سفیر اسبق ایران در فرانسه در تشریح حادثه تروریستی پاریس با بیان اینکه تردد تروریست‌ها در اروپا راحت‌تر است، زیرا اروپا مجموعه‌ای یکپارچه دارد و مهاجران راحت‌تر می‌توانند به دیگر کشورها بروند، گفت: داعش در اروپا یارگیری کرده است.

به گزارش مشرق، حمیدرضا آصفی سفیر اسبق ایران در فرانسه، در خصوص حادثه تروریستی پاریس و ارزیابی و تحلیلش از این حادثه گفت: برای این حادثه ارائه ارزیابی دقیق سخت است، چرا که اوضاع فعلی غبارآلود است. می‌توان برای سهل کردن موضوع، داعش را مقصر دانست، اما آنچه در پاریس رخ داد مجموعه تحولاتی را در آینده به دنبال خواهد داشت، زیرا یک حادثه منفرد و اتفاقی نیست که زود به دست فراموشی سپرده شود و تبعات زیادی به همراه خواهد داشت.

وی در خصوص اینکه آیا ممکن است «13 نوامبر» فرانسه تبدیل به «11 سپتامبر» آمریکا شود نیز گفت: برخی رسانه‌های غربی این را گفته‌اند. اتفاقی که بعد از آن رخ داد و قابل پیش‌بینی بود - حمله جنگنده‌های فرانسه به داعش در سوریه - احتمال حملات جدی را نشان می‌دهد. فرانسه عضو ناتو است و ناتو نیز می‌تواند ادعا کند که به یک کشور عضو آن حمله شده و لذا کشورها ملزم به دفاع از همپیمانان خود هستند و اقدامات نظامی خود را در سوریه شدت می‌بخشند.

دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: از این جهت می‌توان تصور کرد که رسانه‌ها و بنگاه‌های تبلیغاتی که دست دولت‌های غربی هستند، به سمتی بروند که از این حادثه، 11 سپتامبر دیگری بسازند تا بخواهند به نتایج مورد نظر خود برسند. یعنی یک سناریوسازی برای رسیدن به اهداف جدی‌تر و پیچیده‌تر.

آصفی در خصوص فرار برخی عناصر تروریستی حوادث فرانسه و ابهام در این باره گفت: اگر چه می‌توان احتمال داد که در عملیات‌های تروریستی یکی دو نفر فرار کنند، اما بسیاری موارد دیگر نیز وجود دارد که با عقل جور در نمی‌آید. مثلاً اینکه علیرغم آنکه پلیس در حالت هشدار قرمز بود، چرا این اتفاقات رخ داد؟ چرا با وجود تهدید تیم‌ ملی آلمان و تغییر مکان تیم ملی آلمان و هشدار امنیتی برای پلیس فرانسه، باز هم این اتفاق در 6 نقطه پاریس رخ داد؟ و اینکه چرا در یک سال 2 عملیات تروریستی اتفاق داد؟

وی با اشاره به حادثه شارلی عبدو که هم تکان دهنده و هم عجیب بود، اظهار داشت: برخی اعضای نشریه شارلی عبدو در عملیاتی پر سر و صدا کشته شدند، در حالی که در خانه و محل زندگی آنها نیز امکان این ترورها بود و نیازی به این جیمزباند بازی‌ها نبود. علاوه بر این، پلیس برخی از تروریست‌ها را کشت، در حالی که می‌توانست زنده دستگیرشان کند.

سفیر اسبق ایران در پاریس با بیان اینکه اعلام شده برخی یهودیان عنوان کردند که ما از احتمال این رویداد خبر داشتیم، گفت: چرا فرانسویان از آنها نپرسیدند که از کجا می‌دانستید و اگر مقامات امنیتی می‌دانستند، چرا اهمال کردند؟

آصفی در خصوص احتمال حضور پررنگ‌تر ناتو در سوریه به دلیل حضور روسیه و ترس فرانسه از تنزل جایگاه سنتی خود در منطقه تصریح کرد: این احتمال نیز می‌تواند درست باشد. روز گذشته سارکوزی رئیس یکی از احزاب بزرگ فرانسه و رئیس جمهور سابق این کشور با اولاند دیدار کرد و به او گفت، ما نمی‌توانیم در موضوع سوریه یک ائتلاف جدا از روسیه داشته باشیم.

وی ادامه داد: برداشتم این است که فرانسه متوجه شده، حضورش در سوریه و لبنان کمرنگ‌ شده و تلاش می‌کند این موضوع را اصلاح کند. فرانسه احساس می‌کند برای حضور پررنگتر نمی‌تواند ساز جدا بزند و باید با بازیگران اصلی مانند روسیه و ایران وارد تعامل شود. همچنین فابیوس قبل از سفر روحانی اعلام کرده بود که فرانسه با ایران درباره سوریه حرف‌های زیادی خواهد داشت که تصور می‌کنم آنها نیاز به کمک ما دارند و باید در کنار ایران و در پرتو نفوذ ایران جای پای خود را مستحکم کنند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه افزود: فرانسه احساس می‌کند جایگاهش در منطقه متزلزل شده و در پی دستیابی مجدد به آن است.

آصفی درباره اینکه فرانسه در منطقه در جبهه ائتلاف ضدداعش خواهد بود یا ائتلاف روسیه و ایران؟ نیز اظهار داشت: بازیگران اصلی در مقابل داعش، آمریکا، ترکیه، انگلیس، ایران و روسیه هستند و عربستان هم فقط پول دارد و فرانسوی‌ها با سابقه طولانی حضور در منطقه، ارزیابی دقیقی از اوضاع دارند.

وی با ذکر این نکته که فرانسه ناچار است علاوه بر حضور در کنار آمریکا در کنار روسیه و ایران هم باشد تا هم جبهه ضد داعش را داشته باشد و هم اینکه تمام پل‌ها را خراب نکند، اظهار داشت: غربی‌ها شعار خود را رفتن اسد گذاشته‌اند، اما مطمئن نیستند که خروجی وین رفتن اسد باشد و می‌دانند به این راحتی نمی‌توان برای دولت سوریه تعیین تکلیف کرد.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه از نگاه غربی‌ها، سوریه بدون اسد نمی‌تواند صلح و ثبات داشته باشد، خاطرنشان کرد: خود آنها هم می‌دانند که نمی‌توان بی محابا موضوع رفتن اسد را دنبال کرد.

آصفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اظهارات اولاند در مقابله با داعش که شبیه سخنان بوش پس از 11 سپتامبر بود و دلیل این نوع موضع‌گیری گفت: این حادثه برای دولت فرانسه سنگین آمد، چرا که طی یک سال 2 حادثه تروریستی بزرگ رخ داد. در اولین حادثه تروریستی به دلیل اینکه کشته‌شدگان روزنامه‌نگار بودند و اجماع بین‌المللی بود، محبوبیت داخلی‌ اولاند بالا رفت، ولی این بار مانند گذشته نیست و تصور می‌کنم محبوبیت اولاند کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: در سوی مقابل هم وضعیت جبهه ملی و مخالف اولاند حتماً بهتر خواهد شد و ممکن است در خصوص وضعیت صدور روادید و پناهندگان شرایط دیگری را شاهد باشیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه دولت اولاند باید دست به اقداماتی برای مقابله با تروریست‌ها بزند، اما سطح اقدام و ظرفیت دولت فرانسه مشخص نیست، اظهار داشت: اروپا موضوع ترور و تروریسم را این روزها جدی می‌گیرد. موضوعی که ما 30 سال است آن را می‌گوییم که تروریسم همه را تهدید می‌کند و برای مقابله با آن باید یک عزم جهانی ایجاد شود.

آصفی در خصوص اینکه آیا این اتفاق زمینه یک تغییر بزرگ در منطقه است یا اینکه یک اتفاق بوده و نتایجی در برخواهد داشت؟ عنوان کرد: اولاند گفت، طراحی این اتفاق از بیرون بوده و سؤال این است که داعش بوده یا پدر معنوی تروریست‌ها، یعنی عربستان و یا اینکه رژیم صهیونیستی در پس پرده قرار داشته است.

وی با اشاره به تهدیدی که غرب را هدف قرار داده است، افزود: در کشورهای عربی حمله به فرانسه همدردی مردم را به همراه نداشت. در فرانسه از هر 6 جوان، یک نفر طرفدار داعش است که این موضوع برای فرانسه نگران کننده است. ما در گذشته این هشدار را داده بودیم که مهاجران فرانسوی که به سوریه رفته‌اند به کشورشان باز خواهند گشت و متأسفانه الان شاهد آن هستیم. یک تحلیل این بود که داعشی‌ها به صورت نفوذی در قالب پناهنده وارد اروپا شده باشند که این موضوع شرایط اروپا را سخت‌تر می‌کند.

این دیپلمات پیشین با ذکر این موضوع که هر کدام از فرضیه‌های مطرح شده درست باشد، در نتیجه کار تفاوت چندانی ندارد، اظهار داشت: در هر دو صورت ما شاهد تشدید اقدامات ناتو در منطقه خواهیم بود که بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه را به همراه خواهد داشت.

آصفی در پاسخ به این سؤال که این حضور برای مبارزه با تروریسم است یا تحقق اهداف دیگر نیز یادآور شد: می‌تواند برای اهداف دیگری باشد. منطقه تاکنون دچار چنین چند دستگی نبوده است. اکنون ایران، عربستان، قطر، امارات و ترکیه هر کدام مسیر خود را می‌روند و این تحولات می‌تواند چند دستگی را بیشتر کند، اگر کشورهای منطقه حواسشان جمع نباشد.

وی درباره راه‌حل این چالش جدید نیز گفت: معتقدم که جمهوری اسلامی باید اقدام به برگزاری اجلاس‌های منطقه‌ای کند تا همگرایی جدی برای مبارزه با تروریسم شکل بگیرد. اگر نمی‌توان امید به همگرایی جهانی علیه تروریسم داشت، می‌توان در سطح منطقه‌ای آن را تامین کرد. معتقدم که ایران، روسیه و برخی کشورهای بزرگ منطقه باید برای همگرایی تلاش کنند، چرا که این شکاف‌ها می‌تواند تشدید شود.

سفیر پیشین ایران در فرانسه در خصوص اینکه 700 نفر از فرانسه به سوریه رفته‌اند و ممکن است به آن کشور بازگردند و حتی کل اروپا را تحت تاثیر قرار دهند نیز یادآور شد: اقدامات تروریستی از سوی هر کسی نشانه قدرت نیست، بلکه نشانه ضعف است. این گروه‌ها از استیصال دست به چنین اقداماتی می‌زنند، چرا که در صحنه عملیاتی در سوریه و عراق متحمل شکست‌هایی شده‌اند.

آصفی با اشاره به اینکه داعش به دلیل اهمال آمریکا و متحدانش از یک گروه به شبه دولت تبدیل شده که زمین‌ دارد، مالیات می‌گیرد، نفت می‌فروشد و سربازگیری می‌کند، افزود: اما این شبه دولت امروز دچار ضعف شده و به دلیل این تضعیف شدن به دنبال قوت قلب دادن به نیروهای خود است و دست به ایجاد ناامنی در اروپا می‌زند تا زمین بازی را عوض کند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که چرا تروریسم به جای حرکت به سمت روسیه به سمت اروپا رفته است؟ گفت: آنها روسیه را تهدید کرده‌اند. در ایران نیروهای امنیتی آماده هستند و توان امنیتی در کشورمان بالاست. در اروپا تردد تروریست‌ها راحت‌تر انجام می‌‌شود، چرا که اروپا مجموعه‌‌ای یکپارچه دارد که مهاجران راحت‌تر می‌توانند به کشورهای دیگر بروند. علاوه بر این داعش در اروپا یارگیری کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس