کد خبر 494010
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۷

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، عضو کمیته کشوری ایدز و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع هفتاد هزار مبتلا به ایدز، رها در جامعه پرداختند.

به گزارش مشرق، موضوع 70 هزار مبتلا به ایدز رها در جامعه در گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه 19 آبان ماه با حضور عباس صداقت رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت و درمان، مسعود مردانی عضو کمیته کشوری ایدز، حسین‌علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه عباس صداقت رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت و درمان در پاسخ به این سؤال که آیا اتوبوسی که در منطقه غرب تهران در راستای تبلیغات پیرامون بیماری ایدز تا روز جهانی ایدز فعالیت دارد برای مردم شهر تهران کفایت می‌کند و یا به مراکز دیگری نیاز داریم گفت: ما رویکردهای مختلفی را به صورت همزمان دنبال می‌کنیم ضمن این که در تمام استان‌های کشور مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی شده و شماره تلفن این مراکز به اطلاعات 118 اعلام شده است.

وی اضافه کرد: ما تاکید داریم اگر کسی می‌خواهد آزمایش دهد حتماً به این مراکز مشاوره مراجعه کند برای این که آزمایش‌های استاندارد توسط الگوی استاندارد سازمان بهداشت جهانی و الگوی استاندارد کشوری که کمیته علمی آن را تثبیت کرده باید اجرا شود تا ما متوجه شویم که یک فرد HIV مثبت دارد و یا ندارد.

 رویکرد امسال وزارت بهداشت در حوزه بیماری ایدز رویکرد مداخلات جامعه محور است

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت همچنین خاطر نشان کرد: رویکردی که امسال وزارت بهداشت بر آن  تاکید دارد رویکرد مداخلات جامعه محور است به این معنا که  ما به سراغ جامعه می‌رویم.

در ادامه این برنامه  مسعود مردانی عضو کمیته کشوری ایدز نیز درباره این که آیا تعداد مراکز برای آزمایش بیماری ایدز کافی است گفت: یک سری از مراکز در سطح استان‌ها و شهر تهران وجود دارد اما لزوم ندارد که یک نفر حتماً به این مراکز مشاوره مراجعه کند بلکه کافی است که بداند از ابتدای عمرش تا به حال یک بار تزریق داشته باید آزمایش دهد.

وی با تاکید بر این که اطلاع‌رسانی در حوزه بیماری ایدز باید خیلی بیشتر از این باشد گفت: این اطلاع‌رسانی باید از سوی همه نهادها انجام شود چرا که مسئله ایدز یک مسئله اجتماعی است که برای مقابله با آن همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند.

 باید روی بحث آموزش در حوزه بیماری ایدز بیشتر کارکنیم

وی با تاکید بر این که اطلاعات مردم ما  نسبت به این بیماری نسبت به جوامع دیگر خیلی پایین است گفت: در جوامع دیگر از جمله استرالیا با سلاح برنده و کم خرج آموزش بر این بیماری غلبه کرده‌اند لذا ما نیز باید روی بحث آموزش خیلی بیشتر از این کارکنیم.

صداقت با اشاره به این که باید جوانان و نوجوانان به گونه‌ای پرورش یابند که در برابر معضلات اجتماعی بتوانند از خود مراقبت کنند گفت: آموزش و پرورش  زیرمجموعه وزارت بهداشت.

وزارت بهداشت هیچ مدیریتی در آموزش و پرورش ندارد

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با اشاره به این که 170 مرکز مشاوره داریم گفت: وزارت بهداشت هیچ مدیریتی در آموزش و پرورش ندارد.

وی افزود: در این رابطه تفاهم‌نامه‌هایی میان وزارت بهداشت و وزارت علوم  منعقد شده است و نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستیم.

صداقت با بیان  اینکه کلید اصلی کنترل ایدز آموزش است بیان کرد: باید برنامه‌سازان تلویزیونی و یا سینمایی اقدام به ساخت برنامه‌هایی پیرامون این مجموع کنند.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت  با اشاره به این که آموزش و پرورش مأموریت و مسئولیت این موضوع را دارد که در کنار آموزش نوجوانان به بحث پرورش نیز بپردازد خاطر نشان کرد: می‌توان وسایل پیشگیری را با هدف HIV به مراکز درمانی بازگرداند.

صداقت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چرا قبل از ازدواج آزمایش ایدز انجام نمی‌شود گفت: تنها نگرانی ما قبل از ازدواج نیست بلکه نگرانی ما بعد از ازدواج هم نیز وجود دارد.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت  با بیان  این که در مراکزمان قبل از ازدواج مردم می‌توانند آزمایش رایگان ایدز را انجام دهند.

مردانی در ادامه برنامه با اشاره به این که برنامه استراتژیکی برای ایدز در کشور وجود دارد گفت: برای اعلام مسائل خاص محدودیت وجود دارد.

وی با اشاره به وجود سلایق مختلف در وزارت بهداشت و آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: وارد کردن مسائل این‌چنینی در کتاب‌ها با حساسیت خاص باید انجام شود تا نتیجه معکوسی نداشته باشد.

عضو کمیته کشوری ایدز با اشاره به این  که تمامی بیماران ایدزی داروهایشان را رایگان دریافت می‌کنند افزود: داروها سال به سال با دستورالعمل کشوری انطباق پیدا می‌کنند لذا بسیاری از بیمارانمان با یک قرص در روز درمان می‌شوند.

مردانی با اشاره به این که بودجه وزارت بهداشت در امر ایدز محدود است گفت: مردم هم باید خودشان به فکر پیشگیری از این بیماری باشند بنابراین اگر ایدز در مراحل اولیه درمان شود فرد عمر طبیعی می‌کند.

شهریاری در ادامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که متولی سلامت وزارت بهداشت و درمان است خاطر نشان کرد:باید ریشه‌یابی کنیم تا ببینیم علت افزایش مبتلایان به بیماری ایدز در چیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و مجلس با اشاره به این که در این حوزه هماهنگی بین بخشی بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: با توصیه مشکل حل نمی‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس