کد خبر 49828
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹

بررسي ??? سايت مسيحي فارسي زبان نشان مي‌دهد اداره‌کنندگان ??? سايت در خارج از ايران هستند.

به گزارش مشرق به نقل از ستاد خبري همايش رسانه و جنگ نرم، دکتر ويدا همراز عضو هيئت علمي دانشکده صدا و سيما عملکرد سياست‌هاي فارسي زبان مسيحي در جنگ نرم را در اين همايش تشريح کرد.

وي با اشاره به اين که تبليغ دين مسيحيت مانند تبليغ هر ديني از ظهور اين دين آغاز شده، متذکر شد که تبليغ مسيحيت هم‌اينک از حوزه دين خارج شده و به شيوه جنگ نرم در مقابل دين اسلام در آمده است.

وي در همين راستا مهمترين شيوه‌هاي تبليغ مسيحيت را مورد بررسي قرار داد و گفت: موعظه در اماکن عمومي، کيلساهاي خانگي، خطابه در کليسا و تبليغ خانه به خانه از شيوه‌هاي مبلغين مسيحي است. وي يادآور شد ابزارها به تناسب جامعه و فرهنگ در سطحي وسيع مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين اين استاد دانشگاه، در اين تبليغات چهار انقلاب رسانه‌اي در تبليغ دين مسيحيت را مورد توجه قرار داد و آنها را چاپ اولين انجيل توسط گوتنبرگ، ظهور راديو، تلويزيون و اينترنت برشمرد. به گفته وي، اينترنت آخرين انقلاب رسانه‌اي کاتوليک‌ها و پروتستان‌ها محسوب مي‌شود و به سرعت از ظرفيت اين رسانه استفاده شده و رشد سريع وبسايت‌هاي مسيحي شاهدي بر اين مدعاست.

دکتر همراز مزاياي اينترنت در تبليغ دين را در فراگيري و سهولت دسترسي مخاطبان، هدف قرار دادن مخاطبان بر اساس ويژگي‌هاي جمعيت‌شناسي و برقراري امکان تعامل چند رسانه‌اي شدن تبليغ دانست. وي همچنين ظهور مسيحيت آنلاين را مورد بررسي قرار داد و آن را عامل بروز چند نقطه عطف از جمله تشکيل اولين گروه‌هاي مبلغ مسيحي آنلاين، معرفي اعتقادها و نهادها و کليساهاي آنها، اولين خبرنامه ايميلي مسيحي و برگزاري مراسم عشاء رباني بدون در نظر گرفتن فرقه‌هاي مختلف (کاتوليک و پروتستان) عنوان کرد.

وي مسيحيان ايران را در دو گروه اعضاي کليساي بومي (ارامنه و آشوريان) و اعضاي کليساهاي تبشيري و تبليغي مورد بررسي قرار داد و متذکر شد که در اين تحقيق ??? سايت مسيحي فارسي زبان مورد بررسي قرار گرفته که نتيجه آن نشان مي‌دهد اداره‌کنندگان ??? سايت در خارج از ايران بوده‌اند.

دکتر همراز هشدار داد که همه مخاطبان فارسي زبان حتي غيرايراني‌ها مانند تاجيک‌ها و افغان‌ها نيز هدف اين تبليغات هستند و محتواي اين سايت‌ها با زبان ساده و قابل فهم براي اقشار مختلف مردم است.

* قدرت نرم از منظر سند چشم‌انداز
عليرضا نجاتي منفرد با ارائه مقاله «قدرت نرم از منظر سند چشم‌انداز» در همايش رسانه و جنگ نرم، ابعاد مهم قدرت از جمله بعد نرم‌افزاري آن يعني قدرت نرم را از منظر سند چشم‌انداز مورد بررسي قرار داد و يکي از ملزومات دستيابي به اهداف ترسيم شده اين سند را دارا بودن قدرت نرم ذکر کرد.

وي اين تحقيق را حاصل مطالعات گروهي در دانشگاه عالي دفاع ملي ذکر کرد و از منابع نرم به عنوان يکي از ظرفيت‌ها و ارزش‌هاي بنيادين يک ملت نام برد و در اين راستا هويت اسلامي انقلابي، دين باوري و خدامحوري، دفاع همه جانبه و اسلام‌پايه و خدمتگزاري حاکمان و رهبران را از منابع نرم به شمار آورد.
وي منابع قابل استخراج قدرت نرم را پيشرفت اسلام، اشتغال فعال، توسعه جهاد اکبر، قيام بر اساس قسط و توسعه عدالت و ... ذکر کرد. اين کارشناس از سند چشم‌انداز ?? ساله به عنوان سرمايه کشور در جهت‌دهي نرم قدرت نام برد و شاخص‌ها و عوامل مبتني بر شکل‌گيري سرمايه نرم قدرت در سند چشم‌انداز را در زمينه‌هاي سياسي و علمي و توسعه تفکر و عقلانيت مورد بررسي قرار داد.

نجاتي منفرد يکي از وظايف و ماموريت‌هاي رسانه ملي را فعال‌سازي سرمايه نرم سند چشم‌انداز دانست. وي در توصيه‌هاي راهبردي در پايان سخنراني خود، حضور موثر و به موقع رسانه ملي در توسعه اعتماد به نفس ملي و فعال‌سازي آن را در جامعه اسلامي و تقويت هرچه بيشتر زمينه‌ها و کاربردهاي تبليغ و نقد رسانه‌اي در پاسخگو نمودن رسانه‌اي خبرگان را پيشنهاد داد.

* تهديد نرم ايران با ديپلماسي عمومي
دکتر عباس خلجي عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين (ع) کاربرد ديپلماسي عمومي در تهديد نرم عليه ايران را در همايش رسانه و جنگ نرم مورد بررسي قرار داد. وي گفت: در اين ديپلماسي، امنيت ملي ايران مورد تهديد قرار گرفته که هدف آن تهديد منطقه‌اي و جهاني ايران است.

به گفته خلجي، ديپلماسي عمومي براي پيشبرد اهداف ديپلماسي نوين رابطه ميان دولت و مردم و نخبگان کشور هدف را تسهيل مي‌کند و در پيشبرد اهداف خود از فناوري نوين اطلاعاتي و رسانه‌اي استفاده مي‌کند. وي افزود:‌اهداف اصلي تهديد نرم عليه ايران، مثلث اسلام هراسي در سطح جهاني، شيعه هراسي در سطح فرامنطقه‌اي و ايران هراسي در سطح منطقه‌اي تمرکز يافته است.

اين استاددانشگاه هدف اصلي از اسلام هراسي را تنش ميان مسلمانان و اديان ديگر عنوان کرد و متذکر شد که در ديپلماسي عمومي اسلام هراسي، اسلام به عنوان ديني توسعه‌طلب و ستيزه‌جو معرفي مي‌شود که هدف حاکميت بر جهان را دنبال مي‌کند و مخالف حقوق بشر معرفي مي‌شود. به گفته وي، جهان غرب از طريق ديپلماسي عمومي، فضاي بي‌اعتمادي و ترس نسبت به اسلام و مسلمانان را دامن زده است.

وي درباره بحث ديپلماسي عمومي شيعه‌هراسي هم گفت: در اين بحث، شيعه به عنوان مذهب اقليت اسلامي تلقي مي‌شود که يک مذهب آرمان گرايانه و غيررئاليستي و خشونت‌طلب و انتقام‌جويانه است.
خلجي افزود: در بحث ديپلماسي عمومي ايران‌هراسي، تلاش شده ايران به عنوان مخالف مذهب سني معرفي شود و انقلاب اسلامي به عنوان تهديدي براي نظام‌هاي سياسي وابسته گراي غربي منطقه جلوه داده شود. معرفي ايران به عنوان کشور ياغي و جنگ‌طلب و محور شرارت جهاني و حامي تروريست وتوليدکننده سلاح‌هاي کشتار جمعي در همين راستا است.

وي نتيجه‌گيري کرد که به طور کلي ديپلماسي عمومي علاوه بر اينها به مثابه فرايند غرب‌گرايي در ايران عمل مي‌کند و مروج سبک زندگي غربي در ايران به شيوه آمريکايي است و همچنين غرب با استفاده از کارآيي ديپلماسي عمومي در صدد تغيير رفتار و تغيير نظام سياسي ايران است و استراتژي مثلث ايران هراسي، اسلام هراسي و شيعه‌هراسي از راهبردهاي بنيادين آن است.

* ريخت شناسي جنگ نرم
دکتر افسانه مظفري نيز با ارائه مقاله‌اي تحت عنوان «ريخت‌شناسي قدرت نرم» به اشکال مختلف جنگ نرم و تعريف قدرت نرم و ويژگي‌هاي آن پرداخت. وي جنگ نرم را داراي پشتوانه‌اي به نام قدرت نرم دانست که به جاي تصرف حکومت و سرزمين، باور و اراده مردم را تصرف مي‌کند و در نتيجه هويت فرهنگي ملت را هدف قرار مي‌دهد.

وي روش‌هاي مقابله با جنگ نرم را ايجاد مصونيت با آموزش سواد رسانه‌اي، تبديل جنگ نرم دشمن به فرصتي براي افزايش قدرت نرم، خلع سلاح رواني اپوزيسيون، گسترش دامنه و شمول فعاليت‌هاي فرهنگي و افزايش محصولات فرهنگي تاثيرگذار بر جامعه و استفاده از ديپلماسي عمومي عنون کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس