کد خبر 496736
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵

15 سال پیش در چنین روزی (نیمه نوامبر 2000 م)، مردی از صحنۀ روزگار حذف شد که 60 میلیارد دلار "درآمد سالانه" را نادیده گرفته بود تا پیرو مکتب اهل بیت (علیهم السلام) شود.

به گزارش مشرق، ادواردو آنیلی در 9 ژوئن 1954 در نیویورک متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلاتش در کالج آتلانتیک، برای ادامه تحصیلاتش در زمینه ادبیات مدرن و فلسفه شرق به دانشگاه پرینستون رفت. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، برای مطالعه عرفان و مذاهب شرقی به کشورهای هند و سپس به ایران سفر کرد و در جریان سفرش به کشورمان به تشیع گروید.

سناتور جیوانی آنیلی، پدر "ادواردو" یکی از پولدارترین و بانفوذترین افراد ایتالیا و مالک کارخانه‌جات اتومبیل‌سازی فیات، فراری، لامبورگینی، لانچیا، آلفارمو و آیوکو، به همراه چندین کارخانه تولید قطعات صنعتی، چند بانک خصوصی، شرکت‌های طراحی مد و لباس، روزنامه‌های پرتیراژ "لاستامپا" و "کوریره دلاسرا"، باشگاه اتومبیل‌رانی فراری و باشگاه فوتبال یوونتوس بود.

علاوه بر این‌ها، چندین شرکت ساختمان‌سازی، راه‌سازی، تولید لوازم پزشکی و هلیکوپترسازی هم وجود دارد که خانواده آنیلی جزء سهام‌داران اصلی آن‌ها می‌باشند. میزان ثروت و نفوذ خانواده آنیلی به حدی است که رسانه‌های ایتالیا از آن‌ها به عنوان خاندان پادشاهی ایتالیا نام می‌برند. کارشناسان اقتصادی درآمد سالانه خانواده آنیلی را بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار تخمین می زنند که حدود ۳ برابر درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران است.

ثروتمندترین شیعۀ تاریخ چگونه حذف شد؟ +تصاویر
ادورادو و اسلام

ادواردو دانشجوی فلسفه ادیان در دانشگاه معروف "پرینستون” نیویورک بود. خودش هم متولد نیویورک بود. او انجیل و تورات را خوانده، اما این‎‎ها او را قانع نکرده بود. در 20 سالگی برحسب اتفاق در کتابخانه چشمش به قرآن افتاده و چند آیه از آن را می‎خواند و احساس می‎کند این نمی‎تواند کلام بشر باشد.

ادواردو شرح مسلمان شدنش را چنین می گوید: در نیویورک که بودم یک روز در کتابخانه قدم می زدم و کتابها را نگاه می کردم چشمم افتاد به قرآن. کنجکاو شدم که ببینم در قرآن چه چیزی آمده است. آن را برداشتم وشروع کردم به ورق زدن و آیاتش ر ا به انگلیسی خواندم، احساس کردم که این کلمات، کلمات نورانی است ونمی تواند گفته بشر باشد. خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم، آن را امانت گرفتم و بیشتر مطالعه کردم و احساس کردم که آن را می فهمم و قبول دارم.

ادواردو بعد از این قضیه به یک مرکز اسلامی در نیویورک مراجعه می‌کند و درخواستش مبنی بر این‌که می‌خواهد مسلمان شود را مطرح می‌کند. آن‌ها هم نام «هشام عزیز» را برای وی انتخاب می‌کنند. محمد اسحاق عبداللهی كه از دوستان مسلمان آنیلی است نیز در مورد او می‌گوید: «ادواردو خیلی شب‌ها بیدار می‌ماند و با نور شمع تا صبح قرآن را مطالعه می‌كرد.» این گفته كه ادواردو در اثر معاشرت با مسلمانان به این دین گرویده، یك ادعای بی‌ثبات است، چون با موقعیت مالی و سیاسی كه پدر ادواردو داشت، هیچ‌كس به خود اجازه نمی‌داد كه چنین مسائلی را با او در میان بگذارد و او را به دین جدید دعوت كند. وی پس از ملاقات و گفتگو با دکتر قدیری ابیانه شیعه شده و نام مهدی را برای خود برگزیده بود.

ادواردو با اینكه به دلیل موقعیت مالی و سیاسی خانوده اش با بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی جهان ملاقات كرده بود، اما در ملاقات با حضرت امام (ره) به شدت شیفته سادگی، عظمت و معنویت ایشان شده بود. این ارتباط عملاً مسیر زندگی ادواردو را عوض كرد.

ایگورمن خبرنگار روزنامه لاستامپا ایتالیا می گوید: وقتی ادواردو از ملاقاتش با حضرت امام و تحت تاثیر قرار گرفتنش صحبت می كرد، من احساس كردم كه امام او را سحر كرده است.ادواردو همچنین یك ماه قبل از شهادتش قصد داشت به ایران بیاید، ولی والدین او برای ممانعت از این سفر، گذرنامه اش را پنهان كرده بودند.

ثروتمندترین شیعۀ تاریخ چگونه حذف شد؟ +تصاویر
ادواردو در کنار حسین عبداللهی

فشارهای وارده بر ادواردو

حسین عبداللهی از صمیمی ترین دوستان ایرانی ادواردو، فشارهای وارد شده به ادواردو از سوی خانواده اش را غیرقابل باور توصیف می کند. او می گوید: "ادواردو تحت فشار اقتصادی بسیار زیادی قرار داشت. خانواده آنیلی وی را به صورت کامل از لحاظ اقتصادی تحریم اقتصادی کرده بودند. به گونه ای که وی حتی برای تاکسی سوار شدن پول نداشت." حسین می گوید: "یک روز با ادواردو به نمایندگی هواپیمایی ایران ایر در ایتالیا رفتیم تا برای ادواردو بلیط سفر به ایران تهیه کنیم. کارگزار ایتالیایی شرکت ایران ایر گفت که من نمی توانم برای ادواردو بلیط بخرم. پس از مشاجره بسیار با وی مشخص شد که منشی پدر ادواردو با آن کارمند تماس گرفته بود و به وی دستور داده بود، حق ندارد برای ادواردو بلیط صادر کند."

دكتر قدیری ابیانه ذكر می كند كه برای خانواده آنیلی خیلی سخت بود كه در كشور ایتالیا كه مركز مسیحیت كاتولیك است، بگویند كه پسر سناتور آنیلی به اسلام رو آورده است . بنابر این ادواردو را به شدت تحت فشار قرار دادند تا از اسلام دست بردارد. تحریم و تهدیدش كردند كه از ارث محروم خواهد شد و حتی از ارث محرومش كردند، ولی او دست از اسلام بر نداشت و این خود به تنهایی می‌تواند احتمال خودكشی او را منتفی كند، چون او كه برای حفظ دینش حاضر به گذشت از میلیارها دلار ثروت شده بود، چگونه ممكن بود با این اعتقاد راسخ به اسلام، دست به خودكشی بزند كه در اسلام حرام است؟

ثروتمندترین شیعۀ تاریخ چگونه حذف شد؟ +تصاویر

خودکشی یا شهادت؟!

ادوارد، جانشین بزرگترین سرمایه‌دار ایتالیا و فرزند آنیلی‌ها، از بسیاری از اسرار کشورش و سازمان‌های مافیایی و صهیونیستی آگاه بود و اکنون با مسلمان شدن و طرفداریش از انقلاب اسلامی بسیار خطرناک می‌نمود؛ به ویژه آنکه علیه سلمان رشدی در ایتالیا فعالیت می‌کرد، جنایت صهیونیست‌ها را در فلسطین اشغالی محکوم می‌نمود و برای این کارها حتی با نخست وزیر و رییس جمهور ایتالیا هم تماس تلفنی می‌گرفت. وی خود نیز نگران سوء‌قصد از سوی صهیونیست‌ها بود و به رایزن مطبوعاتی ایران در ایتالیا گفته بود که «آن‌ها سرانجام او را به خاطر اسلام آوردنش خواهند کشت و آن را به خودکشی، حادثه نابهنگام و یا بیماری نسبت خواهند داد.

* از موارد مشکوکی که درباره شهادت ادواردو وجود دارد این است که هیچ‌گونه بررسی تکمیلی در مورد نحوه قتل او انجام نشد. جسد وی کالبد شکافی نشد و مرگ وی فوراً خودکشی جلوه داده شد. حتی قبل از آنکه پلیس مرگ وی را به صورت رسمی خودکشی اعلام کند، برخی روزنامه ها خبر خودکشی پسر رئیس کارخانه فیات را چاپ کردند و ذهن مردم را کاملا به سمت گزینه خودکشی سوق دادند. جسد وی نیز تا ظهر فردای روز حادثه به خاک سپرده شد تا فرصت برای هیچ گونه تحقیقی مهیا نباشد.

* پس از مرگ ادواردو سانسور مطلقی درباره مسلمان بودن، عقاید و حتی سفر وی به ایران انجام شد. اظهارنظرهای روزنامه های ایران به ویژه انجمن اسلامی فارغ التحصیلان ایتالیا درباره احتمال قتل وی به هیچ وجه بازتاب داده نمی شد. در حالی که خانواده آنیلی یکی از بزرگترین خانواده های ایتالیا است و کوچکترین اظهارنظری درباره این خانواده به سرعت منعکس می شود، به نحوی که نخست وزیر ایتالیا درگذشت ادواردو را به خانواده آنیلی تسلیت گفت و قبل از بازی ایتالیا و انگلستان، ورزشگاه یک دقیقه به احترام ادواردو سکوت کرد. همچنین پس از مرگ ادواردو تمامی اسناد و شواهد مربوط به فعالیت ها و زندگی وی جمع آوری شد و حتی فیلم مستندی که توسط وی ساخته شده بود و در آرشیو کانال 1 ایتالیا بود، از آرشیو این کانال خارج شد.

* چند سال پس از قتل ادواردو، یکی از دوستان بسیار نزدیک وی به نام لوکا کائتانی لواتلی نیز با همین سناریو به قتل رسید. او دوست ادواردو بود و با وی به ایران آمده و در ایران شیعه شده بود. لوکا نیز یکی از نجیب زادگان ایتالیایی بود. پدر لوکا به "سلطان شراب ایتالیا" معروف بود و خانوده اش از سرشناس ترین خانواده های این کشور به حساب می آمدند. با توجه به سرنوشت مشابه او با ادواردو، به نظر می رسد تاکتیک "خودکشی سازی" یکی از تاکتیک  های اصلی برای از بین بردن چنین جوانانی است که حاضر نبودند در جهالت باقی بمانند.

* دکتر مارکو باوا یکی از دوستان صمیمی ادواردو بود که به نحوه رسیدگی به پرونده ادواردو اعتراض کرد. وی در سال 2001 نامه ای به شورای عالی قضایی ایتالیا نوشت و در آن ضمن انتقاد از فرآیند رسیدگی به پرونده ادواردو، علت عدم استفاده از آدمک انسانی برای بازسازی صحنه خودکشی را جویا شد. به عقیده وی شواهد موجود درباره لباس ها و کفش ادواردو، خودکشی را تایید نمی کنند. وی همچنین عدم انجام کالبدشکافی را غیرقابل قبول خوانده بود.

ثروتمندترین شیعۀ تاریخ چگونه حذف شد؟ +تصاویر
ادواردو (مهدی) آنیلی در نمازجمعه تهران
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    3 1
    واقعا چه چهره مومنی دارد یک مسلمان و مومن وافعی .چهره اومانند دیگر شهدا می درخشد .
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    2 0
    مشرق مي دوني درآمد ساليانه ٦٠ميليارد دلار يعني چه؟؟!!!يه كم بيشتر تحقيق كن بابام جان!
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 1
    براي همين گفتند ثروتمندترين شيعه تاريخ !!!
  • ناشناس ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    خدا رحمتش کنه.شادی روحش صلوات.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 1
    درست خوندی؛ 60 میلیارد دلار اونم تو دهه 90 میلادی. واقعاً شخصیت بزرگی داشت که با این همه ثروت و موقعیت، دست از اعتقاداتش برنداشت. خدا رحمتش کنه.
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 2
    فیلم مستندی در این زمینه ساخته شده، جالبه پیش نهاد میکنم حتما ببنید؛ کاملا دست یهودی ها تو قتلش مشهود بود و تمام ثروت آنیلی که باید به ادواردو میرسید، رسید به یکی از بستگان یهودیشان !!! حتما ببنید...
  • فاطمه ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    ما بچه شیعه ها با مرام علی و عشق زهرای اطهر بزرگ میشیم به ما یاد میدن که خواستی بلند شی دستت رو بگیر به زانوت بگو یا علی و دیگر هیچ اما این مهدی یاوران تقدیرشان غریب است این ها از یک عالم دیگر به عالمی عروج می کنند که ذره ای دره ای از ان اطلاع ندارند من به این حالت میگم دچار شدن به عشق. این ها به عشق علی دچار میشن انقدر دوست دارم علی و اولاد علی را از نگاه یک زن و مرد تازه مسلمان ببینم. دوست دارم بدونم اینها چی درک می کنند که انقدر حجابشون رو قشنگ رعایت می کنند اینقدر پای ک ار میموننتا اخرش.اسمی که هم این برادر انتخاب کرده عجیبه مهدی چه اسم قشنگی اللهم عجل لولیک الفرج. روح تمام شهدا از جمله روح مهدی انیلی شاد
  • رضا ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    شما برو بیشتر تحقیق کن به این خانواده در ایتالیا میگن خانواده پادشاهی،شرکت فیات تازه بخشی از ثروتشان است.
  • lحمدی ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    برادر ناشناس شهید آنیلی تنها اولاد خانواده یهودی که مالک کمپانی فیات و باشگاه یونتوس و شرکتهای زرگ کشتیرانی و هتل و.... بود که پس از تحقیق آزادانه وعالمانه در مکاتب وادیان مختلف به دامن اهل بیت آمد بطوریکه امام(ره) بر پیشانیش بوسه زدند و متاسفانه صهیونیست شهیدش کردند.
  • خداپرست ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    درود خدا بر شهیدان
  • سلمان ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    2 0
    درسته مجموع سرمایه خاندان آنیلی 60 میلیارد دلار بوده و نه درآمد سالیانه مشرق بازم اشتباه کردیا
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    2 0
    این همه فیلم و سریال های صدتا یه غاز که ساخته می شه کلیم هزینه داره مردم هم استقبال نمی کنند یا کمدی سبک ساخته می شه یا فیلم گریه دار سیاه نمایی از کشور و جامعه تا به جشنواره ای راه پیدا کنه نمی شه یه برنامه ریخت هر 4 سال یه بار!!!! به فیلم قوی ساخت ؟ ادرواردو و لوکا ها شهید شدن در دنیا کسی نفهمید ، چرا فیلمی از این شهدا ساخته نمی شه ؟ سینمای ما نه سندی نه نقشه راهی ، هر کی اومد یه کار سلیقه ای کرد انگار بقالیه سر کوچس .
  • على ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    وهب زمان...
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    مظلوم و غریب بود خدا رحمتش کند و بر قاتلینش لعنت فرستد
  • خرزوخان ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    فقط بدون مالک مطلق باشگاه یونتوس هستند جیگر جان
  • دانشجوی دکتری ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    آره عزیزم می دونه شما هم بهتره به لیست املاک و دارایی هایی که قراره بوده به ایشون ارث برسه دقت بیشتری کنی
  • سیدحامد ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    به چهره آدما چه کار داریم ....ببینیم چه اعتقاد محکمی به دین داشته که حاضر شده از اون همه رفاهیات و ثروت چشم پوشی کنه ....با یک دهم ثروت این بنده خدا کدوم یکی از ما حاضر نمیشه مقابل امام زمانش شمشیر بکشه.... ایمانی که مصداق کالجبل راسخ است شبیه به ادواردو انیلی
  • احمد ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 1
    تو هم می دونی کارخانجات عظیم خودروسازی ایتالیاو درآمدهای کلان ناشی از آن یعنی چی؟ یه کم بیشتر تحقیق کن عزیزم...
  • شهرام میرزایی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    ما هم کم کاری کردیم.روحش با مولایمان محشور شود ان شا الله.
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    از مشرق تشکر می کنم که نمی گذارد شهید ادواردو فراموش شود ادامه بدهید
  • پیمان ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    با سلام 60 ملیارد دلار سالیانه؟؟؟؟؟ با دقت باشید!
  • محمد ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    خیلی شبیه بازیگرانی است که نقش حضرت عیسی وموسی را درفیلمها بازی میکنند خداوند اورا با شهدا محشور فرمایدو صهیونیستها را نابود
  • علیرضا ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    با عرض خسته نباشد چرا لینک کوتاه برای اخبارتون تهیه نمیکنید ؟ واقعا امکان کاربردی هست لینک کوتاه برای شبکه های اجتماعی. امیدوام این امکان رو فراهم کنید.
  • ایرانی ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    درآمد یعنی بدهی به اضافه ی سرمایه همش سرمایه و سود نیست
  • ایرانی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    تنها فرزند پسر رئیس خانواده آنیلی بوده نه تنها اولاد کل خانواده
  • پيشگو ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    الان باحال خوب داره گشت گذارميكنه ... نزد پروردگارشان روزي ميخورند
  • بیاد شهدا ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    ناشناس محترم سلام نمیدانم چه کسی و اهل کجا هستی؟ فقط میدانم که از دنیای اطراف و آدمهای معاصر خودمون خیلی فاصله داریم! شما خانواده « آنیلی »» را نمشناسید! و همچنین ثروت نجومی این خانواده را نیز نمیتوانید تخمین بزنید!! برنامه پیچیده و مبهمی را اجرا کردند تا این ثوت عظیم در اختیار یهود قرار بگیرد!!! خوب است کمی مطالعه کنیم. کسی محدودیت ایجاد نکرده میتوانید در مورد این شهید عزیز تحقیق کنید. پدرش هم در بازی یهودیها افتاد و راضی به مرگ پسرش شد!! چون در راهی قرار گرفته بود که برگشت نداشت. رقم ثروت خانواده آنیلی جزو اسرار شده است زیرا اکنون این ثروت عظیم در تصاحب یهود قرار گرفته است. شما اگر شرکت های زیر مجموعه این خانواده را بشمارید 60 میلیارد دلار در مقابل آن بسیار ناچیز است. باشگاه یونتوس کارخانجات ماشین سازی فیات و مازراتی و فراری و... و شرکت هلیکوپترسازی و انواع شرکت ها و برندهای روز دنیا مربوط به این خانواده است. زیاد تعجب نکن فقط تحقیق کن.
  • مجتبی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    خیلی ادم باید جوانمرد باشه که از این همه ثروت بگذره.انشالله روزی برسه که اکثر بالادستان یه همچین الگویی داشته باشند
  • ali ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    کسی که با خدا معامله میکنه هیچ وقت ضرر نمیکنه. مطمینم هزاران برابر ثروتی که این دنیا داشته رو تو جهان برزخ داره و همچنین جهان اخرت.
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    خدا رحمتش کنه شهید مهدی (ادواردو) آنیلی و همجنین دوستش لوکا کاتئانی لواتلی رو که اونم شهید کردند خودتون توشتید اونم شیعه شده بوده و به شهادتش رسوندند مشرق جان از شهید لوکا کاتئانی هم بنویس سالگرد شهادتش رو اعلام کن حالا که نمیذاری یاد ادرواردو انیلی فراموش بشه یاد لوکا کاتئانی رو هم زنده کن حیفه یه شهید ایتالیایی مثل ادواردو که پشت کرده به ثروت و دنیا نامش فراموش بشع منتظریم ها مشرق جان.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    اعداد و ارقامتون غلطه داداش!
  • محسن ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    درود خدا بر شهید مظلوم و والامقام «ادواردو (مهدی) آنیلی» السلام علیک یا انصار دین الله السلام علیک یا احباءالله السلام علیک ایهاالشهدا
  • حقگو ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    سلام.ماکه ادعای ام القرا راداریم چرااینقدرکوتاهی کردیم دراین مورد.همیشه که نبایدبه فکرسودبودیکدفعه هم برای رضای خدا فیلم بسازیم پیشنهادمیکنم همیاری کنیم تافیلم زندگینامه این شهیدعزیزباکمک هم ساخته بشه اجرش هم باخداباشه
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    جای تعجب اینجاست این همه الگوهای اروپایی که می تواند هم نوعان او را جذب معنویت و معرفت اسلامی کند را مطرح نمی کنیم بعد از این همه سال تازه خودمان آن را معرفی می کنیم . فکر کنم برای معرفی اسلام به اروپایی ها و دیگر ادیان این افراد مورد مناسبی باشند تا آرام آرام آنها را با مکتب اهل بیت آشنا کنند
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    یاد داستان زهیر افتادم
  • علی ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    به دنیا و متعلقاتش گفت زکی! شهید واقعی به این میگن، من مستندشو دیدم، خدایا شهادت رو نصیب همه بکن،مارو هم شهید از دنیا ببر تا مردنمون هم به یه دردی بخوره
  • آهنی ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    سلام کسانی که در این زمانه دنبال الگو می گردند شهید آنیلی مورد کاملی هست. الهم صلی علی محمد و آل محمد
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    با بعضی شیعیان دنیا دوست کشورمان مقایسه اش کنید که حاضرند برای کمی ارزانی هما دینشان و دستاوردهای انقلاب را بهشیطانی همچون آمریکا بفروشند
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    کاش مسعولان ما هم از ادواردو یاد می گرفتند او غرب رو با همه تمدنش وثروتش به عشق حرف نو امام واسلام رها کرد اما مدیران ما ذوب در غرب شده اند
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    ادوارد انیلی حذف نشده است بلکه او برای همیشه جاودان شد و در این دنیا یادش در دل هر مومنی قرار دارد
  • عبدالرحمن ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    این شهید عزیز حذف نشده بلکه ما دروابستگی دنیا حذف شه ایم برای شادی روحش صلوات
  • صالح ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    به عنوان یه جوانی که خیلی هم اهل مطالب مذهبی و انقلابی و اخبار و این چیزها هستم با بیست و اندی سال سن تا حالا اصلا ایشان را نمی شناختم.وای به حال ما.مشرق تشکر
  • حقگو ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    سلام.ما چرااینقدرکوتاهی کردیم دراین مورد.همیشه که نبایدبه فکرسودبودیکدفعه هم برای رضای خدا فیلم بسازیم پیشنهادمیکنم همیاری کنیم تافیلم زندگینامه این شهیدعزیزباکمک هم ساخته بشه اجرش هم باخداباشه
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    کاش مشرق جان برای دانلود می گذاشت
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    کاش در برابر اینهمه مزخرفات ایران ستیز که می سازند یک نفر همت کند و فیلم این شهید مظلوم را بسازد.
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    ایکاش تقیه میکرد تا منفعت بیشتری نسیب شیعه میشد
  • بشردوست ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 1
    آقا پیمان سلام درست خواندی 60 میلیارد دلار! چون با خانواده اشرافی آنیلی آشنا نیستید برایتان عجیب است واقعا ثروت عظیمی داشت که یهود به فکر حذف او افتاد و تمام این ثروت را به نفع خود تصاحب کرد. تحقیق بد نیست.
  • بیاد شهدا ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    ali آقا نگو هزاران برابر !!!!! برای ما قابل ثصور نیست! نمیدانیم چقدر برای درک دنیایی ما باید بگوئیم بینهایت بدست آورد
  • بیاد شهدا ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    1 0
    ناشناس عزیز تحقیق ضرر نداره!!! شاید با ارقام آشنا نیستید یا خانواده ادواردو آنیلی را نمیشناسید.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • اسماعیل ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    به ادعا نتوان شیعه گشت شیعه کسی است که پای بگذارد به جایای علی (علیه السلام ) همانند این مرد بزرگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس