کد خبر 497559
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به هزینه یک میلیارد و 500 میلیون تومانی جمع‌آوری پسماند در شهر تهران به طور روزانه گفت: سالانه حدود 480 میلیارد تومان هزینه رفت و روب، جمع آوری و انتقال شهر تهران است که اگر شهروندان با سازمان مدیریت پسماند همراهی کنند می توان این هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به گزارش مشرق، حسین جعفری با اشاره به وظایف سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: این سازمان براساس قانون متولی پسماند‌های شهر تهران است. براین اساس روزانه نزدیک به 7000 تن پسماند در شهر تهران و 8400 تن پسماند در تهران و شهرهای اطراف آن توسط این سازمان جمع‌آوری می‌شود. این سازمان به شهرها و شهرک‌های اطراف شهر تهران نیز خدماتی ارائه می‌کند. این حجم از پسماند از نظر مقیاسی معادل سه زمین فوتبال استادیوم آزادی به ارتفاع هر کدام نیم متر خواهد شد که مقیاس بسیار وسیعی را در سطح به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: روزانه نزدیک به 3000 ماشین در سطح شهر تهران برای ارائه خدماتی مانند رفت و روب و جمع آوری پسماند‌ها به شهروندان تهرانی ارائه خدمت می‌کنند. در حال حاضر شهر تهران زیرساخت‌های لازم برای رفت و روب و جمع‌آوری پسماند‌ها را ایجاد کرده است؛ به طوری که 12 ایستگاه انتقال میانی در سطح شهر تهران داریم که پسماند‌ها را در مناطق مختلف در این ایستگاه‌ها جمع آوری می‌کنند و از این ایستگاه‌ها به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه منتقل می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در ادامه گفت: در مجتمع آراد کوه نیز خطوط پردازش شامل 14 خط پردازش پسماند‌های تحویلی را انجام می‌دهند تا پسماندهای ارزشمند جداسازی شود و به تفکیک برای تولید مجدد به کار گرفته شود. پسماندهای تر جداسازی شده نیز طی فرایندی هوازی به مواد اولیه مناسب برای تولید کمپوست تبدیل می شود.باقی مانده مواد که تحت عنوان ریجکت نامیده می شود و عمدتاً شامل پسماندهای پلیمری هستند یا به عنوان سوخت سامانه ریجکت سوز مجتمع آرادکوه مورد استفاده قرار می گیرند و یا به منظور بهره برداری در آینده ذخیره سازی می شوند.

وی با اشاره به پسماند دریافتی در خطوط پردازش واقع در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه طی پنج ماهه نخست سال جاری گفت: خطوط پردازش پسماند در پنج ماهه نخست سال جاری حدود 880 هزار تن پسماند شهری را دریافت کرده که حدود380 هزار تن آن پسماند برگشتی (ریجکت ) از خطوط پردازش بوده و از این میزان حدود 9310 تن آن که عمدتا پلاستیک و مواد پلیمری هستند که به نیروگاه پسماندسوز (تولید برق از پسماند) ارسال شده است.

جعفری در ادامه ضمن اعلام میزان تقریبی کود فروخته شده در مرکز آرادکوه خاطر نشان کرد: میزان فروش کمپوست طی پنج ماهه نخست سال جاری بیش از 21 هزار تن بوده که این آمار مربوط به مجموع سه نوع کود تولیدی درجه 1 و 2 و 489 تن کود گرانوله شده (کود به همراه افزودنیهای دیگر) است.

وی با اشاره به وجود یک پسماند‌سوز در شهر تهران ادامه داد: این پسماند‌سوز با ظرفیت 200 تنی و 3 مگاوات برق تولیدی و همچنین یک پروژه هاضم دایجستر توان تزریق دو مگاوات برق به شبکه سراسری را دارد. البته پروژه هاضم با توجه به مدت فعالیت خود در حال حاضر در دوره بازبینی اولیه قرار دارد اما پس از این دوره بار دیگر برق تولیدی آن به شبکه سراسری باز می‌گردد.

وی در تشریح فعالیت نیروگاه پسماند‌سوز گفت: قراردادی با وزارت نیرو بسته شده است و برق این نیروگاه به شبکه سراسری منتقل می شود برق تولیدی توسط این نیروگاه نمی‌تواند توسط خود سازمان پسماند مورد استفاده قرار بگیرد و کنتور موجود در سازمان توسط وزارت نیرو پلمپ شده و مدام مورد رصد قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران درخصوص پروژه هاضم نیز تشریح کرد: قرارداد با سانا (سازمان انرژی های نو ایران) و وزارت نیرو بسته شده است و پس از پلمپ کنتور، برق تحویل وزارت نیرو می‌شود و کارشناسان این وزارتخانه پس از راستی‌آزمایی برق تولیدی، آن را به شبکه تزریق می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص دفعات جمع‌آوری پسماند در شهر تهران گفت: در برخی مناطق روزانه یک بار جمع‌آوری پسماند صورت می‌گیرد اما متاسفانه در برخی مناطق تجاری به دلیل حجم بالای پسماند 3 یا 4 بار به طور روزانه پسماند‌ها جمع‌آوری می‌شوند. مناطقی تجاری مانند 12 و 6 با برنامه‌ریزی که انجام شده حتی تعداد دفعات از 4بار نیز بیشتر می‌شود چراکه می خواهیم در امر تفکیک پسماند خشک عملکرد بهتری ایجاد شود. در حقیقت در نظر داریم از این طریق به سمت جمع آوری پسماند تر روزانه یکبار حرکت کنیم و در مراحل بعدی این میزان را به یک روز در میان کاهش دهیم و به سمت تعریف استانداردهای جهانی در این موضوع گام برداریم.

وی با تاکید بر اهمیت تفکیک پسماند در مبدا و ضرورت رعایت آن توسط شهروندان اظهار داشت : با آموزش‌های ارائه شده در خصوص تفکیک پسماند در مبدا و تلاش کارشناسان این سازمان و ادارات مدیریت پسماند مناطق 22 گانه در زمینه فرهنگ‌سازی این مهم ما روند تفکیک پسماند در مبدا افزایش یافته است؛ اما هنوز در مقصد نهایی پسماند در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه ما شاهد مواد قابل بازیافت در پسماندهای شهری هستیم که این مواد در پنج ماهه اول سال جاری حدود 3.5 درصد مجموع پسماند پردازش شده در این دوره زمانی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران درخصوص آموزش‌های ارائه شده به شهروندان و میزان تاثیرگذاری آنها نیز گفت: بررسی هایی با کمک اساتید دانشگاهی صورت گرفت تا میزان اثربخشی آموزش‌هایی که تاکنون داده شده مشخص شود. در این راستا مشخص شد چه بخش‌هایی باید تکرار شود تا مردم آن را اولا به خوبی درک کنند و در مرحله بعد مشارکت و همکاری مناسبی داشته باشند. در این بررسی‌ها سه گروه از شهروندان دسته بندی شدند که در آموزش‌ها با اولویت‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرند. دسته نخست کودکان و نوجوانان، دسته دوم خانم‌های خانه‌دار و دسته سوم افراد بازنشسته و جهان دیدگان بودند که برای هر گروه آموزش های متناسب در نظر گرفته شد.

جعفری ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان دانش‌آموزی کشور امضا کردیم که در مدارس ورود پیدا کنیم به ویژه مدارس هیات امنایی تهران که براساس توافق انجام شده، خدماتی را با موضوع تفکیک پسماند به آنها ارائه می‌کنیم. همچنین با کمک شورای تالیف کتب درسی آموزش و پرورش تدوین کتاب ها در دستور کار قرار گرفت به طوری که 13 عنوان کتاب برای مقاطع مختلف تحصیلی و افراد تاثیرگذار و گروه‌های مرجع تدوین شد.

وی با اشاره به تاثیر برخی گروه‌ها بر شهروندان مانند روحانیون گفت: مردم شهر تهران در مساجد اقامه نماز می‌کنند و با روحانیون ارتباط کاری در بخش‌های مختلف دارند. برهمین اساس برای روحانیون کتاب ویژه‌ای با موضوع پسماند تدوین شد و در اختیار آنها قرار گرفت تا بتوانند اطلاعاتی را به مردم و نمازگزاران انتقال دهند. همچنین در آغاز سال تحصیلی کارگاه‌های آموزشی برای شهرداران مدارس با نگاه ویژه به کمپین آسمان آبی – زمین پاک و خط سفید برگزار شد، یکی دیگر از اقدامات انجام شده روزنامه‌دیواری‌های با عنوان مشق شهر بود که پس از آماده شدن روزنامه دیواری ها در مدارس توزیع می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران به برگزاری مسابقات در مدارس شهر تهران با موضوع پسماند اشاره کرد و افزود: جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره مشکات با موضوع طرح تفکیک پسماند طراحی و در شهر تهران اجرایی شد، همچنین جشنواره بهترین‌ها از دور ریختنی‌ها که به صورت ویژه بانوان خانه‌دار را مورد توجه قرار داده بود در میان بانوان خانه دار به اجرا گذاشته شد.

جعفری با اشاره به ظرفیت فضای مجازی برای ارائه آموزش‌ها گفت: جشنواره شکوفا با نگاهی ویژه به ظرفیت فضای مجازی و مطرح شدن این فضا به عنوان یک رسانه قدرتمند، آموزش‌های لازم را در این فضا نیز برای شهروندان منتشر کرده است.

وی درخصوص فعالیت تصفیه ‌خانه شیرابه شهر تهران نیز گفت: شیرابه موجود در شهر تهران را باید در دو بخش تقسیم‌بندی کنیم. بخش اول باید توسط شهروندان در تولید شیرابه مدیریت لازم انجام شود که به اعتقاد من این مهم‌ترین بخش در خصوص شیرابه ‌ها است. در حقیقت فاز اول کنترل و مدیریت شیرابه و تولید آن است که شهروندان باید در این خصوص همکاری و تعامل نزدیکی با سازمان مدیریت پسماند داشته باشند و در بخش دوم باید پسماند‌ای که توسط مردم تولید می‌شود را مدیریت کنیم تا شیرابه آن وارد فضایی نشود که بار دیگر ایجاد مشکل کند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه امروز به جرات می‌توان گفت که سایت هوادهی کمپوست موجود در آرادکوه بزرگترین سایت تولید کمپوست دنیاست و با وسعت بیش از 40 هکتار شیرابه تولیدی را به صورت روزانه تبخیر می‌کند، اما شیرابه ‌ای که در سنوات گذشته در شهر تهران تولید شده و قدمتی مربوط به 40 سال قبل دارد، باید به صورت جدی مدیریت شود. در همین راستا با کمک دانشگاه تهران، کارخانه تصفیه شیرابه ‌ای ساخته شده که شیرابه موجود را مدیریت کنیم. در این مجتمع شیرابه پس از تصفیه به آب قابل استفاد ه برای ابیاری گیاهان غیر مثمر تبدیل می‌شود. از سوی دیگر با بازچرخانی شیرابه بر روی لندفیل های قدیمی مجتمع آرادکوه علاوه بر افزایش فعالیت های بیولوژیک موجود در درون لندفیل ها و تولید بیوگاز بیشتر (جهت استحصال برق در آینده)، شیرابه قدیمی نیز تا حد زیادی تصفیه و کم خطر شود که نتیجه این کار و همچجنین فعالیت روزانه واحد تصفیه خانه شیرابه باعث شده تا وسعت حوضچه شیرابه موجود تا حد زیادی کاهش یافته و از 12 هکتار در گذشته به 5 کتار در حال حاضر تقلیل یابد.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    10 برابر این رقم سود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس