رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست کتابخوان گفت: دفاع مقدس امنیت ما و تبادل بین ایران با کشورهای مختلف را در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است. او درباره کتاب دختر شینا می‌گوید: قهرمان این کتاب حاضر نیست به اندازه حتی یک بیسکویت در بیت‌المال تصرف کند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشست کتابخوان ویژه اعضای هیئت امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور با حضور محمود صلاحی، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد دانشگاه تهران، سیدمهدی خاموشی رئیس سازان تبلیغات، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران صبح امروز در مرکز اسناد کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا مجیدی صحبت کرد و به معرفی کتاب مثنوی «ازهرو مزهر» پرداخت و گفت: خوشحالم که در ایام گرامیداشت کتاب در اینجا هستم. ماه گذشته مراسم نکوداشت محمود رفیعی برگزار شد و ایشان دو اثر خود را به من هدیه کردند و من امروز می‌خواهم آن دو را معرفی کنم. مثنوی «ازهر و مزهر» از آثار حکیم نزاری است. ما در ادبیات خود با مجموعه‌های عاشقانه حماسی مثل شیرین و فرهاد و... آشنا هستیم. این کتاب شامل 10 هزار 612 بیت است و هر بیت آن به گونه‌ای است که باید ساعت‌ها باید بر روی آن تامل نمود. این حکیم بین سال‌های 645 تا 720 زندگی می‌کرده و معروف به حکیم بوده است که در آن دوران حکیم به دانشمند معروف بوده است. که البته کمتر دانشمند و ادیب ایرانی است که مفتخر به این نام باشد. او در زمانی بین سعدی و حافظ می‌زیسته و برخی می‌گویند آثار حافظ متاثر از نوشته‌های او است. همچنین او ترجمه‌ها و نوشته‌های زیادی در حوزه احیای سبک خراسانی داشته است.

وی ادامه داد: ازهر و مزهر دو نماد هستند که به تعبیر محمدرضا راشد مزهر نماد نفس ناطقه انسان و انسان عاشق است، ازهر نیز مطلوب حقیقی مزهر است باید توجه داشت که دوران کودکی حکیم نزاری با دوران حمله مغول همزمان بوده است و او مشقت‌های این دوران را به خاطر داشته و در این کتاب تلاش کرده تا به نوعی ظلم و ستم مغولان و ستمگری آنها را به نمایش بگذارد.

مجیدی به کتاب دوم اشاره کرد و گفت: کتاب دوم درباره اسناد تاریخی بریتانیا بین‌ سال‌های 1909 تا 1911 و همزمان با دوره مشروطیت در ایران است. نویسنده سعی کرده در این کتاب گزارش‌هایی را از کنسولگری انگلیس بیاورد و خواندن این گزارش‌ها بخشی از واقعیت تاریخی ما را در خراسان و سیستان به نمایش‌ می‌گذارد.

وی در پایان سخنان خود به اهمیت نشست کتابخوان اشاره کرد و گفت: حرکتی که در قالب نشست کتابخوان انجام می‌شود مطلعی برای فرهنگ‌سازی است. با حرکتی که امسال شاهد آن هستیم امیدواریم در کتابخانه ملی نیز فراگیر شود و کتاب در بسته فرهنگی آحاد مردم نقش موثری داشته باشد.

سخنران بعدی این مراسم سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود.

او به معرفی کتاب دختر شینا پرداخت و گفت: بحث سطح زندگی در زمان فعلی در ایران و در سایر کشورهای جهان مطرح است سطح زندگی ما برگرفته از فرهنگ اسلامی - ایرانی ما شکل می‌گیرد و می‌تواند تاثیر گذاشته و تاثر بگیرد. در همین حوزه تاریخ گذشته ما و تاریخ معاصر بسیار مهم است. باید آن تاریخ را جست‌وجو کنیم و ببینیم چه کسی این وضعیت فعلی را برای ما ایجاد کردند و ما وامدار آنها هستیم.

وی ادامه داد: دفاع مقدس یکی از موضوعات پراهمیت است که امنیت امروز ما و تبادل بین ایران و سایر کشورها در عرصه‌های مختلف تاثیرگرفته از آن است. اکنون کلاس دفاعی ما بالا است و این کلاس بالا مرهون دفاع مقدس ما می‌باشد. چرا که رزمندگان ما عزتمندانه و مقتدرانه مقابل همه جهان ایستادند. در ابتدا تصور می‌شود که قهرمانان دفاع مقدس رزمندگان و کسانی هستند که در عرصه نبرد حضور داشتند. اما باید گفت که فقط این‌ها نبودند و قهرمانان دیگری نیز در دفاع مقدس وجود داشتند. برای مثال اکنون در انتشارات سوره مهر نزدیک به 10 تا 20 هزار عنوان کتاب تالیف کردیم. در حالی که شهدای ما در دفاع مقدس نزدیک به 350 هزار شهید می‌باشد. ما هنوز به درصد ناچیزی از خاطرات جنگ دست یافتیم و با مقایسه عناوین کتاب با تعداد شهدا می‌فهمیم که چقدر فاصله داریم.

حجت‌الاسلام خاموشی پدران و مادران شهدا را دیگر قهرمانان این عرصه دانست و گفت: یک رزمنده دفاع مقدس، خانواده دارد. آیا در این رزم پدر و مادر او قهرمان نیستند؟ ما باید این قهرمان‌ها را پیدا کنیم. یکی از همین کتابها در همین حوزه کتاب دختر شینا است که به عنوان مسابقه کتابخوانی در کشور اجرا شد. راوی داستان، همسر فرمانده یک گردان است وقتی این کتاب را می‌خوانید با مفهوم عشق سرشار آشنا می‌شوید و این همان چیزی است که در قرآن به آن اشاره شده است. می‌بینید که همسر می‌گوید شوهرم به کاری مشغول بود که مهمتر از حضور او در کنار من بود چرا که او ایثارگرانه دفاع می‌کرد. این همان موضوعی است که در سطح زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد. در این کتاب می‌بینید که خانم عزت‌مندانه زندگی می‌کند و همچنین همسرش نیز راضی نیست به اندازه حتی یک بیسکویت در بیت‌المال تصرف کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس