کد خبر 496575
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه قرار شد بانک‌ها به خریداران خودرو تسهیلات بدهند که براساس قانون، مالیاتی به این وام تعلق نمی‌گیرد، گفت: اگر پرداخت این تسهیلات به شکل دیگری باشد، باید آن را بررسی و تصمیم گیری کنیم.

به گزارش مشرق، علیرضا طاری بخش در مورد دریافت مالیات بر ارزش افزوده خودورسازان از خریداران، اظهار داشت: به موجب بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده خدمات بانکی که توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه مجاز ارائه می‌ شود، از مالیات معاف است.

وی افزود: چنانچه این وام 25 میلیونی خرید خودرو که قرار است پرداخت شود، اگر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه مجاز  پرداخت کنند، در قالب قانون خدماتشان مشمول مالیات نخواهد بود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: البته خود فروش کالا و خودرو در نقطه آخر مشمول مالیات است که هم اکنون ایران خودرو این مالیات را گرفته و به دولت پرداخت می‌کند و بعدا هم انشا ا.. پرداخت خواهد شد.

طاری بخش ادامه داد: اگر این تسهیلات خرید خودرو توسط افرادی غیر از اشخاصی که در بند 11 ماده 12 عنوان شده است و به عنوان مصادیق دیگر تعریف شود ممکن است شکلی دیگر پیدا کند اما بر اساس اطلاعاتی که تاکنون داریم قرار است این وام را بانک‌ها به خریداران پرداخت کنند، بنابراین اگر مستقیما به متقاضی پرداخت شود، مشمول مالیات نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر بانک‌ها وام را می‌دهند، دیگر خود این تسهیلات مشمول مالیات نخواهد شد، بیان کرد: شرط این است که این وام و تسهیلات را بانک‌‎ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز مستقل به مصرف کننده پرداخت کنند، هیچگونه مالیات برای ارائه تسهیلات ندارد و خودرو سازان نباید مالیاتی بابت آن بگیرند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: اگر پرداخت این تسهیلات به گونه و شکل دیگری باشد، باید آن را بررسی و تصمیم گیری کنیم؛ اخذ مالیات مشروط است که اگر بانک‌ها پرداخت کنند مالیات نخواهد داشت.

طاری بخش در پاسخ به این سوال که متقاضی به بانک مراجعه نمی‌کند و با خودرو ساز قرارداد می‌بندد و عملا بانک‌ها کنار گذاشته شدند، گفت: باید قراردادها را بررسی و بعدا اظهار نظر کنیم ولی موضوعی که در جامعه مطرح است  قرار شد بانک‌ها به خریداران تسهیلات بدهند، که بر اساس قانون، مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس