این مؤسسه مدتی است فعالیت‌های خود در ایران را نیز تشدید کرده و گودمن فتح باب روابط آکادمیک با ایران را سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۳ در انجمن آسیا که روی آموزش جهانی در قاره آسیا تمرکز دارد و ابراز علاقه او به افزایش همکاری بین‌المللی با آمریکا می‌داند.

به گزارش مشرق، ۱۸ ژوئن ۲۰۱۵ / ۲۸ خرداد ۹۴، مدت کوتاهی قبل از اعلام خبر معامله هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ که موجب تشدید امید غرب به باز شدن درهای ایران به روی آنها شد، گروهی ظاهرا علمی متشکل از رئیس و ۲ نفر از اعضای مؤسسه آموزش بین‌المللی (IIE) و ۵ نفر از مقامات ارشد از ۵ دانشگاه آمریکا در سکوت خبری رسانه‌های داخلی وارد کشور شدند و از ۱۱ دانشگاه و ۲ مؤسسه تحقیقاتی ایران در تهران، اصفهان و شیراز بازدید کردند. اقدامات این گروه که به ادعای بعضی شبکه‌های خبری غربی، از سال ۱۹۷۰ (۱۳۴۸) تاکنون بزرگ‌ترین گروه علمی بازدیدکننده از ایران بود در همان زمان حضورشان در ایران انتشار نیافت و مدتی بعد از بازگشت آنها به کشورشان آن هم از سوی سایت مؤسسه و بعضی رسانه‌ها منتشر شد.

آنچه برای بسیاری از کسانی که در جریان سفر این گروه به کشور قرار گرفتند حائز اهمیت است این است که این گروه حقیقتا با چه هدفی وارد کشور شد و چه قصد یا مقاصدی را دنبال می‌کرد. بررسی مؤسسه حامی این سفر، یعنی مؤسسه آموزش بین‌المللی و سوابق و فعالیت‌های جاری رئیس این مؤسسه و ارائه توضیحی در باب «دیپلماسی آموزشی آمریکا» شاید پاسخی برای این سوال به دست دهد.

دیپلماسی آموزشی، بخشی از تلاش آمریکا برای نفوذ به کشورها

یکی از بخش‌های مهم دیپلماسی عمومی آمریکا که هدایت آن را وزارت خارجه این کشور برعهده دارد، «دیپلماسی آموزشی» است. در سایت وزارت خارجه آمریکا هدف از دیپلماسی آموزشی، افزایش فرصت‌های آموزشی برای ترویج رشد اقتصادی در کشور [آمریکا] و افزایش ثبات در سراسر جهان و آموزش، نوآوری و کارآفرینی برای پرداختن به چالش‌های جهانی قرن ۲۱ بیان شده و حوزه‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی، بیکاری جوانان، فقر شدید و فساد را هدف قرار داده است.

از مهم‌ترین بخش‌های دیپلماسی آموزشی، تبادلات آکادمیک است که از طریق برنامه‌هایی مانند «برنامه فولبرایت» دنبال می‌شود. این برنامه مبتنی بر کمک‌های مالی است که برای تبادل آموزشی دانشجویان، دانشگاهیان، معلمان، دانشمندان، هنرمندان و... ارائه می‌شود و سال ۱۹۴۶ توسط سناتور «جی ویلیام فولبرایت» ایجاد شد. جامعه هدف دیپلماسی آموزشی آمریکا در حال حاضر کشورهای در حال توسعه هستند و «این وزارت به طور منظم رهبران آموزشی دنیا را برای تعامل با همتایان خود در کشورهای دیگر تشویق به همکاری و دور هم جمع می‌کند». به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا دانشجویان بین‌المللی که به آمریکا سفر می‌کنند «سالانه بیش از ۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک می‌کنند که یکی از پرسودترین صادرات خدمات آمریکاست». همچنین در این مطلب در باب تأثیرات فرهنگی این طرح آمده است: «دانشجویان بین‌المللی، علاوه بر افزایش دانش و مهارت خود، با درک عمیق‌تری از ارزش‌های آمریکا به کشورهای خود بازمی‌گردند».

وزارت خارجه آمریکا این درک را پایه مهمی برای همکاری‌های آینده می‌داند و مدعی است تحصیل در آمریکا رهبران نوظهور سراسر جهان را به دوستان و همتایان آمریکایی متصل می‌کند.

در ایران نیز این طرح به قوت انجام شده و در اسناد موجود از سال‌های قبل از فتنه ۸۸ و سخنان مقامات حوزه امور ایران بارها و بارها به چشم می‌خورد. از جمله «جیلیان برنز» که ۲۲ سال از دوران حضور خود در وزارت خارجه را به کار در حوزه ایران مشغول بوده، در مقاله ماه مارس (اسفند ۹۳) خود در «فارن سرویس ژورنال» نوشت: «وزارت خارجه [آمریکا] در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) دفتر حضور منطقه‌ای ایران در دوبی را موظف کرد شروع به بازتقویت برنامه مبادله رسمی ما با ایران، بویژه برنامه هدایت بازدیدکنندگان بین‌المللی کند».

وی در ادامه مقاله خود ایران را دارای بیشترین تعداد دانشجوی بین‌المللی در آمریکا در زمان پیش از انقلاب معرفی می‌کند و از کاهش آنها در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ می‌نویسد و ادامه می‌دهد: «پس از تلاش‌های ایالات متحده برای رفع موانع پیشرفت و تلاش ناظران ایران که به شناسایی بسیاری از دانشجویان پرداختند، ایران اکنون بیست و دومین رده را میان کشورهای مبدأ برای دانشجویان خارجی دارد». بنا بر گزارش «درهای باز» (مؤسسه آموزش بین‌المللی) در سال ۹۲، نزدیک به ۱۰هزار و ۲۰۰دانشجوی ایرانی و نزدیک به ۱۴۰۰ استاد دانشگاه در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا مشغول‌ بوده‌اند.

مؤسسه آموزش بین‌المللی، بازوی قدرتمند آمریکا در دیپلماسی آموزشی

در آمریکا مؤسسات بسیاری برای کمک به برآوردن هدف دیپلماسی آموزشی آمریکا در جهان فعالیت می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آنها مؤسسه آموزش بین‌المللی است.

«آلن گودمن» ارتباطات دانشگاهی از نوع سفر اخیر به ایران را دیپلماسی آموزشی توصیف کرده و در خبر این سفر در سایت مؤسسه آموزش بین‌المللی از قول او آمده است: «دیپلماسی آموزشی جلودار باز کردن باب گفت‌وگو میان کشورهاست؛ قبل از اینکه روابط دیپلماتیک ۲ کشور دوباره آغاز شود. این حالت در چین و ویتنام بود و مؤسسه آموزش بین‌المللی در سال‌های اخیر این تلاش‌ها را از میانمار و کوبا و حال با ایران اداره کرده است».

از دیگر نتایج این سفر به طور دقیق اطلاعاتی منتشر نشده ولی بازدیدکنندگان از ایران پس از بازگشت به کشورشان از علاقه مقامات آموزش عالی ایران برای کار کردن با همتایان آمریکایی خود در حوزه‌های حفاظت از آب، مدیریت محیط زیست، ایمنی غذا و... سخن گفته‌اند که دقیقا ذیل حیطه‌های هدف دیپلماسی آموزشی آمریکا قرار می‌گیرد. درباره اینکه چگونه زمینه این سفر ایجاد شده، مؤسسه «پایا» در سایت خود آورده است: «پروفسور گودمن برای تسهیل سفر این گروه تاریخی با چهره‌های کلیدی دیدار کرده است».

ظاهرا یکی از این دیدارها در کارگاه آموزشی یک روزه ۱۳ مه ‌۲۰۱۵ / ۲۳ اردیبهشت ۹۴، اتفاق افتاده که در آن رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و اصفهان در آن حضور داشتند و با آلن گودمن دیدار کردند. این کارگاه به طور مشترک توسط مؤسسه آموزش بین‌المللی و دانشگاه آلبانی در نیویورک با هدف افزایش ارتباطات آکادمیک میان ایران و آمریکا برگزار شد. ظاهرا روابط گودمن و دوستانش منحصر به سفر خردادماه نخواهد ماند و وی از سفر اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در مقیاسی بزرگ‌تر و به شکل فردی به ایران سخن گفته است.

«دنیل ابست» (Daniel Obst)، نایب‌رئیس همکاری‌های بین‌المللی در حوزه آموزش عالی مؤسسه آموزش بین‌المللی که در سفر به ایران همراه این گروه بود نیز در گفت‌وگو با پی‌آی‌ای بر این امر صحه گذاشته و گفته است: «برای ادامه گفت‌وگو، گام بعدی، میزبانی یک گروه از نمایندگان دانشگاه‌های ایران در آمریکا خواهد بود».

به نظر می‌رسد سابقه مؤسسه آموزش بین‌المللی و شخص آلن گودمن گواهی بر این مدعاست که این سفر نه یک سفر صرفا علمی بلکه سفری با زوایای پنهان سیاسی است و در راستای اهداف سیاست خارجی آمریکا برای نفوذ به کشور تنظیم شده است، نفوذی که به فرموده رهبر حکیم انقلاب، جامعه نخبگان کشور را هدف قرار داده و توجه جدی مسؤولان را برای جلوگیری از چنین رفت و آمدها و ملاقات‌هایی که در راستای منافع شوم آمریکا و غرب در کشور هستند می‌طلبد.

این مؤسسه که مسؤولیت سفر اخیر گروه علمی به ایران را برعهده داشت، پس از جنگ اول جهانی در سال ۱۹۱۹ توسط «نیکولاس مورای بالتر»، رئیس دانشگاه کلمبیا، «الیهو روت»، وزیر وقت امور خارجه و «استفان دوگان»، استاد علوم سیاسی کالج شهر نیویورک (و اولین رئیس مؤسسه آموزش بین‌المللی) با رویکرد تبادل آموزشی برای تقویت فهم میان ملت‌ها ایجاد شد.

این مؤسسه که بزرگ‌ترین مجموعه برای تبادل بین‌المللی در جهان است، کار خود را در حوزه تبادل دانشجو، اساتید و معلمان از اروپا شروع کرد و پس از آن به اتحاد جماهیر شوروی و آمریکای لاتین نیز گسترش یافت. این مؤسسه در دهه ۱۹۵۰ تحلیل آماری سالانه‌ای از جمعیت دانشجوی خارجی در آمریکا ارائه داد که به گزارش «درهای باز» مشهور است و هنوز هم منتشر می‌شود. در سال ۱۹۷۹ مؤسسه آموزش بین‌المللی برای ایجاد کمک هزینه تحصیلی «هابرت اچ همفری» به کاخ سفید و آژانس اطلاعات آمریکا پیوست. آژانس اطلاعات آمریکا، مرکزی است که قبل از تأسیس معاونت دیپلماسی عمومی و روابط عمومی در وزارت خارجه آمریکا، مسؤولیت اداره دیپلماسی عمومی این کشور را در سراسر جهان برعهده داشت.

سال ۲۰۰۸ آلن گودمن، رئیس مؤسسه آموزش بین‌المللی، به عنوان مسؤول هیات آموزش عالی مؤسسه انتخاب شد و در این راستا ۱۱ گروه به نمایندگی از ۷ کالج و دانشگاه آمریکا به آسیای جنوبی سفر کردند تا روابط کشورهای تایلند، ویتنام و اندونزی را با مؤسسه افزایش دهند. مؤسسه آموزش بین‌المللی با هدف افزایش ارتباطات آموزشی با آمریکا، گروه‌های آموزش عالی را به کشورهایی مانند برزیل، چین، اندونزی، هند، میانمار و روسیه نیز فرستاده است.

سال ۲۰۱۰ نیز مؤسسه، قطب‌های علمی را در عراق ایجاد و اهدای کمک مالی اضطراری دانشجویی را آغاز کرد و سال ۲۰۱۱ میزبان اولین مجموعه کنفرانس‌ها در عراق برای پیشرفت بحث‌ها در حوزه آموزش عالی بود.

این مؤسسه که مقر آن در نیویورک است، شبکه‌ای جهانی است که ۱۹ دفتر، ۶۵۰ کارمند و ۱۲۰۰ عضو در سراسر جهان دارد. هر دفتر، کالج‌های محلی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) را برای اداره برنامه‌های منطقه‌ای باهم مرتبط می‌کند.

سال ۲۰۱۲ درآمد مؤسسه در کل ۳۹۴ میلیون دلار بود که ۶۰ درصد آن از وزارتخانه‌های دولت آمریکا، ۱۸ درصد از بنیادها و سازمان‌های تحقیقاتی و ۱۲ درصد از دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی به‌دست آمد.

در همین سال در تقسیم‌بندی بودجه آنها نیز ۷۴ درصد برای تبادل دانشجویان و دانشگاهیان بین‌المللی اختصاص یافت.

آلن گودمن کیست؟

آلن ئی گودمن که مدیریت سفر گروه علمی مؤسسه آموزش بین‌المللی به ایران را برعهده داشت، در حال حاضر رئیس این مؤسسه است. مؤسسه‌‌ای که در حوزه تبادل آموزش بین‌المللی کار می‌کند و اداره برنامه فولبرایت را تحت حمایت وزارت خارجه آمریکا برعهده دارد. گودمن پیش از برعهده گرفتن این سمت، رئیس مدرسه سرویس خارجی در دانشگاه جورج تاون و استاد این دانشگاه بود، دانشگاهی که محل تربیت بسیاری از مقامات و دیپلمات‌های آمریکا و یکی از مهم‌ترین بازوهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تربیت نیرو محسوب می‌شود. نکته بسیار مهم در سوابق وی این است که به نوشته سایت دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، سال ۱۹۷۵ [تا ۱۹۸۰] به‌عنوان هماهنگ‌کننده دستور کار ریاست‌جمهوری برای مدیر اطلاعات مرکزی، به استخدام سیا درآمد.

علاوه بر اینها او مشاور بنیاد فورد، بنیاد ملی وودرو ویلسون و آژانس اطلاعات ایالات متحده است و مهم‌تر از همه، عضو شورای روابط خارجی است که تقریبا تمام اعضای آن روزی در وزارت خارجه آمریکا کار کرده‌اند.

گودمن که مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد دارد، کتاب‌ها و مقالات زیادی در حوزه روابط بین‌الملل نوشته که از جمله آنها کتاب «اطلاعات استراتژیک برای امنیت ملی آمریکا» است که با همکاری «بروس‌ای برکوویتز» نوشته است.

نمونه عینی دیپلماسی آموزشی آمریکا در ایران

این مؤسسه مدتی است فعالیت‌های خود در ایران را نیز تشدید کرده و گودمن فتح باب روابط آکادمیک با ایران را سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۳ در انجمن آسیا که روی آموزش جهانی در قاره آسیا تمرکز دارد و ابراز علاقه او به افزایش همکاری بین‌المللی با آمریکا می‌داند و در مصاحبه با پایگاه خبری پی‌آی‌ای که تمرکز خبری روی آموزش بین‌المللی دارد، می‌گوید: «اینکه آنها از کجا هستند و اینکه ما با این کشور روابط دیپلماتیک داشته باشیم یا نه مهم نیست، زمانی که رئیس‌جمهور کشوری درباره تبادلات مردم و تبادل آموزشی سخن می‌گوید، ما دوست داریم برای ایجاد آنچه ممکن است، تلاش کنیم».

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 3
    حواهشا اراجیف نگووووووو، یه ذره به فکر اینده این مملکت باش
  • سعید ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 6
    بابا شمام دیگه شورش دراوردین هر کی که پا میزاره تو این کشور یا جاسوس یا تروریست . خداوکیلی دست کمی از داعش ندارین.مگه مردم عقل ندارن که خوب و بد تشخیص بدان.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 2
    این واقعیت که آنها از نظر علمی جلوترند انکارناپذیراست و ما باید از دانش آمریکاییها و بقیه کشورها به نفع پیشبرد کشور بهره ببریم پیامبر اکرم ص به تحصیل علم حتی از کافران هم توصیه نمودند
  • محمد ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    3 0
    به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا دانشجویان بین‌المللی که به آمریکا سفر می‌کنند «سالانه بیش از ۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک می‌کنند که یکی از پرسودترین صادرات خدمات آمریکاست». همچنین در این مطلب در باب تأثیرات فرهنگی این طرح آمده است: «دانشجویان بین‌المللی، علاوه بر افزایش دانش و مهارت خود، با درک عمیق‌تری از ارزش‌های آمریکا به کشورهای خود بازمی‌گردند». ما هم از این افراد متاسفانه بهرمند شدیم کسانی که دربالا نظر دادین و گفتین که وضع علمی اونها بهتره وما به اونها نیاز داریم که بیان وآموزش بدن تا وضع ما خوب شه همین الانش مدیران درجه اول مملکت تحصیل کرده های غرب مخصوصا آمریکا هستن پس چرا کشو باز در چالشی جدید فرو میره ؟چرا بعد دو سال هنوز صنعت خودرو لنگ میزنه ؟ ویا فساد های کلان ورانت های ویژه مانند قضیه کرسنت در زمان کسی بوده که تحصیلات عالیش در غرب بوده چرا چنین شده ؟ همه کشورهائی که به عبارت غربی ها جهان سوم هستن مدیران وحاکمانشان محصلین علوم و دانشگاه های غرب هستن پس چرا وضع ممالکشان اینجوریه که روز به روز سرمایه دارها گنده تر میشن این وضع امروز مملکت بخاطر وابستگی فکری مدیران به غربه اون آمریکائی یا اروپائی برای ملتش شاید درست کار کنه ولی وقتی که از دل وطنت نخبه ای بره غرب و پرورشش بدن طوری پرورشش میدن که ملتت را بده دست اونها منافع ملتت را بفروشه به اونها بارز ترینش محمد رضا بود که نفت ایران را مفت مفت داد دست غرب حاظر شد برای غرب سینه جوانان ملت را با گلوله های سرخ بشکافه پیامبر هم فرمود طلب علم کنید ولو در چین باشه ولی نگفت مسلمان برین چین و غرب ودر حالی برگردین که استحاله فکری وعقیدتی شدین این چه ارزشی آخه داره
  • محمد ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    2 0
    پیامبر در جریان آزادی اسیران با اونها شرط کرد هرکی یک مسلمان آموزش بده که سواد خواندن ونوشتن داشته باشه آزادش میکنه فکر کردی پیامبر چرا این کار را کرد؟جواب اینه که بخاطر نشر وگسترش قرآن و معارف اهل بیت مانند احادیث که همین ریشه کفر را کند .بحثی نیست که شما برین آمریکا وعلوم آنها رایادبگیری وبیای به ملتت و اسلام خدمت کنی ولی نه اینکه خودت هم مجذوب فرهنگ غرب بشی و تیشه به ریشه ملتت واسلامت بزنی بحث سر نفوذ نخبگان آموزش دیده غربی هست که وابستگی فکری به نظم نوین جهانی دارن
  • حسین ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    1 0
    اگر بتونیم از منابع علمی‌ آمریکا استفاده کنیم خوبه ولی‌ تجربه بارها ثابت کرده آمریکایی‌‌ها سر سوزنی به ما تکنولوژی انتقال نخواهد داد تنها چیزی که حاضرند به ما بدن KFC و McDonalds هست!!!
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    حرف شما درسته ولی آمریکا دانش رو دودستی تقدیم ما نمیکنه دانش از راه تلاش و کوشش در داخل کشور به دست میاد
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    چه شود اون آینده ای که اینها برامون بسازن، از مریدان داخلی کدخدا چه خیری دیدیم که از اینها ببینیم
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    والا به خدا همش نشستن می گن: این اینجوری بود نیاد اون اونجوری بود نیاد...
  • از خوزستان ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    جاسوس پروری بالا گرفت
  • سیروس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    اول اینکه کل سیستم آموزش آکادمیک ایران از بعد از کودتای 28 مرداد تا همین امروز آمریکایی است. این سیستم نسبت به سیستم اروپایی مزایا و معایبی دارد، اما اینکه تبادل دانشجو وسیله نفوذ باشد، حرف سنجیده ای نیست. در کل جهان این تبادل دانشجو برای ارتقای سطح علمی انجام میشود. اگر دیگران میتوانند از آن سوء استفاده بکنند، به معنی آن است که امکان استفاده از آن برای خود ما هم فراهم است. به جای طرد اقدامی که منافعش صد برابر مضراتش است، استفاده درست آز آن را بیاموزیم.
  • امیر ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام.خود مشرق چند وقت پیش یه سنده از نایاک(شورای خود فروختگان فارسی زبان در امریکا) با عنوان هفت راه نفوذ منتشر کرد .که یکی از اونها دقیقا قضیه جاسوسی آکادمیک بود.
  • محمد ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام عده ای روش کسانی را که پیش از شما در رژیم گذشته بوده اند به سبب نبودن امام (ولایت فقیه) وجب به وجب دارند تقلید می کنند دارند کاری می کنند دوباره به حفره روباه ولانه مار وآشیانه جغد پناه می برند مواظب باشیم ارزش های اسلامی را یکایک توسط شیطان بزرگ از راه دانشگاه ها خواهند شکست. وچون دستاویز( ایمان )شکسته شد به دستاویز به ظاهر علمی شیطان بزرگ روی آورند. در این صورت دوباره عقب ماندگی ها شروع می شود وکسی نطق نمی تواند بکشد. اندرون را پر از چرک خواهند کرد منافق ها ی روشنفکر نما از دانشگاه ها بیماری ها را منتشر می کنند. و ظاهراخود به با مداوا نشسته وآنگه دشمن را سرمایه دار خواهند کرد زندان ساختن آن هم بوسیله زندانیان برای استکبار کاری ندارد. مواظب باشید دشمنی دشمنان جدی است
  • احسان ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    مشرق چه سانسوری کردی.احسنت
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    اکثر مطالبشو توی انگلیسی سرچ کردم، همه درست بودن. کار تحقیقی خوبی بود. امیدوارم روند معرفی گروه های اینچنینی به کشور که اتفاقا این دو ساله کم نبوده و نیستند، متوقف نشه و به همین شکل با فکتهای دقیق روشون کار بشه.
  • حسین ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    کسانی که نظر دادن میگن کسب علم از کافران هم توصیه شده از سوی پیامبر ، خوب گوشتون رو باز کنید ، من دنبال حصار کشیدن دور ایران نیستیم ، اما انگار شما هنوز دشمن رو نمشناسید ، بی عقل جطور ممکنه دشمن قسم خورده انقلاب برای رضای خود در ایران به فکر توسعه و ترقی ایران باشن ، دع با همین دیدگاه کودکانه رای دادید به هاشمی دیگه ... تا وقتی شما سهل اندیشا هستید روحانی و هاشمی بایدم ازتون کولی بگیرن
  • آگاه از موضوع ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    حسین فکر کنم سوادت دیپلم هم نیست همه جای دنیا استاد دانشگاه ها میرن و با اساتید دانشگاه های دیگه تبادل و همکاری می کنند. آقای محسن رضایی هم اعلام کرده عامل سیا بوده و ... ولمون کنید بابا اکثر استاد های دانشگاه های ایران با مراکز امنیتی همکاری داشته اند حالا همشون عامل وزارت اطلاعات ایرانند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس