کد خبر 496296
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

رئيس جمهور آمريکا در اظهاراتي درباره ميزان پيشرفت در جنگ عليه داعش گفت که آمريکا از ابتدا هدفش محدود کردن داعش بوده است.

به گزارش مشرق، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «اي‌بي‌سي‌ نيوز» به موضوعات مختلفي همچون داعش پرداخت و درباره ادعاهاي مربوط به ساقط شدن هواپيماي مسافربري روسي توسط داعش گفت: ما هنوز چيزي درباره اين موضوع نمي‌دانيم و اين يک احتمال است. ما چيزي نمي‌دانيم و در حال بررسي جزئيات هستيم. هر نوع فاجعه هوايي شبيه اين به تحقيقات زياد نيازمند است. زماني که ما به طور فعال و از نظر ميداني وارد اين موضوع نشده‌ايم، چگونه مي‌توانيم نتيجه گيري داشته باشيم. ما پيشنهاد همکاري کامل را به مصري‌ها، روس‌ها و ديگران داده‌ايم، اما اين احتمال وجود دارد که اين کار روي داده باشد.

اوباما در ادامه در پاسخ به اين سوال که اگر داعش و وابستگان آن که همين حالا در بسياري از کشورها و حتي افغانستان حضور دارند تصميم به اقدامات تروريستي بين المللي بگيرند آيا اين نمي‌تواند تغيير دهنده بازي باشد،گفت: آنچه که داعش را به يک چالش بدل کرده است اين حقيقت است که آنها همين حالا در ابتدا قلمروهايي را در دو کشور که به طور موثر اداره نمي‌شوند به اشغال خود درآورده‌اند. در عراق اگر شما به مناطق سني نشين برويد اين موضوع را مشاهده مي‌کنيد که حاکميت قدرتمندي در آنجا وجود ندارد. بديهي است در سوريه که در ميانه جنگ داخلي است شاهد فروپاشي نظم هستيم که اين اصولا مايه نگراني ماست.

رئيس جمهور آمريکا درباره اين احتمال که ولاديمير پوتين بتواند بر داعش غلبه کند و مناطق تحت اشغال آن را در سوريه آزاد کند،گفت: به نظرم پوتين از ابتدا به داعش به عنوان يک تهديد نگريسته است. دليل اوليه اينکه او به سوريه رفته است به خاطر داعش نبوده است بلکه براي تقويت اسد بوده است. بخشي از هدف ما در منطقه اين بوده است که براي وي و تمامي افراد منطقه اين موضوع را روشن کنيم که تهديد نخست داعش است و شما نمي‌توانيد اين مشکل را در کشوري که با فردي غير مشروع هدايت مي‌شود و اکثريت سوري‌ها مخالف وي هستند، حل کنيد.

اوباما در ادامه گفت: آنچه جالب توجه است و ما پيشتر هم شاهد آن بوديم اين است که شاهد افزايش آگاهي روس‌ها درباره اين موضوع هستيم که پس از هفته‌ها بمباران حالا آنها به اين نتيجه رسيده‌اند که نمي‌توانند از نظر نظامي برنده ميدان باشند. به نظرم آنها اين موضوع را درک کرده‌اند. آنها اين موضوع را به طور علني نمي پذيرند اما شما پيش از اين شاهد ديدن علايم اين موضوع بوده‌ايد. اينکه آنها وارد تعامل با ما، سعودي‌ها، ترک‌ها شده‌اند و تلاش مي‌کنند که درباره راه حل انتقال سياسي رايزني کنند که نشانه نسبتا مثبتي است. حالا آنها هنوز به اين نتيجه نرسيده‌اند که اسد نمي تواند بخشي از سوريه جديد باشد. به نظرم اينکه آنها به اين نتيجه برسند، مدتي زمان مي برد. اين هدف ماست و من و جان کري کار قابل توجهي انجام داده‌ايم.

رئيس جمهور آمريکا درباره انتقادات از آمريکا مبني بر تقويت نکردن ائتلاف بين‌المللي عليه داعش نيز گفت: به نظرم آنچه که يک واقعيت است اين است که ساختار حکومتي در مناطق سني نشين عراق ضعيف است و اين ساختار در سوريه وجود ندارد و نيروهاي کافي زميني که بتوانند به رقه در سوريه بروند و آنجا را پاکسازي کنند، نداريم در نتيجه ما هميشه اين موضوع را درک مي‌کنيم که هدف ما از نظر نظامي محدود کردن توانايي‌هاي داعش و قطع خطوط کمک رساني فيزيکي و مالي به آنها بوده است. در اين حال ما همراه با هم به دنبال ايجاد يک مسير سياسي در سوريه و تقويت انگيزه‌ها در بغداد باشيم تا نه تنها از نظر نظامي بلکه از نظر بهبود حاکميت هم پيروز شويم.

اوباما در واکنش به اين موضوع که اقدامات آمريکا موجب قدرت گرفتن داعش شده است گفت: نه، من فکر نمي‌کنم که آنها قدرت گرفته باشند اما آنچه که يک واقعيت است اين است که از ابتدا هدف ما محدود کردن آنها بوده است. آنها سرزمين‌هاي بيشتري را در عراق به دست نياورده‌اند و در سوريه که وارد شده‌اند آنجا را ترک خواهند کرد. شما شاهد جولان داعش در سراسر منطقه نيستيد. آنچه که ما تاکنون نتوانسته‌ايم انجام دهيم اين بوده است که به طور کامل نتوانسته‌ايم فرماندهي و ساختارهاي کنترلي آنها را به طور کامل نابود کنيم. ما پيشرفت‌هايي در زمينه جلوگيري از پيوستن جنگجويان خارجي به آنها داشته‌ايم. ما هنوز بايد کارهاي زيادي براي کنترل مرزها انجام دهيم تا پيوستن جنگجويان خارجي به اين گروه بسيار کاهش پيدا کند.

وي افزود: همانطور که شما مي‌دانيد ما همچنين کارهاي زيادي براي عراقي ها و تقويت قابليت‌هاي آنها انجام داده‌ايم زيرا يکي از چالش‌هاي بزرگ اين نبرد ارتش عراق بوده است. ارتش عراق شيعه هستند و همين موضوع حرکت آنها به طرف مناطق سني نشين را دشوار مي کند. بخشي از هدف ما به خدمت گرفتن نيروهاي سني در بخش تهاجمي تا دفاعي بوده است.

رئيس جمهور آمريکا در پاسخ به اين سوال که «بن کارسون» نامزد انتخابات رياست جمهوري در مناظره‌اي گفته که «ما مي‌توانيم داعش را تنها با بمباران ميادين نفتي الانبار از بين ببريم» گفت: به نظرم او اطلاعات زيادي درباره اين موضوع ندارد. منصفانه است که بگوييم که در چند سال اخير من به بهترين افکار کارشناسان کشور در حيطه‌هاي نظامي و خارجي دسترسي داشته‌ام. من براي رسيدن به مقام رياست جمهوري تلاش نمي‌کنم، تنها منفعت من اين است که موفق شوم.

وي افزود: من در اين رابطه با افراد زيادي در منطقه که در عمليات‌هاي نظامي حضور داشته‌اند و از جمله جوزف دانفورد رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا و افرادي چون ژنرال آلن که در عمليات‌هاي نظامي در عراق حضور داشته‌اند، صحبت کرده‌ام. اين موضوع به سال‌هاي 2007 و 2008 باز مي‌گردد. آنها به من گفتند که اين کار آساني نيست. آنچه که ما توانسته‌ايم اين است که راهبردي را شکل دهيم که در وهله نخست و در نهايت قابليت‌هاي داعش را محدود کند. ما حالا در موقعيتي قرار داريم که به آرامي و به تدريج در حال عقب راندن آنها در مناطقي هستيم که همپيماناني چون کردها و پيشمرگها را داريم اما تا مادامي که به راه حلي سياسي در سوريه نرسيم و اسد براي سني‌ها در سوريه امتيازاتي در نظر نگيرد و تمامي منطقه درگير مناقشه شيعه و سني باشد ما همچنان مشکل خواهيم داشت.

رئيس جمهور آمريکا در ادامه گفت: اين موضوع به همين زودي‌ها روي نخواهد داد. ما بايد مطمئن باشيم که داعش حجم فعاليت هايش محدود شود تا اينکه تهديدي در ابتدا نه تنها براي ما بلکه براي همپيمانانمان در منطقه از جمله اردن و عربستان سعودي نداشته باشد و بحران انساني که ميليون‌ها نفر را آواره کرده است، از بين برود.

اوباما در ادامه در واکنش به انتقادات نامزدهاي رياست جمهوري از حزب جمهوري خواه که مي‌گويند راهبرد خارجي اوباما -کلينتون جهاني خطرناک را ايجاد مي‌کند و در اينکه آمريکا بتواند جهان را هدايت کند ضعيف عمل کرده گفت:‌ آنچه که مي‌توانم بگويم اين است که آمريکا ضعيف تر نشده است بلکه از زماني که من بر سر کار آمده‌ام آمريکا در جهان قدرتمند تر شده است. شما مي توانيد اين ميزان نفوذ را درباره تمامي مسائل و همکاري‌هاي ما در رابطه مقابله با تروريسم و مسائل مهمي چون تغييرات آب و هوايي و فعاليت هايي که در آسيا انجام مي دهيم، مشاهده کنيد. من قصد دارم که در مسافرت خود به آسيا درباره مفاد مربوط به ايجاد سيستم‌هاي قانونمند مذاکره کنم که از آزادي دريانوردي ما حمايت مي‌کند و تلاش مي‌کند که با اقدامات چيني‌ها که صلح و امنيت منطقه را تهديد مي‌کند، مقابله کند.

وي افزود: همانطور که مي دانيد صحبت‌هاي زيادي در بين جمهوري خواهان درباره اين موضوع وجود دارد که راهبرد پوتين در اوکراين موفقيت آميز بوده است اما در حقيقت ما توانسته‌ايم تمامي جامعه بين المللي را در برابر آنها منسجم کنيم و نه تنها ميزان درگيري‌ها را در اوکراين کاهش دهيم بلکه تلاش کنيم که اين مناقشه را به روشي صلح آميز حل و فصل کنيم. يکي از موضوعاتي که وجود دارد اين است که افکار عمومي جهان درباره آمريکا نسبت به زماني که به مقام رياست جمهوري رسيدم به طرز قابل توجهي بهبود پيدا کرده است.

رئيس جمهور آمريکا گفت: ما شاهد تهديدات بزرگي بر ضد آمريکا شبيه 11 سپتامبر نبوده‌ايم. ما توانسته‌ايم که بيش از هزاران نفر از نيروهايمان را با وجود حضور در ائتلاف از خطر برهانيم. ما در هر کجا از آمريکاي لاتين تا آفريقا به شکل گيري جهاني مرفه تر و با صلح و ثبات تر کمک کرده‌ايم. آنچه که شما مي‌شنويد تنها لفاظي‌هاي انتخاباتي است. اجازه بدهيد در اين رابطه افغانستان را براي شما مثال بزنم. به نظرم هيچکدام از ما اين تصور را نداشتيم که بتوانيم حتي يکي از نيروهايمان را از اين کشور که يکي از فقيرترين کشورهاي جهان است عقب بکشيم و اين کشور سي يا چهل سال است که درگير جنگ و ناآرامي است کاملا دچار ثبات شود. فرض و راهبرد ما هميشه بر اين اساس بوده است که مشاوره و آموزش لازم و حمايت نظامي را براي اينکه دمکراسي نوپا در اين کشور کار خود را آغاز کند، داشته باشيم. اين دقيقا همان کاري است که ما در حال انجام آن هستيم.

اوباما افزود: زماني که من اين موضوع را بررسي مي‌کنم که چه کوتاهي‌هايي داشته‌ايم آنچه که درست به نظر مي رسد در خاورميانه و به طور ويژه در سوريه بوده است. همانطور که مي دانيد تغييرات زيادي پس از بهار عربي که روي داد که در هر 10 سال هم روي نمي دهد. اين تغييرات در هر پنجاه، شصت و يا هفتاد سال روي مي دهند و ما نتوانسته‌ايم که به موفقيت هاي ميداني در کشورهايي که ديکتاتورها بر آنها حکومت مي‌کرده‌اند و اجازه فعاليت به جامعه مدني را نمي داده اند، برسيم.

وي گفت: زماني که جمهوري خواهان درباره اين موضوع صحبت مي کنند که ما مي توانستيم همه چيز را درست کنيم ودر خاورميانه به پيروزي برسيم اين نوعي شکسته نفسي است. آنچه که واضح است، اين است که آنها اين احساس را که اين کار تا چه حد دشوار است، ندارند. آنها هيچ احساسي درباره اينکه تاريخچه اقدامات اخير ما در افغانستان و عراق چه بوده است، ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس