
به گزارش مشرق به نقل از فارس، حجتالاسلام والمسلمين محمدحسن زماني سهشنبه شب در نشست علمي بررسي انديشههاي امام خميني در جهان معاصر که در خبرگزاري رسا برگزار شد با اشاره به نقش امام در عرصه بينالمللي به ويژه جهان غيراسلام اظهار داشت: دين به دو گونه قابل تصور است تصور نخست که از دين وجود دارد مجموعهاي از عبادات اخلاق و حضور نداشتن در عرصه مديريت و حکومت است و مسيحيت و غرب از اسلام چنين ديني را انتظار دارند.
وي گفت: شايد بسياري از مسلمانان همين برداشت را داشته و متدين به کسي ميگفتند که به نماز و روزه توجه داشته باشد.
معاون بين الملل حوزه افزود: مفهموم دوم که از دين اسلام وجود دارد مفهوم تمدني است و ساختار حکومتي را خود قرآن پيشنهاد داده و ساختار ارکان قوهها را خود اسلام پيشنهاد داده است.
وي اضافه کرد: مقصود از نگاه تمدني بعد سياسي نيست بلکه تمدن به معناي عام اعم از مسائل فردي و اجتماعي است و اين نگاه اسلام زنده و نقشآفرين است و امام آنچه که ارائه داد ترسيم نويني از اسلام بود.
زماني بيان داشت: اين تبيين جديد نه تنها به جوامع اسلامي ايده تازه بخشيد بلکه علماي ديگر اديان نيز به دنبال اين رفتند که از ديانت خود نگاههاي تمدني داشته باشند.
وي تصريح کرد: با اين رويکردي که امام مطرح کرد و انقلاب اسلامي ايران که به پيروزي رسيد، برخي از کشيشهاي مسيحي هم اعلام کردند که حيات آنها نيز در گرو انقلاب اسلامي است.
معاون بينالملل حوزههاي علميه با اشاره به سفر خود به کشور روسيه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: پايگاه ماتريالزيم، کمونيسم و الحاد مسکو است و کساني که آنجا تربيت شدهاند تربيت نيمه الحادي دارند.
وي ادامه داد: در اين سفر با عين الدين راويل رهبر اهل سنت روسيه ديدار داشتم و وي گفت که اگر از ديدگاههاي امام خميني(ره) اطلاع دارم براي وي بازگو کنم و در نهايت قرار بر اين شد که اين ديدگاهها در مصاحبه با تلويزيون روسيه مطرح شود.
زماني با اشاره به اينکه جامعه روسيه تشنه معارف و ديدگاههاي امام بودند، بعد از پخش آن مصاحبه 15 برنامه راديويي براي جامعه روسيه در مورد انديشههاي امام تهيه و پخش شد.
وي با اشاره به سفر خود به کشور فيليپين اظهار داشت: در سفر تبليغي به اين کشور وضعيت اسلام را جويا شدم و گفتند که يکي از اساتيد دانشگاه رهبري جامعه اسلامي را به عهده گرفته است.
معاون بينالملل حوزه علميه افزود: وقتي که با او ديدار داشتم وي گفت که يک کتاب موجب گرايش او به اسلام شده است و آن کتاب نامه امام خميني(ره) به فرزندش سيداحمد بود و در آن شرايط قدر امام را بيش از پيش احساس کردم.
وي خاطرنشان کرد: پرفسور حامد الگار دانشمند آمريکايي هم متاثر از انديشههاي امام بزرگوار بوده است و با 10 زبان اسلام را تبليغ ميکند.
زماني تاکيد کرد: امروز فقط در يک مدرسه علميه قم 200 طلبه داريم که مسيحي و داراي اديان ديگر بوده است که در پرتو انديشههاي امام، اسلام را پذيرفتهاند.
وي با اشاره به شرايط کشور بوسني هرزوگوين به عنوان تنها کشور اروپايي اسلامي گفت: در اين کشور فرهنگ غرب حاکم بود و از سوي ديگر انديشه شرقي بر آن حاکميت داشت ولي بوسني بعد از عرضه انديشههاي امام بعد از فروپاشي شوروي نخستين کشور اروپايي بود که اسلامي شد.
معاون بينالملل حوزه گفت: امام جمعه اهل سنت شهر گوراژده بوسني و هرزگوين که شهداي بسياري داشته است ميگفت که به عنوان يک عالم اهل سنت اعلام ميکند که جامعه آنها تشنه انديشههاي امام بزرگوار است.
وي با اشاره به اينکه در عرصه ارائه اسلام ناب بايد تلاش بيشتري صورت گيرد، اضافه کرد: امام سيمايي از اسلام را در جهان عرضه کرده است که هم نيازهاي ديني و معنوي را تحقق ميبخشد و هم نيازهاي تمدني را پاسخ ميگويد.
زماني با اشاره به چشمههاي عشق به امام در مصر تصريح کرد: دکتر طنطاوي، شيخ الازهر که سال گذشته از دنيا رفت عاليترين مقام ديني اهل سنت دنيا بود، در جلسهاي با ايشان داشتم صحبت از امام پيش آمد و او گفت «الخميني في قلبي» يعني دل من خانه خميني است و دلهاي مردم مصر خانه خميني است.
وي با اشاره به شکلگيري جنبشهاي بيداري اسلامي بيان داشت: نهضتها و جنبشهاي اخير متاثر از امام است و اينها اسنادي براي اين مسئله است.