باوجود نزدیک شدن به المپیک ریو، تاکید اساسنامه کمیته به معرفی سرپرست یک سال قبل از رویداد و لزوم انجام این کار برای حضور در نشست‎های هماهنگی، هنوز سرپرست شانزدهمین کاروان المپیکی ایران مشخص نشده است.

به گزارش مشرق، مردادماه سال آینده برزیل میزبان سی و یکمین دوره بازی های المپیک تابستانی است که در شهر ریودوژانیرو برگزار می شود؛ در فاصله ۹ ماه باقی مانده به آغاز این بازی ها برگزاری رقابت های گزینشی در رشته های مختلف به مراحل حساس و تعیین کننده رسیده، خیلی از ورزشکاران تکلیف خود را برای حضور در برزیل با کسب سهمیه لازم مشخص کرده و حالا در دوران آماده سازی به سر می برند، برخی ورزشکاران هم تمرین می کنند تا شانس باقی مانده خود برای المپیکی شدن را بیازمایند و ...؛

در کل اینکه مسئولان ورزش در همه کشورها، المپیک و مهیا کردن هر چه بهتر شرایط اعزام «کاروان» به این رویداد را در سرلوحه فعالیت های چندماه اخیر خود قرار داده اند؛ کاروانی که «برنامه ریزی و انجام هماهنگی‎های لازم جهت پیگیری دقیق تمام امور مربوط به اعزام» آن بر عهده «سرپرست» خواهد بود؛ در حالیکه انتخاب یک گزینه برای سپردن این مسئولیت به وی، یکی از بزرگترین مجهولات این روزهای ورزش ایران است بدون هیچ دلیل و توجیه قانع کننده ای!

۹ ماه به آغاز بازی های المپیک ۲۰۱۶ در برزیل باقی مانده است و کاروان ایران با  ۱۷ سهمیه ای که توسط احسان روزبهانی (بوکس)، عسکری (دوچرخه سواری)، محمد حسین ابارقی (دو ۲۰۰ متر)، لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، رضا قاسمی و حسن تفتیان (دوی ۱۰۰ متر)، الهه احمدی و نجمه خدمتی (تیراندازی)، سعید عبدولی، قاسم رضایی و حبیب الله اخلاقی (کشتی فرنگی)، علیرضا قاسمی، سید احمد مهدی، عباس طحان، حسن رحیمی و علیرضا کریمی (کشتی آزاد) همراه با زهرا نعمتی (تیرو کمان) به دست آورده، شکل نصف و نیمه ای گرفته است اما هنوز این کاروان سرپرست ندارد.

اهمیت بازی های المپیک آنقدر بالاست که در خیلی از کشورها ۱۸ پیش از آغاز این رویداد، سرپرست کاروان اعزامی خود را مشخص می کنند. اتفاقا اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران هم به انجام به موقع این کار تاکید دارد و اینکه حداقل یکسال قبل از هر رویداد از میان مدیران با تجربه و توانمند ورزشی، توسط هیات اجرایــی انتخاب و با حکم رئیس کمیته منصوب می‎شود. (ماده بیست و شش - سرپرستی کاروان‌های اعزامی).

با این حال در فاصله ۹ مانده به المپیک ریو هنوز سرپرست کاروان ورزش ایران مشخص نیست و این یعنی پشت کردن کمیته ملی المپیک به اساسنامه تصویبی خودش؛ البته طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، دبیرکل کمیته باید در تمام مراحل آماده‎سازی و حتی اعزام و مدیریت کاروان در کشور میزبان مسابقات، اقدامات لازم را با هماهنگی سرپرست کاروان به عمل آورده و بر حسن روند امور نظارت کند (تبصره دوم از ماده بیست و شش) و بر همین اساس شاهرخ شهنازی به عنوان دبیرکل کمیته تا به امروز این مهم را مورد توجه قرار داده است.

وی حتی اواخر مردادماه همراه با رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی در نشست سرپرستان کاروانی های اعزامی به المپیک در ریو شرکت کرد. در همین نشست بود که ثبت نام اولیه ۷۰ ورزشکار ایران در ۱۵ رشته انجام شد. علاوه بر این و با توجه به مهلت تعیین شده از سوی کمیته برگزاری بازی های المپیک ریو دیگر اقدامات لازم برای حضور کاروان ایران در این بازی ها هم به موقع و بدون تاخیر انجام شده است با همه اینها اینکه چرا هنوز سرپرست کاروان المپیکی ایران مشخص نشده، جای سوال دارد؟!

در پاسخ به این پرسش چندبار اعلام شده که در نشست آتی هیات اجرایی در رابطه با انتخاب سرپرست بررسی و تصمیم گیری می شود اما هنوز این نشست تعیین کننده برگزار نشده و مشخص هم نیست چه زمانی برگزار خواهد شد!

به هر حال و با وجود نظمی که در روند انجام کارهای اعزام کاروان ایران به المپیک ریو وجود دارد، معرفی سرپرست کاروان ایران در زمان مناسب و مورد تاکید اساسنامه و البته انتخاب وی از میان گزینه های اصلح اهمیت زیادی دارد. شاید اینگونه به نظر می رسد که دبیران کل کمیته ملی المپیک سرپرستی کاروان اعزامی به رویدادهای بزرگ را بر عهده داشته باشند کمااینکه بهرام افشارزاده به عنوان دبیر وقت کمیته مسئولیت سرپرستی کاروان ایران در المپیک های ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۱۲ لندن را هم به عهده گرفت.

با این اوصاف بعید نیست شاهرخ شهنازی، دبیر کمیته ملی المپیک که سال گذشته سرپرست کاروان اعزامی به بازی های آسیایی اینچئون شد و اتفاقا تجربه سرپرستی کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را هم دارد، به عنوان سرپرست کاروان اعزامی به المپیک برزیل هم معرفی شود مگر اینکه مشکلی مانع از این کار شود!

آنچه مسلم است کنار گذاشتن مدیریت آکادمی ملی المپیک و کاسته شدن از دغدغه های مدیریت ورزشی شانس بیشتری به شهنازی برای سرپرستی کاروان اعزامی به ریو داد به بخصوص اینکه در بطن کار هم قرار دارد و اتفاقا در نشست سرپرستان کاروان های تمام کشورها برای ثبت نام ورزشکاران هم حضور داشت اما تا به امروز نه وی و نه هیچ فرد دیگری به عنوان گزینه منتخب اعضای هیات اجرایی برای بر عهده گرفتن این مسئولیت معرفی نشده اند و همین موضوع نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

واقعا دلیل این همه تعلل و تاخیر ایجاد شده در انتخاب و معرفی سرپرست کاروان ورزش ایران برای المپیک ریو چیست؟! مشکلی مانع از این انتخاب و اقدام به موقع شده یا اینکه اعضای هیات اجرایی در مورد گزینه سرپرستی هنوز به جمع بندی نرسیده اند؟ اصلا طی هفته های گذشته انتخاب سرپرست چند درصد از زمان نشست اعضای هیات اجرایی را به خود اختصاص داده است؟

مدیریت کاروان های اعزامی به میادین بین المللی و به خصوص المپیک وظیفه بزرگ و سنگینی است به دوش «سرپرست»؛ برای وی در اساسنامه کمیته ملی المپیک وظایف زیادی تعریف شده و از جمله رفع مشکلات آماده‌سازی تیم‌های ملی، سرکشی و بازدید از تمرینات و روند آماده‌سازی تیم‌های ملی، ارتباط دائمی و مستمر با کمیته برگزاری بازی‌ها و ...، و اینها یعنی لزوم مشخص کردن سرپرست در این مقطع زمانی تا  در کنار پیگیری کردن امور مربوط به اعزام کاروان، به این موارد هم رسیدگی کند.

 با همه اینها سوال مهم و به جایی است اینکه «چرا انتخاب سرپرست کاروان تا این حد به تاخیر افتاده است؟»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس