اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مقاله ای نوشت: در صورتی که آمریکا سیاست بلندمدتی برای خاورمیانه تدوین نکند با ظهور یک ائتلاف عملگرایانه بین ایران و روسیه مواجه خواهد شد که روابط بین الملل را متحول خواهد کرد .

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اینترنتی بروکینگز، در این مقاله نوشته «سرگئی الکساشنکو» عضو ارشد غیرمقیم این اندیشکده آمده است: آمریکا ، روسیه و ایران سه بازیگر اصلی خارجی در سوریه هستند و هر چند منافع آنها متفاوت است اما امکان همکاری وجود دارد و همچنین ائتلاف روسیه - ایران محتمل ترین سناریو در این عرصه است.

وی در ادامه نوشت: مخالف این گفته نیستم که روسیه و ایران منافع متفاوتی در سوریه دارند اما باور ندارم که این منافع متفاوت دو کشور ایران را روسیه را در مسیر تقابل قرار می دهد.

کارشناس بروکینگز افزود: در این زمینه باید به همسویی سیاسی ایران و روسیه (بطور مشخص منفعت در حفظ بشار اسد در قدرت و محدودسازی نفوذ آمریکا در خاورمیانه) توجه کرد.

الکساشنکو در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی ایران و روسیه نوشت:همکاری های تجاری و اقتصادی بطور ضروری مشارکت سیاسی ایجاد نمی کنند اما ایران و روسیه از حیث سیاسی از چند جهت همسو هستند و هیچ گونه تضاد منافعی بین دو کشور در سوریه وجود ندارد که منجر به رویارویی دو کشور در سوریه شود.

وی افزود: رویکرد جبری با تاکید بر این که نگاه گذشته در آینده قابل تغییر نیست، در روابط بین الملل رویکرد درستی نیست.

این کارشناس سیاسی در پایان نوشت: در حالی که ایران و روسیه روابط نزدیکتر خود را پایه گذاری می کنند آمریکا باید منافع خود را در سوریه و خاورمیانه مشخص و مطابق با آن یک سیاست بلند مدت تدوین کند و در غیر این صورت بزودی با یک تحول نامطلوب یعنی ظهور یک ائتلاف پراگماتیک بین ایران و روسیه که روابط بین الملل را متحول خواهد کرد، مواجه خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس