کد خبر 496798
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶

برخي مقامات آمريکايي از فروش هزاران بمب هوشمند به ارزش يک ميليارد و ۲۹۰ ميليون دلار به عربستان خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از رويترز مقامات آمريکايي آگاه با مسائل روز گفتند که وزارت دفاع آمريکا فروش هزاران بمب هوشمند به ارزش يک ميليارد و 290 ميليون دلار را به عربستان سعودي تائيد کرده است تا ذخاير تسليحاتي اين کشور که در جريان نبرد عليه حوثي ها در يمن و حملات هوايي ضد داعش در سوريه استفاده شده است بار ديگر تجديد شود.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، اين منابع گفتند: آژانس همکاري هاي امنيتي دفاعي پنتاگون که کار تسهيل فروش خارجي سلاح ها را انجام مي دهد روز جمعه به قانونگذاران آمريکايي اطلاع داد که فروش اين محموله به عربستان تاييد شده است. نمايندگان و قانونگذاران آمريکايي سي روز فرصت دارند جلوي اين فروش را بگيرند ولي از آنجايي که اين قبيل معاملات قبل از اعلام رسمي به صورت دقيق مورد بازبيني قرار مي گيرد، احتمال اين اقدام اندک است.

در قالب اين قرارداد قرار است هزاران بمب هوشمند از نوع Paveway II و BLU-117 و نيز بمب هاي ديگر به فروش برود. همچنين قرار است هزاران ابزار هدايت گر موسوم به مهمات تهاجم مستقيم مشترک يا JDAM در اختيار اين کشور قرار گيرد تا بمب هاي قديمي مورد استفاده عربستان با استفاده از سيگنال هاي جي پي اس به سلاح هاي با قابليت هدايت دقيق تبديل شود.

فروش اين سلاح ها بخشي از وعده باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي تقويت حمايت نظامي آمريکا از عربستان سعودي و ساير هم پيمانان سني واشنگتن در شوراي همکاي خليج فارس، در پي امضاي توافق هسته اي با ايران به شمار مي رود. اين سلاح ها را شرکت هاي بوئينگ و ريتون توليد کرده اند ولي بر اساس اعلام آژانس همکاري امنيتي دفاعي پنتاگون، پيمانکاران اصلي قرار است در جريان يک رقابت تعيين شوند. جزئيات بيشتر در اين زمينه در دسترس نيست. اين خبر را ابتدا بلومبرگ گزارش داده بود.

عربستان سعودي که يکي از بزرگترين خريداران سلاح هاي آمريکايي است در ماه سپتامبر به عنوان خريدار دومين محموله 600 فروندي موشک دفاع هوايي پاتريوت PAC-3 که شرکت لاکهيد مارتين توليد مي کند معرفي شد. ارزش اين قرارداد پنج ميليارد و چهارصد ميليون دلار است. ماه قبل نيز دولت آمريکا فروش چهار فروند کشتي تهاجمي ساحلي توليد شرکت لاکهيد مارتين را به عربستان در قالب قراردادي به ارزش يازده ميليارد و 250 ميليون دلار تاييد کرد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس