اگرچه آمریکا با برگزاری نشست وین برای حل بحران سوریه و حضور همه کشورها تاثیر گذار موافقت کرد؛ اما با نگاهی به پیروزی های ارتش سوریه و دسیسه های آمریکا علیه نظام دمشق می توان گفت که واشنگتن با حل سیاسی بحران سوریه موافق نیست.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری النشره لبنان، تحرک های دیپلماسی در دوره اخیر در منطقه خاورمیانه به ویژه پس از دخالت نظامی روسیه و به وجود آمدن موازنه قدرت در سوریه، پیشروی ارتش سوریه در محورهای شمالی و جنوبی، کاهش قدرت داعش، و شکست طرح ترکیه، داعش و دیگر گروه های تکفیری برای به کنترل در آوردن شمال سوریه و برقراری منطقه حائل نشان از آن دارد که کشورهایی که در ناآرامی های منطقه نقش دارند برای حل بحران سوریه تلاش می کنند.

روسیه نمی خواهد اینگونه وانمود کند که حضورش در سوریه برای دستیابی به پیروزی نظامی و حفط امنیت ملی خود، تقویت حضور در این کشور است. بنابراین مسکو هدف خود از حضور در سوریه را نابودی تروریسم و درپی آن حل بحران سوریه عنوان کرد.

از طرف دیگر آمریکا هم نمی خواهد در برابر جهانیان نشان دهد که در این مرحله با حل سیاسی بحران سوریه مخالف است بنابراین واشنگتن با برپایی نشست وین با حضور همه طرف ها موافقت کرد. اکنون این سوال مطرح است که آیا امریکا برای پایان دادن به بحران سوریه جدی است و آیا این کشور طرحی برای پایان دادن به تنش ها در سوریه دارد؟

هر یک از احزاب جمهوری خواه و دموکرات در کنگره آمریکا درباره بحران سوریه مواضع گوناگونی دارند. این احزاب درباره چگونگی برخورد با بحران سوریه در شرایط بغرنجی قرار گرفته اند. دولت آمریکا هم در موضع گیری های سیاسی خود درباره بحران سوریه با تردید برخورد می کند و دچار دستپاچگی شده است. افزون بر این، پایداری نظام سوریه طی 4 سال گذشته در برابر دشمنان آن هم در شرایطی که دشمنان این کشور شرط بندی کرده بودند که نظام سوریه یک ماه دیگر سقوط خواهد کرد سبب شده است حضور بشار اسد رییس جمهوری سوریه در هرگونه راه حلی برای بحران سوریه ضروری باشد. این در حالی است که آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهان کنار گذاشتن اسد هستند. از طرف دیگر وضعیت میدان های جنگ در سوریه به سود نظام سوریه پیش می رود. این مساله سبب شده است تا نظام سوریه در هرگونه مذاکره ای برای حل بحران سوریه دست برتر را داشته باشد. از سوی دیگر گروه های تکفیری وابسته به آمریکا در سوریه در حال شکست خوردن هستند همه این امور سبب شده است تا آمریکا در این مرحله برای حل بحران سوریه از راه سیاسی آمادگی نداشته باشد.

در بیانیه نشست وین که با حضور 17 کشور و نماینده سارمان ملل و اتحادیه اروپا برگزار شد آمده است که باید وحدت و استقلال سوریه و نهادهای دولتی آن حفظ شود. قانون اساسی جدیدی وضع گردد و انتخابات برگزار شود و در همه مناطق این کشور درگیری های پایان یابد. در این بیانیه فقط عناوین کلی مطرح شده است و به موضوع های مورد اختلاف که طرح آن نشست را بی نتیجه پایان می داد، اشاره ای نشده است. همه طرف ها اگرچه اختلاف دیدگاه داشتند اما طرف های حاضر در نشست موافقت کردند که دیدارها ادامه داشته باشد. برخی از این طرف ها با باقی ماندن اسد در دوره انتقالی و کاهش اختیارات وی موافقت کردند اما به دلیل حساس بودن آن در نشست وین به این موضوع پرداخته نشد.

این در حالی است که دشمنان سوریه نبرد خود علیه سوریه را ادامه می دهند و آمریکا برای به فرسایش بردن هرچه بیشتر سوریه تلاش می کند زیرا شرایط کنونی سوریه مطابق میل واشنگتن نیست. این کشور منتظر است تا در میدان نبرد سوریه تغییراتی را به نفع خود رقم زند تا در مذاکرات از آن به عنوان برگ برنده ای استفاده کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس