کد خبر 495516
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰

وزیرامورخارجه کشورمان که لحظاتی پیش وارد وین پایتخت اتریش شده بود به محل مذاکرات در هتل امپریال رفت و ریاست هیات ایران را به عهده گرفت.

به گزارش مشرق،  سومین دور نشست مذاکرات صلح سوریه که امروز صبح (ساعت ۱۳ به وقت تهران) در وین برگزار شده است همچنان پشت درهای بسته ادامه دارد.

وزیر امورخارجه کشورمان که دقایقی پیش وارد وینشد بلافاصله به محل مذاکرات در هتل امپریال رفت و ریاست هیات ایران را به عهده گرفت.

امیر عبداللهیان معاون وزیر امورخارجه شب گذشته به منظور شرکت در این نشست به وین رفت؛ اما پس از حادثه تروریستی در فرانسه و لغو سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه، محمد جواد ظریف نیز عازم وین شد.

علاوه بر  ایران، آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس ، آلمان ، ایتالیا ، عربستان سعودی، عراق ، ترکیه ، مصر ، امارات ، قطر ، اردن ، لبنان و عمان ، استرالیا ، نماینده اتحادیه اروپا و استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از شرکت کنندگان در این نشست هستند.

دومین نشست صلح سوریه در دوم آبان ماه برگزار شد که ایران برای نخستین بار در این مذاکرات حضور یافت. در پایان آن نشست یک بیانیه ۹ بندی بدین شرح منتشر شد:

۱- حفظ اتحاد، استقلال، تماميت ارضي و شخصيت سکولار سوريه، از اهميت بنيادين برخوردار است.

۲- نهادهاي دولتي، دست‌نخورده باقي خواهند ماند؛

۳- حق تمامي مردم سوريه، صرفنظر از طبقه‌بندي‌هاي قومي يا مذهبي آنها بايستي حفظ شود؛

۴- تسريع تلاش‌هاي ديپلماتيک براي پايان دادن به جنگ ضروري است؛

۵- دسترسي به کمک‌هاي بشردوستانه در سرتاسر خاک سوريه تضمين خواهد شد و مشارکت‌کنندگان حمايت از بي‌خانمان‌هاي داخل سوريه، پناهندگان و کشورهاي ميزبان آنها را افزايش خواهند داد.

۶- بايستي بر «داعش» و ساير گروه‌هاي تروريستي، مطابق آنچه در فهرست سازمان ملل آمده و همچنين گروه‌هاي ديگري که بعداً درباره آنها توافق خواهد شد، غلبه کرد.

۷- مشارکت‌کنندگان، وفق بيانيه مشترک ژنو ۲۰۱۲ و قطعنامه شماره ۲۱۱۸ شوراي امنيت، سازمان ملل را به تشکيل نشستي با حضور نمايندگان دولت سوريه و معارضان اين کشور جهت رسيدن به فرايندي سياسي که به تشکيل حکومتي معتبر، فراگير و غيرقومي، و به تبع آن، قانون اساسي جديد و انتخابات منتهي مي‌شود، دعوت کردند. اين انتخابات، بايستي، با هدف برگزاري انتخابات رضايت‌بخش و با برترين استانداردهاي بين‌المللي از حيث شفافيت و مسئوليت‌پذيري، تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

۸- اين فرايند سياسي تحت رهبري و مالکيت سوريه خواهد بود و مردم سوريه درباره آينده اين کشور تصميم خواهند گرفت.

۹- مشارکت‌کنندگان، همراه با سازمان ملل متحد چگونگي برقراري آتش‌بس سراسري و اجراي آن، از تاريخي معين و در راستاي اين فرايند سياسي جديد را بررسي خواهند کرد.
شرکت‌کنندگان روزهاي آينده را صرف تلاش براي کاستن از حوزه‌هاي اختلاف باقي‌مانده و ايجاد حوزه‌هاي جديد توافق خواهند کرد. وزيران، ظرف دو هفته آينده براي ادامه اين مباحثات تشکيل جلسه خواهند داد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    بابا در این بیانیه هیچ اشاره ای به خط قرمز جمهوری اسلامی و روسیه نشده است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس