات هسته ای،‌ تا زمان توافق جامع که تیر ماه 94 است، متناسب با سناریوهای پیش رو پیوست رسانه ای تهیه شده و بدین منظور می فرستند که این مثلا یک موردش است.

وزیر ارشاد ادامه داد: اما اشکالی که آقای رسایی دارند و اشکال واردی هم هست،‌ این است که این مصوبه به ایشان ابلاغ نشده است. ظاهرا بیشتر چون بحث روی روزنامه ها بوده،‌ به ایشان ابلاغ نشده است. البته اگر توقیف این نشریه فقط بابت این داستان بود، اشکال وارد است و باید حتما هم برگردیم الان هم اشکال وارد است از این جهت، ولی دلیل توقیف نشریه ایشان به استناد دو تا مسئله است که یکی بحث شورای امنیت است که من در مورد شورای امنیت، فرمایش ایشان را قبول دارم،‌ به ایشان ابلاغ نشده بوده، حق هم با ایشان است؛‌ اما بحث دومش بحث توهین به مقامات بوده است که من اگر این قسمت هایی که ایشان در هفته نامه شان درج کرده اند بیاورم خدمت شما یکی یکی بخوانم وقت جلسه بسیار گرفته می شود ولی واقعا توهین کرده اند از رئیس جمهور گرفته به پایین.

رسایی از من شکایت کرده

رسایی با اعتراض به سخنان جنتی گفت: آقای جنتی ادعای توهین در9 دی را دادگاه بررسی کرده است و هیچ کدام را قبول نکرده است و این اصرار امروز شما بر این موضوع، اتهام زدن است و شما بعد از نتیجه دادگاه نمی توانید این را تکرار کنید.

جنتی پاسخ داد:‌ الزاما این نیست که هرچه که ما تشخیص دادیم، دادگاه هم همان را تشخیص بدهد. هیات نظارت بر مطبوعات نهاد قانونی هست یا نیست؟ شما چرا اعتراض می کنید به کاری که یک نهاد قانونی دارد انجام می دهد. جنابعالی به دادگاه اعتراض می کنید، ‌پاسخ می دهید، ‌دفاع می کنید، ‌آنها هم تبرئه می کنند، هیچ اشکالی ندارد ما هم مخالف این امر نیستیم.

وزیر ارشاد گفت: آقای رسایی از شخص بنده شکایت کرده است که من 9 دی را تهدید کرده ام، حالا تهدید چه بوده است؟ در خود هیئت نظارت تصویب شده است که بعد از سه بار توقیف با توجه به اصراری که ایشان بر تخلف دارد، اگر بار دیگر ایشان این تخلف را انجام دهد منجر به لغو پروانه می شود. ایشان باید یک تشکر هم از ما بکند که ما جلوتر به ایشان هشدار داده ایم ضمن اینکه شکایت هم کردند ما رفته ایم در دادگاه عدل روحانیت آنجا پاسخ داده ایم، ما را هم تبرئه کردند.

جنتی گفت: می گویند که ما فقط با مطبوعات منتقد دولت برخورد می کنیم. واقعا آقای رسایی شما طلبه اید و باید یک روزی پاسخگو باشید. من اگر لازم باشد کل تذکراتی که داده ام یا توفیق هایی که شده است را اعلام می کنم. روزنامه بهار را چه کسی توقیف کرد؟‌ شارلی ابدو و مردم امروز را چه کسی توقیف کرد؟‌ فرقی بین آنکه طرفدار دولت است منتقد دولت است هیچکدام نیست. در مورد برخورد با تخلفات هم همینطور است در مورد دادن یارانه هم همینطور است.

چرا باید قانع شوم وقتی شما دادگاه را قانع نکردید

رسایی در پاسخ به اظهارات جنتی گفت: آقای جنتی می فرمایند که فلانی برای قانع شدن اینجا نیامده است، ببخشید من در دادگاه تبرئه شده ام، شما تمام فشارتان را آورده اید و تمام تیرهایتان را شلیک کرده اید، برای چه من باید قانع شوم؟‌ اتفاقا من الان مدعی هستم، چون شما نتوانستی دادگاه را قانع کنید. امروز هم بنده از طرف 9 دی و از طرف رسانه های دیگر و برای تنویر افکار عمومی از شما سوال می کنم.

مدیر مسئول 9 دی گفت: اینکه حضرتعالی می فرمایید من فقط رئیس آن جلسه ام،‌ اعضای دیگری هم دارد. اولا که اصلا موضوع 9دی آن روز در دستور کار جلسه نبوده است ولی آقا جنتی تیترهای 9دی را می برد در جلسه آن هم بعد از توافقنامه برجام است که مقام معظم رهبری محکم ترین نقد را به این برجام کردند و گفتند: توافقنامه برجام یک محتوای پرابهام، با ضعف ساختار است که نتوانسته تضمین های لازم را برای لغو تحریم ها بگیرد؛ شما ما را برای نقد یک چنین چیزی توقیف کردید.

اکثر اعضای هیأت نظارت دولتی هستند

وی درباره ترکیب هیأت نظارت با توجه به یکی بودن معاون مطبوعاتی و نماینده مطبوعات گفت: اکثر اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات دولتی اند. نماینده مطبوعات باید نماینده رسانه ها باشد ولی معاون مطبوعاتی شما هم هست این می شود یک عنصر دولتی. دبیر هیئت نظارت در جلساتی که شما نیستید بجای شما رای می دهد. معاون وزیر علوم همین طور. در آن جلسه هم با اختلاف یک رای 9 دی توقیف می شود. به اضافه اینکه نقش دبیرخانه هیات نظارت مهم است و دبیرخانه است که سازکار هیئت نظارت را تعیین می کند. چقدر به همین مجلس در رسانه ها توهین شده است؟‌ چرا یکبار توهین هایی که رسانه ها به مجلس، جایگاه مجلس و نمایندگان مجلس کرده اند، طبق قانون ماده 698 قانون مجازات اسلامی نمایندگان هم جزو مسئولین این کشورند، شما چه برخوردی کرده اید؟

رسایی خطاب به جنتی گفت: شما می گویید که ما به بقیه هم تذکر دادیم، می گویید چه کسی بهار را توقیف کرد، ولی من می گویم چه کسی از توقیف بهار اظهار تاسف کرد؟ همه این موارد را شما برخورد کردید ولی بعد از اینکه تمام امام جمعه ها و متدینین و مراجع و علما و مجلس اعتراض کردیم توقیف کردید، در حقیقت شما هر رسانه ای از خطر قرمز نظام عبور کند، توقیف آخرین راه حلتان است ولی هر کس از خطوط بنفش دولت عبور کند توقیف اولین راه حل شماست. در حالی که اینجا نقد دولت است و آنجا توهین به مقدسات است.

چرا با رسانه های بزک کننده آمریکا برخوردی نکرده اید

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: من سوال می کنم اینها جملات رهبری است. در تاریخ 5/4/94 می فرمایند: «رسانه هایی که چهره هیولایی آمریکا را بزک می کنند خائن به ملت هستند» جمله دیگر رهبری درتاریخ 16/4/93 این است: «نباید با طرح برخی مطالب بی مبنا و تکرار حرف های مطبوعات بیگانه با اعصاب و روان مردم بازی کرد» ببخشید آقای جنتی چه کسانی برای بزک کردن آمریکا تیتر می زنند؟ چه رسانه ای اعصاب و روان مردم را بهم می ریزد؟ دو رسانه‌ ایسنا و خبرآنلاین که معرف آقای انتظامی است در موضوع اسیدپاشی اصفهان کاری کردند که رسانه های بیگانه چندین ساعت برنامه بر اساس خبرهای اینها تولید کردند و همین آقای انتظامی سال گذشته آبان ماه در تلویزیون وقتی اوج این قصه بود و اعتراض شد که چرا برخوردی صورت نمی گیرد، گفت قرار است پرونده در هیات نظارت بررسی شود، یک سال است گذشته کجا شما این دو رسانه را بررسی کرده اید!

تفاوت فاحش یارانه رسانه های مداح و منتقد

مدیر مسئول 9 دی درباره میزان یارانه رسانه های همسو با دولت گفت: شما به همین رسانه هایی که دشمنی آمریکا را بزک می کنند و اعصاب و روان مردم را بهم می ریزند چقدر یارانه داده اید، روزنامه خبر جنوب 656 میلیون تومان، جمهوری اسلامی 459 میلیون تومان، شرق 247 میلیون تومان، آرمان که روزنامه یک خانواده است 226 میلیون تومان، اعتماد 216 میلیون تومان، ابتکار 163 میلیون تومان، آفتاب یزد 148 میلیون تومان، عصر آزادی 139 میلیون تومان، مردم سالاری 136 میلیون تومان، تعادل 136 میلیون تومان، جالب است که بعضی از این روزنامه ها در چاپخانه ای که ما چاپ می کنیم، چاپ می شوند و تیراژ آنها از  هفته نامه 9 دی کمتر است.

رسایی درباره یارانه منتقدین دولت گفت:‌ یارانه روزنامه رسالت 88 میلیون تومان، وطن امروز 77 میلیون تومان، سیاست روز 46 میلیون تومان و9 دی 11 میلیون تومان! در مورد روزنامه های کیهان و جوان و همشهری هم که ارشاد می گوید اینها بودجه دارند در حالی که کیهان می گوید من اصلا بودجه دولتی ندارم، ولی یارانه آن را قطع کرده اید.

وی ادامه داد: آقای جنتی می گوید که ما به رسانه های همسو با دولت هم تذکر داده ایم، سئوال من این است که چطور وقتی به منتقدین تذکر داده می شود، همه مطلع می شوند ولی به آنها تذکر داده اید و کسی متوجه این تذکر نشده است؟

چطور به مصوبه کمیته تبلیغات شورایعالی در باره سران فتنه عمل نمی کنید

رسایی با اشاره به یک تناقض در عملکرد وزارت ارشاد دولت یازدهم درباره مصوبه 298 شورای عالی امنیت ملی گفت: آقای جنتی گفت که این مصوبه مربوط به پنج شش سال قبل است. الحمدالله یک چیز دولت قبل از نظر این دولت خوب شد! ولی اولا در این خصوص کمیته مورد نظر شورای عالی امنیت ملی مصوبه نداشته است و طبق قانون مطبوعات، مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تایید حضرت آقا برسد و چنین مصوبه ای نبوده است. ثانیا من برای چه تاریخ را پرسیدم؟‌ مصوبه کمیته مورد نظر شما مربوط به تاریخ 31/1/94 است یعنی بعد از توافق لوزان و در همان متنی هم که شما خواندید مصوبه کمیته گفته است تا زمان توافق نهایی مطبوعات این امور را رعایت کنند، البته اگر آن مصوبه را کامل بخوانید معلوم می شود که این شامل ما نمی شود چون شما 9 دی را بعد از توافق نهایی و برجام توقیف کردید.

مدیر مسئول 9دی گفت: علاوه بر همه اینها، آقای جنتی آیا رفتار دوگانه و یک بام و دو هوا می شود؟ بر اساس همین مصوبه، کمیته مذکور رسانه ها از پرداختن به اخبار و تصاویر سران فتنه به دلیل اینکه کودتا کردند،‌ چون در زمین دشمن بازی کردند، منع کرده است. یعنی رسانه ها از پرداختن به چاپ تصاویر سران فتنه یعنی آقای موسوی، کروبی، خاتمی منع شدند ولی هیات نظارت شما بابت اینکه برخی رسانه ها این مصوبه را زیر پا گذاشتند به چند نفر تذکر داده است؟ چند رسانه را مثل 9 دی توقیف کردید؟ هیچکدام را بلکه قوه قضائیه وارد شد. تازه آن رسانه ها از چند کودتاگر حمایت کردند ولی ما برجام را نقد کردیم که در راس منتقدین برجام، مقام معظم رهبری هستند.

مقام قضایی ادعای شما مبنی بر توهین 9 دی به مقامات را رد کرد

رسایی در مورد اینکه وزارت ارشاد می گوید 9 دی توهین کرده گفت: اولا دادگاه ادعای شما را نپذیرفت و ثانیا چرا شما چند نمونه را ذکر نکردید؟ چه توهینی شده است به مقامات دولتی؟‌ ما گفتیم این دولت اشرافی گراست،‌ بازهم می گوییم. در دولت قبل هم انتقاداتی کردیم که ما را توقیف کردند،‌ تعارف نداریم. البته همین 9دی عملکرد خوب دولت را در بیمه سلامت، تیتر یک کرده است یا وقتی آقای جنتی نرفتند در نمایشگاه فرانکفورت به خاطر سلمان رشدی، ما در 9دی استقبال کردیم.

مدیرمسئول 9 دی گفت: چون تاکنون ما در دادگاه محکوم نشده ایم، سابقه تخلف نداریم و این حرف شما و هیأت نظارت غلط است که اگر 9 دی یکبار دیگر تخلف کند، لغو مجوز می شود.

رسایی در پایان چلسه در برابر سئوال رئیس کمیسیون فرهنگی در خصوص قانع شدن یا نشدن نسبت به پاسخ های جنتی گفت: آقای جنتی نتوانست مقام قضایی را قانع کند بعد من چطور قانع شده باشم. کمیسیون فرهنگی با توجه به مستندات رسایی و گستره ملی رسانه هایی که از طرف وزارت ارشاد به دلیل مصوبه شورایعالی امنیت ملی – که معلوم شده بی ارتباط با موضوع است - تذکر گرفته اند، سئوال رسایی را ملی اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    آقای رسایی از روش برخوردت خوشم آمد. از رای ما درست استفاده میکنی - آفرین
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    درود بر آقای رسایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس