یک نشریه آمریکایی با اشاره به خبر امضای قرار داد تحویل سامانه دفاعی اس - 300 میان ایران و روسیه گزارش داد: سلاح‌های روسی قدرتمند دیگری هم وجود دارند که تهران تمایل به خریدشان دارد.

به گزارش مشرق، به نوشته نشریه نشنال اینترست، انتشار این خبر که روسیه به‌زودی تحویل سامانه دفاعی موشکی اس - 300 به ایران را آغاز خواهد کرد موجب واکنش دولت‌های غربی و اسراییل شد. مسکو قرار است به‌زودی این سامانه موشکی زمین به هوای دوربرد را به ایران منتقل کند که قرار داد اولیه آن در سال 2007 میان دو کشور منعقد شده بود.

دستیابی ایران به این سامانه دفاعی سبب می‌شود تا این کشور بیش از گذشته بتواند در برابر حملات هوایی از مرزهای خود دفاع کند اما این تنها سلاحی نیست که ایران خواهان دستیابی به آن است.

اکنون روسیه، خط انتقال تسلیحاتی نظامی را به ایران بازگشایی کرده است. با توجه به نبود اعتماد میان ایران و غرب، روسیه در آینده نیز یکی از دو کشوری باقی خواهد ماند که خواهان فروش تسلیحات به ایران است.

این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود به پنج سلاح قدرتمند روسی پرداخته است که از نظر این نشریه، ایران مایل به خرید آن‌هاست:

موشک ضدکشتی کلاب

ایران سابقه‌ای طولانی در استفاده از موشک‌های ضد کشتی در آب‌های خلیج فارس دارد. ایران از موشک‌های چینی سیلک و ورم علیه کشتی‌های عراقی استفاده کرده است و به‌علاوه چند موشک چینی سی 802 در اختیار دارد.

موشک‌های ضد کشتی قدرتمند همانند کلاب، به ایران تونایی مقابله به تهدیدات حمل و نقل خارجی و حتی قدرت بستن تنگه هرمز را خواهد داد. این نسل جدید موشک‌های روسی سریع‌تر و دقیق‌تر هستند و حتی قابلیت پرتاب از سکوهای استتار شده را دارند.

به نوشته نشنال اینترست، سرعت ما فوق صوت موشک‌های کلاب، قابلیت اصلی آن است که به طور چشم‌گیری موجب کوتاه شدن زمان واکنش برای دفاع ضد موشکی دشمن می‌شود. این سامانه قابلیت‌ حمل چهار موشک را دارد و می‌تواند به وسیله کشتی، قطار یا حتی می‌تواند به وسیله حمل و نقل جاده‌یی روی سطح صاف حمل شود.

تانک تی - 90

خرید تانک‌های زرهی مدل تی – 90 می‌تواند منجر به بازسازی ناوگان تانک ایران شود. این تانک قابلیت انهدام هدف از فاصله بیش از 4 هزار متر را دارد. تی - 90 از تانک تی - 72 مشتق شده است اما هنوز یک تانک قدرتمند و سودمند محسوب می‌شود.

ترکیبی از قطعه‌های زرهی واکنشی، سیستم‌ لیزر متراکم و سیستم استتار که می‌توانند به طور همزمان با یکدیگر کار کنند به طور موثری از این تانک محافظت می‌کنند.

جت جنگنده سوخو 35

این هواپیما‌های جنگنده چند منظوره که بدنه‌اش از تینانیوم ساخته شده است، می‌تواند اهداف را هم در هوا و هم در زمین با یک سیستم هدف‌گیری الکترونیکی – نوری پیشرفته مورد اصابت قرار دهد. این هواپیما می‌تواند یک هدف را در آسمان تا فاصله 400 کیلومتری مورد حمله قرار دهد. سوخوی 35 ظرفیت بالایی برای حمل بمب و موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین دارد و مخازن سوخت با ظرفیت بالا و سنسورهای قوی از قابلیت‌های این جنگنده هستند.

کشتی نفربر ایوان گرن

هرچند ایران همیشه به عنوان یک قدرت زمینی شناخته شده است، علاوه بر این یک کشور با آب‌های فراوان نیز هست. در واقع تمام مرز جنوبی این کشور در کناره خلیج فارس است. بنابراین، این کشتی با قابلیت جابه‌جایی 5 هزار تن که می‌تواند 13 مخزن 60 تنی یا 36 نفر بر زرهی به‌علاوه 300 نیرو را حمل کند به ارتقای سامانه دریایی ایران کمک خواهد کرد. این کشتی محل استقرار بالگرد دارد و از سلاح‌های دفاع از خود برخوردار است.

به نوشته نشنال اینترست، هر یک از این کشتی‌های ارزشی بالغ بر 300 میلیون دلار دارند.

موشک‌های کوتاه برد اسکندر

ایران در سال‌های گذشته به کار برای توسعه ظرفیت و توانایی موشکی‌اش ادامه داده و پیشرفت‌های زیادی نیز در این زمینه به دست آورده است. اما حتی یک موشک دقیق با برد کوتاه هم می‌تواند بسیار سودمند باشد. موشک بالستیک اسکندر مدل 720 ام 9 می‌تواند ایده آل باشد.

این موشک‌ها برای حملات تاکتیکی طراحی شده‌اند و می‌توانند مراکز کنترل و فرماندهی، رادارها، سایت‌های موشکی زمین به هوا و دیگر اهداف نظامی حساس را مورد اصابت قرار دهند. آن‌ها ابتدا برای استفاده به منظور مقابله با اهداف محافظت شده طراحی شدند اما بعدتر به فن‌آوری ضد موشکی مجهز شدند که دفاع در برابر موشک‌های دوربرد بالستیک را ممکن کرده است.

ایران در سال‌های اخیر با کمک کارشناسان و متخصصان داخلی پیشرفت چشمگیری در زمینه نظامی و دفاعی داشته و به قابلیت‌های گسترده‌ای در این حوزه دست یافته است. موشک دور برد عماد که به تازگی به طور موفقیت‌آمیز مورد آزمایش قرار گرفته شده است، یکی از نمونه‌های آن است. برد این موشک 1700 کیلومتر اعلام شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 3
    ایران اکثر این قدر بدبخت شده که موشک بالستیک کوتاه برد رو هم از روسیه بخره بهرته این برنامه مسخره موشکی رو هم مثل هسته ای مسخره تعطیل کنه
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    چند موشک c-802!!!
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    اگر قرارداد برای این تسلیحات امضاء بشه, انشالله چند دهه دیگه جنس تحویل میشه؟
  • محمد ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 1
    اولویت ما در بازسازی اقتصادی است (به اندازه کافی سلاح داریم)
  • ehsan ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    2 1
    ما به جز اینها نیاز به بالگرد جنگی و ترابری و خودروی زرهی داریم
  • افشین تهران ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    3 1
    این نشریه فقط داره پروژه ایران هراسی رو دنبال میکنه و انهم بصورت بسیار ناشیانه ای.1با وجود انواع موشکهای بومی کروز مثل صاعقه و یا علی و سومار و نصر و .........وهمینطور موشک بالستیک کشتی زن خلیج فارس فعلا ایران نیازی به خرید موشک کلاب نداره مگر اینکه تکنولوژی مافوق صوت این موشک مورد معامله قرار بگیره که روسها از این ناپرهیزیها نمیکنند.2با وجود تانک بومی ذوالفقار3که در خط تولید قرار گرفته و از تجهییزات پیشرفته ای هم برخوردار هست ایران برای خرید تانک تی 90 هزینه نخواهد کرد حتی اگر این تانک از تی 90به مدل جدیدتر ساخت روسیه تغییر پیدا کنه ایران باز هم بر روی ذوالفقار بومی تکیه میکند اما در مورد تجهییزات مورد نیاز در سامانه های تانک چنانچه بر نوع بومی ان توانا تر باشند شاید معامله ای صورت بگیرد.3کشتی نفر بر ایوان گرن که بیشتر برای تهاجم به ساحل کاربرد داره که اصلا اقدامی نخواهد کرد چرا که توانایی ساخت همچین شناوری رو داره و خرید این شناور کلا باعث حساسیت شیخکهای خلیج میشه و این در دستور کار ایران نیست که باعث تحریک این همسایگان کم خرد بشه.4موشک اسکندر که نوع صادراتی ان زیر 300کیلومتر بردش هست یک جک جالب میشه اونم با وجود موشکهای فاتح 110و 313 که در نمونه جدید بردی 500کیلومتری داره و از دقت بسیار بالایی برخوردار هست و ایران این هزینه را نخواهد کرد.5اما در مورد خرید جنگنده از روسیه بله ایران این تمایل را دارد اما باید دید که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تفاوت قیمت زیاد سوخو30با 35 ایران تمایل به خرید کدام نمونه را خواهد داشت البته میگ 31 و35 هم از دید مسئولین نیروی هوایی ما خارج نیستند ضمن اینکه در دکترین نظامی ما بر نیروی هوایی خیلی تاکید نشده و بجای ان بر نیروی موشکی و پدافند هوایی بیشتر تاکید میشود اما مطمئنا ایران چند مدل جنگنده از روسیه و چین خواهد خرید تا در صورت بد عهدی یکطرف طرف دیگری در عرصه هوایی موجود باشد و همینطور میدان کوچک رقابت هم ایجاد شود اما مطمنا ایران بر خرید تکنولوژی های ساخت جنگنده انهم در مواردی مثل رادار های هواپایه و موتور جت و دیگر کاستیها تاکید بیشتری خواهد داشت.تا انشالله بتواند جنگنده ای بومی در شان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تولید کند.اما فعلا گرفتن اس300اولین قدم در این راه هستکه برای روسیه هم میدان ازمایش و باز پسگیری اعتبار خود در نزد ملت و دولت ایران میباشد.پس فقط یک مورد محتمل هست و الباقی توهمات این نشریه کاذب و مغلته کن میباشد.
  • افشین تهران ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 1
    این نشریه یه غلطی کرده شما چرا نگران و ناراحت شدی؟؟؟برنامه موشکی مسخره!!!!!!!!!!!!این حرف از یک ایرانی بعیده.اگه این برنامه مسخره موشکی نبود که الان من و شما باید پوتین دوستان غربیتون رو واکس میزدیم.شما شهر زیر زمینی موشکی سپاه رو مگه ندیدی که میگی برنامه مسخره موشکی؟؟؟واقعا که باعث تاسف هست.
  • افشین تهران ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    بنوعی خودشونو میخوان تسکین بدن.این موشک امروز با نام ایرانی داره تولید میشه و موشک کرم ابریشم هم با نام صاعقه داره تولید میشه و این چندتا از روی ضعف و عجز و ناتوانی هست والا با وجود خلیج فارس بالستیک کشتی زن ساخت موشکهای کروز برای ایران کاری نداره البته فکر میکنم نویسنده تا حالا اسم موشک یاعلی ع و سومار رو نشنیده.
  • سراج ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    سلام یه گزارش از توانمندیهای کشتی ایوان گرن تهیه کنید ممنون
  • اهوازی ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    هواپیمای سوخو 30 و میگ 31 و 35 را هم اضافه کنید.
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    2 1
    ایران به زیردریایی حمل موشک نیاز داره.
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 1
    عزیزم اول نوشتن یاد بگیر بعد نطق کن.
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 1
    ایران باید در دو مورد سرمایه گذاری کلان بکنه اون هم یکی نیروی هوایی هستش و دیگری نیروی دریایی
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 1
    به غیر از جنگنده سوخو 35 هیچ منبعی برای این حرف ها وجود ندارد! علی الخصوص در مورد اسکندر!
  • mmm ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    چرا وقتی نمیدونی اظهار نظر میکنی،اسکندر بااختلاف زیاد بهترین موشک بالستیکی تاکتیکی دنیاست.
  • مهرداد ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    این نشریهای آمریکایی مثل حکومتهاشون میخوان سلاحهای بیشمار وپیشرفته بومی خودمون را نادیده بگیرن وبگن که ایران ضعیفه تاایرانیها رو دچار کم ارزش بودن واز خودباخته کنند ودست از انقلاب و دفاع از سرزمینشون بر دارند در واقع همه اینها جنگ روانیه اونا اگه از سلاحهای ما تعریف کنند در واقع به شکست خودشون در برابر ما اعتراف کرده اند وهیچ وقت تو رسانه هاشون که خود این رسانه ها جزئ از سلاحاشونه قدرت واقعی ما را نشون نمیدند...
  • محمد ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 1
    مسخره خودتی نه هسته ای مسخره است نه موشکی بلکه آدم های مسخره ای مثل تو اون را به تمسخر میگیرن
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    از این پنج مورد فقط جنگنده سوخو اونم از نوع su30 مد نظر ایرانه و شاید تعداد کمی تانک T90 بقیه رو نویسنده با زیرکی و سو نیت خاصی وارد این گزارش کرده که ارزش تولیدات با عظمتی مثل فاتح 110 و موشک خلیج فارس ویا حتی توانایی های غیر قابل انکار تولیدات دریایی مونو کم جلوه بده
  • حسین ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    فقط سوخو 35 رو قبول دارم اونم سری BM.. اگر ایران 200 سوخوو SU 35BM و50 تا SU 34 و 24 تا PAKFA بخره هیولای بی بدیلی میشه که تا 30 سال کسی جرات نمیکنه طرفش بیاد بعد از اونم انشاالله خودمون یکی از بهترین جنگنده های دنیا رو تولید میکنیم
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 1
    جز سوخو35 هیچکدوم بدردمون نمیخوره چون یا همطرازش یا بهترشو داریم
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    از کی به تانک جنگی مخزن می گویند ( این کشتی توانای حمل 13 مخزن 60 تنی .....)
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام ما هم کروز کلاب داریم و موشک بهتر از اسکندر هم داریم میمونه اون سه تای دیگه که خوبه بخرن.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    آواکس روسی , اس400 ، یاخونت، پانتسیر و توپهای چند لول گاتلینک30 م م و... را هم اضافه باید کرد.
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 1
    دوست عزیز کی و کجا حرف از خرید مدل su30 شده؟ کدوم مسئول ایرانی گفته که ما قصد خرید سوخو 30 دارم؟
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    "هیچکدوم بدردمون نمیخوره" چه جالب.... بهتره از خواب زمستانی بیدار بشی و واقعیت ها رو ببینی
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بابت این تمایلات مچکریم!
  • هومن ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    بسیار عالی هست به شرطی که روسها آن را به ما بدهند . امیدوارم .
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بابت این تمایلات مچکریم!
  • نصیر ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    جالبه در شرایطی که رهبری میگه اقتصاد مقاومتی! تازه در صنایع دفاعی 180 درجه برعکس اون رو حضرات شروع کردن یعنی خرید از خارج با تمام قوا!!...مگه ایران بالاترین رتبه بیکاری در منطقه رو نداره!؟؟ مگه اقتصاد کشور دچار بحران نیست مگه تولید کننده ها از دولت طلبکار نیستن؟؟ خوب ساخت این تسلیحات در داخل کشور هم باعث ایجاد شغل میشه هم حفظ نخبه ها هم به صورت مستقیم کلی پول به تولید کننده های داخلی تزریق میشه ...
  • افشین تهران ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 1
    کی گفته که ایران میخواد بخره؟؟؟
  • افشین تهران ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    جاییکه سامانه رعد1و2و15خردادوطبس هست شما در ارزوی خرید پانتسیر هستی؟؟توپ کاتلینگ چند لول؟؟!!چیزیکه خودمون میسازیم خیلی بهتر از نمونه خارجی هستکه بخوایم بخریم.
  • افشین تهران ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    ناشناس شما بهتره از خواب کل سال و خودباختگی در بیای.خوب راست میگه ما چرا بقیه را باید بخریم وقتی توان ساخت ان را داریم.
  • افشین تهران ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    با توجه به این گزارش نشریه فوق فقط قصد ایران هراسی داشته و اینکه ایران با رها شدن منابعش قصد داره تا به غولی نظامی در منطقه خودش رو تبدیل کنه و این خریدها بدلایل زیر انجام شدنی نیست.1موشک ضد کشتی کلاب!!!با وجود انواع موشکهای ضد کشتی کروز ساخت ایران و همینطور موشک بالستیک خلیج فارس مخصوص کشتی زدن ایران همچین خریدی رو انجام نمیده مگر تکنولوژی مافوق صوت کروز رو2با وجود تانک ذولفقار 3که هم پیشرفته هست و هم تولید بومی ان چند وقتی هستکه تولید شده ایران تانک نخواهد خرید مگر تجهیزاتیکه برروی تانک نصب میشه اونم اگه پیشرفته تر از تجهیزات فعلی باشن.البته بعضیها تولید این تانک رو در داخل هنوز باور ندارن ولی وقتیکه زیاد بشه باور خواهند کرد.3کشتی نفربر ایوان گرن که مخصوص حمله به ساحل هست و باعث حساسیت همسایه های جنوبی ما میشه و ایران قصد لشگر کشی به هیچ کشوری رو نداره و با پول یک فروند از این کشتیها میتونه چند جماران نسل جدید بسازه که کارایی بهتری هم برای ایران دارن.4موشک اسکندر!!!درسته که این موشک از بهترینها هست اما جاییکه فاتح 110و313 ایرانی باقدرت و دقت بالا هست ایا این خرید هست یا جک.تازه اسکندر صادراتی بردی زیر 300کیلومتر داره که فاتح 313و 110کیلومتر برد داره و قیمتش حتما یک دهم اسکندر هست برای ایران.وابستگی هم نداره و ضمنا کشوریکه موشکهای با برد2000کیلومتر میسازه دیگه سراغ این نوع موشکهای برد کوتاه نمیره.5سوخو 35 تنها گزینه ای هستکه ممکنه ایران از این سری جنگنده خریداری کنه البته 35بودنش هنوز معلوم نیست چرا که با توجه بقیمت ممکن هست از سری 30ام ک خریداری کنه و ضمن اینکه میگ 31هم از دید ایران پنهان نیست و به این رهگیر قدرتمند تمایل داره.اگر خریدی از چین یا روسیه انجام بشه فقط در بخش هوایی خواهد بود اونم محدود و مشروط به انتقال تکنولوژی و یا بخشی از اون.
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    80 درصد حرف هایی که می زنی فقط در حرف اجرایی شده در کشور...چون تولید انبوه نشده..متاسفانه
  • بی طرف ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    تمام نظرات مطالعه شد اکثر آنها فاقد اطلاعات کارشناسی ونظامی می باشند .
  • مرتضی ازقزوین ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    خیلیهامیخوان تکنولوژی غرب روبالاترجلوه بدهندامادرجنگ خلیج فارس میگ25عراق اف18آمریکاروزدیادرکوزوومیگ29اف117آمریکاروزدتکنیک خلبانهااگرخوب باشه جنگندهای روس فوق العادن وبدردایران هم میخوره چون خلبانهای ماباهوشندمثل ملخ خورای عربستان نیستندک آمریکایابگن ک بایدچه جوری وچیکاربکنند.یاشاسین ایران
  • بهمن ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اتفاقاً اسکندر یه موشک استراتژیکه و شما هم به هوای برد کوتاهش نرو.... به هوای کاربردش برو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس